Kotimaa

Kuljetusalan SKAL vaatii parempia teitä, lisää ohi­tus­paik­ko­ja ja kes­ki­kai­tei­ta, kun hallitus on sallimassa entistä pidemmät rekat

Poikkeusluvilla saa nyt liikennöidä yli 30-metrisillä yhdistelmillä. Arkistokuva. KUVA: Kontiainen Jarmo
Kotimaa 31.1.2018 14:01
Kaleva

Hallitus on sallimassa Suomen teillä entistä pidemmät ajoneuvoyhdistelmät. Tätä ennakoiden kuljetus- ja logistiikka-alan yhdistys SKAL vaatii tieverkon parantamista riittävälle tasolle, jotta liikenteen sujuvuus ja turvallisuus voidaan taata isompien rekkojen määrän kasvaessa.

SKAL penää tiestölle muun muassa lisää ohitusmahdollisuuksia ja keskikaideratkaisuja.

– Yhdistelmäpituuksien ja kokonaismassojen kasvattaminen edellyttää tuntuvaa lisärahoitusta myös perusväylänpitoon ja talvitienhoitoon, toteaa SKAL:in toimitusjohtaja Iiro Lehtonen järjestön tiedotteessa.

Yli 30-metrisiä yhdistelmiä

Suomi aikoo kasvattaa ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituuksia asetusuudistuksella.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan enimmäispituuksien lisäämisen sallivat muutokset astuvat voimaan ensi syksynä.

Kokeilut yleisesti sallittua pidemmillä ja painavammilla yhdistelmillä käynnistyivät vuonna 2013 ja kokeiluista saatujen tulosten pohjalta Suomi aikoo sallia nykyistä pidemmät yhdistelmät koko tieverkolla, SKAL toteaa.

Tarkoituksena on sallia yleisesti kokoluokaltaan kahden pitkän merikontin kuljetukseen soveltuva yhdistelmä sekä nykyistä pidempi puoliperävaunuyhdistelmä. Nykyisillä poikkeusluvilla liikennöitävät kahden kontin yhdistelmät ovat yli 30 metriä pitkiä.

Muutos sallisi nämä yhdistelmät kaikkien käyttöön 76 tonnin painoisina. Mittojen tarkemmat arvot täsmentyvät valmistelun aikana.

Pidemmät yhdistelmät sallittaisiin lähtökohtaisesti koko tieverkolle. Nykyistä painavammat yhdistelmät sallittaisiin kuitenkin vain rajatulla tieverkolla.

SKAL edellyttää, että pituuden kasvattamisen tekniset yksityiskohdat määritellään yhdessä kuljetusalan kanssa nykyistä kalustoa hyödyntäen.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (36)

Nämä maantiejunat eivät kuulu meidän kapeille ja mutkaisille teillemme. Puhumattakaan siitä, miten huonokuntoisia ne ovat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

