Kotimaa

Len­to­lii­ken­tees­sä kova huoli vas­tuut­to­mis­ta drone-lennättäjistä – voi aiheuttaa lintua enemmän vahinkoa lentokoneelle

Lentävistä droneista on paljon iloa ja hyötyä, mutta vastuuton lennättäminen voi aiheuttaa vaaratilanteita. Arkistokuva. Kuvan drone ei liity vastuuttomaan lennättämiseen. KUVA: Eriika Ahopelto
Kotimaa 16.5.2018 19:00
Ossi Rajala

Lentoliikenteen ammattilaiset ovat vakavasti huolissaan vastuuttomien drone-lennättäjien yleistymisestä Suomessa.

ANS Finland, Finavia, Finnair, Norra, Suomen Lentäjäliiton Turvatoimikunta ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tiedottavat olevansa hyvin huolissaan turvallisuustilanteen kehittymisestä.

– Viimeaikaisten tapahtumien valossa näyttää siltä, että drone-toiminnan voimakkaan kasvun myötä joukkoon on tullut myös vastuuttomia ilmailun turvallisuudesta piittaamattomia lennättäjiä. Tilastojen valossa ”läheltä piti”-tilanteiden lukumäärät erityisesti lentoasemien läheisyydessä ovat kasvussa ja ne ovat olleet luonteeltaan entistä vakavampia, ammattilaisten tiedotteessa todetaan.

Trafi korostaa ilmaliikenteen vaarantamisen olevan rangaistava teko, jos drone aiheuttaa häiriötä tai vaaraa esimerkiksi lentoaseman lähellä. Trafin saamien raporttien mukaan droneja on lennätetty lentoasemien välittömässä läheisyydessä alueella, jossa lennättäminen on kielletty.

– Tapauksissa on kyse ilmaliikenteen vaarantamisesta ja ilmaliikenteen sujuvuuden häiritsemisestä, jotka molemmat ovat rangaistavia tekoja, korostaa Trafin johtava asiantuntija Jukka Hannola.

Trafin mukaan droneja on lisäksi lennätetty niin korkealla, ettei se olisi luvallista missään Suomen ilmatilassa.

Sääntöjen mukaan viittä kilometria lähempänä lentoasemasta lennättäminen ei ole sallittua ilman lennonjohdon lupaa.

Lennätyskorkeuden olisi lisäksi oltava aina alle 150 metriä, mutta lentoaseman lähialueella (yli 5 km etäisyydellä kiitoteistä) lennätyskorkeus saa olla enintään 50 metriä.

Dronen osuminen matkustajalentokoneeseen voisi olla vaarallista

– Matkustajalentokoneet on sertifioitu kestämään yksittäiset lintutörmäykset, mutta tutkimusten mukaan dronen osuminen ilma-aluksen rakenteisiin, moottoreihin, tuulilasiin tai roottoriin aiheuttaa huomattavasti samanpainoista lintua vakavamman vahingon. Miehittämättömät ilma-alukset ovat tulleet jäädäkseen, ja niillä on lukuisia erinomaisia käyttökohteita, mutta ne eivät saa häiritä lentoliikennettä, eikä vaarantaa matkustajakoneiden ja pelastushelikoptereiden turvallisuutta, sanoo Suomen Lentäjäliiton Turvatoimikunnan puheenjohtaja Petri Pitkänen.

Turvalliseen lennättämiseen tarvittava tieto on saatavilla Trafin Droneinfo-mobiilisovelluksessa sekä www.droneinfo.fi -sivustolta. Vastuu sääntelyn asettamien rajoitteiden selvittämisestä on lennättäjällä.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (22)

Näitä juttuja ku lukee niin kuulostaa siltä että Oulun taivas on pimmeenä ku droneja pörrää niin palijo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On aivan sama mitä kieltoja trafi keksii, kun ihmiset on niin itsekkäitä ja tyhmiä, ettei he näitä sääntöjä noudata.

