Kotimaa

Kuolemaan johtaneiden huumekolarien määrä lisääntyi selvästi parissa vuodessa – huu­me­ko­la­rei­ta tapahtuu päiväaikaan

Kertakäyttöinen DrugWipe-testi paljastaa huumeiden käytön ihmisen syljestä. Sininen liuska irrotetaan alustasta, sitä käytetään epäillyn suussa kielellä ja poskissa, ja tulos on selvillä kahdeksassa minuutissa. Positiivinen seulontatulos varmistetaan verikokeella. "Useimmin löytyy kannabista ja amfetamiineja", kertoo testeriä esittelevä vanhempi konstaapeli Johanna Koskinen. Hän ei halua esiintyä kuvassa tunnistettavasti.
Kotimaa 29.1.2018 19:44
Kari Pitkänen

Kuolemaan johtaneiden huumekolarien määrä lisääntyi kolmanneksella parissa vuodessa. Osa uuden alkoholilain haittavaikutuksista valuu väistämättä liikenteeseen, poliisi arvioi.

Haluatteko ensi hyvät vai huonot uutiset? No, aloitetaan hyvistä.

Poliisi puhallutti viime vuonna ratsioissa 107 566 kuljettajaa. Heistä vain 128 eli 0,12 prosenttia kaikista todettiin rattijuopoksi. Liikaa juoneiden kuljettajien osuus liikennevirrasta on pysynyt lähes ennallaan vuoden 2010 jälkeen.

Kertakäyttöinen DrugWipe-testi paljastaa huumeiden käytön ihmisen syljestä. Sininen liuska irrotetaan alustasta, sitä käytetään epäillyn suussa kielellä ja poskissa, ja tulos on selvillä kahdeksassa minuutissa. Positiivinen seulontatulos varmistetaan verikokeella. "Useimmin löytyy kannabista ja amfetamiineja", kertoo testeriä esittelevä vanhempi konstaapeli Johanna Koskinen. Hän ei halua esiintyä kuvassa tunnistettavasti.

Rattijuoppojen aiheuttamien onnettomuuksien määrä on vähentynyt kymmenessä vuodessa selvästi. Huippuvuonna 2006 tällaisia kolareita oli vielä 75, vuonna 2016 enää 50, ja alemmalla tasollakin on käyty.

"Enää" joka neljäs tieliikenteen kuolemantapaus johtuu pelkästä alkoholista. Pahimpina vuosina viina vei hengen melkein joka kolmannessa kuolemaan johtaneessa moottoriajoneuvo-onnettomuudessa.

Siinä ne hyvät uutiset tästä aiheesta pääpiirteittäin olivatkin.

Kuningas alkoholi on suomalaisen tieliikenteen(kin) ikikirous, eikä uusi alkoholilaki tilannetta helpota.

- Arviota lain vaikutuksista ei ole tehty, mutta on vaikea kuvitella, että tilanne menisi ainakaan myönteisempään suuntaan, Onnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari epäilee.

- Kun alkoholin saatavuus helpottuu ja kulutus kasvaa, joku osa siitä siirtyy aina myös liikenteeseen, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta jatkaa.

OTI julkaisi uusimman päihderaporttinsa joulun alla. Tutkimuksessa olivat mukana kaikki päihdekolarit vuosilta 2012-2016.

Viiden vuoden aikana sattui kaikkiaan 276 päihdekuskin aiheuttamaa onnettomuutta, jossa joku menetti henkensä alkoholin, huumeiden, lääkkeiden tai näiden kaikkien yhteisvaikutuksen vuoksi.

Kolarit, joiden aiheuttaja ajoi huumeiden vaikutuksen alaisena, lisääntyivät kolmanneksella edelliseen tutkimukseen verrattuna. Se kattoi vuodet 2010-2014.

- Huumeet hiipivät hitaasti, mutta määrätietoisesti Suomeen päin, Parkkari summaa.

Huumekuskien aiheuttamia kuolonkolareita sattui viidessä vuodessa 78 kappaletta. Alle puolessa tapauksista kyse oli yksinomaan huumausaineista, lopuissa olivat lisäksi mukana alkoholi tai ajokykyyn vaikuttavat lääkkeet.

Huumeturmilla on oma "profiili", liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen analysoi:

- Huumekolareita tapahtuu liikenteessä tasaisesti pitkin viikkoa ja päiväaikaan, eniten kello 12-18:n välillä.

- Perinteiset rattijuoppojen kolarit sen sijaan ajoittuvat tavallisemmin viikonloppuihin ja yöhön kello 00-06:n välille.

Neljä kuudesta huumekuljettajasta oli alle 25-vuotiaita, enemmän kuin aikaisemmin. Saman ikäisten osuus alkoholionnettomuuksista oli kolmannes (69 kuljettajaa).

- Nuorten kuljettajien kasvanut määrä on erityisen huolestuttavaa. Kyse on vakavasta ajoterveyteen liittyvästä ongelmasta, Kalle Parkkari sanoo.

- Meillä on aavistus siitä, että yhteiskunnasta eri tavoin syrjäytyneiden nuorten osuus näkyy vahvasti aineistossa.

