Kotimaa

Mainos

Puheenaihe: Pitääkö yli­no­peus­sak­ko­ja keventää?

Liikennevirhemaksu vähentäisi suuria päiväsakkoja. KUVA: Jarmo Kontiainen
Kotimaa 1.4.2017 7:00
Erkki Hujanen

Lauantain lehdessä Kalevan kokoama Lauantaikäräjät-raati ottaa kantaa liikennevirhemaksuun, jota esitetään uuteen tieliikennelakiin.

Suuret päiväsakot ylinopeuksista vähenevät, jos uusi liikennevirhemaksu hyväksytään. Liikennevirhemaksu vaihtelisi 20–400 euron välillä. Se korvaisi rikesakon sekä päiväsakon 20–30 km/h ylinopeudesta.

Ylinopeutta ajavat suurituloiset maksaisivat jatkossa pienempiä sakkoja kuin nykyisin. Yli 30 kilometrin ylinopeuksissa tulotasoon sidottu päiväsakko säilyisi.

Ratkaisu äänin 3-2 ei pidä keventää ylinopeussakkoja.

Liikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtajan Risto Tuorin mielestä ylinopeussakkoja tulee keventää 21–40 km/h ylinopeuksissa siltä osin, kuin niistä nykyisin tuomittavat päiväsakot johtavat kohtuuttomuuteen.

- Kevennys tulisi toteuttaa laajentamalla kiinteämääräisen rikesakon aluetta niissä tilanteissa, joissa ajosta on voinut aiheutua vain vähäistä vaaraa. Samalla kuitenkin osa ylinopeutta ajavista maksaisi nykytilanteeseen verrattuna suuremman sakon. Liikenneturvallisuuden kannalta kiinnijäämisriski on tärkeämpää kuin sakon suuruus, Tuori sanoo.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Iiro Lehtosen mielestä paljon ajavien ammattikuljettajien kannalta liikennevirhemaksu olisi muutos parempaan ja oikeudenmukaisempaan suuntaan.

- Kolme lievääkin rikkomusta vuodessa tai neljä kahdessa vuodessa on johtanut automaattisesti ajokieltoon. SKAL kannattaa lainmuutosta lievimpien ylinopeuksien osalta, sillä ajokielto näissä tilanteissa on kohtuuton lisärangaistus.

Lehtosen mielestä liikennevirhemaksu olisi myös perittävissä helpommin ulkomaisilta kuljettajilta.

- Muutos toisi säästöjä myös valtiolle, sillä se vähentäisi tuomioistuimien tarvetta käsitellä sakkovalituksia. Törkeistä ja tahallisista liikennerikkomuksista seuraamukset ovat luonnollisesti ankarampia.

Moottoriliikenteen keskusjärjestön puheenjohtaja Martti Korhonen Oulusta sanoo, että taajamanopeuksilla rikesakon rajan nosto esimerkiksi 30 kilometristä tunnissa 60 kilometriin tunnissa olisi valtava liikenneturvallisuuden riski.

- Nopean nopeuden väylillä sitä voisi harkita mikäli käytössä olisi pistejärjestelmä, jolloin sakon tai rangaistuksen määrä nousisi ylinopeuden tai muun rikkomuksen vakavuuden myötä. Pistejärjestelmässä pystyttäisiin myös huomioimaan nykyistä huomattavasti paremmin ammattiliikenteen asema.

Korhosen mielestä nykyinen järjestelmä ei toimi eikä edistä riittävästi liikenneturvallisuutta eikä ole kohtuullinen ammattiliikenteelle.

- Uudistuksessa esitetty laskentajärjestelmä on heikko ja ristiriitainen liikennevirhemaksun rajojen kanssa, Korhonen toteaa.

Karavaanareiden SF-Caravan ry:n liittohallituksen jäsenen, oululaisen Pirjo Kuisman mielestä tuloihin sidottu sakotusjärjestelmä on hyvä.

- Sakotusjärjestelmän pitäisi olla sellainen ettei kenenkään, ei köyhän eikä rikkaan, tekisi mieli käyttää raskasta kaasujalkaa.

Kuisman mielestä liikennevirhemaksun alarajan täytyisi olla niin tuntuva, ettei niin sanottu tuloton voisi käyttää tätä ”porsaanreikää” hyödykseen.

