Kotimaa

Lapissa halutaan testata itseajavia rekkoja Muonion älytiellä

Rekkojen letka-ajoa testattiin Hollannissa keväällä 2016. Tuolloin kuusi suurta valmistajaa ajoi kalustollaan autonomisen testiajon, jossa pisin ajomatka oli Södertäljestä Rotterdamin satamaan. Hanke tunnettiin nimellä European Truck Platooning Challenge. KUVA: Arctic Truck Platooning Challenge
Kotimaa 22.10.2017 19:03
Eija Mikkonen

Lapissa on meneillään hanke, jonka yhteydessä haluttaisiin tuoda Muonion älytielle testiin itseajavia rekkoja. 

Ideana on, että kaksi ajoneuvoyhdistelmä liikkuu siten, että edellä ajaa yhdistelmä kuljettajan kanssa ja sen perässä tulee yhdistelmä ilman kuljettajaa. Testiajossa toisessakin rekassa olisi kuitenkin kuljettaja turvallisuussyistä paikalla.

Käytännössä testi tarkoittaisi yhdeksän kilometrin autonomista ajoa Muoniossa älytieosuudella.

Arctic Truck Platooning Challenge on Lapin liiton osarahoittama Alueelliset innovaatiot ja kokeilut -hanke, jossa on mukana kuljetusalan yrityksiä, Lapin yliopisto, Kemin Digipolis sekä ulkopuolisena yhteistyötahona Oulun yliopisto.

Kemin Digipoliksessa projektipäällikkönä toimiva arctic advisor Seppo Ahola sanoo, ettei rekkojen letka-ajon testeistä ole vielä konkreettisia suunnitelmia kerrottavaksi.

– Valmistelemme asiaa ja neuvottelemme ajoneuvovalmistajien kanssa. Pyrimme mahdollisimman nopeasti pääsemään testivaiheeseen, mutta en osaa vielä sanoa milloin se voisi toteutua.

Ahola toivoo myös Liikennevirastoa ja Trafia mukaan hankkeeseen, jotta erilaista osaamista saataisiin yhdistettyä tehokkaasti. 

Muonion älytie on noin yhdeksän kilometrin mittainen tieosuus Muonion kirkonkylältä etelään. Tien rakenteisiin on upotettu antureita, sensoreita ja tekniikkaa, joiden avulla voidaan tehdä erilaista seurantaa ja kommunikointia.

Helpotusta rekkojen lumikuormiin

Letka-ajon testaaminen on vain yksi osa hanketta, jonka tavoitteena on etsiä malleja kustannustehokkaampaan logistiikkaan.

Pidemmällä ollaan kehittelemässä tapoja, joilla rekkojen alustaan kertyviä lumi-, jää- ja sohjokuormia saataisiin pienennettyä. 

– Yhdistelmän alustarakenteisiin voi kertyä yhden päivän aikana useampi tonni lunta ja jäätä. Se pitää sulattaa, pestä ja kuivata ennen kuin päästään uudelleen liikkeelle. Se on kuljetusliikkeelle järjettömän kallista hommaa, Ahola sanoo. 

Lumikuormat vaikuttavat myös kuljetettavaan massaan ja sitä myötä polttoaineen kulutukseen. Hankkeessa etsitään uusia ratkaisuja niin teknisesti kuin palvelujen tasolla. 

– Mietinnässä on esimerkiksi rekkojen sulatus-, pesu- ja kuivausautomaatteja. Teollisen muotoilun puolella mietitään pinnoitteita ja etsitään keinoja, joilla ohjataan esimerkiksi ilmavirtauksia, Ahola kertoo.

Aholan mukaan lumen kertymiseen liittyviä uudistuksia tullaan toteuttamaan jo tulevan talven aikana.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (30)

Ei sitten mitään järkeä tuollaisessa ole. Kyllä kuljettajan palkka on pieni siivu siitä mitä ovat muut kulut. Nämäkin rahat voitaisiin käyttää johonkin järkevämpään asiaan. Automaatti rekkoja voipi naapuri valta hakkeroida mitäs sitten??

