Kotimaa

Mainos

Käytettyjen autojen maa­han­tuon­nis­sa hätyytellään uutta ennätystä

Esa-Matti Känkästä ei pelottanut hankkia omaa ensimmäistä autoa Suomen rajojen ulkopuolelta. Ruotsista tuotu Volkswagen kulkee biokaasulla. KUVA: Tapio Tuomela
Kotimaa 13.8.2017 5:00
Saija Pennanen

Forssalaisen Esa-Matti Känkäsen ensimmäinen oma auto on Ruotsista maahantuotu Volkswagen Passat, joka käy biokaasulla. Känkänen hankki sen välikäden kautta.

- Ei ole ihan läpihuutojuttu ostaa itse autoa ulkomailta. Ei se mahdotonta ole, mutta aika paljon huolellisemmin olisi asiaan pitänyt perehtyä. Ja jos autossa olisi ollut jotain vikaa, olisi se mennyt omaan piikkiin, Känkänen arvelee.

Käytetyn auton ostaminen ulkomailta ei ole enää kovin eksoottista. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan käytettyjen autojen maahantuonti Suomeen on piristymässä usean vuoden hiljaisemman jakson jälkeen.

- Hypetys ja kauhutarinat ovat hiljentyneet ja siitä on tullut ihan normaalia kaupankäyntiä. Samalla vaivalla autonostaja kurkkaa suomalaisen Nettiauton, ruotsalaisen Blocketin ja saksalaisen Mobilen tarjonnan, sanoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johtava asiantuntija Otto Lahti.

Tammi-heinäkuussa Suomeen tuotiin vajaat 20 000 autoa ulkomailta. Se on noin viidenneksen enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Jos tuonnin kasvu jatkuu tänä vuonna koko vuoden samaan tahtiin, tuodaan käytettyjä autoja Suomeen enemmän kuin vuosikymmeneen.

Suuren osan kasvusta selittää se, että kuluttajien usko omaan talouteensa on paremmalla tolalla kuin pitkään aikaan.

Markkinajohtajan imussa uusia toimijoita

Autojen tuonti ulkomailta on saanut vauhtia myös alan toimijoiden kasvusta ja sitä kautta tarjonnan lisääntymisestä.

Suomessa eniten käytettyjä autoja myyvä Kamux listautui alkukesästä pörssiin ja on kasvanut voimakkaasti. Kamuxin imussa markkinoille on tullut myös uusia toimijoita.

- Meidän listautumisemme jälkeen useampi toimija ilmoitti vahvistavansa käytettyjen autojen kauppaa, Kamuxin toimitusjohtaja Juha Kalliokoski toteaa.

Auton tuonti vaatii pätäkkää

Tilastoista ei käy ilmi, kuinka moni maahantuoduista autoista on yksityisen ihmisen itselleen tuomia ja kuinka paljon taas on autokauppojen tuomia.

Raha voi olla yksi rajoittava tekijä auton omatoimisessa maahantuonnissa.

