Kotimaa

Mainos

Suo­ma­lais­yri­tys herättää autot kosketuksella – na­no­hii­li­kal­vo säästää auton painoa

Suomessa kehitetty ja valmistettava nanohiilikalvo on täysin läpinäkyvää, sähköä hyvin johtavaa, kevyttä ja venyvää materiaalia. Kalvoon voidaan integroida tarvittavat kosketuksen aistivat anturit ja sensorit, toimitusjohtaja Juha Kokkonen näyttää.
Kotimaa 8.10.2017 17:40
Kari Pitkänen

Canatun kehittämä ja patentoima nanohiilikalvomateriaali sopii tarkalleen autoteollisuuden nykyisiin kehitystrendeihin. Daimler kiinnostui ensimmäisten joukossa.

Tässä yrityksessä nimi kertoo kaiken. Canatu on lyhenne sanoista carbon nano tube, suomeksi hiilinanoputki. Ja hiilen avulla rohkea suomalainen yritys aikoo valloittaa maailman - tai ainakin hyvän siivun autoteollisuudesta.

- Teemme uniikkituotetta, jollaista muut eivät pysty tarjoamaan. Maineemme on nyt erittäin hyvä, eikä myyntityötä juuri tarvitse tehdä. Meidät on kutsuttu esimerkiksi Daimlerin pääjohtajan Dieter Zetschen juttusille, toimitusjohtaja Juha Kokkonen kertoo.

Canatun päätuote näyttää maallikon silmissä täysin läpinäkyvältä A4-koon tyhjältä piirtoheitinkalvolta. Enpä voisi paljon enemmän väärässä olla.

Autojen ohjaamot ovat jatkossa entistä monimuotoisempia. Canatun joustava ja taipuisa kalvomateriaali tarjoaa muotoilulle yhä enemmän vapauksia.

Nyt kyse ei ole muovista vaan hiilinanonupuista. Materiaali valmistetaan Canatun itse kehittämässä reaktorissa, jossa raaka-aineena käytetään hiiltä sisältäviä kaasuja.

Hiilinanonuput muodostavat reaktorissa aerosolin, josta prosessissa kasvatetaan erityinen nanohiilikalvo rullamuodossa syötettävän muovialustan päälle.  

Hiilinanonuput ovat erittäin johtavia, ja siksi niitä tarvitaan alustalla hyvin vähän. Valmis kalvo johtaa sähköä ja lämpöä. Kalvoon painetaan sensorit, jonka jälkeen moduuli voidaan esimerkiksi ruiskupuristaa erittäin kestäväksi rakenteeksi.

Alle millimetrin paksuisen kalvon kautta voidaan siten sormen hipaisuilla ohjata vaikkapa auton valaistusta, istuinsäätöjä, ilmastointia tai muita toimintoja.

Nanohiilikalvon alla ei tarvita mitään perinteisiä mekaanisia kytkimiä. Esimerkiksi auton nykyiset kosketusnäytöt kyettäisiin korvaamaan kalvopäällysteisellä lasi- tai muovi-ikkunalla. Kosketustunto säilyisi kuitenkin samana kuin nykyisissäkin näytöissä.

Juha Kokkonen esittelee vakuudeksi auton äänentoistolaitetta, jossa radioääni säätyy ja kanava vaihtuu pyörittämällä ja vetämällä sormea kalvopäällysteisellä pinnalla. Toisessa "demossa" auton sisävalo syttyy, kirkastuu ja himmenee liikuttamalla sormea valoumpion kalvopinnalla.

Canatu on saanut yhteistyökumppanikseen ranskalaisen autokomponentteja valmistavan Faurecian. Molempien nimikoima Mersun malliovi oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä. Istuinsäädöt toimivat kosketuskomennoilla.

Materiaali voidaan integroida lasin ja muovin lisäksi nahkaan ja erilaisiin tekstiileihin. Esimerkiksi istuinlämmityksen "kytkin" voisi jatkossa löytyä suoraan jokaisen penkin nahka- tai tekstiiliverhoilusta.

- Voimme tehdä upeita ja näyttäviä kolmiulotteisia pintoja, joiden muotoa ei ole rajoitettu kuten nykyisin. Tämä tuo ihan uusia mahdollisuuksia varsinkin itseohjautuvien robottiautojen suunnitteluun, koska niiden matkustamoilta vaaditaan entistä suurempaa muunneltavuutta, Kokkonen sanoo.

Kevyt ja ohut nanohiilikalvo säästää auton painoa ja vähentää tilan tarvetta. Näitä ominaisuuksia sähköautosuunnittelijat rakastavat.

