Mainos

Miksi bensa-automaatti kysyy maksimisummaa?

Kotimaa  9.10.2010 | Pasi Klemettilä Muuta tekstin kokoa -+
Monilla bensa-automaateilla pitää nykyään etukäteen syöttää maksimirahasumma, jolla aikoo tankata. Automaatti tekee tililtä tämän summan suuruisen katevarauksen. Tehty katevaraus vähentää tilin käyttövaraa, ja sen pitäisi poistua, kun veloitus tapahtuu tililtä.

Arvo Ruotsalainen, Neste Oilin Suomen liikennepalveluiden johtaja, miksi tankkauksen maksimisumma pitää syöttää?

Katevaraus pitää sirukortilla tehdä automaatilla etukäteen, koska toisin kuin kassalla, automaatilla maksetaan ensin ja tehdään sitten ostos. Suomessa kaikki Visa ja MasterCard pankki-, luotto-, debit ja credit-korttien liikkeellelaskijat haluavat, että asiakkaan turvallisuuden takia polttoaineautomaatilla suoritetaan ennakkovarmennus.

Kalevan lukijan mukaan katevaraus ei ollut poistunut, vaikka tankattu summa oli parin päivän päästä veloitettu tililtä. Miten näin voi tapahtua?

Todennäköisesti kyseessä on yksittäinen pankkivarmennukseen liittyvä tekninen ongelma. Tapaus pitäisi selvittää yhdessä pankin kanssa.

Voiko käydä niin, että syötetyn summan arvosta tehty katevaraus jää kummittelemaan tilille, vaikka asiakas tankkaa ilmoittamaansa maksimirajaa pienemmällä summalla?

Tankkauksen päätyttyä järjestelmä oikaisee katevarauksen vastaamaan todellista tankkausta. Asiakkaan tilille ei jää ylimääräistä katevarausta. Jos esimerkiksi tekee 120 euron katevarauksen ja tankkaakin vain 75,60 eurolla, katevarauksesta perutaan 44,40 euroa. Tämä tarkoittaa, että asiakkaan tililtä veloitetaan vain 75,60 euroa.

Mihin asiakkaan pitää ottaa yhteyttä, jos katevaraus ei poistu ajallaan, pankkiin vai huolto-asemaketjuun?

Ensisijaisesti pankkiin. Avustamme tarvittaessa pankkia tilanteen selvittämiseksi.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos
Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Kotimaa Down Up
Pääuutiset
Mainos
stats-image
Takaisin ylös