Kotimaa

Mainos

Kävely on hyötyihinsä nähden aliar­vos­tet­tua – virkistää laiskistuneen ja rauhoittaa kiireisen

Erityisen rentouttavaa on metsässä ja luonnossa kävely. KUVA: Kontiainen Jarmo
Kotimaa 16.4.2017 22:21
Elina Pajunen

Helena Kyröläiselle on yhdentekevää, sataako ulkona vettä tai räntää. Kyröläinen kiskaisee villaa alle, veden- ja tuulenpitävää päälle ja pujahtaa ovesta ulos.

Välillä askeleet suuntaavat lähikauppaan ruokaostoksille, välillä kotikulmien poluille. Mutta varsinkin sunnuntaisin kävelykilometrejä karttuu tutussa porukassa helposti kaksikin kymmentä.

– Pitemmät matkat rentouttavat ihanasti, vähän niin kuin sauna, Kyröläinen sanoo.

– Käveleminen auttaa laittamaan asioita tärkeysjärjestykseen. Pää selvenee ja ajatukset loksahtavat paikoilleen. Toki välillä on kiva jutellakin.


Kyröläiselle käveleminen
on intohimoinen kuntoiluharrastus, joka on kuljettanut kävelytapahtumiin ympäri maailmaa. Mutta noin kaksi miljoonaa muutakin suomalaista ilmoittaa liikuntaharrastuksekseen juuri kävelyn.

Siitä huolimatta kävely on Paavo Nurmi -keskuksen lääkärin Harri Helajärven mukaan hyötyihinsä nähden aliarvostettua.

– Näen kyllä pienen nousevan trendin. Kävelyä ei enää ajatella pelkkänä kävelynä vaan siihen voidaan liittää kokemuksia, kuten luontoelämyksiä. Myös työpaikkojen kävelykokoukset ovat yleistyneet, Helajärvi sanoo.

Pieniäkään kävelypätkiä ei asiantuntijoiden mukaan kannata ylenkatsoa, sillä jo ensimmäiset askeleet vilkastuttavat istuessa uinahtanutta aineenvaihduntaa. Rauhallisen kävelyn energiankulutus on Helajärven mukaan noin kolminkertainen lepoon verrattuna.


Suomen Ladun
aikuisliikunnan suunnittelijan, kävelykouluttaja Hanna Okkosen mukaan välittömät vaikutukset sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnassa näkyvät jo ensimmäisen lenkin jälkeen.

– Vaikutukset kuitenkin kestävät enintään kaksi vuorokautta. Eli jos haluaa muutosta, kävelemään pitää lähteä uudestaan.

Eniten säännöllisen kävelyn aloittamisesta hyötyvät aiemmin vain vähän liikkuneet. Heillä on Helajärven mukaan kolminkertainen riski sairastua metaboliseen oireyhtymään, jonka muodostavat muun muassa ylipaino, korkea verenpaine sekä kohonneet rasva- ja sokeriarvot.

– Riski puolittuu jo pienellä liikunnan aloittamisella, Helajärvi sanoo.

– Tähän riittää runsas kaksi tuntia viikossa kevyttä, rauhallista kävelyä, mikä tarkoittaa vain reilua varttia päivässä.


Kävelyn terveysvaikutuksia
pystyy nopeuttamaan lenkkejä tehostamalla.

– Kävelyssäkin monipuolinen harrastaminen on parasta, Okkonen sanoo.

– Nopeimmin kuntoa kohentavat intervallit. Välillä voi siis kävellä pätkiä oikein rivakasti tai vaihtaa mäkisiin maastoihin.

Okkosen mukaan kävely on rentoutumisen ja palautumisen kannalta erinomainen laji myös aktiivisille kuntoilijoille, joille kävely ei enää riitä kunnonkohottajaksi.

Erityisen rentouttavaa on metsässä kävely. Jo puolen tunnin kävely metsässä vähentää tutkimusten mukaan stressiä.

