Kotimaa

Mainos

Professori: Koulujen kännykkä- ja tab­let­ti­kiel­lot kumottava

Tabletteja latautumassa Oulun Normaalikoulussa. KUVA: Jukka Leinonen
Kotimaa 13.11.2013
Kirsi Hölttä

Kouluopetus voitaisiin päivittää digiaikaan jo tänään, eikä se edes maksaisi mitään. Kasvatuspsykologian professori Kirsti Lonka kehottaa kouluja aluksi kumoamaan kännykkä- ja tablettikiellot.

Lonka sanoo, että nykykoulu on kuin lentokone, offline-tilassa. Hänestä ei ole ihme, jos mobiililaitteiden kanssa kasvaneet lapset ja nuoret eivät viihdy koulussa.

Lonka korostaa, etteivät kännykät häiritse tunteja, jos teknologiaa käytetään opettajan käsikirjoittamalla tavalla.

Opettajan tehtävä ei tällöin ole jakaa tietoa, vaan innostaa oppilaita hakemaan ja jakamaan sitä.

Longan vetämän ryhmän raportti Uusi oppiminen julkistetaan tänään eduskunnassa.

Siinä selvitetään, millaisia kouluja, millaista teknologiaa ja millaisia opetusmenetelmiä meillä pitäisi olla, jotta olisimme riittävän ketteriä ja innovatiivisia pärjäämään maailmalla tulevaisuudessa.

Lue lisää 13.11.2013 Kalevasta.

MAINOS
Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (114)

