Kotimaa

Mainos

Kypäräkin vilkuttaa, kun käännyt pyörällä risteyksessä –"Mikä ihme se tuo nyt on?"

Lumos-kypärän oranssit suuntavalot vilkkuvat näyttävästi edessä ja takana. Taakse näkyy lisäksi punainen "varoituskolmio", ja jarrutettaessa kaikki takavalot palavat. Haittapuolia ovat kypärän lähes puolen kilon paino ja akkujen lataustarve.
Kotimaa 7.12.2017 19:01
Kari Pitkänen

Lumos-kypärä lisää turvallisuutta ja parantaa näkyvyyttä. Morpherin voi taittaa mukaan laukkuun. Kätevät teknologiat kannustavat pyöräilykypärän käyttämiseen.

Valoa ei koskaan voi olla liikaa, kun pyöräillään pimeässä, mutta nyt ollaan aika lähellä.

Kun Lumos-pyöräilykypärän nuolimaiset suuntavilkut vilkkuvat oransseina ja takana vielä palaa punavalo, veikkaan monen autoilijan ja ohikulkijan huomion kiinnittyvän ihan muualle kuin ympäristön liikenteeseen. –"Mikä ihme se tuo nyt on?"

Lumos on joukkorahoituksella suunniteltu ja kaupallistettu pyöräilykypärä Yhdysvalloista. Langattoman teknologian ja puhelinsovelluksen avulla on luotu tuote, joka luultavasti istuu kuin - no, kypärä päähän - nykyiselle pyöräilijäsukupolvelle.

Paketista löytyy kypärän ja käyttöohjeiden lisäksi langaton kauko-ohjain. Se ja kypärä ladataan mukana tulevalla USB-kaapelilla.

Lisäksi puhelimeen pitää asentaa ilmainen Lumos-sovellus, jonka avulla ohjain ja kypärä "paritetaan" yhteen.

Kuulostaa työläältä, mutta onnistuu helposti. Kauko-ohjain kiinnitetään paketissa olevilla kuminauhoilla pyörän ohjaustankoon vaikka käsikahvan viereen. Sitten kadulle.

Lumos-kypärän lipan ledivalot eivät juuri hyödytä eteen näkemisessä, mutta pyöräilijän omaa havaittavuutta ne tehostavat. Kääntymissuuntaan ledit vilkkuvat edessäkin oransseina.

Ohjaimessa on kaksi nappia, oikealle ja vasemmalle. Niistä painamalla kypärän suuntavilkut alkavat välkkyä näkyvästi. Pyöräilijän huomioarvo varsinkin taakse kasvaa olennaisesti.

Edessä on kymmenen valkoista ja takana 38 punaista led-valoa. Kypärään on integroitu kiihtyvyysanturi. Kun vauhti hiljenee, anturi huomaa sen ja kaikki takavalot syttyvät ja kirkastuvat auton jarruvalojen tapaan.

Lumosin kauko-ohjain ladataan USB-johdolla tietokoneesta tai muusta virtalähteestä.

Huono havaittavuus on yksi pahimpia talvi- ja pimeän ajan pyöräilyn riskitekijöitä. Valokypärä on tässä suhteessa helppo ratkaisu, varsinkin nyt kun erilaisten pyöräilijän otsa- ja irtovalojen käyttö on Suomessa sallittu.

Pyörässä saa niin ikään käyttää oransseja suuntavilkkuja. Ne voidaan kiinnittää joko pyörään tai pyöräilijään.

Kypärävalot palavat latauksella yhtäjaksoisesti kolme tuntia ja vilkkutoiminnolla kuusi tuntia. Lataustasoa voi seurata älypuhelinsovelluksen avulla.

Pyöräilijän oman näkemisen kannalta Lumosin otsavalot eivät ole riittävän tehokkaat. Ne myös suuntautuvat liian ylös. Pyörän kiinteä valaisin on tässä suhteessa suositeltavampi ratkaisu.

