Mainos

Matkustajia kehotettiin liikkumaan, ettei kone "kippaisi"


Jukka-Pekka Moilanen
Kotimaa  17.9.2012 | Kaleva Muuta tekstin kokoa -+

Norwegianin viime perjantaisella lennolla kehotettiin matkustajia liikkumaan koneen sisällä, jotta kone ei "kippaisi".

Kyseessä oli Oulusta Helsinkiin suuntautunut lento. Kuulutus tehtiin, kun kone oli jo laskeutunut ja matkustajat olivat poistumassa koneesta.

Lentoyhtiö Norwegianin Suomen mediayhdyshenkilö Jukka Aarnio kertoo, että kyseessä oli matkustamon esimiehen varotoimenpide.

"Matkustamon henkilökunnan vastuulla on huolehtia siitä, että kone on lastauksen aikana tasapainossa", Aarnio sanoo.

Kyseessä oli lentokonetyyppi, jossa matkustajien poistuminen tapahtuu Helsinki-Vantaan lentoasemalla etuoven kautta. Jos etuosan matkustajat poistuvat nopeasti ja takaosassa on vielä paljon väkeä, kone saattaa joutua epätasapainoon.

Aarnion mukaan matkustamohenkilökunta toimi oikein puuttuessaan tilanteeseen. Todellista vaaraa koneen matkustajilla Aarnion mukaan ei ollut, vaan kuulutus oli varotoimenpide.

"Sana "kippaaminen" on tässä yhteydessä ehkä hieman liian vahva ilmaus", Aarnio sanoo.

Kyseiset kuulutukset ovat Aarnion mukaan hyvin harvinaisia.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

20/37 kommenttia

xc
18.09.2012 11:37

Mistä syystä sitten matkustajat poistuvat tuollaisesta koneesta vain etuosan kautta? Eikö myös toisen koneen oven kautta voisi järjestää poistumista, kun yksin etuoven kautta poistumisesta aiheutuu vaaratilanteita? Eikö tällaisia vaaratilanteita todellakaan edes yritetä ennalta estää järjestämällä poistuminen molemmilta ovilta? Käsittämätöntä!!!


matkaaja
18.09.2012 10:57

Tallinnan laivalla tuli sama kuulutus.


Caravelle!
18.09.2012 07:10

Ei tuo ole mitenkään outu juttu!Aikanaan kun Caravelle tuli matkustajaliikenteeseen niin se tarvitsi tyhjäänkin koneeseen 1000kg lisäpainon etuosaan että se ei "kipannut" ja pystyi nousemaan.Ei tuo kuulutus olisi ainakaan minua millään lailla hätkäyttänyt jos olisi ollut ko. matkalla.Lentokentällä voisi olla sellainnen laite joka kannattelisi konetta että nämä säikyt matkustajat pääsisivät mahdollisimman pian pois lentolaiteesta koteihinsa pesemään "jarrutusjäljet" pois alushousuistaan:-)))


Lentäjän poika
18.09.2012 10:17

Hyvä kommentti, "jarrutusjäljet.


Sgandaali persulandiassa
18.09.2012 06:39

"Tämmönen kuulutus! Nyt pitää kyllä soittaa Kalevvaan. Ja Seiskaan. Tai edes johonki. Ja mihinkään en kyllä siirry. Ei oo mun homma pittää konetta tasapainosa".


jannu
17.09.2012 22:51

Kannattaa katsoa "Lentoturmatutkinta-ohjelmaa" FOX-kanavalla.


Zeus
17.09.2012 22:47

Lastaisivat matkustajat painon mukaan; Jos olet yli 150 kg sinulla ei ole mahdollisuutta saada istumapaikkaa koneen takaosasta! Ei enää koneet kippailis...