Materiaali on täysin kierrätettävä ja heijastamaton. Kontrasti on erinomainen, joten kalvopinnan viestejä ja kuvakkeita on helppo lukea jopa suorassa auringonvalossa.

Kuljettajan kannalta olennaista on ajoturvallisuuden paraneminen, kun hänen ei tarvitse katseella etsiskellä auton mekaanisia kytkimiä ja namikoita.

Kalvopintojen sormenmentävät painaumat tai kohoumat ohjaavat kosketuksen oikeaan kohtaan näytössä, ovipaneelissa tai keskikonsolissa. Toimintojen löytämisen logiikka on hieman samanlainen kuin sokeiden pistekirjoituksessa.

Useimmille vielä täysin tuntematon Canatu on alun perin Aalto-yliopiston spin-off-yritys. Toimitusjohtaja Kokkosella itsellään on taustaa Nokian palveluksessa.

Nanohiilikalvoteknologiaa on kehitetty vuodesta 2010, ja viime vuoden lopulla yrityksessä tehtiin päätös keskittyä jatkossa täysillä autoteollisuuteen.

Hiilinanonuput ovat sähköä johtavan kalvorakenteen perusosasia.

Se kannatti, sillä yrityksellä on käynnissä jo parikymmentä projektia eri valmistajien kanssa. Lisäkontakteista neuvoteltiin Frankfurtin autonäyttelyn yhteydessä.

Ainoa valmistaja, jonka nimen Kokkonen suostuu tässä yhteydessä sanomaan ääneen, on Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler. Alan tuotekehitykseen kuuluu ehdoton vaitiolovelvollisuus.

- Olemme toimittaneet tuotetta markkinoille vuodesta 2015 lähtien, muun muassa 150 000 yksikkö erään autonvalmistajan volyymimalliin.

- Yhden projektin toteutimme juuri Kiinassa vain kahdessa kuukaudessa. Kaikkeen kysyntään ei pystytä edes vastaamaan.

Canatun puhdastila-tyyppiset tuotantolaitokset sijaitsevat Helsingin Konalassa. Töissä on nyt noin 40 ihmistä, ja yrityksen liikevaihto pyörii miljoonassa eurossa. Se halutaan jatkossa kaksinkertaistaa joka vuosi.

- Uusi robottilinjastomme on valmistumassa. Meillä on pian mahdollisuus toteuttaa yhtä aikaa kolme merkittävää autoprojektia. Haluamme pitää nanohiilikalvon valmistuksen kotimaassa, Juha Kokkonen linjaa.

Mainos

Kommentoi

Turhaakin turhempaa hömpötystä, kyllä nuo oikeat katkaisimet on käyttäjälle se paras vaihtoehto ja halvimpia uusia niiden särkyessä ! Autojen korjaaminen menee aivan hulluksi noiden höpötysten kera! Ja mitään oikeaa konkreettista hyötyä ei saada noista käyttöön !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä tuntuu olevan toimiva kuvio, että uniikki teknologia kehitetään alkuun yliopiston uumenissa ja sitten spinnataan ulos omaksi yrityksekseen. Yrityksen johtajaksi sitten globaalia teollisuusosaamista omaava henkilö. Esimerkkeinä tämä, Wirepas, Tactotek ja muutama muu. Suomi nousuun, ja ainakaan nykyhallitus ei ole sitä ole ollut estämässä - toisin kuin jos vihervasemmisto olisi vallassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"ja ainakaan nykyhallitus ei ole sitä ole ollut estämässä"