Kypärä on aika raskas jatkuvaan käyttöön. Se painaa 450 grammaa eli esimerkiksi omaan vakiokypärääni verrattuna aika tasan kaksi kertaa enemmän.

Kovin nopeasti Lumos ei varmaankaan yleisty. Hong Kongissa valmistettava kypärä maksaa Suomessa 219 euroa. Värivaihtoehtoja on neljä.

Kypärä on säänkestävä ja täyttää eurooppalaisen EN1078-turvallisuusstandardin vaatimukset.

Englantilaisen Jeffrey Woolfin ideoima Morpher-kypärä vastaa monen pyöräilijän toiveeseen siitä, että kypärää pitäisi voida kuljettaa helposti mukana.

Morpher-taittokypärän värivaihtoehtoja on viisi, ja standardikoko sopii 52–58-senttisiin päihin. Kuljetuksen ajaksi kypärän voi taittaa kokoon; neljä klipsiä kiinni ja kuuppa on taas käyttövalmis. Morpher on kevyt ja istuva, mutta isompikokoista mallia kaivataan.

Woolf joutui itse vakavaan pyöräkolariin, jonka jälkeen hän käytti viisi vuotta uuden kypärämallin kehittämiseen. Tavoite oli saada yhä useampi polkija käyttämään kypärää oman turvallisuutensa takia.

Morpher toimii normaalin pyöräilykypärän tavoin, mutta kuljetusta varten se voidaan taittaa helposti kokoon neljä kiinnikettä avaamalla. Taitettu kypärä mahtuu reppuun, laukkuun tai isoon taskuun.

Taittokypärässä yhdistyy monta hyvettä: se on yksinkertainen, toimiva, kevyt ja mukava käyttää. Hinta toimitusmaksuineen on 128 euroa.

 

Pyöräilijän turvasäännöt

Pimeässä ja hämärässä ajettaessa polkupyörässä tulee olla yksi tai useampi eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista näyttävä valaisin.

Polkupyörässä saa olla yksi tai useampi taakse punaista valoa näyttävä valaisin.

Pyörässä saa olla parillinen määrä keltaista tai ruskeankeltaista (oranssia) vilkkuvaa valoa näyttäviä suuntavalaisimia.

Kiinteät valaisimet voidaan korvata ominaisuuksiltaan vastaavilla pyöräilijään kiinnitetyillä valaisimilla.

Pyörässä tulee lisäksi olla etu- ja takaheijastimet sekä sivuheijastimet, joiksi hyväksytään myös heijastavat renkaat.

Käytä kypärää

Kaikista pyöräilijän kolareista juuri päävammat ovat akuutisti hengenvaarallisia.

Oma varovaisuus ei riitä, koska kolarin voi aiheuttaa joku muu. Pään voi pyöräillessä suojata vain kypärällä.

Valitse kypärä, joka istuu hyvin päähän, napsauta leukahihna kiinni ja kiristä se niin, ettei kypärä voi luiskahtaa pois päästä.

Kypärää käytettäessä pää- ja aivovammojen riski pienenee 66-90 prosenttia.

