Kotimaa

Mainos

Kiina-ilmiö vyöryi verk­ko­kaup­paan – Posti helisemässä kir­je­pa­ket­tien kanssa

Arkistokuva. KUVA: Moilanen Jukka-Pekka
Kotimaa 14.2.2018 13:06
Anita Simola

Aamupäivä Postin jakelukeskuksessa Helsingin Ilmalassa. Pikkupaketteja kulkee tasaisena virtana ja jokainen lajitellaan käsin. Mitä ihmettä? Missä on automaattinen käsittely?

Ei missään, kun on kyse kiinalaisista kirjepaketeista.

Posti on helisemässä Kiinasta tulevan kirjevyöryn kanssa. Viime vuonna niitä käsiteltiin noin 15 miljoonaa kappaletta ja kova tahti jatkuu.

Postin teettämä tutkimus todistaa, että suomalaiset ostavat eniten kiinalaisista verkkokaupoista tavaraa, eurooppalaisten verkkokauppojen suosio puolestaan laskee.

Ongelmana on se, että kiinalaiset verkkokaupat lähettävät Kiinasta Suomeen ja muihin Euroopan maihin pientavaraa pääasiassa kirjelähetyksinä. Tämä on verkkokaupalle halvin tapa lähettää toimituksia. Kiinalaisten lähettämissä kirjepaketeissa ei ole sellaista seurantajärjestelmää, jota Posti voisi hyödyntää. Suurimmassa osassa lähetyksen tietoja ei ole digitaalisessa muodossa. Siksi paketit joudutaan käsittelemään käsin.

Käsittely kallista

Postista kerrotaan, että maailman postiliiton sopimuksiin perustuva jakelukorvaus Euroopan posteille on hyvin pieni, eikä se kata todellisia kuljetus- ja lajittelukustannuksia.

– Järjestelmä on luotu ennen kuin koko verkkokauppaa oli olemassa, sanoo Postin kansainvälisestä kirjeliiketoiminnasta vastaava Noora Laaksonen.

Laaksosen mukaan postin alalla puhutaan vahvasta Kiina-ilmiöistä.

Kiina on edelläkävijä verkkokaupassa ja se on pantu merkille myös Yhdysvalloissa. Nyt puhutaan jo niin, että mitä Kiina edellä, niin sitä muut perässä.

– Kiinalaiset ovat myös erittäin taitavia keksimään uusia kampanjoita ja juhlapäiviä.

Mustan perjantain rinnalle on kehitetty 11.11 eli sinkkujen päivä ja vastaavasti 12.12 pariskuntien päivä. Elokuussa on takaisin kouluun -kampanja.

Sekä Posti että Kaupan liitto vetoavat suomalaisiin kuluttajiin, jotta oman maan verkkokaupan kilpailukyky paranisi.

Posti voi kilpailla muun muassa toimitusnopeudella. Vertailun vuoksi Kiinasta tilatut paketit viipyvät matkalla keskimäärin 4-5 viikkoa.

Molemmat peräänkuuluttavat myös yhtäläisiä pelisääntöjä ja verotuskäytäntöjä verkkokauppaan.

Kun EU-maiden kansalaiset tekevät ostoksia unionin ulkopuolella olevista verkkokaupoista, niin EU:n arvonlisäverodirektiivin mukaan vero voidaan jättää perimättä enintään 22 euron arvoisista lähetyksistä. Suomi on päättänyt käyttää tätä mahdollisuutta.

On hyvä huomata, että 95 prosenttia Kiinasta tilattavista lähetyksistä jää arvoltaan alle tuon 22 euron rajan, eli arvonlisäveroa ei tarvitse huomioita.

Verokorjaus pian, kiitos

Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala toteaa, että Suomen pitäisi korjata epäkohta verotuksessa pikaisesti. EU-tasolla on jo päätetty, että veroetu poistuu vuonna 2021.

Miksi odottaa sinne asti, hän kysyy.

Muun muassa Ruotsi perii jo nyt arvonlisäveron ale 22 euron lähetyksistä.

Mitä sitten Kiinasta ostetaan?

Postin mukaan sieltä tulee pienelektroniikkaa, kosmetiikkaa, vaatteita ja asusteita sekä kaikkea mahdollista.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (23)

Posti on vaan yksinkertaisesti mennyt konkurssiin kun euroopasta suomeen lähetetyistä kirjeistä tulee vain puolet perille. Menee muutkin tahot konkurssiin kun posti ei kulje. Se että kirjeet eivät tule perille aiheuttaa moninkertaista taloudellista tappiota vastaanottajille ja lähettäjille. Ihan turha syyttää jotain Kiinaa siitä että peruslogistiikka ei toimi. Eikä postin/suomen kuulu olla mikään mafia joka ottaa siivun joka liikkeestä - posti on postia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meni postilla uhkapeli pieleen, pelasivat sen varaan, että kirjeet ja paketit loppuvat ja jäljelle jäänyt posti on vain muutaman firman lähettämiä laskuja, jotka on helppo lajitella robotilla ja ihmistyövoimaa ei enää tarvita. No, pieleen meni ja postia kulkee enemmän kuin koskaan..

