Kotimaa

Mainos

Moot­to­ri­pyö­rän kä­sit­te­ly­ko­kei­den sisältö uudistuu – "On pakko harjoitella aika paljon, jos niistä aikoo selvitä"

Oulu MC:n puheenjohtaja Matti Träskelinin mukaan kaikkien motoristien kannattaisi pitää ajotaitoaan yllä koulutuksien avulla. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Kotimaa 11.2.2018 8:23
Taneli Kärki

Kuljettajantutkinnon moottoripyörän käsittelykokeet uudistuvat. Muutoksen jälkeen kokeessa painotetaan aikaisempaa enemmän liikennetilanteiden hallintaa, liikenteessä tarvittavia taitoja sekä kokeiden tasalaatuisuutta.

Uudistus tulee voimaan huhtikuun ensimmäisenä päivänä.

Käsittelykokeiden uudistaminen on osa Trafissa käynnissä olevaa kuljettajantutkinnon kehittämistä, joka liittyy liikenne- ja viestintäministeriön ajokorttikoulutuksen uudistamiseen.

– Tehtäviä on katsottu uudelleen läpi ja sieltä on löytynyt muutamia kehittämisen tarpeita. Lähinnä tehtävien mitoituksia on katsottu uudelleen, että ovatko ne oikeanlaisia. Meillä on Suomessa suuri ongelma esimerkiksi käsittelykenttien kanssa. Tyhjänä olevat asfalttikentät alkavat olla todella vähissä – ihan ymmärrettävistä syistä, sanoo liikenteen turvallisuusvirasto Trafin asiantuntija Marjo Immonen.

Uudistusta on työstetty yhdessä moottoripyöräkouluttajien ja ajokokeen vastaanottajien kanssa. Moottoripyöräkerho Oulu MC:n puheenjohtaja Matti Träskelinin mukaan käsittelykokeet eivät ole läpihuutojuttuja.

– Käsittelykokeet ovat vaikeat. On pakko harjoitella aika paljon, jos niistä aikoo selvitä, itsekin Liikenneturvan valtuuttamana moottoripyöräilyn ennakoivan ajon kouluttajana toimiva mies toteaa.

Lue lisää 11.02.2018 Kalevasta.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (35)

Liikenteessä on eniten henkilöautoja. Toinen toistaan surkeampia nutaajia. Tienpinta hieman jäässä niin pelitaito loppuu heti. Minun mielestä pitäisi B kortin saadakseen suorittaa joku vaikeahko koe esim. Jääradalla ja jos se ei onnistu niin ei korttiakaan myönnetä. 10 v välein testin uusinta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin Suomessa. Moottoripyörien nopeuksia ei valvota yhtä aktiivisesti kuin autojen, sillä niistä puuttuu edestä rekisterikilpi, jolloin kameratolpan kuvalla voi pyyhkiä ahterinsa. Edessä olevan rikisterikilven puuttuminen myös vesittää automaattisen tunnistuksen, näitä laitteita poliisi lisää tuntuvasti yksiköihinsä. Moottoripyöriä ei myöskään tarvitse katsastaa tai päästöjä mitata. Kuitenkin moottoripyörällä voi kuljettaa toista ihmistä takana ja vaikka kolmatta sivuvaunussa ja toimimaton moottoripyörä on yhtälailla myös muille tienkäyttäjille vaaraksi. Moottorin teho ja päästöt ovat myös hyvinkin auton luokkaa, ja jopa isommat. Uusi katsastuslaki saattaa autolijalle aiheuttaa yhdestä rekisterivalon toimimattomuudesta hylkäämispäätöksen. Ja niin, moottoripyörän liikennekäytöstä ei edelleenkään tarvitse maksaa vuotuista veroa kuten autoista.
Taitaa eduskunnan moottoripyöräkerho hyväveliverkoistoneen lobata ja estää muutokset. joten kuka osaava tekisikään tästä Suomen liikennejärjestelmästä kantelun vaikka EU tasolle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Moottoripyöriin ei vain pysty laittamaan sitä kilpeä eteen koska ne ei ole suunniteltu sellaiseen ja ne näyttäisi aivan kamalta ja ihmiset kummiskin ottaisivat ne pois.

Autoja tarvitsee katsastaa koska suomessa autoilla ajetaan paljon talvella ja ne ruostuu/kuluu paljon. kun taas moottoripyörää ajetaan kesällä hyvissä keleissä ja niitä huolletaan ja pidetään kunnossa.

Tälläsien vali vali kukkahattutätien takia kaikilla kulkuvälineillä liikkuminen on suomessa ihan skeidaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Moottoripyörissä ei ole kilpeä edessä, koska onnettomuustilanteessa se olisi vaarallinen. Autoissa on tasaista pintaa mihin kilven kiinnittää mutta moottoripyörässä sen reunat jäisivät esille.
EU alueella riittää lobbareida jotka haluaisivat katsastuspakon moottoripyörille, jotta saataisiin rahat pois suomalaisilta kansainvälisille katsastusketjuille.
Valtiolla on kyllä asiat hyvin jos sen asukkaat vaativat lisää veroja muille sen sijaan että haluaisivat niitä itseltä pois