- Jos hakee auton itse Ruotsista tai Saksasta, täytyy hankintahinta löytyä tililtä. Kun Suomessa menee autokauppaan, tarjotaan ensimmäisenä erilaisia rahoitusvaihtoehtoja, Lahti huomauttaa.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Takavuosina haukuttiin autoja, jotka on käyty itse ostamassa Saksasta. Sen sijaan kehuttiin ns. Suomiautoja eli autoja, jotka autoliike on ostanut Saksasta ja myynyt Suomessa. En koskaan ymmärtänyt miten auto jalostuu käytössä paremmaksi kun sen autoliike hakee Saksasta ja sillä ajetaan esim. 6 vuotta Suomen sääolosuhteissa ja huonoilla teillä sen sijaa, että autolla ajetaan ensimmäiset 6 vuotta Saksassa? Toinen asia on, että Suomessa autoliikkeet antaa yleensä 6 kk takuun esim. 6 vuotta vanhalle autolle. Saksassa takuu on jo lain mukaan pidempi. Saksalainen autoliike ei myy pidemmän takuun vuoksi samanlaisia loppuun ajettuja linttoja mitä Suomen autoliikkeissä myydään. Nämä romut myydään autotoreilla, josta auton ostamiseen sisältyy huomattavasti enemmän riskiä kuin ostettaessa autoliikkeestä. Autoverosta johtuen Suomen autokanta on jo huomattavasti vanhempaa kuin Venäjällä. Jos autoverosta luovuttaisiin, autokanta lähtisi nopeasti uudistumaan ja tuonti ulkomailta loppuisi. No Berner esitti tätä, mutta tätä vastustettiin, koska esittäjä oli Berner.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Auto ulkomailta on ihan ok juttu, tosin ei se hintaero enään tänä päivänä mikään mieletön ole. Itse olen puolenkymmentä autoa noutanut saksasta ja kokemukset on ihan hyvi, toisaalta olisi ne voinut ostaa suomestakin. Kun kaikki kustannukset ynnätää, ei sinne viivan alle niin hirveitä jää, varsinkin jos osaa kaupanteon taidon. Perusautoa ei hinnan vuoksi kannata ulkomailta tuoda, mutta jos haluaa tasokkaamman ajopelin niin sitten tuonti on jo järkevää. Mutta tuollaista Volkkaria ei kenenkään pitäisi ostaa, ei suomesta eikä ulkomailta. On nähkään todellinen ongelmakimppu, ruotsissa maahantuoja kielsi agentteja myymästä niitä taksiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri ostin auton tuosta Luleån kulmilta. Säästöä tuli suomen yksityisten pyyntöihin se 2-3000€ ja liikkeiden hintoihin vain vaivaiset 5-7000€. Kannattiko? Joo kannatti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En kyllä maksaisi 20th euroa käytetystä olkoot vaikka minkälainen rinkulamersu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan, rinkulamersun hinnalla saa jo vaikka uuden korealaisen tai romanialaisenkin auton ja sillä on paljon mukavampi ja parempi ajaa, kuin muutamankötä tonnia ajetulla premium-autolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä kyllä tarvitse suomen valikoimaa katsoa muiden kuin tuontiautojen osalta kun vähän käytettyä on ostamassa. Alkuperäiset Suomi autot voi jättää typerän verotuksemme takia ihan omaan rauhaan. Ainoa etu ostaa tuontiauto suomesta on jos haluaa päästä paperihommissa helpommalla, mutta muuten lentolippu kouraan ja auton hakuun saksasta. Vielä kun täyttää peräkontin tullessa alkoholilla niin jo sillä säästöllä maksaa parin henkilön lentoliput autoa hakemaan.
Lisäksi kun vielä katsoo autojen varusteluetteloa Suomi vs. Saksa niin siinä missä suomessa on varusteina manuaalilaatikko ja vetokoukku niin saksalaisissa on yleensä koko lisävarustelista merkattuna nahkasisustuksesta automaattilaatikkoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko vielä ihmisiä jotka ostaa kotimaisilta autokauppiailta poskettoman ylihintaisia autoja? Liikaa tuntuu olevan rahaa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko vielä laput silmillä kulkevia ihmisiä jotka ei huomaa teiden varsiilta kotimaisia autokauppiaita?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lahti ei vissiin ole luullut pankkilainasta? Lisäksi rahoitusyhtiöt myöntävät luoton. Auton osto on helppoa mistä päin maailmaa tahansa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa on ajettu aina vanhoilla toisten hylkäämillä autoilla. Valtio puuttui peliin ja lupasi uusia autokantamme toimenpiteillään. No ensiksi se laski uusien autojen veroa. Se vaikutus näkyi heti autokaupassa. Varakkaampi osa kansasta lähti heti autokaupoille. Mersut, Audit, Bemarit ja Porschet ovatkin tehneet kauppansa kun veroetu näkyy eniten juuri kalliimmissa autoissa. Tavallinen köyhä kansa ajaa edelleen toisten hylkäämillä autoilla. Varsinkin kun valtio viisaudessaan on korottanut jatkuvasti kaikkea autoiluun liittyvää kuten polttoaineveroja, päästömaksuja sun muuta. Hieman halvemmalla nyt sitten voi saada tuurilla tuotua käytetyn auton Saksasta tai Virosta ja jopa Ruotsista. Käytettyjä ne ovat ja samalla kun niitä ulkoa tuodaan, mätänee suomalaisten autokauppojen pihoille hirmuinen määrä käytettyjä autoja. Autotrokareille liikkeet myyvät niitä niputtain muutamalla tonnilla. Trokari ei kunnosta autoja ennen myyntiä vaan myy ne köyhälle kuluttajalle perävalotakuulla ja autokanta on sitten yhtä huonoa teillämme kuin ennenkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Millä luulet valtion paikkaavan autoveronalennuksesta johtuvan verovajeen ? Tietenkin nostamalla autoiluun liittyviä maksuja. Ei valtio ole luopumassa autoilusta saatavista verotuloista. Meille vähätuloisille autoilu tulee olemaan aina kallista, maksoimme veroa missä muodossa tahansa. Hankintaverotuksesta muutetaan käytönverotukseen. Eli tulevaisuudessa ulina tulee siitä kun autolla ajaminen on niin kallista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikä ihmeen rahoitus? Varustetaso Suomessa ensirekisteröidyissä autoissa on surkea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saksassa myytävien autojen mahtava varustetaso on urbaanilegendaa. Maasta löytyy autoja kaikentasoisella varustuksella.
Suuresta valikoimasta toki löytää itselleen sopivasti varustellun auton. Voi vaikka ostaa uudenkarhean Premiumin supervarustuksella ja keulasta löytyy halogeenivalot, joita ei Suomessa edes saanut ko.malliin kun xenonit tai ledit oli vakiovarustuksena täällä...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos
Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Niinistön lausunnot Halla-Ahosta

287 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Niinistön lausunnot Halla-Ahosta

Nyt kun nousi pinnalle tämä, kun Halla-aho oli jakanut Turun sanomien uutisointia arvostelevan artikkelin, niin tulikin ... Lue lisää...
ajatellen

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.8.

Naapurit

22.8.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image