- Pelote täytyy olla alarajaltaankin tuntuva. Tieliikenteessä toivoisin kaikkien ensisijaisesti noudattamaan kulloinkin voimassa olevia nopeusrajoituksia sekä muutenkin ylläpitävän hyvää liikennekäyttäytymistä. Hermot kuriin.

Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvaisen mielestä liikenteen sakotusjärjestelmässä pitää ottaa huomioon rikosten moitittavuus, myös ylinopeuksissa.

- Etenkin ylinopeus taajamassa on vaarallisempaa kuin moottoritiellä. Rakenteellinen muutos olisi tarpeen.

Tarvainen sanoo, että liikennerikkomuksia voidaan vähentää lisäämällä kiinnijäämisen riskiä.

- Kehittämällä kattavaa valvontaa ja seuraamuksia parannamme turvallisuutta ja vähennämme onnettomuuksista aiheutuvia kustannuksia ja kärsimyksiä. Seuraamuksilla on pyrittävä rikosten ja rikkomusten ennaltaehkäisyyn – myös liikenteessä.

Mitä mieltä olet ylinopeuksien rangaistuksista? Pitääkö päiväsakon ylärajaa ylinopeuksissa nostaa, jolloin hyvätuloisten suuret päiväsakot vähenisivät? Vastaa kommentoimalla tätä juttua.

MAINOS
Mainos

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (44)

Jos sakkoja pienennetään, pitäisi ottaa käyttöön joissakin maissa käytettävät virhepisteet. Kun pistesaldo nollautuu, kortti pois ja autokouluun tenttimään sääntöjä! Keventäisi varmaankin myös varakkaampien kaasujalkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainoa oikea sakotusmuoto on aina tulojen mukaan. Peruspäivärahalaiselle 400 euron sakko vastaa rikkaan miljoonan sakkoa. Rikesakko suosii rikkaita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei pidä keventää. Pienemmät ajonopeudet antavat aikaa reagoida liikenteessä tapahtuviin tilanteisiin ja sitä kautta vahinkojen määrä pienenee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Missään tapauksessa rangaistusmaksuja ei tule alentaa eikä tasapäistää.
Sakkoja saavat vain rikolliset.
Ja miksi rikkaille pitäisi olla suhteellisesti pienemmät sakot kuin köyhemmille?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Normit purkuun, turhat rajoitukset pois, alinopeudella ajavat hattu- ja pipopäät tukkivat sujuvan liikenteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä isommat sakot sen perempi.
Sakkojen maksu on täysin vapaaehtoista avustusta valtion kukkaroon, eli ketään ei pakoteta ajamaan ylinopeutta.
Jos 30 km ylinopeudesta saa 400 € sakot niin hyvätuloiset voi tietoisesti ajaa ylinopeutta kun tietävät riskin määrän ja toisaalta 30 alueella 30 ylinopeus on tappava.
Jollekin hyvätuloiselle joku 100 000 € sakko on vain pieni osa tuloista, toisaalta jollekin 1000 € netto kuukausi tuloisille 400 € sakko tarkoittaa että pitää olla kuukausi syömättä.
Toisaalta rikesakko pitäisi koskea myös alinopeutta ajavia, varsinkin kun vilkkaassa liikenteessä hidastavat menoa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juurihan ne rikesakot nostettiin aivan huikeisiin lukemiin, joka ei tosin näytä tuossa Kainuuntien tietyömaalla juuri ketään hidastavan. Silti kannatan tuota liikennevirhemaksu käyttöönottoa, joskin puuttumiskynnys pitäisi pitää nykyisessä 10km/h:ssa, eikä laskea esityksen 1km/h:iin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sakkojen tulee olla kaikille suhteellisesti samanlainen. Köyhälle nykyiset tuntuvat kipeästi ja rikkaan saamat jättisakot näyttävät myös tuntuvan joten tätä ei tule muuttaa. Ketään ei pakoteta rikkomaan sääntöjä joten oma valinta jos sakot saa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja talvinopeudet vois kelin mukaan vaihtaa!Typerää ajaa 80 kymppiä kuivalla hyvällä tiellä,kun kesällä sais ajaa satasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ylinopeushan on oma valinta. Näinollen myös siitä seuraava sakko on vapaaehtoinen oman valinnan seuraus. Sitä joka tietoisesti ajaa rajoitusten mukaan ei sakoteta. Oma moka jos sakkoja haluaa ottaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pohjantien nopeusrajoitus pitäisi ehdottomasti vaihtaa kesäksi 120km/h. Naurettavaa kun kukaan ei noudata 100km/h rajoitusta, ja näin samalla viedään nopeusrajoituksien uskottavuus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitää keventää ja nopeusrajoituksia pitää myös järkevöittää. Meillä on aivan liian tiukat nopeusrajoitukset monin paikoin ja varsinkin hiljaisilla teillä. Jos verrataan maailman muihin maihin meillä on noin 20 km/h matalammat rajoitukset mitä monin kertaisen liikenteen maissa. Nykyiset tiukat rajoitukset ja kovat rangaistukset tähtää vain rahan keruuseen valtiolle eikä turvallisuuteen ja liikenteen sujuvuuteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyinen sakotusrajakin on turhan korkea. Vaaratilanteita syntyy jo alle kahdenkymmenen kilometrin nopeuseroista. Liikennesäännöistä piittaamattomat ajelevat yleensä arvokkaammalla kalustolla kuin muu liikenne. Tästä voi mielestäni päätellä, että kaahaajilla ja liikenteenvaarantajilla ei ole pikkurahasta puutetta. Sakon pitää olla tuntuva yhtälailla köyhälle kuin rikkaillekin - ei sillä muuten ole merkitystä.