Aika surullista, kun moni nettikauppa lähettää tavaraa mihin tahansa päin maailmaa, mutta ei suomeen. Kysyttäessä sanovat, että tavaraa häviää liikaa matkalla, ei kannata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi voi tuota Postia, ehtiikö se nyt leikata nurmikoita ja tarjota kotihoitoa ollenkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Postin kannattaisi myydä kaikki toiminnot Alibaballe, Aliexpressille, Amazonille tai eBaylle. Ne osaisivat homman paljon paremmin ja saisivat homman kannattamaan. Samalla Posti alkaisi työllistämään aivan toisella tavalla Suomessa. Tosin ei ruohonleikkuupalveluilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Posti on nukkunut onnensa ohi, kun ei ole laittanut itse verkkokauppaa pystyyn. Aiemmat rakenteet olisivat tukeneet tätä. Nyt leikataan nurmikoita ja annetaan ydinbusiness muiden tehtäväksi. Ensiksi logistiikka kuntoon, ja verkkokauppa pystyyn. Katsokaa, mitä Tallinnassa on tehty? Logistiikka pelaa, kun varastot toimivat ja ovat siellä todella isoja. Näin posti saisi skaalatuottojen kautta toiminnan kannattavaksi. Toki economics of scope edutkin voisivat tietyillä toimituksilla olla todella kannattavia.
Nyt ulkopuoliselle tuntuu, että postilla on kyllä rukkaset itsellään hukassa. Pitäisi ehdottomasti pysyä omassa ydinosaamisessa. Jos lähdetään leikkaamaan nurmikoita, ei osaaminen voi olla kunnossa. Mikä on Postin strategia?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomalaiset veronmaksajat saavat maksaa nuokin laskut kun posti valittaa rahanpuutetta ja heillä on muka liikaa työtä. Koko posti voitaisiin lakkauttaa eihän se hoita niitä oikeita tehtäviä mitä sillä ennen oli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Postin ja kaupan liiton on turha vedota kuluttajiin että suosisivat suomalaisia verkkokauppoja. Ainoa keino on pystyä kilpailemaan hinnassa kiinalaisten kanssa. Turha ruikuttaa kun on haluttu niin kovasti globaalia taloutta ja vapaata kaupankäyntiä, tätä se nyt sitten on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Posti kehuu, että voi kilpailla toimitusnopeudella niin se ei pidä paikkaansa. Kiinasta kun tilaan tavaraa niin se tulee sitten kun tulee ja 15-25 päivän toimitusaika on tiedossa jo tilatessa, joten se ei haittaa lainkaan.
Hiljattain sattu erikoinen tapaus ja siitä ei Postille heru kyllä pisteitä. Tilasin AliExpressistä tavaran ja sitä ei alkanut kuulumaan vaikka lähetyksen seurantakin kertoi tavaran olevan Suomessa kun tarkistin asian. Niinpä otin sähköpostitse yhteyden kiinalaiseen myyjään, joka kertoi, että tavara on aivan lähipäivinä minulla ja myyjäkin kertoi sen lähetyksen olevan maassamme, jonka jo tiesinkin. No meni vielä lähes kaksi viikkoa kun tavara oli postilaatikossa. Kiinnostaisi tietää minne Posti hukkasi lähetyksen lähes kuukaudeksi ja miten se yhtäkkiä putkahti esiin, että se lähetys voitiin toimittaa minulle. Lähetystä ei oltu avattu, joten Tullilla ei ole ollut sormet pelissä vaikka sitäkin joskus tapahtuu.
Käsittääkseni Postilla ei yksinkertaisesti vain resurssit jostain syystä riittäneet käsitellä kirjelähetyksiä ja siksi tavarani seikkaili jossain Postin tiloissa lähes kuukauden.
Posti ja Kaupan liitto saavat ihan vapaasti vedota suomalaisiin kuluttajiin siitä, että kotimaisen verkkokaupan kilpailukyky paranisi. Kotimaisessa verkkokaupassa on yksinkertaisesti hintataso sitä luokkaa, että sieltä ei kannata mitään sellaista ostaa jos sen saa Kiinasta halvemmalla. Kyllä se on raha, joka tässäkin asiassa puhuu.
Jos Suomi alka perimään arvonlisäveroa myös alle 22 euroa maksavista tavaroista niin eihän se tee tuossa 22 euron kohdalla kuin noin vitosen lisää hintaa ja valtavasti työtä Tulliin lisää ja tavara on vieläkin selvästi halvempaa kuin kotimaisissa verkkokaupoissa tai kotimaisissa kaupoissa. Kiinalainen kyllä suhtautua tähänkin koska nytkin on joitain lähetyksiä tullut Tallinnasta ja muualtakin Euroopasta vaikka se on tilattu Kiinasta. Tämä selittyy sillä, että ainakin maailman suurimalla verkkokaupalla on varastoja myös Euroopassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä Kiinasta tilaaminen monelta loppuu kun pettyvät samalla tavalla kuin minä
Tilaus ei ollut lähellekkään sitä mitä tilasin ja vaihto-oikeutta ei ilmoiteta eikä s-postiin vastata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerrotko mistä tilasit ja mitä tilasit ja mitä sieltä sitten tuli. Minä en nimittäin usko tuota asiaa lainkaan. Kyllä kiinalaisessa verkkokaupassa takuut toimii ja jos tavara on epäkuranttia niin he toimittavat ehyen tavaran tilalle ja sitä saa aina mitä tilaakin. Asiakaspalvelu toimii myös moitteettomasti ja viipylemättä. Ainakin minulla on toiminut silloin harvoin kun olen joutunut reklamoimaan kun tavara on lopettanut toimintansa ennen aikojaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Posti voi kilpailla muun muassa toimitusnopeudella. "

