Kotimaa

Näillä vinkeillä otat autosi valoista tehot irti – aja rohkeasti pitkillä, älä tuijota valoa

Vaihda lyhyille vasta, kun vastaantulija osuu kaukovalojesi kiilaan. Näin lähestyvien autojen väliin ei jää pimeää katvealuetta. Turvallisuussyistä oheinen kohtaaminen on kuvattu pientareella seisovasta autosta.
Kotimaa 11.11.2017 19:02
Kari Pitkänen

Vaihda palaneet polttimot, varmista valojen suuntaus ja käytä kaukovaloja aina kun mahdollista.

Lisäkaukovalon saa asentaa keulalle näkyvyyden parantamiseksi.

1. Näkökyky on rajallinen.

Terveen ihmisen näkökenttä on leveyssuunnassa noin 180 ja korkeussuunnassa 130 astetta. Suuri osa siitä on ääreisnäkökykyä. Tarkan näön alue on vain kaksi astetta. Väsymys, monet (silmä)sairaudet ja päihteet heikentävät pimeänäköä lisää.

2. Polttimot kuntoon.

Auton valot valaisevat tiellä juuri tarkan näön aluetta, joten on tärkeää, että ne ovat kunnossa. ”Yksisilmäisenä” ei kannata ajaa talvea vasten. Vaihda palaneet polttimot itse, jos se onnistuu, tai varaa aika korjaamolta. Pese tuulilasi ja muista uusia tuulilasinpyyhinten sulat aina tarvittaessa. 

3. Umpiot kirkkaiksi.

Vanhoissa autoissa valoumpioiden etulasit saattavat olla samentuneet ja naarmuiset. Jos et halua vaihtaa koko umpiota, ­lasia voi yrittää kirkastaa auto­tarvikeliikkeiden myymillä kiillotussarjoilla. Varmista valojen suuntaus tarvittaessa korjaamolla, jotta näet itse etkä häikäise muita.

4. Ei turhia sumuvaloja.

Sumuvaloja saa käyttää ajettaessa sumussa tai rankassa vesi- tai lumisateessa. Takasumuvaloa voi käyttää paitsi sumussa, myös ajettaessa ajoviiman nostattamassa lumipilvessä. Sumuvaloja suositellaan käytettäväksi lähivalojen sijaan, mutta useimmat käyttävät niitä lähivalojen kanssa silloin, kun ajo-olosuhteet ovat erittäin huonot. 

Tässä kuvassa palavat kaukovalot, vaikka pimeä metsä imee osan niidenkin tehosta. Risteykset, liikennemerkit ja muut kulkijat tulevat kuitenkin näkyviin nopeammin ja kuljettajalle jää enemmän reagointiaikaa.

5. Rohkeasti pitkillä.

Pimeässä pitää ja saa käyttää pitkiä ajovaloja (kaukovaloja) aina kun se on muita häiritsemättä mahdollista. Moottoriteillä, jossa on riittävän leveät keskialueet istutuksineen, ei välttämättä tarvitse vaihtaa kohtaamistilanteissa lähivaloille. Moottoritien vasemmalle kaartuviin mutkiin voi ajaa lähes aina kaukovaloilla.

6. Älä tuijota valoa.

Kun kohtaat vastaantulevan maantiellä, vaihda lähivaloille vasta, kun autojen valokiilat kohtaavat. Käännä katse tien oikeaan reunaan, älä vastaantulijan valoihin. Vaihda takaisin kaukovaloille hetkeä ennen kuin kohtaavat autot ovat rinnakkain.

7. Tehoa ohituksiin.

Vaihda lähivaloille, kun pian ohitettavan auton perä osuu valokeilaan. Ilmoita ohitusaikeista suuntamerkillä. Kun olet ohitettavan rinnalla, vaihda kaukovaloille jos vastaantulijaa ei ole. Jos olet itse ohitettavana, vaihda lyhyille, kun ohittava auto on rinnallasi, ja pitkille vasta sitten, kun etäisyyttä on tarpeeksi.

8. Tarkkana pysähdyksissä.

Jos pysäytät tai pysäköit auton pimeälle tielle, sytytä seisontavalot auton eteen ja taakse. Älä käytä ajovaloja,­ sillä silloin muut eivät välttämättä huomaa, ettei auto liiku. Vika- ja onnettomuustapauksissa voi käyttää hätävilkkuja. Jos liikut auton ulkopuolella, käytä ­heijastinta tai heijastinliiviä. ­Varaa autoon mukaan taskulamppu.

9. Sallittu lisäkaukovalo.

Trafin määrittämien auton ja sen perävaunun valaisinvaatimusten perusteella autoon sallitaan lisäkaukovalaisin sen omien kaukovalojen lisäksi. Kaukovalojen yhteenlaskettu valovoima ei saa ylittää referenssilukua 100, ja niiden kaikkien on sammuttava yhtä aikaa vaihdettaessa takaisin lähivaloille.