Lieväkin aivovamma voi aiheuttaa hankalia ja pitkäaikaisia oireita vielä vuosien kuluttua tapahtumasta.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Hyvä idea mutta kypärän paino on varmasti vielä suurempi este leviämiselle kuin hinta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valoja, vilkkuja, säihkyä, enää ei erota koiraa autosta. Kun kaikkien pitää loistaa, ei nähdä ketään. Jo nyt pyöräilijät ja osa kävelijöistä ovat joulukuuseja; turvaliivit, vilkkuvalot, kypärät, heijastimet ... Hehän kuitenkin kulkevat valaistulla kevyenliikenteen väylällä kaupungeissa, eivät siis autotiellä. Pyöräijilöitä puuttuu enää piipaa-laite kypärästään ja mikrofoni, johon voi huutaa vastaantulijoille, varustukset ovat ylimitoitettuja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä on. Itse ympäri vuoden pyöräilevänä olen sitä mieltä että ne maastopyöräilykäyttöön tehdyt tuhansien lumenien valaisimet eivät kuulu valaistuille kevleille. Näissä valaisimissa ei ole mitään valokuvion leikkausta, vaan jokainen vastaantulija häikäistyy yhden itsekkään valoterroristin takia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Polkupyörä on ajoneuvolain mukaan ajoneuvo, joten pyöräilijää koskee samat ajoneuvoliikenteen säännöt kuin autoilijaakin eli esimerkiksi tieliikennelain 35. pykälä suuntamerkkiä koskien. Kannattaa muuten tutustua kyseiseen lakiin: tieliikennelaki ei tunne sellaista väylää kuin "autotie", sellaista ei ole olemassa. Koska polkupyörä on ajoneuvo, myös pyöräilijän paikka on tieliikennelain mukaan siis lähtökohtaisesti ajoradalla eli siellä missä autoliikenteenkin. Joka paikassa ei Oulussakaan ole pyörätietä, joten pyöräilijän on käytettävä ajokaistaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entä kun kuski toljottaa niska mutkalla vaikka vasemmalle kun vilkuttaa?
Eikö noita valoja olisi voinu pyörään kiinteästi "keksiä" kuten moottoripyörissä on?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan tuo ihan kohtuuhintainen, kun vertaa esim , ruotsalaiseen Hövding airbag kypärään. Itte maksoin tuosta Hövdingistä yli 300€. En tiedä miten hinnoittelisin aivoni mutta ei tuokaan mielestäni ollut kallis.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päin vastoin. Joka puolella kaupungin valomeressä vilkkuvat valot sekoittavat ihmiset ja saavat aikaan lisää onnettomuuksia. Tästä syystä niin autojen kuin polkupyörien koristelua ylimääräisillä valoilla on rajoitettu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos maksaa Suomessa 219 niin tilattuna kiinasta vain 21.90 ilman rahti kustannuksia.
Eli normi kauppaa kymmenen kertainen voitto vähintään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, tuotekehittely, tuotteen valmistus ja markkinointihan eivät kustantaneet mitään. Kaikki tekevät työtä ilmaiseksi, materiaalit satavat alas taivaasta, tuote myy itse itsensä ja kaikki osalliset asuvat ilmaisissa palatseissa eivät syö evätkä sairasta..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan kilpailukykyinen kilpakypäröihin nähden, mutta painoa on aivan tolkuttomasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hieno idea mutta käykö tällekkin kuten handsfreelle?Hinta!Kaikki tarvii muttei osta kun se on niin kallis ja käyttämättömyydestä saa harvoin sakot joten komsiikomsaa tulos on ettei sitä kannata hankkia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itse ainakin käytän sekä kypärää että handsfree:tä (auton omaa). Enemmän niiden käyttö on asenteesta kiinni kuin siitä, että ne maksaisivat paljon tai hankalia käyttää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No mikä se sitten on kun ei käytetä handsfreetä?Asennekko?Tuskin kun käyttäjät ovat marginaalissa.Miten ne muuten joululahjat ovat jumissa Kiinassa jos kyseessä ei olisi HINTA?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu erittäin huonoksi iltapäivällä maan pohjoisosassa jäätävän vesisateen, lumipyryn ja sään lauhtumisen vuoksi. Ajokeli on huono Varsinais-Suomen, Satakunnan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Savon maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Pähkinä purtavaksi....

130 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Jos annat jotain, ole valmis myös vastaamaan kuljetuksesta

Jaa että täysi palvelu tavaran lisäksi? Taidat höpötellä provo- mielessä. Lue lisää...
En mee lankaan

Jari ja sarjakuvat

Jari

17.12.

Naapurit

18.12.

Fingerpori

18.12.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image