Kotimaa

Mainos

Lapin läpi ilman kuljettajia ajava jättirekkojen letka voisi olla Jäämeren radan ensimmäinen vaihe

Arkistokuvassa on Kuljetusliike K. Huhtala Oy:n jättirekka Porin lentokentällä. Yhdistelmän kokonaispituus on 34 metriä ja kokonaispaino enimmillään 100 tonnia. KUVA: Tomi Glad
Kotimaa 12.10.2017 5:00
Henripekka Kallio

Voisiko juna Jäämerelle kulkea ainakin aluksi maantietä pitkin?

Ajatus nousee esille Liikenneviraston ja Norjan liikenneviranomaisten selvityksessä, jossa kartoitetaan Jäämeren radan toteuttamista ja kannattavuutta. Selvityksen on määrä valmistua helmikuun loppuun mennessä.

- Eri ratavaihtoehtoja vertaillaan siihen, että sama kuljetusmäärä tapahtuisi HCT-rekoilla, kertoo liikennejärjestelmäasiantuntija Anni Rimpiläinen Liikennevirastosta.

HCT tulee sanoista high capacity transport. Kyse on normaalia pidemmistä ja raskaammista ajoneuvoyhdistelmistä. Muutamia sellaisia on jo koekäytössä Trafin poikkeusluvalla.


Rekkakuljetusten hinta voisi laskea nykyisestä, jos ne ajaisivat ilman kuljettajaa. Maailmalla on jo tehty laajoja testejä, jossa rekka-autot ovat ajaneet letkoina ilman kuljettajaa tai niin, että vain ensimmäisessä autossa on kuski.

Tällaisen automaattisen liikenteen kokeilemiseen avautuu pian testialue Muonioon. Noin kymmenen kilometriä pitkä Aurora-älytie voi tulevaisuudessa venyä pitemmäksi ja ulottua Käsivarren kautta Jäämerelle asti. Norja on jo rakentamassa rajan toiselle puolelle Borealis-älytietä.

Suomen ja Norjan viranomaiset selvittävät lähikuukausina muun muassa sitä, millaisia parannuksia HCT-rekkavaihtoehto vaatisi maantieverkkoon.

- Se voisi tarkoittaa ohitus- ja pysähdyspaikkojen rakentamista, mutta tuskin kuitenkaan kokonaan omaa kaistaa, Rimpiläinen hahmottelee.

Uuden rautatien rakentaminen Lapin läpi olisi kallis urakka. Esimerkiksi Rovaniemeltä Kirkkoniemelle ulottuvan rautatien hinta olisi yhden arvion mukaan noin kolme miljardia euroa.

Maanteiden parantaminen jättirekkoja varten tulisi todennäköisesti paljon halvemmaksi kuin uuden rautatien rakentaminen. Rimpiläisen mukaan maanteiden parannustarpeita ei kuitenkaan kartoiteta tässä vaiheessa vielä kovin tarkasti, koska se vaatisi oman selvityksensä.


Jäämeren rata on kiperä sisäpoliittinen kysymys Lapissa.

Liikenneviraston ja Norjan viranomaisten selvityksessä vertaillaan viittä eri ratalinjausta, jotka sijoittuisivat eri puolille maakuntaa. Lapissa ei ole toistaiseksi löydetty yhteistä säveltä eri ratavaihtoehdoista.

- Seutukunnat pitävät edelleen omistaan aika tiukasti kiinni, kuvailee Lapin liiton suunnittelujohtaja Riitta Lönnström.

Lönnströmin mukaan olisi hyvä, jos maakunta pystyisi sopimaan yhteisen näkemyksen siitä, mihin rataa ryhdytään ajamaan.

- Nämä ovat niin isoja tulevaisuuden hankkeita, että niiden vieminen eteenpäin on aika onnetonta, jos maakunta hajaantuu monen eri ryhmittymän taakse ja kaikki ajavat omaa vaihtoehtoaan. On selvää, ettei silloin kovin helposti saada asioita eteenpäin, Lönnström sanoo.

