Kotimaa

Mainos

Mitä virkaa ve­ne­re­kis­te­ril­lä, kun vero ei toteudu?

Venerekisterin tietoja hyödynnetään esimerkiksi venevarkauksia selvitettäessä. KUVA: Joonas Salli
Kotimaa 16.2.2017 15:36
Johanna Puukka

Vesikulkuneuvot piti laittaa verolle, ja verotukseen tarvittavat tiedot olisi kerätty Trafin ylläpitämästä venerekisteristä. Hallitus perui keskiviikkona aikeensa, koska vene- ja moottoripyöräveron hyötysuhde olisi ollut heikko.

Yksikönrekisteri Ville Räisänen, onko venerekisteri turha, kun veroa ei ryhdytäkään kantamaan?

– Ei ole. Itse asiassa rekisteri olisi soveltunut melko heikosti verotustietojen keruuseen, koska sitä ei ole siihen tarkoitukseen suunniteltu.

Mitä hyötyä rekisteristä on?

– Sitä ylläpidetään muun muassa varkauksien selvittämisen helpottamiseksi. Siitä on hyötyä myös valvonta- ja pelastustoiminnalle. Sieltä saadaan tietoa vesialueiden käytön suunnitteluun ja vesiliikenteen turvallisuuden parantamiseen sekä haittojen ehkäisemiseen.

– Esimerkiksi veneteollisuus hyödyntää tietoja käytössä olevien veneiden ja muiden vesikulkuneuvojen määrästä ja niiden ominaisuuksista. Rekisterin avulla voidaan tavoittaa myös tietyntyyppisen vesikulkuneuvon omistajia, jos laitteissa ilmenee esimerkiksi vakavia puutteita.

Ruotsi on luopunut rekisteristä. Pitäisikö Suomen seurata?

– Ei. Ruotsistakin kantautuu viestiä, että sielläkin vastaavia tietoja tarvittaisiin. Muissa läntisen Euroopan maissa rekisterejä on käytössä.

Vuoden 2016 lopulla noin 1 500 venettä poistettiin rekisteristä. Onko uudelleenrekisteröinti jo alkanut?

– Normaalisti talvikaudella poistuu parikymmentä venettä kuukaudessa. Osa lähti varmasti veroprotestisyistä. Osa saattoi veron uhatessa herätä poistamaan käytöstä jääneen veneen haamutiedot. Aiomme seurata kevään rekisteröintejä palaako moni vene takaisin.

Minkä rangaistuksen rekisteröimättömästä veneestä voi saada?

– Rekisteröintirikkomuksesta voi saada sakot.

Menikö verovalmistelussa venerekisterin maine?

– Toivottavasti ei. Toivon, että kansalaiset jatkossakin ilmoittaisivat veneensä meille. Rekisterin tiedot olisi hyvä nyt tarkistaa, sillä lähiaikoina järjestelmästä poistuu iso määrä maistraateilta Trafille siirtynyttä tietoa. Maistraatit uusivat rekisteriä vuosina 2007–2010. Siinä vaiheessa on voinut pudota veneitä pois rekisteristä.

Aiheuttiko veromanööveri Trafille kustannuksia?

Työtä se tietysti aiheutti, mutta se meille kuuluu. Virkamiehien tehtävänä on valmistella lainsäädäntöä. Nyt pystymme taas täysillä keskittymään edessä olevaan tärkeään vesiliikennelain uudistukseen.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (37)

Kannattaako trafin rekisterijohtajalta edes kysyä onko rekisterit turhia. Ihan turhia ovat samoin kun tuo trafin byrokraatti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tälläkin ehdotuksella saatiin vain ärsyyntymistä aikaan kansalaisten keskuudessa, eikä mitään muuta. Ja tietenkin superPersut menettivät muutaman tuhat äänestäjää, kuten myös Keskusta.

Kannattaisikohan miettiä tarkemmin näitä ehdotuksia ennenkuin tuo nämä julki. Ihan amatöörimäistä puuhastelua koko hallituksen toiminta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näitä rekistereitä on sinne ja tänne, säädetään veroja ja puretaan taas. Tämän hallituksen alaa on tällainen.
Miksi se Berner ei kokeile kepillä jäätä ja säädä koiraveroa. Liikennettähän se on sekin. Ja niitä rakkeja kun on paljon, rahaa tulisi ihan kuin rännistä.
Kyllä niillä rahoilla jonkun valvontajutunkin siihen keksisi. Vaikka korvamerkki veronmaksajakoirille.
Kunhan tulisi vaalit ja uusi hallitus, vaikka ei ne nykyiset ole olleet toisiaan kummempia, päinvastoin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa auton omistaminen on rkos ja veneily eikosväline jos sattuu saamaan ilmaista kalaa valtion vasistä, huom kalastus lupamaksutkin vielä niskaan.Onneksi saa vielä hengittää ilmaiseksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

toivon että kansalaiset jatkossakin ilmoittaisivat veneensä meille :) aivan. Eli turhaa siis ilmoitella kun eivät ole itsekään perillä rekistereistään näköjään.
en ilmoita, pitäkää tunkkinne ja turha palkkanne