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

pitkä juna ohitettavaksi.
Uskaltaako ohittaja mennä rekkojen väliin ja 'tarttuuko' automaattirekka sitten ohittajan perään..... se olisi hauskaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmoitelkaapa sitten kun noita junia alkaa liikennöidä tuolla tiellä niin tiedän olla tulematta sinne samaan aikaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi tuolla erämaassa testataan? Etelä-Suomen ruuhkiin pitää nuo päästää testaamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä tapahtuu kun älytön rekka kulkee maantiellä ja järjestelmässä menee bitti poikittain kuten tietokoneissa joskus menee. Loogista olisi jos tuossa tilanteessa järjestelmä pysäyttää ajoneuvon siihen paikkaan ja sitten tulee joku paikallinen falck tai hartikainen, joka siivoaa romut pois tieltä, että liikene voi jatkua. Voiko tuossa tilanteessa se rekka tulla ikään kuin hulluksi ja alkaa törmäillemään ja jos jotain vahinkoja sattuu niin kuka on vastuussa koska luulen, että meidän lainsäädäntö ei tunne itsestään liikkuvia ajoneuvoja. Vakuutushan ne vahingot maksaa ja viimekädessä vakuutuksen ottajat eli me muut autoilijat. Jos joku asia on varma niin se on aivan varma, että vahinkoja sattuu näille robottiautoillekkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Todellisuudessa menee se bitti poikittain väsyneellä kuskilla. Automatiikka tulee ohittamaan turvallisuudessa kirkkaasti ihmisen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri oli uutinen, että vuonna 2060 robotit ottavat vallan eikä ihmistä enää tarvita

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meriliikenteessä yleisin haverin syy on tietokoneavusteinen karilleajo. Turvallista matkaa myös maanteille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Automaattiohjaus ei tulevaisuudessa aja väsyneenä, krapulassa eikä hajamielisenä. Se ei mene lakkoon, reagoi salamannopeasti eikä tarvitse taukoja. Siten se voi hyödyntää liikenteen hiljaisimmat ajat ja käyttää kulutuksen kannalta optiminopeutta muu liikenne huomioiden. Kuljetushinnan lasku on etu nimenomaan Pohjois-Suomelle. Loistojuttu!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi se kuski pitää saada sieltä kopista pellolle? Miksei voi vaan maksaa normi tes-palkka kuskille, sen sijaan, että upotetaan järjettömiä summia testeihin mitkä jo alkutekijöissä osoittautuvat tuloksettomiksi, tehottomiksi ja toimimattomiksi...

Jos "rahti-Pate" jää työttömäksi, niin kuka sen ropotin kuskaaman maitopurkin sitten ostaa? Katkiaa minun mielestä sellanen luontanen kiertokulku tässä..

Jokseenkin näissä testeissä haiskahtaa rahastuksen maku? Lapetaan eurot yhestä taskusta toiseen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sen ropotin kuskaaman maitopurkin ostaa tietenkin ropotti. Tyhmäähän tuollaista on kysellä, me ihmiset joudumme kortistoon ja sitäkautta sitten jonnekn muualle ja jäljelle jää vain nämä ropotit. Niin se menee.....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hienoa, tarvitaan satojen miljoonien investoinnit tiehen ja autoihin, sen jälkeen palkataan IT-ihmisiä valvomaan ajoa ja testaamaan laitteistoja. Johtoauto ajaa pellolle, kaikki tulee perässä. Onnettomuuksissa voidaan syyllistää tietokonetta ja inhimillistä erehdystä. Tällä kaikella saadaan pois yksi alipalkattu rekkamies.

ps. Rautatiet on jo keksitty, siihen voi lastata vaikka 10 rekkaa peräkkäin ja kaikki seuraa veturia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yksi kysymys -Miksi? Mikä ihmeen vimma ihmisillä on minimoida työntekijöiden määrä kaikkialla missä se vaan on mahdollista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Halvemmat kuljetukset voivat laskea myös kuljetettavan tuotteen hintaa. Monesti halvempi hinta on yksi syy miksi asiakas päättää ostaa jonkun tuotteen eikä sitä kalliimpaa. Niin kauan kuin asiakkaat ostavat halvempia, monet firmat yrittävät tehdä omista tuotteistaan vähän edullisempia kuin kilpailijoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (30)

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa erittäin tukalaa hellettä maan eteläosassa. Lähivuorokauden aikana on odotettavissa tukalaa hellettä maan keskiosassa, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä- ja Keski-Lapissa.

Metsäpalovaroitus päättyy tänään klo 6 seuraavissa Lapin kunnissa: Ylitornio, Pello, Pelkosenniemi, Savukoski, Inari ja Utsjoki. Metsäpalovaroitus on edelleen voimassa Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen, Satakunnan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Posio, Kemi, Keminmaa, Tornio, Tervola, Rovaniemi, Kemijärvi, Salla ja Muonio.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työttömät sylkykuppina

327 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Luikuri-työnantaja yritti viilata linssiin

Kirjoittajan ensimmäinen lause alkaa: "Olin aikeissa vaihtaa työpaikkaa..." Joillakin on vain selkärangassa saakka sama ... Lue lisää...
Sisälukutaito

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

16.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image