Kotimaa

Opel Insignia nappasi TM:n tiukan tal­vi­au­to­ver­tai­lun voiton - jaetulla kakkossijalla BMW:n lataushybridi ja Skodan katumaasturi

Kotimaa 21.2.2018 11:08
Antti Pasanen

Tekniikan Maailman vuotuisen talvivertailun parhaaksi autoksi selviytyi tällä kertaa 1,5 litran bensiiniturbomoottorilla varustettu Opel Insignia Grand Sport.

Seuraavalle sijalle ylsivät tasavahvoin pistein lataushybridi BMW 530e ja Skodan tuore katumaasturi Karoq.

Peränpitäjäkolmikoksi vertailussa jäivät Opel Grandland X, Citroen C3 Aircross sekä kaikkein heikoimman arvosanan ja yhden tähden viidestä saanut Nissan Micra.

Talviauton 2018 arvonimeä tavoitteli 14 viimeisen vuoden aikana esiteltyä uutta mallia. Perushinnoiltaan autot asettuivat vajaasta 20 000 eurosta aina 60 000 euroon.

Lehti pyrki saamaan vertailuun mallien suosituimmat moottori-, vaihteisto- ja varusteversiot. Kaikki talviautotestattavat olivat tällä kertaa kaksivetoisia ja bensamoottorisia, BMW tosin myös sähkömoottorilla ryyditettynä.

Arvioinnissa on lukuisia osa-alueita valoista aina auton talvikäytettävyyteen. Suurin painoarvo annettiin lämmityslaitteen toiminnalle talvioloissa sekä auton hallittavuudelle.

Esimerkiksi taajama-ajossa joukon hitaimmin lämpesi BMW, parhaiten Skoda. Maantieajossa nopeimmin kabiini kuumeni Opel Insigniassa, hitaimmin Nissan Micrassa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (22)

Joko se ooppeleissa on saatu pysymään vaihdelaatikko kasassa ja oven alareunat ruostumatta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Insignia on tämän testin voittaja, mutta jokainen tietää, että on olemassa parempiakin talviautoja. Parhaan markkinoilla olevan löytäminen ei ole tämän testin tarkoitus.
Testi antaa hyvän kuvan erilaisten autojen talviominaisuuksista ja eroista, mitä eri autojen välillä on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehkä se eurokippo lämpiää 5 min nopeammin kun japsikippo mutta japsikippo kestää enemmän kuin takuuajan.
Eikä takuuaikanakaan tarvi japsikippoa korjailla.
Mietipä sitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehkä se eurokippo lämpiää 5 min nopeammin kun japsikippo mutta japsikippo kestää enemmän kuin takuuajan.
Eikä takuuaikanakaan tarvi japsikippoa korjailla.
Mietipä sitä.

Mulla oli Insignia 7-vuotta,Ainoastaan vuosihuollot tehtiin ja jakohihna vaihdettiin 120000km
ja täysin uuden näköinen oli vielä hihna.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainakin ihan perus 520d lämpiää todella nopeasti taajama-ajossakin kovallakin pakkasella. Sitten kun vielä on xDrive niin parempaa talviautoa saa hakea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No siltähän sinusta tuntuu..mutta testi kertoo totuuden :)) sori vaan.
Ehkä se lämpiää sitten kun seuraava amis sukupolvi sillä ajelee..ja on laitettu kaikenlaiset lisälämmittimet...hah

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juu. Autot lämpiää kun bensaa palaa. Ei ne bensapihit lämpiä ku vasta juhannuksena, mutta ei tartte autoo seisottaa bensiksen Jonoissakaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Opel on petrannut menoaa kovasti. Ihmettelen tuota Micraa, autosta on tehty muodoltaankin sellainen, jonka ääriviivoja on vaikea arvioida. Ei ole enää naisten tai vanhempien autoilijoiden suosittu pikkuauto. Nyt se ei pärjää edes talviautona!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä tuota nelivetoa enään tälle talvelle tartte. Pitää odotella taas joulukuuta, että pääsee pätemään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä näy kärjessä japanialaisia kippoja. Suomalaiset ostaa niitä mutta miksi? Ne eivät koskaan pärjää testeissä. Ostakaa ihmiset oikeita autoja jotka oikeasti ovat hyviä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siksi ostetaan kun koeajetaan toki monia merkkejä.ja itsellä 25 vuotta ollut kortti ja sinä aikana 3 saksalaista autoa..se riitti.
Haluan että auto on lämmin ja luotettava.
Ei ole japsit vielä välille jättänyt mutta saksalaisilla jäin monta kertaa.ja suht uusia ja vähänajettuja olivat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Opel ylivoimaa! Vaikkakin tuo Insignia jää viimiseksi oikeaksi Opel malliksi, Grandland on jo PSA:n tekele ja sen näkee tuloksista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täytyy vaan todeta, että ranskalaiset on tehneet viimeisen kymmenen vuoden ajan parhaita autoja sekä kesään että talveen. Vikaherkkyys voi olla hieman suurempi kuin aidoissa japseissa, mutta muuten päihittävät ne mennen tullen. Ruostumista vastaan ranskikset on todella lujia. Saksalaisista ei kannata edes puhua samassa viestissä, ruostuvat ja ronklaavat joka puolelta. Vai mitä olette mieltä aidosta saksalaisesta autosta, jonka ensimmäiselle 50 tkm:n matkalle sopii, kansi/moottori, jakopää ja laatikkoremontti. Lisäksi joukko pienempiä vikoja, joidenka vuoksi on matkattu hinurin lavalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suurin painoarvo pitäisi olla kylmäkäynnistymisessä. Jos auton käynnistymiseen ilman lämmitystä ei voi luottaa, ei kabiinin lämpenemisnopeudella ole mitään merkitystä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki nykyaikaiset bensa-autot kyllä käynnistyy jos akussa on virtaa starttimoottorille. Kylmäkäynnistymisen vertailu olisi akkujen varaustilan vertailua autojen sijaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (22)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Juha Sipilä ehdottomasti jatkoon.

298 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Juha Sipilä ehdottomasti jatkoon.

Toisinaan sitä on vaikea uskoa lajitovereidensa ajattelukyvyn olemassaoloon. Siitä on kammottavan vähän merkkejä maailma... Lue lisää...
aery

Jari ja sarjakuvat

Jari

21.6.

Naapurit

21.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image