Sanan "tahdon" lausuminen otti lopulta koville neljän kunnan kuntaliitoksen alttarilla maanantai-iltana.
Kaksi kuntaa sanoi kuntaliitokselle kyllä ja kaksi ei.
Tämä tarkoittaisi tynkäliittoa, eikä sellaisen yhdistymisen tulevaisuuteen uskota.
Pidetäänhän 20 000 asukkaan rajaa jonkinmoisena liittymisen mittarina.
Uuden Selänteen kaupungin piti muodostua niin sanotuista neliapilakunnista eli Haapajärvestä, Kärsämäestä, Pyhäjärvestä ja Reisjärvestä.
Kuntien kannalta historiallisessa päätöksessä vain Haapajärven valtuusto oli yksimielinen kuntajaon muutoksesta ja uuden Selänteen kaupungin perustamisesta neljän kunnan kesken. Pyhäjärven valtuusto asettui kuntajaon muutoksen kannalle äänin 17-10. Päätös oli yllättävä, sillä kaupunkiin perustettu Pro Pyhäjärvi-liike piti isoa ääntä vaatiessaan vähintään neuvoa-antavaa kansanäänestystä liitosaikeiden edetessä.
Pyhäjärvi äänesti liitoksen puolesta, mutta äänenpainoissa oli havaittavissa helpotuksen huokauksia, ettei neljän kunnan liitosta syntyisi. Valtuutettuja huoletti se, millä eväillä päästään keskustelemaan sopuisasti muista vaihtoehdoista.
Reisjärven valtuusto teki päätöksensä pysyä itsenäisenä kuntana tiukasti vain yhden äänen enemmistöllä, äänin 11-10.
Kärsämäki, joka tuli kuntaliitosneuvotteluihin muita myöhemmin, päätti pysyä itsenäisenä äänin 12-9.
Haapajärven valtuuston puheenjohtaja, selvitystoimikunnan jäsen Veikko Ekman (kesk.) uskoo kuntien istuvan reilun tuumaustauon jälkeen neuvottelupöytään miettimään, miten jatketaan.
-Emme halua paniikkiratkaisua, Ekman sanoo.
Uuden kunnan olisi määrä syntyä vuoden 2009 alussa.