Kotimaa

Mainos

Miksi bensa-automaatti kysyy mak­si­mi­sum­maa?

Kotimaa 9.10.2010
Pasi Klemettilä
Monilla bensa-automaateilla pitää nykyään etukäteen syöttää maksimirahasumma, jolla aikoo tankata. Automaatti tekee tililtä tämän summan suuruisen katevarauksen. Tehty katevaraus vähentää tilin käyttövaraa, ja sen pitäisi poistua, kun veloitus tapahtuu tililtä.

Arvo Ruotsalainen, Neste Oilin Suomen liikennepalveluiden johtaja, miksi tankkauksen maksimisumma pitää syöttää?

Katevaraus pitää sirukortilla tehdä automaatilla etukäteen, koska toisin kuin kassalla, automaatilla maksetaan ensin ja tehdään sitten ostos. Suomessa kaikki Visa ja MasterCard pankki-, luotto-, debit ja credit-korttien liikkeellelaskijat haluavat, että asiakkaan turvallisuuden takia polttoaineautomaatilla suoritetaan ennakkovarmennus.

Kalevan lukijan mukaan katevaraus ei ollut poistunut, vaikka tankattu summa oli parin päivän päästä veloitettu tililtä. Miten näin voi tapahtua?

Todennäköisesti kyseessä on yksittäinen pankkivarmennukseen liittyvä tekninen ongelma. Tapaus pitäisi selvittää yhdessä pankin kanssa.

Voiko käydä niin, että syötetyn summan arvosta tehty katevaraus jää kummittelemaan tilille, vaikka asiakas tankkaa ilmoittamaansa maksimirajaa pienemmällä summalla?

Tankkauksen päätyttyä järjestelmä oikaisee katevarauksen vastaamaan todellista tankkausta. Asiakkaan tilille ei jää ylimääräistä katevarausta. Jos esimerkiksi tekee 120 euron katevarauksen ja tankkaakin vain 75,60 eurolla, katevarauksesta perutaan 44,40 euroa. Tämä tarkoittaa, että asiakkaan tililtä veloitetaan vain 75,60 euroa.

Mihin asiakkaan pitää ottaa yhteyttä, jos katevaraus ei poistu ajallaan, pankkiin vai huolto-asemaketjuun?

Ensisijaisesti pankkiin. Avustamme tarvittaessa pankkia tilanteen selvittämiseksi.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
Mainos
Mainos

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi Suomessa ei saa edes keskustella?

90 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Jääkiekko on urheilun syöpä Oulussa

Täsmälleen näin. Sponsorirahat, mitä niitä vielä on jäljellä ohjautuu yhteen osoitteeseen. Ostetaan pelimiehet umpärima... Lue lisää...
Partalainen

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 8-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 344 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut

stats-image