10. Tarkista E-merkintä.

Kun ostat polttimoita ja lisävaloja, valitse E-hyväksytty tuote. Merkintä takaa, että valon väri on oikea eikä valokeila häikäise vastaantulijoita liikaa. E-hyväksytty tuote on laillinen tieliikennekäyttöön.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (52)

Kohta 4 on asiallinen muistutus vakiovaloin liikkuville. Sumuvaloista saattaa olla jopa haittaa omalle näkemiselle, mikäli niiden teho riittää tekemään muuta valaistusta kirkkaamman läiskän auton nokan eteen. Silmä adaptoituu kirkkaimpaan valoon, joten näkeminen kauas voi olla jopa heikompaa kuin ilman sumuvaloja.

Lisäkaukovalon asentajalla on sama haaste vältettävänä noin 100 metrissä. Liian läheltä alkava kirkas kaukovalokeila heikentää näkökykyä tuon kirkkaan läiskän ohitse, ja suuri ero lähi- ja kaukovalojen kirkkaudessa tekee lähivalosta vaatimattoman tuntuisen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valot vaihdetaan lyhyiksi, kun valokeilat kohtaavat, ettei jäisi pimeää katvetta ja pitkille vaihdetaan takaisin hetkeä ennen, kun ollaan rinnakkain. Katso omaa kaistaasi, äläkä vastaantulijan valoja, niin et häikäisty.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valot vaihdetaan lyhyiksi, kun valokeilat kohtaavat, ettei jäisi pimeää katvetta ja pitkille vaihdetaan takaisin hetkeä ennen, kun ollaan rinnakkain. Katso omaa kaistaasi, äläkä vastaantulijan valoja, niin et häikäisty.

Myös pitkille vaihdetaan,kun Lähi- valot kohtaavat

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yleispätevästi ei muuten vaihdeta pitkille lähivalojen kohdatessa. Vaikka muuta luuletkin, sinäkään ET HALUA nähdä minun autoni valoja 100 metrin päästä edessä päin. Tai vaikka haluaisitkin, minä en uskalla ajaa sinua vastaan tuossa tilanteessa.

Valojen vaihto riippuu kovasti paljon siitä, millaisin valoin liikutaan. Kunnon valoja en kehtaa läväyttää vastaantulevan silmille lainkaan, vaan vaihdan kaukovaloille vastaantulevan rinnalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mun vanahassa Kootassa on yhistelmä-valot ,voi ajaa joko pitkillä-, lyhyillä- ,tai parkkivaloilla ja kukaan ei häikäisty .
Mukavia kilometrejä kaikille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kale on nuuka mies. Lyhyet polttimot, se toinenkin, meni sammuksiin vuosi sitten kesäkuussa. Sen jälkeen mies on ajellut pitkillä ja parkeilla. Kerran oli poliisi kirkonkylällä huomauttanut asiasta. Mutta hyvin muutoin kuulemma on nähnyt ja selvinnyt. Asuu muuten perukassa. Lähimpään kauppaan on noin 38 km.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiitos hyvästä artikkelista, neuvot ovat kuten pitääkin. Toivoisin lehdistön rummuttavan lyhyiden valojen parantamisen puolesta ja kerron tässä miksi.

Lyhyet valot ovat täysin riittämättömät monessa uudehkossakin autossa, vanhoista puhumattakaan, mikäli käytössä ovat lisäpitkät. Toisaalta ilman lisävaloja autojen pitkät ovat käyttökelvottoman huonot. Nykyisin siis saa "monistaa" pitkät valot, mutta ei lyhyitä. Tämä aiheuttaa kuskin sokaistumista, kun lyhyet ovat huomattavasti himmeämmät.

Lyhyiden valojen kahdentaminen tulisi jälleen sallia, eli useampi kuin kaksi lähivaloa. Tämä on ollut sallittua ja hyvin yleistä vielä 80-luvun alussa, jolloin lakia muutettiin. Silloin pelättiin halogeenivalojen yleistymisen sokaisevan samalla lailla, kuin muutama vuosi sitten pelättiin xenon-valoja. Aikanaan pelättiin maapallon litteyttä.