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No sillä on se virka että kun se kauan jankutettu sota vihdoin tulee, on Puolustusvoimilla tiedot että mistä otetaan kenenkin vene käyttöön. Perehtykää vaikka asiaan, en edes pelleile.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ONKO ! poliitikot pellejä?? kun rikkaat sanelevat mitä poliitikot saa tehdä ja päättää ?? veroja laatiessaan.
Taisi koskettaa Pääministeri Sipilää kaikesta eniten, kun torppasi koko vene/ moottoripyörä veron.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kylläpä autoilijoilta osataan viedä tuhkatki pesästä vaan ei muutaman satasen vene/moottoripyöräveroa saada aikaiseksi,täyttä teatteria koko touhu menisivät näytelmäkerhoon....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja vaikka veroa ei nyt tullutkaan, niin Trafi kerää / nettoaa tuloja myymällä rekisterissä olevien veneiden omistajatietoja mm venealan lehdille.
Katsokaapa vaan kun kevät tästä vähän vielä etenee, niin johan postilaatikkoon tai postiluukkun kolahtaa jonkin lehtiyhtymän mainoskirje venealan julkaisusta. Vastaanottajan tietoja katsoessa saa huomata että osoitetiedot ovat poimitut Trafin rekisteristä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen ihan varma, että verotusasiaan palataan vielä. Kunhan saadaan päätöskykyinen hallitus, joka ei souda ja huopaa.
Ihmeellistä tuossa mallissa oli tasavero ihan kaikista veneistä ja moottoripyöristä, eihän siinä ole mitään tolkkua.
300 000 euron purresta voi maksaa ihan hyvin 1000 euroa ja alle 5 metrisen 10 hv perömoottoriveneelle se 100 euroa. Ja verotulo korvamerkitä väylänparannustyöhön.
Moottoripyörissä yli 20 000 euron vehkeistä voi maksaa jo 1000 euroa, mutta satapiikin vehkeille se 100 euroa.
Näin se menee, sitten kun saadaan maahan hallitus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo ja auto joka maksaa yli 500 euroa kuuluis minimissään 1000 euron vero.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä pitäis autonkin verot porrastaa auton hinnan mukaan, eikä minkään päästöjen. Esim 50 000 euron autosta 5000 euron vero, 100 000 autosta 10 000 vero. Harrastusvälineitä voi sitten verottaa vielä vähän ankarammin, koska kukaan ei semmoisia tarvitse eikä kaikilla ole mahdollisuutta eikä halua harrastaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan näillä aina selvitysryhmiä ja virkamiehiä työllistävä vaikutus. No velaksi tietysti.

Siihen päälle voi sitten rakentaa vaikkaa mobiilipalveluja tai myydä koko hallinnan Luxemburgiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rekisteri on sitä varten, että kateelliset pääsevät syynäämään kenellä sattuu olemaan öky paatti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Venerekisteri on osa julkisen talouden "korruptiota" jossa Trafi saa veroilla (pakollisella maksulla) rahoitettua bisnestä.

Politiikkojen tulisi nyt herätä mihin verovaroja ja maksuja käytetään. Ei ole oikein että poliitikko keksii uutta byrokratiaa jossa kansalaiset pakotetaan maksamaan "suojelumaksua". Mikäli valtio tarvitsee venerekisterin niin silloin valtion pitää myös maksaa kustannukset. Mikäli yksityinen tarvitsee venerekisterin niin yksityinen sektori kyllä järjestää sen ihan itse, esim vakuutusyhtöiden omat rekisterit.

Jukisen talouden korruptio nykyään sitä että poliitikko keksii verorahoille uusia käyttökohteita jossa luodaan monopoleja ja verorahabisnestä. Tämähän oli Bernerin väyläyhtiönkin tavoite.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

- Mitä hyötyä rekisteristä on?
– Sillä ylläpidetään muun muassa suojatyöpaikkoja sekä perinteistä suomalaista kyttäysmeininkiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (37)
Mainos
Mainos

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Holmström sen sanoi: eläkkeitä on leikattava

Useat kommentit ovat väittäneet, ettei Holmström ole ehdottanut nykyisten eläkkeiden leikkaamista. Totta toinen puoli! S... Lue lisää...
y

Jari ja sarjakuvat

Jari

17.8.

Naapurit

17.8.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image