Lapset tarvitsevat enemmän vuorovaikutus- ja empatiataitoja, kuin sähköisiä taitoja, joita he oppivat muutenkin. Ongelmana on juuri ruutuajan liian suuri osuus lasten elämässä, enkä toivoisi että koulu vielä pahentaisi tuota ongelmaa. Lyhytjännitteinen klikkailukulttuuri muovaa lasten aivoja ja koneen ääressä istuminen pilaa ryhdin. Tekniikkaa markkinoidaan nyt aggressiivisesti kouluihin, mutta hyödyttääkö se muita kuin suuryrityksiä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koneiden ja laitteiden kanssa ollaan tänä päivän mitä suuremassa määrin vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Harvat nyhräävät itsekseen pelaten. Tekniikka todellakin hyödyttää oppilaita. Professori mainitsi kommentissaan, että laitteita käytetään opettajan käsikirjoittamalla tavalla. Sitä paitsi itsekseen ja vapaa-ajalla lapset oppivat hyvin kapea-alaisia "sähköisiä taitoja". Luottakaa opettajiin ja heidän harkintakykyyn. Kyllä opetukseen muutakin mahtuu kuin pelkät laitteet ja ruudut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Opetan mediapainotteisessa koulussa, ja voin kertoa, että homma toimii todella hienosti. Kun näitä alla olevia kommentteja lukee, niin ei voi kuin ihmetellä. Niin moni haluaisi tehdä koulusta juurikin samanlaista kuin heillä itsellään on ollut - sata vuotta sitten, tuttua ja turvallista. Koulun täytyy vastata nykypäivän ja tulevaisuuden haasteisiin. Oppilaalla on oikeus tehdä työtä nykyaikaisilla välineillä. Miksi niin moni opettaja pitää kynsin hampain kiinni ruutuvihkosta ja lyijykynästä? Jos samanlaista muutosvastaisuutta olisi muilla aloilla, niin kenkää tulisi. Alla olevissa teksteissä on lapsellisia kommentteja, joista huokuu vain kyseisten henkilöiden epävarmuus ja pelko teknologisia laitteita kohtaan. "Kuka maksaa lasten liittymämaksut? Kotiväen piikkiinkö netissä surffaillaan?". Oletko koskaan kuullut Wifi-verkosta? Ei maksa mitään yksittäiselle oppilaalle. "Kännyköitten käyttö ei tee ihmisistä fiksumpia." Lyijykynä ja vihko tekevät, vai...Ei ole tarkoituskaan, että teknologisilla välineillä tehdään ihmisistä fiksumpia, niillä tehdään töitä. Melkoisen yksinkertaista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, mitään uuttahan tuossa esityksessä ei ole; jo vuosia on esim. lukioissa sallittu kännykän käyttö oppitunneilla tiedonhakuun vaikkapa esitelmiä tehtäessä, koska aina ei ole kaikille jakaa läppäreitä. Monilla on kännykkä kasvanut käteen kiinni, ja sitä näpytellään opettajalta salaa silloinkin, kun pitäisi keskittyä kuuntelemaan. Valvonta ja jatkuva huomauttelu on rasittavaa. Kännykät eivät voi olla tunneilla jatkuvasti esillä vaan opettajan niin ohjeistaessa. Asiantuntijat aikovat ehdottaa oikein eduskunnalle, että puhelimen käyttö oppitunnilla sallitaan. Mihin eduskuntaa tässä tarvitaan? Lakiko asiasta aiotaan säätää? Haloo! Eivätköhän opettajat osaa toimia oikein tässäkin asiassa ihan oma-aloitteisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tosiaan tuo raportti on Tulevaisuusvaliokunnan tekemä ja me kirjoitimme työryhmäni kanssa vain yhden luvun koskien tulevaisuuden koulua ja opettajankoulutusta. Kun lukee koko luvun, niin saa kuvan että pedagogiikka tulee ensin ja vuorovaikutus on tärkeää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juu, ei meille tuommoista nykyhömppää. Ei meillä papereitakaan käytetä, vallan hakataan savitauluihin, mitä viisautta opettaja sanelee Siinä on oikeaa tekemisen meininki ja oman käden jälki näkyy konkreettisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Monelle kännykkä on todella tärkeä. Sen takavarikoiminen lisäisi todennäköisesti rauhattomuutta, sekä keskittymishäiriöitä.
Mutta siinä on potentiaalia, nimittäin kännyköiden ottamisessa opetuskäyttöön! Monen oppilaan kiinnostus kasvaisi kertarysäyksellä, kun olisi sellainen keino opiskella, mistä itse pitää. Tosin pitäisi olla myös keino, millä oppilaat saataisiin pysymään poissa asiattomilta sivustoilta. Eli kuka siis pystyisi valvomaan oppilaiden surffailuja?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä ihmettelen suuresti. Tietenkin mediamaailmassa pitää kasvattaa mediaan. Lapsia pitää kuitenkin ohjata myös olemaan normaalissa vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Ylemmällä tasolla ainakin alkavat vuorovaikutustaidot unhoittua, kun kännyllä pääsee aina pois luokkatilasta ainakin henkisesti.
Kuka maksaa lasten liittymämaksut? Kotiväen piikkiinkö netissä surffaillaan?
Onko se syy käyttää enemmän mobiili- ja tietoliikennelaitteita, että muuallakin maailmassa niin tehdään? Ehkä tarvittaisiin pedagogisemmat perusteet.
Maailmalla pärjäävät ihmiset, jotka osaavat ottaa muut ihmiset huomioon ja käyttäytyä kohteliaasti. Ihmiset, joilla on tavat hallinnassa, pärjäävät. Kännyköitten käyttö ei tee ihmisistä fiksumpia.
Longan raportti pitäisi tietenkin tavata kunnolla. Tämähän on vain lehden toimittama sipaisu. Lehden toimittajatkin tarvitsivat nykyisin mediakasvatusta. Aika usein on uutisointi lonkaltaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

taidat olla niitä opettajia jotka kirjottas vielä musteella ja sulalla? pitää mennä kehityksen mukana eikä jäädä vahoihin tapohin roikkumaan tietyissä asioissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Montako päivää arvon professori on ollut esimerkiksi yläasteella opettamassa murkkuikäisiä? Opettaja se vaan käsikirjoittaa ja oppilaat toimivat käsikirjoituksen mukaan. Kumbayaah! Eikö näitä professoreja saisi johonkin oikeisiin töihin? Proffa voisi esimerkiksi mennä viideksi vuodeksi pitämään kännykkätunteja oppilaille ja tulla vasta sitten kertomaan, kuinka positiivisia tuloksia tarkastelujaksolla saavutettiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tällaista uutista lukiessa ei voi olla kuin tyytyväinen siihen, että meillä Suomessa on edustuksellinen demokratia, ettei asiasta mitään tietämätön suuri yleisö pääse vaikuttamaan asioihin.

Lapselle ei alkeiden lisäksi tarvitse tehdä muuta kuin ohjata kiinnostavan tiedon äärelle, ja loppu tapahtuu lähinnä itsekseen.

