Kotimaa

Mainos

Osuuspankki ei enää pakota vastaamaan uteluun: ”Fi­nans­si­val­von­ta pyysi lopettamaan”

Kysely ehti olla noin kuukauden pakollinen OP:n verkkopankissa. KUVA: Tapio Maikkola
Kotimaa 17.2.2016 20:55
Mirja Niemitalo

OP ei enää edellytä, että sen verkkopankissa asioivien pitää vastata tuntemistietokyselyyn. Jatkossa kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista.

Pankki teki muutoksen keskiviikkona sen jälkeen, kun Finanssivalvonta oli pyytänyt pankkiryhmittymää muuttamaan kysely takaisin vapaaehtoiseksi. OP kertoi asiasta keskiviikkoiltana tiedotteella.

Kysely ehti olla noin kuukauden pakollinen OP:n verkkopankissa. Asiakkaiden piti täyttää kysely jatkaakseen asiointia.

– Muuttamalla kyselyn pakolliseksi olemme pyrkineet täyttämään lain vaatimukset asiakkaista kerättävistä tiedoista. Finanssivalvonta on pyytänyt meitä 17. helmikuuta muuttaman kyselyyn vastaamisen takaisin vapaaehtoiseksi ja muutos on toteutettu, johtaja Merja Auvinen OP Ryhmästä kertoo pankin tiedotteessa.

Pankin mukaan he ovat keränneet lain edellyttämiä tietoja jo vuosien ajan, mutta verkossa kysely ehti olla pakollisena noin kuukauden.

Auvisen mukaan laki velvoittaa edelleen keräämään kyselyssä käsitellyt tiedot asiakkailta.

– Toivomme, että asiakkaamme vastaavat verkkopankissa olevaan vapaaehtoiseen kyselyyn, elleivät ole vielä ehtineet tehdä sitä, Auvinen sanoo.

Auvisen mukaan pankki odottaa viranomaisilta mahdollisia lisäohjeita, joiden mukaan he aikovat toimia.

Pankit laativat itse kysymykset ja sisäiset ohjeet lakien ja riskiarvioidensa mukaisesti. Finanssivalvonta ei laadi pankeille riskiarvioita eikä sisäisiä ohjeita asiakkaan tuntemismenettelyistä.

MAINOS
Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (58)

Tämähän ei koskaan ollut täysin pakollinen. Kysely tuli kirjautuessa sisään eikä näennäisesti antanut tehdä mitään. Kyselyn pystyi kuitenkin kiertämään helposti klikkaamalla mitä tahansa välilehteä tai painamalla selaimesta "edellinen" sivu. Jos mielenkiintoa löytyi pystyi tuon ohittamaan adblock säännöillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin se suuri ja mahtava osuuspankki kyykyttää ja nöyryyttää asiakkaitaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutinen ei pidä paikkaansa, kävi tänään OP konttorissa ja rahaa ei tiskiltä saanut ulos tililtä enennkuin oli vastannut kyselyihin