Lönnström odottaa, että Liikenneviraston ja Norjan viranomaisten selvityksen tulokset antavat aiempaa paremman pohjan yhteisen kannan muodostamiselle.

- Oletan, että vaihtoehtojen välille syntyy eroja, kyllä niitä sen verran laajasti selvitellään.

---

Lue Kalevasta kiinnostavimmat jutut Oulusta ja kauempaa. 🗞
Tilaa nyt alk. 9,90€/kk!

---

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (100)

Sama porukka joka suunnittelee jokaisesta toimivasta tiestä kaupungissa jotain hippien bulevardia jossa fillarilla sotketaan paikasta toiseen. Samat tyypit luulee että tuolla tiellä on tilaa vielä junillekin. Näillä järjenjättiläisille tiedoksi että vapaa liikkuminen on ihmisen perusoikeus ja joillekin pohjoisen pitkien välien sujuva kulkeminen on elintärkeää. Vetäkää Ämmänsaaresta vanhaa kenttäradan pohjaa edullinen hitaiden nopeuksien rautatie tavarankuljetuksiin ja jättäkää maantiet rauhaan. Yhteisillä rahoilla rakennettuja teitä tuhoavat nytkin niillä rahaa tekevät kuljetusfirmat, tosin jollakin se on tavarat kuljetettava. Rautatien käyttäminen tosin on tässä maassa niin kallista että Oulu-Hki on halvempi ajaa jokainen rekka omalla kuljettajalla ja omilla polttoaineilla kuin pistää rekat junaan. Vaikka tätä varten rakennettiin oma terminaalikin Oritkariin. On tämä uskomattomien älynväläysten maa. Oulun liikenne on tuhottu niin tuhotaan nyt vielä maantietkin. Moni on muuttanut kaupungista pois juuri liikennejärjestelyjen tuhoamisen vuoksi. Nyt virkamies iskee takaisin, ei pääse liikkumaan maallakaan. Pitänee hankkia lentokone tai kopteri.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Säästäähän siinä palkoissa jos rekkakuskin jättää pois , halvempi sellaiset on pitää työttömänä ja tietokone ei väsy joten ajoaikojakin voi pidentää rajattomasti , ainoastaan kuormaus ja kuormanpurku jotka nekin voidaan hoitaa robottiautomatiikalla sekä robottiautomatisoitu tankkaus ja huollot rajoittavat enää ajoaikoja . Tietokonepohjainen hahmontunnistus ja robotiikka ovat kehittyneet ensimmäisten teollisuusrobottien ajoilta valtavasti , niin paljon että ne voidaan päästää ulos teollisuushalleista muualle töihin työskentelemään oman valintansa mukaan , kyllä ohjelmoijat osaavat ennakoida ongelmat ja ratkaista ne jos uusia ilmenee .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi rekat olisivat vailla kuljettajia ja tappaisivat porotokkia sekä vastaantulijoita? On tämä outo maailma, että ihminen poistetaan kuvasta tarkkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kysykää ministeri Berneriltä hänellä on tiedossa kaikki miten se toimii. Niin auto kuin rata liikenteestä tehny vähemmän viisaita juttuja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joku juttu omaisuudesta. 3,6 miljard. Eikä ole varaa rakentaa rataaa. Naapurissakin kaikki on toisin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

rekka on best! kulkeehan jo nyt Keivitsan malmit perämerenrantaan rekalla ja Elijärven kalkikivet ajettu Tornioon kymmeniävuosia rekoilla, vaikka ratakin on kyseisten paikkojen välillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikähän on Kevitsan radan linjaus? Itse en ole rataa nähnyt vaikka olen niillä kulmilla kulkenut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Halvin vaihtoehto olisi käyttää valmista rautatietä itärajan tuntumassa, varsinkin jos Kiina kunnostaisi sen.

