Kotimaa

Mainos

Robottibussi näyttää, kuinka liikenne pian muuttuu

Tutkijat Riku Huhta (vas.) ja Saila Kinni ovat matkustaneet mukana, kun robottibussi on kyydinnyt ihmisiä TTY:n kampusalueella. Taipale Telematicsin Antti Torpoa ja Heikki Karintausta kiinnostaa, kuinka hyvin yrityksen bussiin toimittama ajotavan seurantalaitteisto toimii. KUVA: Kari Pitkänen
Kotimaa 7.1.2017 23:14
Kari Pitkänen

Ei se ole kovin kaunis, nopea eikä mukavakaan. Suuria väkimääriä sillä ei siirrellä, sillä kyytiin mahtuu kohtuudella kymmenkunta ihmistä.

Ajaa se sentään osaa (melkein) itsekseen, onhan se robottibussi.

Tampereen Hervannassa on viime syksyn aikana ihmetelty ja ihasteltu reitillään väsymättä liikkuvaa automaattista pienoislinja-autoa.

Robottibusseilla ajettiin aikaisemmin Helsingissä ja Espoossa, ja testit jatkuvat talvitauon jälkeen ensi keväänä.

Syksyllä ennen lumen tuloa kahdella Ligier-robottibussilla ajettiin 600 metrin mittaista, auton muistiin ennalta ohjelmoitua reittiä Tampereen teknillisen yliopiston ja Hervantakeskuksen välillä.

Osin kevyen liikenteen väylää käyttävän bussin nopeus on vain 12 kilometriä tunnissa.
Anturit tunnistavat liian lähelle tulevat jalankulkijat, pyöräilijät ja muut ajoneuvot ja pysäyttävät bussin turvallisen välimatkan päähän.

– Auto kyllä kiinnostaa, kysymyksiä ja ehdotuksia käyttäjiltä tulee paljon, kertoo bussissa mukana kulkeva ja sen ohjaukseen tarpeen tullen puuttuva projektitutkija Saila Kinni.

– Parhaimmillaan tämä työ on operaattorille silloin, kun tuntuu vähän tylsältä ja kaikki toimii niin kuin on suunniteltu.

Käsiohjaukseen siirrytään, kun ohitettavana on vaikkapa reitille yllättäen pysäköity auto. Äkkinäisiä tilanteita robobussi ei vielä kykene selvittämään omin avuin.

– Jatkossa itseohjautuvilla linja-autoilla olisi käyttöä esimerkiksi messutapahtumissa, eri terminaalien liikenteen hoitamisessa ja syöttöliikenteessä, hankkeeseen tutkimusapulaisena osallistuva Riku Huhta TTY:stä näkee.

Saila Kinni vaihtaa linjurin käsiohjaukseen, kun edessä on ohitus. Yksi robobussi maksaa vielä noin 200000 euroa eli nykyisen dieselkäyttöisen linja-auton verran. KUVA: Kari Pitkänen

Keväällä robottibussit siirtyvät uuteen testivaiheeseen, kutsuohjattuun joukkoliikenteeseen.

Hervannassa pilotoidaan tuolloin kokeilua, jossa robottibussin voi tilata kuin taksin suoraan kotiovelle omien aikataulujensa mukaan. Palvelusta vastaavat startup-yritykset Vinka ja Tuup.

Jatkossa robottibusseilla voitaisiin hoitaa syöttöliikennettä joukkoliikenteen raskaille runkoreiteille, esimerkiksi Tampereelle tulevan pikaratikkareitin pysäkeille.

Suomessa robottiliikenteen yleistymiseen joskus 2020-luvulla varaudutaan parhaillaan monin tavoin.

Asia on huomioitu myös 15. joulukuuta julkaistussa Valtioneuvoston periaatepäätöksessä tieliikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Liikenteen automaation nähdään olevan yksi seitsemästä keskeisestä keinosta tavoitteen saavuttamiseksi.


Pohjois-Suomessa on käynnissä Älykäs valtatie 21 -hanke. Pahtosen ja Muonion välinen yhdeksän kilometrin mittainen osuus tiestä varustellaan perusparannuksen yhteydessä kokeilualueeksi, jolla voidaan testata automaattista ajamista, 1–5 sentin tarkkuudella toimivaa ajoneuvojen paikannusta, jopa 5G-tasoista tiedonsiirtoa sekä tiesäätietojen välittämistä tietä käyttäville ajoneuvoille

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (42)

Kyllä minua liikenteessä eniten pelottaa nimenomaan kaikentasoisten kuskien ailahtelevat päätökset ja niiden aiheuttama turvattomuus ja onnettomuudet. Älyautoissa tietokoneet toimivat nopeasti ja täsmällisesti. Kun älyautot yleistyvät, niin kaikissa niissä on samanlainen luotettava tietokonekuski. Onnettomuuksien on ennustettu vähenevän merkittävästi. Kyllähän tietokoneiden ylivoima on nähty monella muulla alalla jo vuosikymmenien ajan.
http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/nyt-on-teslan-tekoaly-vireessa-nakee-onnettomuuden-etukateen-6611114

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lumi ja jää ovat tehneet tepposet robottilinjurille jo monet kerrat. Ei tule soveltumaan pohjoisen keleille ikinä, jos ei aina etelänkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten voi olla mahdollista että bussit voidaan automatisoida, jos Helsingin metroa ei saa automatisoitua? Metro kulkee sentään kiskoilla ja tunnelissa eikä autojen ja ihmisten seassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos liikenteeseen meneminen on uskalluksesta kiinnin niin nimenomaan tällä hetkellä tuolla on kaikenlasta viheltäjää: dementikkoja, puolisokeita, eilen kortin saaneita, rattijuoppoja, huumekuskeja ja itsetuhoisia.