Hänen mielestään kuljettajan ajokykyä arvioivan lääkärin kannattaisi aina kiinnittää huomiota mahdolliseen päihderiippuvuuteen.

Parkkari on huolissaan siitä, että alkoholin lisätarjonta kohdistuu pääosin juuri nuorimpaan ikäryhmään.

Tilanne on entistä huolestuttavampi, mikäli uusia limuviinoja ja vahvoja siidereitä päätyy huoltoasemien juomavalikoimiin.

- Alkoholin seuraukset ajokykyyn ja käyttäytymiseen on aika helppo arvioida. Kun päälle tulevat huumeet ja lääkkeet, sekakäytön kaikkien vaikutusten ennakointi on huomattavasti hankalampaa.

Poliisi seuloo mahdollisia huumekuskeja liikenteestä kertakäyttöisellä pikatestillä, joka paljastaa seitsemän yleisintä ajokykyyn vaikuttavaa huumausainetta. Positiiviset löydökset on varmistettava verikokeessa.

Poliisihallitus valmistelee parhaillaan yhteistyössä THL:n kanssa entistä nopeamman ja tarkemman sylkitestin käyttöönottoa. Erillistä verikoetta ei enää vaadittaisi. Kokemuksia testistä on käyty kuulemassa Ranskassa ja Espanjassa.

Uudessa testimenetelmässä epäillyn kuljettajan sylkinäyte lähetetään laboratorioon, joka analysoi sen ja ilmoittaa tulokset viranomaiselle. Ranskassa vastaus tulee viimeistään 72 tunnin kuluessa, usein paljon nopeamminkin.

- Poliisin aikaa säästyy erityisesti prosessin alkupäässä, kun kuljettajaa ei tarvitse kyyditä erikseen verikokeeseen. Pitkien etäisyyksien maassa ja syrjäseuduilla tällä on suuri merkitys, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen huomauttaa.

Riskikasaumat

Vuosina 2012-2016 sattui 276 kuolemaan johtanutta päihdekolaria, joissa olivat mukana alkoholi, huumeet tai lääkkeet tai niiden yhteisvaikutus.

Tyypillisiä lisäriskitekijöitä olivat ylinopeus, turvavyön käyttämättömyys ja piittaamattomuus.

Rattijuopoista (alkoholia veressä vähintään 0,5 promillea) kolme neljästä puhalsi yli törkeän 1,2 promillen rattijuopumusrajan.

Melkein joka toinen ajoi kolarihetkellä kovempaa kuin 30 km/h yli nopeusrajoituksen.

Muita riskitekijöitä olivat kuljettajan mielentila, väsymys, ajokortittomuus, vähäinen ajokokemus ja juopunut matkaseura.

Päihdekuskin ajoneuvoon liittyviä yleisiä riskejä ovat erilaiset puutteet renkaissa.

75 prosenttia

75 prosenttia huumekuskeista ei kolarihetkellä käyttänyt turvavyötä asiallisesti. Rattijuopoista ilman vyötä ajoi 41 prosenttia.

MAINOS

Kommentoi

Eikös tuon hirvittävän alkoholin prosenttiosuuden kasvun pitänyt kaataa maa kivikauteen. Kaupoista saa edelleen suurennuslasilla katsella löytääkseen maailmanlopun 5,5 % -tuhojuomia. Suomenhan piti kaikessa matkia aseveli Saksaa eli mikä mättää ? Olisiko se,että sakut juotti lapinsodassa suomalaiset täyskänniin keskeyttäen suomalaisjoukkojen etenemisen kohti sakuja (heillä juomien pros.luku oli 40). Nythän meillä olisi kaikkien tied.väl.toimittajien mukaan vastassa vain itänaapuri, jolle sillekään ei väkiviina ole paha juoma: suomijuoppo vastaan venäjäjuoppo ja sitten lyömme veikkauksen nettisivustoilla vetoa kumpi oli kumpi ja kumpi kampi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huumeita on Suomessa ollut iät ja ajat, mutta testerit ovat nyt tuloillaan. Siitä nousu.

Liikennevirrasta ei ole nauttineina ajavia 0,12 prosenttia, vaan se on liikaa puhaltaneiden osuus kaikista puhalletutetuista. Poliisi seuloo aistinvaraisesti ja muuhun valvontaan liittyen mahdollisia rattijuoppoja, jotka ylipäänsä puhallutetaan. Jos valvonta kohdistettaisiin koko liikennevirtaan, olisi rattijuoppojen osuus ehkä 0,0012% kuljettajista.

On muistettava, että samat naamat ajavat kännissä toistuvasti. Poliisi osaa poimia tutun auton liikenteestä tarkastettavaksi. Humalaisia kuskeja liikkuu runsaammin tietyillä alueilla ja tiettyinä kellonaikoina, ei tasaisesti aina ja kaikkialla.

