Kotimaa

Mainos

Kesko: Vain harva kieltää tietojen keräämisen

Kesko kertoo, että se kerää K-Plussa-kortin käyttäjien tietoja tuotetasolla. KUVA: Jukka Leinonen
Kotimaa 28.7.2016 17:32
STT

Myös Kesko kerää K-Plussa-kortin käyttäjien tiedot tuotetasolla. Asiakas voi kuitenkin halutessaan kieltää tämän. Harva kuitenkaan tarttuu mahdollisuuteen.

K-Plussa-kortilla tai rinnakkaiskortilla tehdyt ostokset rekisteröidään tuotekohtaisesti. Keskon rekisteriin tallennetaan muun muassa ostetut tuotteet, niiden ostopaikka sekä oston päivämäärä ja kellonaika.

Tuotetietoja käytetään hyödyksi markkinoinnissa: asiakkaalle pyritään markkinoimaan sellaisia tuotteita, joista hän on ostotietojen perusteella kiinnostunut.

K-Plus Oy:n varatoimitusjohtaja Tapio Näveri kertoo, että tuotekohtainen asiakastietojen kerääminen otettiin käyttöön noin kaksi vuotta sitten. Sitä ennen ostotietoja kerättiin vain tuoteryhmätasolla.

Tiedonkeruun voi kieltää

Plussa-kortin haltija voi kuitenkin kieltää tietojen tuotekohtaisen rekisteröinnin. Silloin ostokset rekisteröidään vain tuoteryhmäkohtaisesti: Kesko saa tiedot ostosten tuoteryhmistä, muttei tarkoista tuotteista.

Kortin haltija voi myös kieltää tietojen rekisteröinnin kokonaan.

Näverin mukaan vain pieni osa asiakkaista on kieltänyt tuotetietojen keräämisen. Palautetta tiedonkeruusta ei myöskään tule.

– Eniten palautetta tuli ennen kuin tietoja alettiin kerätä tuotetasolla. Asiakkaat olettivat, että tietoja käytetään hyödyksi markkinoinnissa, Näveri sanoo.

Näveri kertoo, että asiakas voi kieltää tuotetietojen keräämiseen asiakaspalvelun kautta.

– Me pidämme tiukasti kiinni siitä, että tietoja kerätään vain asiakkaan luvalla, Näveri sanoo.

MAINOS
Mainos

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

kyllähän noita tietoja kerätään, jos ostan jotain, saattaa parin päivän päästä tulla samaa tuotetta henkilökohtaisena tarjouksena.
eipä ruo kauheasti haittaa, mutta joskus jää tarjous käyttämättä kun justiin olen tuotetta ostanut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiva lukea lehdestä kaksi vuotta jälkikäteen, että Kesko on aloittanut tuotekohtaisen asiakastiedon keräämisen ihan kellon tarkkuudella. En muista, että asiasta olisi enemmälti aikoinaan Keskon puolelta tiedotettu saati asiakkaalta tuolloin lupaa pyydetty? Hävytöntä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki se mitä Lidlistä joko ei saa taikka on parempaa tai halvempaa ku Lidlissä. Niin muutkin ostaa, ei sitä tartte erikseen tutkia. Mie säästin tutkijoilta ison työn vaivan. Olkaa hyvä !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Holmström sen sanoi: eläkkeitä on leikattava

Eläkevarat ovat käytännössä syntyneet aivan viime vuosikymmeninä, ei suinkaan nykyisten eläkeläisten työuran aikana. Elä... Lue lisää...
y

Jari ja sarjakuvat

Jari

17.8.

Naapurit

18.8.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image