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä on nolottanut kysellä pitkäaikaisilta pankin asiakkailta tungettelevia ja tarpeettomia kysymyksiä. Monet asiakkaat kokevat olevansa jotenkin epäilyksen alaisia.
Kysely pitäisikin kohdistaa vain riskiasiakkaisiin eli heihin, joilla on esim. epäilyttäviä ulkomaalaisyhteyksiä.
Kyselyt työllistävät pankin henkilöstöä valtavasti ja lisäävät byrokratiaa. Sen lisäksi että ärsyttävät asiakkaita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tavallisella pankin asiakkaalla jolla tulee palkka tai eläke tilelle ei kysely ole mitenkään loukkaava .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo paljon kohuttu kysely oli sen verran yksinkertainen ja mitätön tiedoiltaan ettei tuosta nähtävästi ole kenelläkään haittaa täyttää. Tietenkin tuosta on noussut kohu, kun jollain "isokenkäisellä" ei ole ne puhtaimmat jauhot pussissaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Puhut höpöjä etkä nähtävästi tunne ainakaan OP:n kyselyä. Sellaisten asioiden kysely on selkeä yksityisyyden loukkaus eikä siinä kysytä mitään, jolla selviäisi onko vastaajalla paljon rahaa tai ei tai onko "isokenkäinen". "Tutuus" taitaakin olla trolliuskovainen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entä me jotka olemme vastentahtoisesti jo vastanneet kyselyihin? Poistaako OP meidän tiedot vai pitääkö pankki viedä oikeuteen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itseäni ärsytti tuo kysely joka aluksi antoi ohittaa itsensä, mutta lopuksi siihen oli pakko jotakin vastata kun ei päästänyt omalle tillille muutoin. Vastasin pakon edessä ja ajattelin että mitähän tämmöiseen vastaa ns.tosikoijari. Varmaan ihan samalla tavalla kuin minä, tavallinen tallaaja. Siis, mitä tällä kyselyllä voidaan ehkäistä???!! Ainoastaan omalle tilille meno... Ei näillä kyselyillä oikeasti saada tietoja tuttavista/ sukulaisista/ vaikuttajista jotka kenties politiikassa tai onko tilejä ulkomailla. Kuka on niin pöljä että vastaisi niihin rehellisesti jos aikeena olis huijaaminen, rahanpesu tai lakien kiertäminen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paljastaako joku kohta minkälainen "rekisteri" on kerätty suomalaisista käteisen käyttäjistä? En ihmettelis yhtään vaikka kävis ilmi että esim verottaja profiloisi pankkien avustuksella pimeää työtä/bisnestä/rikoksia. Niin kertoi se pankkineiti kulman takana että "mopon ostoon" nostettu 5000e laukaisee tiedustelun(rekisteröidään?).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos katuu erittäin syvästi niin tarviiko vastata mihinkään kyselyyn?Katumisella,erittäin syvällä sellaisella,nämä isot koijarit saisivat esityksen mukaan verottajalta anteeksi paratiiseihin piilotetut eurot jos ne palautetaan takaisin Suomeen.Onkohan laki sama tavalliselle limpun purijallekin?Voisiko joku täsmentää miten tulkitaan tuo syvä katuminen,pitääkö olla polvillaan vai vääntää itkua vaiko märistä oikein kunnolla?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olipa hauska kommentti! Piti ihan ääneen nauraa. Pakon edessa minäkin vastasin OP:n uteluun, mutta pankkihan tiesi asiat jo ennestään. Olisi muuten jäänyt laskut maksamatta, ellen olisi vastannut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos haluaa edes pienen (1,25%) koron rahoilleen eikä halua mitään riskisijoitusta tehdä niin kannattaa avata tili Bank Norwegianiin. Se toimii nettipankkina ja maksaa korkoa päiväsaldolle eikä kk:n alimmalle kuten muut pankit. Ei kk-maksuja, ei nostorajoituksia ja mikä tärkeintä talletusturva 2.000.000 Nkr.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joku järki pitäs olla siinä terroristi- ja rahanpesijäjahdissakin. Kyllähän nyt pankki näkee kuka on esim. tavallinen palkansaaja, saa säännöllisesti pienen palkkansa ja kiikuttaa sen paikallisten yritysten tilille. Mitä järkeä niitä on kuulustella kuin jotain rikosepäiltyjä? Ne joilla on oikeasti jotain hämärää tekeillä, osaavat kyllä varmaan tuollaiset kyselyt hoidella niin ettei niistä ole haittaa heidän touhuilleen. Eli kaiken kaikkiaan typerää ja turhaa tavallisten ihmisten kiusaamista koko touhu. Harmi kun nykyään on käytännössä pakko olla pankkitili, että saisi asiat hoidettua sujuvasti. Muuten haistattaisin p@skat kaikille pankeille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin se on. Tyypillistä hätävarjelun liioittelua ja panikointia. Rajansa epäilemiselläkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki osuustoiminnallinen toiminta on vain sitä pyörittävän tahon piikkiin menevää, siinä jää aina,siis aina asiakas kakkoseksi..
Olenkin jo äänestänyt näistä tahoista muualle..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Henkilö varmistukset ovat ehdottomasti paikallaan. Oliko tämä ensimmäinen erävoitto Noora-kaupille Karhisesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (58)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Mikään maa ei tule koskaan kestämään tukijärjestelmää joka meillä on nyt!

Amerikkalainen työkaverini oli ihmeissään kun luki jutun kansalaispalkasta, mitä se niin kuin tarkoittaa yksilölle. Ett... Lue lisää...
laiskan laulut

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 370 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut

stats-image