31.1.2018 klo. 9.40 zatelliitin ramppityömaan kohdalla ohitti 3 henkilöauton jonon ja heti palasi oik kaistalle ja samantien poistui Ouluntullin rampille. Sellaista osaamista Kannuksesta.
Aivan turha ohitus ja vaaransi perässä tulevan 3 auto jonon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyiset nuoret kuskit vähät piittaa muusta liikenteestä. Asennekasvatusta nuoret miehet. Päivittäin sattuu onnettomuuksia suomen teillämme missä osallisena raskasajoneuvo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Junat kuuluvat kiskoille ei maanteille. Suurille rekkojen kuljettajilta tulisi vaatia myös "ammattipätevyys" että osaavat ajaa niinkuin rekoilla ajaminen edellyttää eikä ajella ojanpohjia ja ihmisiä hengiltä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä kansalaisena vaatisin rekkoja ajamaan ammattikuskeja jotka noudattavat liikennesääntöjä. Eli kännykkään ei puhuta ajaessa, jalat ei ole kojelaudalla ajaessa, ajetaan nopeusrajoitusten mukaan, ei ajeta letkassa 3-5 autoa toinen toisessaan kiinni.
Joskos lähdettäisiin myös korjaamaan näitä epäkohtia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tyypillistä päättämistä Sipilän hallitukselta. EKn vaatimuksesta teollisuus saa isommat/painavemmat yhdistelmät säästöjen takia. Myöhemmin ihmetellään miten tässä näin kävi!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisi myös rakentaa suorempia teitä ja valtion pitäisi kustantaa ilmainen laskujen perintä ja asiakkaiden pitäisi myös maksaa yrittäjän verot ja työttömiä pitäisi saada 9 euron päiväpalkalla vastaamaan puhelimeen. Ihme maailma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin sitä pitää. Ensin Berner tulee nostamaan autoilun verot tappiin, ja jos jollakin on vielä rahaa ajaa, niin sitten heitetään tiet täyteen ylämäissä 20 km/t junnaavia jättirekkoja, jotka samalla talvikelissä aina silloin tällöin murskaavat tiellään olevia pikkusittiäisiä. Liikenteessä näkee JOKA PÄIVÄ rekkoja jotka paahtavat äärimmäisen liukkaalla tiellä 90 - 95 km/t (eli niin paljon kuin rajoittimilta pääsevät). Samalla voi sitten ajaa kahden metrin päässä edelläajavan henkilöauton puskurista. Jokainen ymmärtää mitä tapahtuu jos edelläajava joutuisi äkkiä jarruttamaan. Ja huomautuksena vain, että puhun todellisista nopeuksista enkä mittarinopeuksista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarkista oman autosi nopeusmittari.Kuorma-auto mitä joskus ajan ei kulje lujempaa kuin 85km/t.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höpöhöpö... alamäessä voi nousta yli 85kmh, mutta hyvin harvassa on autot joissa rajoitin on ohitettu ja 85 jatkuvasti tasaisella ylittyisi. Eli tarkista porkkanasorvisi nopeusmittari.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan se nähty tämä hallitus ei osaa tehdä muuta kuin typeriä päätöksiä tiet on ihan lopussa ja eiku vaan isompaa kalustoa tielle.Olisitte silloin ajatelleet kun laitoitte tienhoito rahat pakolaisiin 2015 annoitte 650 miljoonaa nyt tähän pelleilyyn on laitettu 5 miljardia ja loppua ei ole näkyvissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän Sipilän hallitus pidemmät rekat sallii, sillä siten saadaan alennettua yritysten kustannuksia ja tarvitsee palkata vähemmän työläisiä tekemään työtä.
Asiassa tarvitaan ainoastaan liikenneministerin ilmoitus siitä, että tiet ovat erinomaisia; työvoimaministerin ilmoitus siitä, että työläiset ovat laiskoja ja aivan liian kalliita yrityksille; kauppa- ja teollisuusministerin ilmoitus siitä, että valtiontaloutta ei saada oikenemaan jo tehdyillä toimilla ja lopuksi pääministeri ilmoittaa, että suomalaiset työläiset ovat laiskoja, kalliita, sekä tarpeettomia.
Sitten päätetäänkin pidentää rekkojen pituuksia, investoidaan hieman älyteihin ja ilmoitetaan median välityksellä, ettei ole rahaa SKAL:n vaatimiin asioihin.
Tähän tapaanhan maamme hallitus toimiikin ja talous ei oikene edes korkeasuhdanteessa, sillä "sitä kuuluisaa peittoa on lyhennetty väärästä päästä".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja yrittäjähän se lopussa maksaa ku laittaa moiset vehkeet, taksa putoaa /kulut nousee..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hallitus se pööpöilee vähän joka puolella. Kun suurten voittojen tavoittelu on ainoa päämäärä, mennään ihan sananmukaisesti metsään ja pahasti!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä hallitus ei tule hyväksymään liikenneturvallisuuden lisäämistä. Suomen teollisuus on paljolti ulkomaalaisten omistuksessa jo. Tiestöt menee seuraavaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksei samantie nelikaistaiseksi kaikki tiet ja rekkaliikenne sille oikeanpuoleiselle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mennään ojasta allikkoon kun sallitaan suuremmat painot. Nyt jo yksi tieremontti kallistui ainakin kymmenellämmiljoonalla kun huomattiin, että sillat ei kestä suurempia painoja. Paljonkohan näitä alimitoitettuja siltoja maassame on kun tuskin niihin kovin paljoa on sitä toleranssia tehdessä tullut koska ei ole ollut titoa isommista painoista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä se joku diregtiivi kohta kieltää nämä raskaat yhdistelmät tienpäältä.Jokunen vuosi sitten kavennettiin kuljetuskontteja sisältäpäin vesifanerilevyillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (36)

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa koko maassa lukuun ottamatta Utsjoen, Inarin ja Enontekiön kuntia. Ruohikkopalojen vaara on suuri Pohjois-Lapissa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Orpo näpäytti Rinnettä punakapinasta

123 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Orpo näpäytti Rinnettä punakapinasta

Kokoomus opetti suomalaiselle duunarille jo vuosia sitten, että vastakkainasettelun aika on ohi. Sitten Sipilän oikeisto... Lue lisää...
Vastakkainasettelun ...

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.5.

Naapurit

26.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image