Lasten on myös opittava hyödyntämään tietoa ja tietotekniikkaa tämän palstan tietämättömiä ihmisiä paremmin, jotta osaavat tehdä asioita elämässään hyvin ja tehokkaammin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Innostaa oppilaita hakemaan ja jakamaan tietoa". Just. 20 vuotta olen lukion opettajana ollut, enkä vielä ole löytänyt sellaista viisastenkiveä, jolla 30 hengen ryhmässä joka ainoan saisi innostumaan joka ainoasta käsiteltävästä asiasta. Mutta ehkäpä Lonka on tässäkin asiassa viisaampi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tulee mieleen 70-luvun haihattelijat, jotka toivat DDR:stä joukko-opin matematiikan opetukseen. Siellä myös oli samanlaisia "profeettoja", jotja olivat sitä mieltä, että unionit ja leikkaukset korvaavat matemaattiset kaavat ja Pythagoraan lauseen opetukset ajattelun kehittymisessä. Nyt ei viitsitä takamusta pyhkiä näiden kirjojen lehdillä. Sama pätee ict teknologian pyhään uskoon. Se ei ole ajttelun väline vaan afrikan savannilla soiva rumpu, joka välittää tietoa naapuriin hyökänneistä elefanteista. 40 vuoden opettajakokemus ja 20 vuoden reksinä olo on jotain kuitenkin opettanut teinien käyttäytymisestä minulle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan tiedoksi:
"Ns. uutta matematiikkaa ja sen perustana joukko-oppia alettiin opettaa suomalaisissa kouluissa 1970-luvun alussa muutamaa vuotta ennen peruskouluun siirtymistä. Uuden matematiikan liike oli lähtöisin Ranskasta, mistä se levisi nopeasti muualle Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin. Uudistusliikkeen tavoitteena oli saada koulumatematiikka mahdollisimman lähelle korkeampaa, tieteellistä matematiikkaa. Sekä peruskoulu että joukko-oppi rantautuivat Suomeen Ruotsista."

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joukko-oppi on muuten noin ohjelmoinnin oppimisen näkökulmasta erittäin toimiva lähestymistapa. Voi olla, että suomen niin ICT- kuin tietokonepeli-klusterikin on velkaa juuri joukko-opille jota alkuperäisestä kehittyneemmässä muodossa ja vähemmän puritanistisesti, yhdessä muiden menetelmien kanssa, on opetettu suomalaisissa kouluissa sitten 70-luvun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kummallisesti ja harhaanjohtavasti otsikoitu uutinen - jälleen kerran. Kaikille tulee ensimmäiseksi "kiellon purkamisesta" mieleen, että nyt joku höpöproffa haluaa, että oppilaat saisi tunneilla pelata angry böördsiä ym. hömppää, kun kyse oikeasti oli järkevästä kannanotosta digitaalisen opetuksen kehittämisen puolesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Opettajan tehtävä ei tällöin ole jakaa tietoa, vaan innostaa oppilaita hakemaan ja jakamaan sitä."

Eikös tämä tarkoita loppupeleissä sitä että joutaa lopettaa koko koulu koska kaikki löytyy Googlesta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taito, jota hirvittävän moni ihminen ei valitettavasti osaa, on juuri se Googlesta hakeminen. Ei siis pelkkä tekstin kirjoittaminen hakukenttään, vaan ongelman muotoilu sanallisesti siten, että saat hakuusi relevantteja tuloksia. Tähän tulee ehdottomasti antaa koulussa jonkinlaisia eväitä, koska ei sitä (kaikki) yksin opi. Lisäksi tietenkin tulee opettaa lähdekriittisyyttä, jotta oppilaat oppivat penkomaan siitä hakutulosjoukosta sen "oikean" vastauksen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Öö... ei. Kun olet hankkinut tietoa, sitä pitää vielä osata soveltaa. Sitten sen tiedon päälle pitää etsiä uutta tietoa, että sitä edellistä, mieleen jäänyttä, tietoa osaa käyttää vielä paremmin. Jos alkeetkaan eivät ole hallussa, ei Googlesta ole juuri hyötyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuukkelista ei saa kuin maksettua mainontaa tölleteltäväksi. Puolueetonta tietoa ilman jokapuolelta pursuavaa mainontamättöä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (114)
Mainos
Mainos
Mainos

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suomea johtaakin sotilasjuntta

89 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Suomea johtaakin sotilasjuntta

Tämän keskustelun avannut taho on todennettu olevan venäjän trollitehtaan työntekijä. Pellavapäisiä sinisilmäisiä Suoma... Lue lisää...
Moskovan tiltu

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 8-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 338 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut

stats-image