Mitä nyt leikkasi yliopistojen (ja muun koulutuksen) määrärahoista, tutkimuksesta ja tulevien keksijöiden opiskelusta muutaman sata miljoonaa euroa. Että silleen "Suomi nousuun"...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten auto herätetään? Meikäläisen 23 vuotta vanha katiska mitään herätystä tarvitse. Vääntää virta-avaimesta ja käyntiin lähtee!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hieman nauratti tuo istuinlämmitinosuus. Saabissa oli jo 70-luvun puolivälissä automaattinen istuimenlämmitin. Viileällä/kylmällä lähti päälle kun laittoi auton käyntiin ja termostaatti ohjasi jottei aivan pylly pala.
Ok, oli mekaanisesti tehty mutta täysin "soiva peli".
Tämän päivän autoissa ei ole vieläkään. Vai onko uudessa 5-sarjan bemarissa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kosketusnäyttöjen viljeleminen autoissa on aika hölmöä. Kuoppa tiessä saa sormen hipaisemaan jotain muuta, kuin tarkoitettiin ja kosketusnäyttöön joutuu käytännössä aina siirtämään katseen, kun taas perinteisiä painikkeita voi käyttää tuntoaistin perusteella, ilman liikenteen havainnoinnin katkeamista.
Tämä on sitä tyypillistä tekniikan viljelyä ilman varsinaista järkevää tarvetta. Itse tekniikalle on varmasti paljon hyviäkin käyttökohteita, mutta auto ainakaan kuskinpaikalta ei kuulu niihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä olen samoilla linjoilla. Kaikki hipelöitävät näppäimet ja liu`ut ovat ikäviä arkikäytössä. Autoni ratissa on hienot näppäimet esim radion volumelle, mutta ne pitää ensin hakea katseella esille ennen käyttöä. Paljon helpompaa ja turvallisempaa on pyörittää kojelaudassa olevaa varsin suurta potikkaa jonka löytää lihasmuistilla katselematta heti ja sen säätökin on loogisempaa kun se antaa vasteen liikkeelle. Tässä voisi verrata vaikka sitä rattia ja sen paikalla olevaa "nanoputki"rattia, jota hiplattaisiin sormilla tai kämmenellä. Kosketusnäytöt ovat vaarallisia liikenteessä ja tympeitä arkivehkeissä kotonakin. Toki ne on ok kännykässä ja tabletissa sekä joissakin ohjainlaitteissa, joissa vain käytettävät valikot on näkyvillä. Painoa nuo eivät ratkaisevasti vähennä, kustannuksia ehken jonkinverran. Näiden ikääntyminenkin on vielä näkemättä, joten saattaa olla ikäviä vehkeitä vanhempana? Onhan tuo jo nähty vaikkapa ledilampuissa, että todellinen käyttöikä ei ole lähelläkään itse ledin luontojaan pitkää toiminta-aikaa ja siellä pettää joku muu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt mennään normikansan yli että heilahtaa. Hienoja on nykypelit, mutta Sipilän hallituksen kyykyttämät työväen edustajat saa sit ne 10 vuotta vanhat puhki kuluneet toimimattomat "hiilinanonypyt" harmikseen, joita ei voi korjata ilman isoa rahaa, tahikka kotitallissa. Onnea ja menestystä kuitenkin toivotan Kokkoselle ja pikaista kaatumista Sipilän kipukynnys hallitukselle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uskotko oikeasti että vasemmistohallituksen aikana yritysten kannattavuus paranisi ja sitäkautta verotulot kasvaisivat. Että jaettavaa olisi jotenkin enemmän?

Nykyhallitus on keskittynyt siihen että jaettavia euroja olisi enemmän, sen sijaan että niitä muutamaa saatua euroa jaettaisiin eri tavalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mites kun aurinko porottaa parkkipaikalla ja auton sisällä on 40 plus astetta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

auton kytkimet ja namikat on mukavia. ikävää jos niistä pitää luopua 100g painonsäästön takia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Osuit asian ytimeen. Kuka hitto haluaisi esim. avaruuslentäjäksi jos aluksen kaikki sadat namikkat ja säätimet olisi korvattu tylsällä hivelykalvolla!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

64
Niinistöä haastettiin rajusti MTV:n tentissä – vältteli epäselviä vastauksia
54
Kolme Kärppäpelaajaa olympiajoukkueeseen, Kukkonen neljänsiin kisoihinsa
51
Kylmä on myrkkyä akillesjänteille - tennareiden ja nilkkasukkien käyttö ympäri vuoden on lisännyt oireilua
43
Iissä Postin jakeluautot välittävät jo kuvaa tien päältä – Destia tutkii keinoja digitalisoida maanteiden hoitourakoita
42
Uhka taas ilmassa: Sähköyhtiö Loisteen mukaan sähkölinjat eivät kestä kuuran painoa, jopa 5 000 voi jäädä sähköttä tällä viikolla
42
Cheek esiintyy Qstockissa vielä kerran – "Tulossa näyttävä ja tunteikas show"
31
Puolustusministeri Jussi Niinistö: Viranomaisilla oltava keinot estää soluttautuminen kriittisten kohteiden lähelle

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi aamusta alkaen Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Lapin itäosassa lumisateen ja pöllyävän lumen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Lopettakaa jo Väyrysen kannattajat

247 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Voi voi Sipilä

tullessaan, että hän eroaa, jos homma ei toimi. Sipilällä on mennyt homma lukemattoman monta kertaa pieleen eron edestä.... Lue lisää...
Sipilä lupasi päämin...

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.1.

Naapurit

22.1.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image