Kotimaa

Mainos

Netpostin tiedot Intiaan

KUVA: Tapio Maikkola
Kotimaa 26.10.2014 8:19
Anni Hyypiö

Itella Posti Oy ulkoistaa henkilötietojen käsittelyään Suomen ulkopuolelle.

Marraskuun alusta Netpostin tallennettuja nimi- ja osoitetietoja, puhelinnumeroita sekä sähköpostiosoitteita käsitellään muun muassa Intiassa.

Muutoksen takana on Itellan ja yhdysvaltalaisen teknologiayritys IBM:n viime vuonna solmima ulkoistussopimus.

Netpostin asiakas saa sähköisesti samoja kirjeitä, joita muuten saisi paperisina. Netpostin kautta voi kulkea esimerkiksi lasku, palkkalaskelma tai viranomaiskirje.

Itellan mukaan itse Netpostin tietoja kuten kirjepostia ei siirretä EU:n ulkopuolelle, mutta ylläpidosta vastaavalla IBM:llä on kuitenkin pääsy niihin teknisen tietoyhteyden kautta.

Lue lisää 26.10.2014 Kalevasta.

MAINOS
Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (82)

Sillä lailla. Luulevat pääsevänsä halvalla. Mutta halpaa myös saavat. (kokemusta on)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

TRAFI meni Espaniaan ja nyt Itella Intiaan.Sitä se tietää työnetekijöiden jatkuva irtisanominen ja hintojen nosto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuon takia irtisanoin palvelun, en ole sitä kyllä tarvinnutkaan. Mikäli käyttäjä on yritys, ja se säilyttää asiakastietojaan ko palvelussa, yritys joutuu hyväksyttämään kaikilla omilla asiakkaillaan uuden rekisteriselosteensa, jossa todetaan että asiakastietoja säilytetään Itellan verkostossa ja ne siirtyvät Intiaan alihankkijalle x. Enpä tiedä hyväksyisivätkö asiakkaani tämän, joten en kyllä alkaisi sitä kysymäänkään. Jos asiakkaita on paljon, ja yksi niistä ei hyväksyisi asiakastiedon siirtoa Intiaan, sen vuoksi koko palvelun käytön joutuisi lopettamaan. En ole ihan varma ymmärtääkö Itella että se olisi aika homma hyväksyttää asia kaikilla käyttäjäyrityksen asiakkaalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä juttu Kalevalta. Ilman tätä olisin koko muutoksesta ollut tietämätön. En ainakaan muista saaneeni kyseisestä muutoksesta mitään tietoa muuta kautta. NetPosti on ollut, mutta käyttämättömänä vuosikausia. Siellähän se ilmoituskin killotti lukemattomana, kieltämättä. Nyt saa lähteä. Ei tule ikävä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vai tiedot ulkoistetaan täytyypä lopettaa netpostin käyttö nythän ei ole mitään takuita tietojen säilymisestä oikeissa käsissä!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä! Palvelu ainakin paranee. Tosin irtisanoin palvelun...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

lopetanpa samantien koko nettipostin käytön. Tyhjää höpistään työttömyydestä kun kaikki ulkoistetaan muualle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikös Itella ole valtion omistama puulaaki ja tämmöinen näyttää esimerkkiä muille hävittämällä työpaikkoja suomesta. Tämä on sitä kokoomus suomea...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sen kun ulkoistavat, en ole pitkään aikaan tarvinnut lp. palvelua täytyy sanoa irti Netpostista, kun pankin palvelu riittää minulle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itella voitas Suomesta lopettaa kokonaan. Joku muu yrittäjä tekis asiat järkevästi. Korvaako itella, jos henkilötietoja käytetään väärin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuossahan alihankkija vie päämiestä kuin pässiä narussa ,kaikki on näköjään mahdollista Suomen valtion omistamissa firmoissa.
Normaalisti päämies sanelee kuviot ,noh uskokoon nämäkin Itellan selitykset ken haluaa ,mutta net-postia en tarvi ,enkä ota.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näissä hommissa se Intian ulkoistus ei vaan toimi. Omakohtaista kokemusta. Kulttuuri, motivaatio ja etäisyys ovat niin etäällä toisistaan että joko mitään ei tapahdu (oikein), tai sitten teet homman itse. Näin se vaan menee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokoomusjohtoinen hallitus tekee taloudellisesti kannattavia päätöksiä. Valtio näyttää tässä vain esimerkkiä yksityiselle sektorille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (82)
Mainos
Mainos
Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi olemme nyt tässä tilanteessa?

105 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi olemme nyt tässä tilanteessa?

Tarkoitatko, että Suomen menestynein kansanosa maksaa noin puolet valtion tuloverotuksesta, jonka tuotto on alhaisempi k... Lue lisää...
nettimeemi

Jari ja sarjakuvat

Jari

25.6.
Jari on tauolla. 26.6. - 3.8.

Naapurit

28.7.
Mainos

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 370 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut

stats-image