Sattuuhan noita.
17.09.2012 22:11

On nähty kun DC-9:stä kävi nokkapyörä ilmassa em. tilanteessa, joten ei täm'ä aivan humpuuki kuulutus ollut, kone voi tosiaan mennä "perseelleen" eli kannus ottaa maahan. Asian voi tietenkin kuuluttaa monella lailla. Tällaiset "hyperventiloivat" nykyihmisethän nostaa tällaisesta tietenkin hirveen "haloon".


pate
17.09.2012 21:58

Moniko klikkasi tämän uutisen, kun luuli "kippausuhan" olleen lennon aikana?


Jääkarhu
17.09.2012 21:51

Olen nähnyt norskin, blu vanin ja finnairin lennoilla että matkustajia siirretään paremman tasapainon saamiseksi takaa eteen. Ei tämä ole uutisaihe, normaali toimintaa. Ja mitä tulee norskien ystävällisyyteen niin aamun eka lennolla Oulusta Helsinkiin he jaksavat hymyillä. Toki kielitaito on huono, mutta turvallisesti on perille päästy. Kannatan Norwegiaa hyvä, halpa ja turvallinen.


Ads by google, kommentit jatkuvat alla
Dieetti
17.09.2012 21:39

Oiskohan jo syytä laittaa painorajoitus matkustukseenkin. Suomi on hyvää vauhtia menossa USA:n suuntaa ylilihavuudessa eli kohta ei 400 kg ole harvinainen paino lentomatkutajallakaan. Miten mahtaa olla sitten senjälkeen kippaamisen laita?


LÄSKI
17.09.2012 23:23

puntarit vaan keltille ja läski leima otsaan jos on liikaa


keheveli
18.09.2012 06:06

Vai ylipainoisia..hmm höpö höpö. eiköhän kataisen hallitus pidä huolen että ei ylipainoja tule.


Mike
18.09.2012 09:52

Hyvä hevonen elää juomallakin, ja sehän se lihottaakin. Suomlaisilla menee niin hyvin, että kaljaan kyllä rahaa riittää, oli hallituksessa kuka tahansa...


AAA17
17.09.2012 20:43

Lennolla sama kuulutus tekisi huolestuneeksi, mutta maassa on turvallista "kipata".


99-tuulipuku
17.09.2012 20:16

Tätäkään ei ennen ollut kuin Naisetkin olivat hoikkia


Lentokone Insinööri
17.09.2012 20:12

Jos etuosan matkustajat poistuvat nopeasti ja takaosassa on vielä paljon väkeä, kone saattaa joutua epätasapainoon. Höpö Höpö! 10 tonnia ei kippaa mittään idiootit.


OTTO
17.09.2012 19:35

Mainitkaa yksikin putkesta ulkoutuva lento, missä edessä istuvat eivät lähtisi ensimmäisenä ja takana muut matkustajat "pussiudu" muita odottaessa.


znd
17.09.2012 19:14

Hyvin toimittu.


sähläystä seurannut
17.09.2012 18:15

Kyse on siitä, että etupenkkiläset poistuvat Norwegianin pitkästä koneesta jatkuvasti niin, että kaikki takaosaan sijoitetut jäävät pussin päähän jumiin. Penkkejä on molemmin puolin kolme rinnakkain ja etuosassa kaikki ikkunapaikkalaiset tunkevat heti hitailemaan käytävälle ja purkamaan lukuisia matkalaukkujaan estäen valmiina seisovien liikkumisen. Takaa ei tätä menoa ikinä päästä minnekään, ennen kuin koko etuosa on tyhjä. Tästä lienee jo tullut tapa, jorwn odotamme siis lisää varoituksia!

Eli voisitteko päästää valmiiksi pakaasinsa esiin kaivaneet käytäväpenkkiläiset poistumaan ensin, se ripeyttäisi ja järkevöittäisi kaikkien noin 200 matkustajan poistumista huomattavasti, kiitos.


Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Kotimaa Down Up
Mainos
Pääuutiset
Mainos
stats-image
Takaisin ylös