Muutos tähänkin hommaan tulee vasta sitten, kun ensimmäinen onnettomuus sattuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lentoliikenne vaarantaa koko planeetan tulevaisuuden, että liekö kumpi suurempi paha.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minusta vastuuttomat drone-lennot täytyy heti kieltää. Parhaiten tämä onnistuu rajoittamalla vastuullista harrastustoimintaa mahdollisimman ankaralla kädellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Dronet ovat yksi harvoista asioista, jotka kieltäisin kokonaan. On siinä muutakin vaarassa kuin lentoturvallisuus (vaikkakin se on toki vakavimmasta päästä) mm. yksityisyys. Jos joskus yksikin pöristin lentää käteni ulottuville, varmasti hajotan sen tuusan nuuskaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ai oliko siis päästöjen pienentäminen niillä viherintoilijoilla mielessä, kun lennättivät droneja Vantaalla kentän läheisyydessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kiinnostaisi tietää minkälaiset sanktiot tästä on tiedossa. Selviääkö rikesakolla tai huomautuksella

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja juuri äsken julkaisitte lukijan videon tuirasta / oulun keskustasta jossa rikotaan 50m lentokieltoaluetta n rapialla 100 ylimääräisellä metrillä ylöspäin..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On.. droneinfo appi kyllä kertoo sen aivan selkeästi. Lentokieltoaluetta 50m asti. Kuten on myös koko keskusta. Se raja menee koskelassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Netissäkin voit lukea että suurin lentokorkeus on alle 150 metriä, paitsi lentokenttien lähellä, missä lentokorkeus saa olla vain 50 metriä.

oulun kaupunki on siis lentokentän lentoaseman lähellä mielestäsi, erikoista.
Joko luit ne säännöt?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun keskusta on 5km säteellä lentokentän ilmatilasta joten aivan oikein, keskustassa ja tuirassa ei saa lentää yli 50m korkeudella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

droneinfo.fi saa kännykkään appin, kun avaat sen esim tuiran alueella se kertoo selkeästi että lähestymisaluetta, maksimi lentokorkeus on alueella 50 metriä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näihin pitää antaa vapaa metsästysoikeus eli haulikolla alas. Eivät liene suojeltavia eläinlajeja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minun oma kopteri maksaa n 7000€ , ja on alueita mihin haetaan luvat lennonjohdolta eikä tämmöinen "alas ampuja" välttämättä sitä tiedä. Siinä on mukavaa kun maksat kopterin kulut, yritystoiminnan keskeyttämiset ym.. tämmöinen tapaushan oli viime kesänä, tuli tälle ampujalle todella kalliiksi.. puhuttiin 5 numeroisista summista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä joku roti pitää olla näillekkin lentelijöille,jos tulevat meidän yksityis alueelle pihan päälle pörräämään voit nähdä kuvasta kun luoti tulee
kohti. miten on mahdollista että saa tulle yksityiselle alueelle lenteleen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kait ymmärrät että vaikka se laite lentää sinun tontin yli (koska sinä et omista ilmatilaa) niin se kamera voi osoittaa aivan eri suuntaan. En tiedä tuleeko yllätyksenä mutta ihmisillä on myös cessna pienkoneita, myös pieniä oikeita helikoptereita ym.. niitä koskee aivan samat säännöt. Ammutko sitten nekin alas? Esim cessnoja on käytetty tonttien ilmakuvauksessa kymmeniä ja kymmeniä vuosia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näissä kun lentää oikea ihminen, niin hän ei riskeeraa omaa henkeään lentelemällä lentokieltoalueella kuten lentokentän välittömässä läheisyydessä. Dronen lennättäjä riskeeraa vain toisten henkiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (22)

Uutisvirta

121
Kaupunginhallitusta vetävä Kyösti Oikarinen haluaa Ouluun samanlaiset kaupunkipyörät kuin Helsingissä – 600 pyörää ja 50 asemaa olisi sopiva määrä
57
IL: Hoitajat järkyttyivät lomarahaleikkausten summista – ”Jäsenkuntamme ihan raivona” 
32
TuuliWatti rakentaa markkinaehtoisen tuulipuiston Iin Kuivaniemeen – voimaloilla korkeutta jopa 175 metriä
26
Jos kutsu käy, Ylivieskan uusi kirkkoherra Eija Nivala on kesän kansanedustajana
23
Eurobarometri julki: EU-kriittisyys laskee Euroopassa – suomalaisten usko EU:n suuntaan silti heikentynyt
20
Selvitys esittää asevelvollisuuden tilalle kansalaispalvelusta, naiset ja Jehovan todistajat mukaan
17
Palon vaurioittama Äimäraution ravikatsomo remontoidaan, myös uusia tiloja tulossa - töiden tarkoitus alkaa kesällä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa maan etelä- ja keskiosassa, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Posio, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio, Tervola, Pello, Rovaniemi, Kemijärvi, Salla, Kolari ja Pelkosenniemi. Ruohikkopalojen vaara on suuri seuraavissa Lapin kunnissa: Muonio, Kittilä, Sodankylä, Savukoski ja Enontekiö.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.5.

Naapurit

23.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image