Postin toimitusvarmuus on huono, tekisi mieli sanoa että kehitysmaan tasolla. Eikä posti kanna mitään vastuuta kadottamistaan paketeista!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattaako tuota roskatavaraa raahata Suomeen jonka kesto on kyseenalaista...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan niitä työttömiä postinkantajia !! nostakaa myös palkkoja riittävästi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Posti voi kilpailla muun muassa toimitusnopeudella."

Niinhän se jo kilpaileekin. Muita oleellisia kilpailtavia alueita ovat hinta ja luotettavuus. Nyt tilanne on se että kaikilla mainituilla Posti on hävinnyt. Paketit jumittavat postin lajittelussa kauemmin kuin mitä maailmalla matkaavat.

Valopilkkujakin näkyy: Pakettiautomaatit ovat järkevän hintaisia ja nopeita. Luotettavuudessa vielä hieman hiottavaa ja niiden kapasiteetti ei riittänyt esim. joulun piikkiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomesta kannattaa ostaa postimerkkejä. Kaikki muu on ihan sama tilata vaikka kiinasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi maksaa suomalaiselle firmalle yli hintaa kun saman tuotteen saa Kiinasta murto-osalla hinnasta ? En ole tyhmä siksi tilaan Kiinasta. Ja whis on suosikki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No tehhänpä sitte näin:

Kaikki Suomessa olevat firmat alkaa maksaa kunnon liksaa työntekijöille
Ne suomalaiset firmat kellä on ulkomailla tuotantoa siirtää ne sieltä Suomeen ja palkkaa suomalaisia kunnon liksalla.
Sitten me aletaan ostamaan täällä tehtyjä vehkeitä eikä tilata ulkomailta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tehkää suomalaiset yritykset vastaava kauppapaikka kuin esimerkiksi aliexpress on! Nimittäin yritäppä tilata tavaroita Suomesta, monet firmat eivät kerro edes hintoja, eivätkä (kuluttajansuojalakien takia?) myy yksityishenkilöille. Ihan turha vedota kuluttajiin!
Eikä tuo ALV ratkaise kun hintaeroa on usein 50-100% (esim. riistakamerat).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Posti voi kilpailla muun muassa toimitusnopeudella. "
Ehe ehe hee. Tälläkin hetkellä 8 pakettia odottanut seurannan mukaan helsingissä 16vrk, kiina-helsinki väli tuli alle viikossa.
Sen lisäksi yksi paketti joka on jo tullattu, maannut merkinnällä "helsingissä" tullauksen jälkeen jo 12vrk. Lähes poikkeuksetta pakettien kulku tökkii suomen puolella. Kannattaisi varmaan alkaa tekemään postissa duunia myös tiistaisin ja keskittyä olennaiseen, eli postin kuljetukseen ja postimerkkeihin ja unohtaa kaikki muut epäolennaisuudet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (23)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

65
Nuorten määrä psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa on kasvanut rajusti – "Tilanne on hälyttävä ja akuutti"
39
Oulun raviradan katsomorakennuksessa tuhoisa palo, vahingot merkittäviä – katso video ja kuvia
28
Oulu uudistaa strategiaansa: Skandinavian pääkaupunki vaihdetaan valovoimaisuuteen, vahvuuksina elävät alueet ja kylät
19
Ilves pötkötteli keskellä päivää pihakuusen katveessa Kastellissa ja lähti sitten astelemaan keskustan suuntaan – "Komia otus"
18
Oulun ravit siirretään väliaikaisesti Ylivieskaan – "Ikävä alku tälle vuodelle, mutta ei tämä meidän toimintaa lopeta"
16
Lännen Media: Nuorten määrä psykiatrisessa sairaanhoidossa kasvaa rajusti
15
Oulu tarvitsee vetovoimaisia lukioita – Lyseotalo kuuluu nuorille! Lukijalta

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Lapsella kaksi äitiä ?

257 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

suvi linden sopeutumis eläke

Ainakin minä olen sitä mieltä sopeutumiseläkken suuruus tulisi olla peruspäivärahan suuruinen. Ja vaadittava eläkkellä o... Lue lisää...
Timppa Karjalasta:PA...

Jari ja sarjakuvat

Jari

18.2.

Naapurit

20.2.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image