Kiinalla olisi sitten intressi vastustaa tuon rautatien särkemistä. Tulisipa ikään kuin Mannerheimille avuksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miettikääpä kun näitä superrekkoja jää jumiin Lapin ylämäissä kevät talvella kun tie on kuin luistinrata. Siinäpä sutivat!
Kun jäiselle tienpinnalle sataa vettä, niin liukasta on. Rekoilla on 90 km nopeuskatto ja se ei aina ihan riitä, jotta rekka pääsisi kiipeämään mäen päälle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rekoilla on80 kmh "nopeuskatto" (ajoneuvokohtainen) . Jos näet jossakin rekan ajavan Yhdeksääkymppiä, niin se ajaa silloin
ylinopeutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyisetkään rekat eivät pysy tiellä.. Kun rekka kaatuu, tie on poikki eikä kiertotiemahdollisuutta yksinkertaisesti ole. Kuulostaa epärealistiselta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En ole eläkkeellä olevana yhdistelmän kuljettajana tiennytkään, että kuskeilla on niin hyvä palkka jotta niistä kertyisi
huomattavia säästöjä .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä tekisit 10, miljardilla ? Se säästyy jos jättää junatunnelin Tallinnaan (13 miljardia ) kaivamatta ja rakentaa Jäämeren rautatien (3 miljardia). Jäämeren tiestä on jotain hyötyäkin tulevaisuudessa. Muutakin kuin halpa etanoli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos nyt ensin lähtisi edes yksi laiva jäämeren rannalta kohti KIinaan niin sitten voitaisiin visioida miten laivoille saataisiin tavaraa.

Jäämerenrata maksaisi miljardeja joten voi kysyä kenen eläkkeestä ja terveydenhoidosta otetaan nämä rahat. Vaikka miljardit löytyisivät niin niille olisi parempia ja tuottavampia kohteita, esim. kaksoisraide Ouluun saakka.

Onkohan tässä rakennusfirmojen lobbarit asialla kun halutaan miljardi investointi. Pitäisi varmaan selvittää kuka on käynyt ministeriössä ja eduskunnassa. Ainiin, kävijälistat tuhotaan ettei kukaan vaan urki näitä asioita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei, vaan tyhjentää Suomen öljyvarat Amerikkaan. Lue tuolta ylempää!
Meillä kun on öljyä vaikka siitä ei saa puhua, koska Amerikka, CIA ja Mossad.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mahtava idea, eipähän tarvi kenekään yrittää lappiin omalla autolla sen jälkeen kun tuollainen rekkaletka tukkii tien körötellessään...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pari letkaa päivässä. Muutamia kymmeniä kilometejä ja sitten ohitus. Eipä paljoa hidastaisi. Ajanhukan saisi kiinni parantuneena tienä muulloin kuin rekan liikkuessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (100)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono aluksi Uudenmaan, Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan maakunnissa jäätävän tihkusateen ja kuuraisten teiden vuoksi. Ajokeli on huono aluksi Etelä-Karjalan, Keski-Suomen, Etelä-Savon ja Pohjois-Savon maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia tienpintojen jäätymisen vuoksi. Ajokeli on huono aluksi seuraavissa Lapin kunnissa: Sodankylä, Pelkosenniemi, Savukoski, Inari ja Utsjoki jäätävän vesisateen ja tienpintojen jäätymisen vuoksi.

Lukijakuvat

Katsotuin tänään

Lukija

Uusin lukijakuva

Kalastaja
Esko H

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Lopetetaan sotiminen

101 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kello tekee miehen

Mitkään ulkoiset ja ostetut koristeet eivät tee miestä vaan mies itse omalla käytöksellään ja olemuksellaan. Lue lisää...
Miehinenmies

Jari ja sarjakuvat

Jari

21.10.

Naapurit

21.10.

Fingerpori

21.10.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image