Toivoisin hieman tarkkuutta näihin juttuihin. Kysymyksessä on edelleen ongelma, mutta ratkaisua on vaikeaa löytää jos perusteet ovat väärät. Peruskoulutason matematiikkakin auttaisi asiassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Virkamiehen mielessä tämä lienee hyvä syy alentaa nopeurajoituksia edelleen kuin myös korottaa autoverotusta. Autokoulujen lobbarit taas tulevat vaatimaan 100h lisäkoulutusta ajokortin haltijoille aiheesta kuinka huomioida huumekuskit liikenteessä. Ja poliisit tulevat sakottamaan autoilijoita yhä pienemmistä rikkeistä ihan varmuuden vuoksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mistään olemassaolevasta sylkitestistä ei voida 100% luotettavasti mitata sitä, onko kuljettaja huumeiden vaikutuksen alainen ajaessaan. Jos esim kannabis näkyy joskus yli viikon sylkitestistä käytön jälkeen, kuljettaja ei ole ajanut päissään ainakaan kuuteen ja puoleen vuorokauteen. Tämä on aivan yhtä fiksua kuin rattijuopumuksen toteaminen lähes viikon kuluttua krapulasta. Monasti testit näyttävät myös virheellisiä positiivisia joidenkin huumeettomien lääkkeiden käytön tuloksena.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oletko itse huumeiden käyttäjä?
Ei ole minkäänlainen puolustus käyttää huumeita "silloin kun ei ole ratissa"
Huumeiden käytö on rangaistava rikos !
Ei ole leikin asia koskaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rangaistuksia huumekuskeille tulee koventaa rajusti, mitään muuta tietä ei ole. Huumekuskin (myös rattijuopon) aiheuttamasta kuolonkolarista elinkautinen rangaistus automaattisesti. Huumeiden hallussapidosta ja välityksestä automaattinen vankeusrangaistus ( määrästä rippuen 2-12v).
Hyssyttelyn loputtava, vain kova rangaistus vähentää huumeita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Otappa asioista selvää. Esim mitä tapahtui Portugalissa sen jälkeen kun huumeiden käyttö dekriminalisoitiin. Kaikki ihan kaikki ongelmat väheni. Mitä tapahtui Suomessa kieltolain aikana. Alkoholin käyttö lisääntyi ja siirryttiin miedoista väkeviin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos ehdottamasi metodit toimisi, koko amerikan mantere pitäisi olla tällä hetkellä huumevapaa alue. Sen sijaan yksityiset(!) vankilat ovat ääriään myöten täynnä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Me saadaan tätä nysväystä harjoittaa vaikka maailman tappiin asti ja mikään ei muuksi muutu. Huumeisiin ei muu auta kuin huumeiden kieltolain kumoaminen. Kieltolain kaataminen on tasan ainoa tapa saada vaaralliset mafian ja lääketeollisuuden myrkyt pois markkinoilta. Aitojen ja oikeiden huumeiden kanssa kukaan ei lähde liikenteeseen tai edes poistu kotoaan. Sellaisia ovat aidot huumeet. Euforia on yksinkertaisesti niin mahtava oikeilla huumeilla, että ei siinä pysty autoa edes ajattelemaan. Mieli on täynnä rakkautta niin valtavasti, että muita ajatuksia ei edes ole.

Ja mitä tulee tuohon kun pitää viinapäissään lähteä autoilemaan. Joskushan se on sanottava ääneen ja suurin syy on se kun taksit maksavat aivan järkyttävästi. Viina maksaa ja kaikki maksaa niin paljon, että siinä hiprakassa sitä kuvittelee säästävänsä hieman ja rattiin vain. Meidän on poistettava säännöt ja verot suurimmalta osalta siihen pisteeseen, että mikään ei maksa paljoa mitään ja taksikaan ei maksa mitään. Ei siinä kuulkaas itse rattiin lähdetä kun on paljon hienompaa kun joku muu ajaa ja itse vain istuu kyydissä kuin kuningas. Säännöt ja verot pois ja alkaa maailma toimimaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huumeiden käytön loppumiseen auttaa huumeiden laillistaminen? Hienoa logiikkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Etkait ole tosissas? Tuon teorian mukaan ei kukaan joka käyttää kovai viinoja lähde kotoaan ajelemaan minnekään nautittuaan.
Tuo kielotalin kumoaminen sinänsä: Jos siis huumeveikko tai pirkko vahingoittaisi omistani ajelemanna narkkieuforiassaan omaiseni päälle, voisi kieltolain perusteella käyttää omaa rangaistusta häneen siis kuskiin :) Kiva joo tätä kannatetaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus annetaan tänään klo 12 seuraaviin kuntiin: Kuusamo, Salla, Kolari ja Pelkosenniemi. Metsäpalovaroitus on edelleen voimassa maan etelä- ja keskiosassa, Pohjois-Pohjanmaan länsiosassa sekä Taivalkosken ja Pudasjärven kunnissa, Kainuun maakunnissa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Posio, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio, Tervola, Pello, Rovaniemi ja Kemijärvi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Mannerheim oli hieno mies

190 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Antti Rinteen aika

Vaikuttaa siltä, että kävit hakemassa lukuja tilastokeskuksen tms. sivuilta ja tuuppasit ne kommenttikenttään ymmärtämät... Lue lisää...
oho

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.5.

Naapurit

22.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image