Sen sijaan, että nostettaisiin sakkorajoja, pitäisi lisätä harkintaa, mikä ottaisi huomioon aiheutetun vaaran. Törkeästä liikenteen vaarantamisesta sakko pienelläkin nopeuden ylityksellä. Miksei myös toisinpäin, hyvissä olosuhteissa tyhjällä hyvällä tieosuudella pienemmät sanktiot, ehkä vain huomautus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehdottomasti pitää nostaa. Yksi syy on nopeusrajoituksien 20kmh ero jolloin voi saada liian helposti päiväsakkoja kun poliisi kyttää 60kmh merkin takana. Toinen syy on että homma toimii Ruotsissa joten se toimisi myös Suomessa.

Ylipäätään typerää ajattelua että korkeammalla päiväsakotusrajalla rikkaat alkaisivat kaahailemaan suuria ylinopeuksia. Kyllä ne pienetkin sakot ottavat päähän. 50€ parkkisakkokin ...aa. Kaikki "robin hood" sakottajat voivat mennä metsään ja pysyä siellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onkohan mitenkään mahdollista ajatella, että sakon voisi välttää ajamalla laillisissa rajoissa? Täytyykö aina lähteä siitä ajatuksesta, että lakia rikotaan? Yli 50 vuotta autoillessa on huomannut että van murto-osa ylinopeuksista jää poliisin haaviin. Tieltä löytyy autoista päätellen vauraan oloinen autoilijaryhmä, joka ajaa tasaisesti GPS:n mukaan 10-15% ylinopeutta. Ajoipa vaikka kuinka lihavata sallittua, peiliin ilmestyy se Audi ta Bemari, joka hetken takapuskurissa ajettuaan häipyy etuhorisonttiin. Luulenpa, että juuri tämän ryhmän edustajat purnaavat äänekkästi sakkorajojen kiristystä. Se koira älätää ...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli jos ylinopeussakkoja ei tulisi keventää, niin miksi sitten rikkaat saavat kaahailla vastaisuudessa lähes ilman seuraamuksia? Jos itsekin pienituloisena saisin ylinopeudesta 16 euron virhemaksun, niin eipä kovin paljoa kirpaisisi. Suurituloisen 400 euron virhemaksu on tuloihin suhteutettuna tasan yhtä suuri. Eli pienituloisille suhteessa sama virhemaksu, kuin suurituloisellekin eli 16 euroa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (44)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono aluksi Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suomen velkataakka on yli 800 miljardia

167 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Suomen velkataakka on yli 800 miljardia

Työnantajan osuuskin on työntekijäkulu joka työntekijän pitää tienata. Kuvitteletko että työnantaja maksaa sen omasta pu... Lue lisää...
Pysypä itse

Uutiset osastoittain

Menokalenteri

to
27.4.
Maria Raasakka ikkunanäyttely
Kulttuuri
to
27.4.
Höyhtyän Välke
Yhteisöt
to
27.4.
Eläinmuseo
Kulttuuri
to
27.4.
"100-vuotta takaisin kotiin" teoksia
Kulttuuri

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image