Ja jokainen luulee olevansa maailman paras rallikuski.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tietotekniikka on todellakin hienoa...siis niin kauan kun se toimii moitteettomasti.

Matkustajakonehan on nykyään vain iso, lentävä tietokone. Kuitenkin, kaupallisen lentoliikenteen ongelmaksi on alkanut muodostua se, että kun jotain yli 95% lentoajasta hoitaa autopilotti, niin ongelman yllättäessä lentäjät eivät olekaan enää ns. "kartalla" siitä mitä itseasiassa tapahtuu ja mitä nyt pitäisi tehdä. Menee lentäjillä niinsanotusti "pasmat sekaisin"...kun on jo totuttu siihen automaatioon.

Sitten pudotaankin herkästi taivaalta kun tehdään täysin vääriä tulkintoja ongelmatilanteesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on juuri sitä turhuuden jauhamista. Yhden ainoan ihmisen työpaikan syöntiin on valjastettu valtavat tuotekehitysrahat ja kuvitelmat sen käytettävyydestä. Olisiko automaattinen veronmaksuautomaatti paljon parempi laite. Helpottaisi monen elämää, kun ei tarvitsisi miettiä mistä rahat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei yhden vaan miljoonien. Kyllä niitä surkeita kuskeja löytyy maailmasta korvattavaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikille kommentoijille suosittelen jonkun henkilöauton premium-mallin koejoa. Niissä on kaistavahdit ja estetutkat. Seuraavat itsestään kaarteita, pysäköivät taskuparkkiin omin nokkineen.

Jos ei uskalla itse kokeilla niin pyytää automyyjän näyttämään. Tai kannattaa edes lukea autolehdistä niiden koeajoja. Maailma on mennyt eteenpäin W123:n ensiesittelystä....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten tuollainen kaistanseuranta toimii? Minua ei pelottaisi mikään niin paljon, kuin automaattisesti ohjautuva auto joka toimii oikein 99.9% ajasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yhdysvalloissa, jokin aika sitten, "itseohjautuvan" Teslan kuljettaja menetti henkensä, kun autonsa estetutka ei havainnutkaan eteentullutta säiliöautoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ne on niitä höpö laitteita , jotka luo vääränlaista turvallisuudentunnetta . Kyllä ihmisten päätökset ratkaisee , miten turvallista on liikenteessä .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oman turvallisuuden vuoksi en tälläisellä bussilla kulkisi. Liikenteessä voi yht äkkiä tapahtua mitä vain ja kuskin on osattava ennakoita ja reakoida nopeasti. Epäilen tässä sitä vahvasti. Ei tuu toimiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tietokone taitaa tarvita reagointiin tuhannesosan harjaantuneimmankin ihmiskuljettajan vaatimasta ajasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kone ennakoi ja reagoi aina samalla tavalla ja nopeammin kuin ihminen. Ei nukahda, ei riitele eikä haudo itsemurhaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajan myötä kaikki ammattiautoilijat jäävät siis työttömiksi. Sama on tapahtumassa myös monella muulla alalla, esim. kaupan kassatyökin tulee pian jäämään historiaan. Samaan aikaan hallitus haluaa järjestää työttömille kolmannen asteen ristikuulusteluja joissa naama punaisena karjutaan, miksi ei työ kelpaa?!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (42)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

149
Kaupasta saa maaliskuusta alkaen nelosolutta – eduskunta päätti alkoholiprosentin noususta kahdessa tiukassa äänestyksessä
50
"Prinssiä" epäillään törkeistä talousrikoksista - Rami Jaberina tunnetun miehen yrityksen konkurssi raukesi varojen puutteeseen
37
Ylen väittely: Uhkaako Venäjän karhu Suomea vai ei? Huhtasaari pitää naapuria potentiaalisena uhkana
32
Kristillisten Päivi Räsäsen viivytysyritys epäonnistui - alkoholilain kiivas käsittely jatkui yötä vasten
30
Tulevatko vahvat oluet ruokakauppoihin? - Pitkä kiista voi ratketa tänään eduskunnan äänestyksissä
29
Näin Oulun vaalipiirin kansanedustajat äänestivät alkoholin prosenttirajan nostosta
26
Ammattivalittajat pois jarruttamasta kaavoitusta, vaatii Rakennusteollisuuden uusi johtaja Aleksi Randell

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

14.12.

Naapurit

15.12.

Fingerpori

15.12.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image