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Udistuksen yhteydessä kannatta laittaa kilvet eteen myös moottoripyöriin, niin myös peltipoliisin sakot on mahdollisia moottoripyöräiliöille kuten autoilijoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suurin osa motoristeista on ajanut ajokortin ennen 1.10.1990 ja he ovat saaneet A-kortin B-kortin kylkiäisenä. Tällä porukalla ei ole ollut mitään pakollista moottoripyörän pakollista käsitelykoetta, eikä mitään muutakaan moottoripyörän ajamiseen saatua opetutusta.
Hyvin tuo porukka on kuitenkin tuolla liikenteessä pärjännyt vaikka monella ei ole ollut kokemusta edes mopolla ajamisesta kun moottoripyörällä alkoivat ajamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

aina ihmetyttänyt näitä oikeuksia mitä vanhemmat sukupuolvet ovat saanet nauttia samalla kun nuorempia kyykytettään , ikäsyrjintää ja holhousta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt kunnilla on iso mahdollisuus olla tien näyttäjä. Joka kuntaan edullinen crossirata missä nuoret voivat harjoitella mopolla ja moottoripyörällä jo ennen ajokortti ikää !!! Tämä ei vähennä kylä rallia se pöhlökin ymmärtää mutta sellaisissa kunnissa mopokuskit ovat taitavampia ja vakavia onnettomuuksia vähemmän. Joitakin tämä joka kunnassa häiritsee mutta hörhöjä riittää vaikka kukkia nippuun sitoisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

taitaa tämä haastateltava matti träskelin olla näitä nykyisiä pärinäpoikia + 60 v. kellään tätä nuoremmilla ei ole ollut varaa mp ajokorttiin enää pitkiin aikoihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kyllä tämä nykyinenkään käsittelykoe olisi mennyt läpi ilman harjoittelua... Minun mielestä oli jo aivan tarpeeksi vaikea koe muutenkin vaikka minulla kaikki osa-alueet menivätkin läpi kokeessa ensimmäisellä yrityksellä. Liikennetilanteiden hallintaa oppii niillä ajotunneilla kun ajetaan liikenteessä. Ja teoriatunneilla oppii hyvin myös erilaiset liikenteen vaaralliset tilanteet ja oppii tunnistamaan ja välttämään sellaiset tilanteet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käsittelykoe on mittari siihen miten hyvin kuski hallitsee sen ajokin. Vaarallisia tilanteita ei opi tunnistamaan muuten kuin ajamalla jolloin se silmä kehittyy tunnistamaan ne. Nykypäivänä varsinkin kaupunkiliikenteessä on niin monta muuttujaa, että tilannetajua ja vaarallisen tilanteen välttämistä ei voi opetella toeriatunneilla kuin hyvin vähän vaan se oppiminen täytyy tapahtua liikenteen seassa ajamalla. Moottoripyörä onkin hyvä väline siihen kun sinä hallitset sen ajokin niin voit keskittyä aluksi siihen, että varot ja tarkkailet kaikkia muita tiellä liikkujia. Motoristille käy yleensä aina kipeää kun kolari tulee vaikka olisit kuinka oikeassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajoin muutama vuosi sitten moottoripyörä kortin ja kortin suorittamisesta sai perustiedot ajoon ja hallintaan. Tästä opettelu vasta alkaa ja ajotaitoa on tullut treenattua radalla sen jälkeen kymmeniä kertoja kesässä.
Nykyinen malli hyvä kun lisää siihen pakollisen ratapäivän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Milloin autoilijoille; -Motoristin näkemisen ja risteys-alueella huomioimisen kurssi- ?!?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi moottoripyörille pitäisi laittaa huvivero, voisitko perustella? Omavalmisteiset moottoripyörät on maassamme sallittu 2016 vuoden alusta saakka ja niiden lukumäärä teillämme on maksimissaan 300kpl ja ensi kesänä 450kpl. Omavalmisteiden tekeminen on rajattu enintään 150 kappaleeseen vuodessa ja asiaa valvoo Trafi, joka antaa valmistenumeron. Valmistenumero on voimassa 5 vuotta, jona aikana pyörän tultava valmiiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän niitä jo riittävästi veroteta eikä käytännössä muita kuin tehdastekoisia Suomen teillä liiku. Kun edes tietäisit mistä puhut!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikille yli 1000cc autoille huvivero, ei kukaan tarvitse mitään isoa audia tai bemaria 3l koneella, kun kumminkin yksin sillä ajaa. Hyvin sillä Ford Ka'lla tai Nissan Micralla töihin ja kauppaan ajaa. Moottoripyörät lisäksi vähentävät tutkitusti ruuhkia esim työmatkaliikenteessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä taidetaan Suomalaiskansallisella tyylillä mennä överiksi jälleen kerran. Tehdään kortin saaminen mahdottomaksi ja enne kaikkea kalliiksi. 10 vuoden kuluttua itksetään, etä mihin ne pyöräilijät katosivat. Ajoin 16 vuotiaana kortin hatjoitteluluvalla ja liki 50 vuotta sen jälkeen vieläkin hengissä. Asenneviat ovat suurin syy onnettomuuksiin ja ylikouluttamalla ne vain lisääntyvät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (35)
Mainos
Mainos
Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Lapsella kaksi äitiä ?

193 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

suvi linden sopeutumis eläke

Kokoomus otti leivän taittoi ja sanoi - Ei tästä kaikille riitä! Lue lisää...
Rohkea rotan syö

Jari ja sarjakuvat

Jari

22.2.

Naapurit

22.2.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image