Totuus on kuitenkin se, että lyhyilläkin tien päälle tarvitaan valoa näkemistä varten. Myös nuorilla silmillä. Uudet pyyhkijänsulat, -polttimot, naarmuton tuulilasi, ja paksuilla johdoilla uudelleen releytetyt lyhyet auttavat paljon sitä lyhyiden kahdennuksen sallimista toivoessa. Samalla voitaisiin sallia uudemman tekniikan polttimot vanhoihin umpioihin (kuten led ja xenon), mikäli niiden valokuvio on suunnilleen oikein.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos tuntuu, että tien reunat eivät ole kunnolla valaistuja, niin asennapa kokeeksi vaikka X-Vision Dominator xenon kaukovalot. Veikkaan, että 20 - 200 metriä auton edellä et löydä sellaista kohtaa, jossa ojan pohjalta mitattuna 60-luvun ojavalo nostaisi luksimittariin yhtä suuret lukemat kuin nykyaikainen kunnollinen leveäkuvioinen kaukovalo.

Tehokkaiden kaukovalojen valokuvio on pakko jakaa tasaisesti laajalle alueelle juuri siksi, ettei niiden suuri valovoima tekisi nokan eteen hehkuvaa valopalloa, joka estää näkemisen minnekään muualle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muuten täysin samaa mieltä, mutta jos kirkkaudessa on kovin suuri ero, silloin joko lähivalot ovat huonot tai auton omien ja lisävalojen yhdistelmä on sopimaton.

Vaikka lisäkaukovalo tuplaakin valovirran (lumenit), oikein jaettu kaukovalokuvio leviää niin paljon suuremmalle alalle kuin lähivalo, että hyvin sovitetuilla valoilla silmä ei koe häiritsevää kirkkauden vaihtelua. Lisävalot eivät muuta lähialueen kirkkautta (lukseina), vaan laajentavat tasaisesti valaistua aluetta. Kaukovalolla ei haeta tehokkaaseen xenon- tai LED valoon lisää kirkkautta, vaan lisää sekunteja näkemään, niin pituus- kuin leveyssuuntaan. Molempia puolet lisää hyviin vakiovaloihin on hyvä nyrkkisääntö.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hoi! Aika moni kuljettaja arastelee kaukovalojen käyttöä, aivan turhaan. Laittakaa vaan ne pitkät päälle kun valaistus ei enää riitä. Kyllä ne vastaantulijat ja edelläajavat huomauttavat jos valosi häikäisevät heitä. Pimeys on vaarallista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joka aamu joku mäntti vetää pitkät päällä vastaan ja siinä sitten ihan sokeana koitat arvailla missä tie menee. Ja ne peräpuskurissa roikkujat myös häikäisee ilman pitkiä valojakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oikea järjen jättiläinen antaa valojen vaihto opetusta. Aika paljon on ihmisiä et on valoherkät silmät niin jos toinen vaihtaa lyhyet niin miksi pitää ajaa pitkillä päin

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oikea järjen jättiläinen antaa valojen vaihto opetusta. Aika paljon on ihmisiä et on valoherkät silmät niin jos toinen vaihtaa lyhyet niin miksi pitää ajaa pitkillä päin

se ajetaan pitkillä niin kauan että valot kohtaavat.
jos tyhmä vaihtaa lähivalot liian aikaisin,se on sen vika
ei pitkillä ajavan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä saa jokainen pitkillä vastaantulija semmoisen valohoidon rekan keulasta, että toivottavasti ei nää mitään pariin minuuttiin. Kiitos teidän ohjeiden.
Ja moottoritiellä pitkillä ei tee mitään

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyään pidetään kilpailu kumpi vaihtaa ensin...eli kuin villissä lännessä mutta nykyään molemmat säilyy hengissä 👎

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (52)

Uutisvirta

23
Oululaisfanit juhlivat Kärppien Suomen mestaruutta läpi yön
15
Kärpät vei mestaruuden Tapparan nenän edestä – Hakametsä hiljeni oululaisjoukkueen juhliessa
9
Oulun seudulla aamupäivällä kuuluneet ja tuntuneet pamaukset aiheuttivat Hornetit - ilmavoimien mukaan äänivallia ei rikottu liian matalalla
8
Kärppäkapteeni Lasse Kukkonen ei ole maajoukkueen käytettävissä – ”Nyt on aika maksaa takaisin vaimolle ja tytöille”
5
Sotesta saa ainakin pienissä oppositioryhmissä päättää itse – Kd:n edustajat voivat äänestää eri tavoin
4
Keskusta uudistaisi koulujärjestelmän – nuorille tulevaisuuskutsunnat, esikoulu ja kaksi ensimmäistä luokkaa yhdeksi kokonaisuudeksi
4
Nationalismin suosio syventää juopaa keskellä Eurooppaa – Tshekki ja Slovakia tekevät pesäeroa Puolaan ja Unkariin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suuri sotaharjoitus 2021

288 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Suuri sotaharjoitus 2021

Päinvastoin. Minä ymmärrän hyvin, että lapsi saattaa häiriintyä, jos hän kuulee 3-vuotiaasta asti sotajuttuja. Lue lisää...
Vuotta viis

Jari ja sarjakuvat

Jari

26.4.

Naapurit

27.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image