Kotimaa

Mainos

Raaseporin onnettomuus on karu esimerkki ta­so­ris­teys­tur­val­li­suu­des­ta

Kotimaa 26.10.2017 17:46 | Päivitetty 26.10.2017 18:42
STT

Raasepori oli karu osoitus. Näin kiteyttää Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi näkemystään Suomen tasoristeysten turvallisuuspuutteista ja tarpeesta saada asiat kuntoon. Hän toteaa, että Suomessa olisi paljon parannettavaa tasoristeysten suhteen.

- Meiltä uupuu selkeä suunnitelma, mitä tasoristeyksille tehdään, millä aikataululla ja miten tämä rahoitetaan. Meillä on paljon vartioimattomia tasoristeyksiä, ja sille tulisi jotain tehdä.

Nurmi ei osaa sanoa, miksi Suomessa ei ole otettu käyttöön raskaiden ja kalliiden puomilaitteistojen rinnalle uutta, halvempaa tekniikkaa ja välineistöä, joka auttaisi tienkäyttäjää varomaan lähestyvää junaa.

- Ei ole nähty tätä tärkeäksi. Kaikki se, mikä nähdään tärkeäksi, toteutetaan, ja siihen löytyy rahat.

Viime vuoden lopulla Suomen reilusta 3 200 tasoristeyksestä vartioimattomia oli Liikenteen turvallisuusviraston Trafin ja Liikenneviraston mukaan yli 2 500. Tasoristeysonnettomuuksissa on kuollut vuodesta 2000 lähtien yli 120 ihmistä.

Tutkinta selvittää turvakäytännöt

Raaseporin onnettomuuden tutkinta on alussa ja kestää kuukausia. Paikkatutkinta saadaan Nurmen arvion mukaan valmiiksi muutamassa päivässä. Tutkijat selvittävät tapahtumien kulun rekonstruoimalla.

- Määrittelemme tarkasti törmäyspaikan ja sen, missä ajoneuvo oli ja millaiset olivat vauriot. Koetamme saada selvyyden siihen, missä ihmiset ovat olleet sekä ajoneuvossa että junassa. Pitää selvittää näkyvyyttä sekä ajoneuvosta junan suuntaan että junasta tasoristeyksen suuntaan. Lisäksi on tapahtumahetken olosuhteiden selvittäminen, valaistus, keli, sääolosuhteet noin muuten, Nurmi listaa.

Olennaista on saada vastaus, miksi armeijan ajoneuvo päätyi junan eteen.

Tutkittavaksi tulee myös, miten Puolustusvoimat oli suunnitellut kuljetuksen turvallisuuden.

- Miten harjoituksen turvallisuuden suunnittelu oli tehty ja oliko turvallisuussuunnitelmassa tarkasteltu liikenneturvallisuutta, oliko otettu huomioon, että kulkureitillä on vartioimattomia tasoristeyksiä, joiden yli mennään.

Nurmi lisää, että tutkinnan aikana tarkastellaan kuljettajan koulutusta samoin kuin onnettomuusajoneuvon kuljettajan vireystilaa.

Nurmi arvioi, että Puolustusvoimat on parantanut turvallisuuskulttuuriaan kymmenen viime vuoden aikana.

- Se on kehittynyt oikein ammattimaiseen ja suunnitelmalliseen suuntaan, ja asenne on ihan kohdillaan.

Tasoristeysten poistaminen kallista

Suomen tasoristeyksistä niin moni on vartioimattomia, sillä puomien järjestäminen olisi hyvin kallista, sanoo Trafin johtava asiantuntija Kirsi Pajunen.

- Ne ovat usein metsän keskellä, mihin ei ole saatavilla sähköä puolipuomilaitosten käyttöön. Sähkö pitäisi vetää kaapelilla jostain todella kaukaa, mikä tulisi valtavan kalliiksi.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan tasoristeysten poistaminen käytöstä etenee hitaasti. Niiden poistaminen olisi kuitenkin yksi keskeinen keino turvallisuuden parantamiseksi, hän lisää.

- Toki liikenneturvallisuus ja tasoristeysten turvallisuus ovat parantuneet, mutta eivät tarpeeksi nopeasti. Jokainen onnettomuus ja liikennekuolema on liikaa, Berner sanoi STT:lle iltapäivällä eduskunnassa.

Ministerin mukaan on turhauttavaa, että liikenneturvallisuuskysymyksiin ei usein pystytä reagoimaan tarpeeksi nopeasti.

- On valitettavaa, että aina tarvitaan onnettomuus, että asioita saadaan edistettyä, mutta ilman muuta on tärkeää, että jokainen kokemus ja oppi saadaan hyödynnettyä ja vietyä eteenpäin, sanoi Berner STT:lle.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Radan ylittäminen voisi aina olla osa sotilaskoulutusta.
Ajoneuvo pysäytettäisiin, miehet jalkautettaisiin ennen ylitystä varmentamaan maasto ja turvaamaan oma ajoneuvo kuvitteelliselta viholliselta.
Ajoneuvo ylittäisi radan jalkautuneitten miesten suojaamana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tasoristeysten turvallisuutta on parannettava, se on tosiseikka. Junat kulkevat moninkertaisella nopeudella tieliikenteeseen verrattuna ja näkyvyyden ollessa huono, onnettomuuksia sattuu. Kustannuksia mietittäessä on huomioitava myös loukkaantuneiden lääketieteellisistä operaatioista ja jopa vuosikymmeniä kestävästä kuntoutuksesta yhteiskunnalle koituvat kustannukset sekä ainakin menehtyneiden osalta myös saamatta jäävät veroeurot. Jos vaikka vain rahaa ajatellaan. Tietty tässä voisi jonkinlaisen ajatuksen pyhittää myös sille, että mikä korvaa menetetyn elämän? Voiko sitä mitata rahassa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomen tasoristeyksistä on suurin osa vartioimattomia. Ei ole realistista odottaa että olisi varaa vaihtaa ne kaikki vartioiduiksi, varsinkaan sellaiset joissa liikennöi vain hitaita kiskobusseja. Tasoristeystä ylittävällä ihmisellä on aina viime kädessä vastuu oli tasoristeys vartioitu tai ei.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi huomenna Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa sekä Koillismaalla ja Lapin itäosassa lumisateen ja pöllyävän lumen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Merja Kyllönen ylivoimainen !

265 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Eri ikäluokkien kulutusmahdollisuudet ja -tottumukset

yli 50% eläkeläisistä saa eläkettä alle 1500€/kk. Yli 50% työttömistä yksinhuoltajista saa erilaisten tukien myötä rahaa... Lue lisää...
Älä lässytä

Jari ja sarjakuvat

Jari

18.1.

Naapurit

19.1.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image