– Kyse ei ole vain kävelystä vaan myös ympäristöstä, kasveista, linnuista ja raikkaasta ilmasta. Uudenlaiset virikkeet vievät ajatukset muualle töistä, Helajärvi sanoo.

– Poluilla kulkeminen tekee myös jalkapohjan lihaksille ja tasapainolle tosi hyvää, Okkonen sanoo.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (35)

Suosittelen kaikille,saa todella hyvän olon. aloin kävellä vasta eläkkeelle jäätyäni ,hyvin sen vielä oppi.
Kävelystä tulee helposti tapa, eikä maksa mitään.
Lähdenpä tästä lenkille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luonnon tarkastelu on todella mahtavan hieno ja ihana asia. Katsokaapas vaikka joskus kuinka ruohokin siellä vain kasvaa omaa tahtiaan ja saattaapa leppäkerttukin välillä näyttäytyä ja tulla katsomaan mitä siellä tapahtuukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä kävely on tosi hyvää liikuntaa ja samoin myös pyöräily. Tunteehan sen liikunnan hyödyn kehossaankin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käyn koirien kanssa kävelyllä. Metsät ja vanhat sorakuopat hyviä alustoja selälle ja jaloille.Mieli pysyy hyvänä ja silloin voi jopa tuntea "Onnellisuutta"...Aurinko lämmittää ja lintujen laulu virkistää...kuljen aistit avoimena...Suosittelen muillekin :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kohta 4 vuoden lähes päivittäisillä kävelylenkeillä olen saanut selkäni pysymään parempana kaikkien vaikeuksien jälkeen. Myös mieli virkistyy,sekä suo,metsä mutta asvalttikin käy .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei sitä ennen ollut tuollaisiin joutavuuksiin kuin kävelyyn aikaa. Nykyajan hömpötyksiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kävely on hyvää perusliikuntaa ja varmasti kunto kasvaa, kun sen saa tehdä työajalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä kyllä pelkkä kävely parantaa ihmistä. Ei tarvitse olla pitkän matkan kävelylläkään. Ja sitten vielä venytyksiä, rauhallisia ja lempeitä itselle. Kyllä elämä on heti mukavampaa. Vähän liikkujan ei kannata riuhtoa eikä pyrkiä heti tiukkaan vääntöön.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kävelen joka päivä kesällä ja talvella metsässä kuunnellen linnun laulua ja muita luonnon ääniä .Elämä ilman raikkaassa ilmassa kävelyä tukehduttaisi elämäni .Painon hallinassa tosi tärkeä osa myös.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä kyllä pitää paikkansa. Itsekin suosittelen kaikille! Mieli ihmeesti virkistyy ja kroppakin vetreytyy. Näin keväisin plussaa kun saa aurinkoakin samalla! :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuvottaa kuntosalien hikinen henki ja hygenian taso. Siellä narsistit egoansa palvoo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ota selvää asioista asioista äläkä luule tietäväsi. Kuntosaliliikunta muun liikkumisen ohella takaa erinomaisen kropan hyvinvoinnin, ei vaivaa selkä-, eikä muutkaan vaivat toisin kuin kotona makaamalla. Salille voi vaikka kävellä eikä tarvitse aina mennä helpolla autokyydillä joka paikkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kävely on mukava petusliikunta ihmiselle ilman mitään lisävälineitä,nautinnollista luonnossa liikuntaa jokaisena vuodenaikana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tietääkö kukaan, onko intervalliharjiittelusta yllä mainittua hyötyä, jos käyttää beettasalpaajia? Silloinhan pulssi ei nouse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos sinulle on määrätty beetasalpaajaa,sitä kannattaa käyttää,ilmeisesti pulssi nousee liian korkealle ilman salpaajaa... tai voit jättää ottamatta,mutta omalla vastuulla. Pulssi ainakin nousee..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomalaiset ovat niin alakuloista kansaa, että kävellessäkin näkyy vain kengän kärjet. Yrittäkääpä nähdä puiden latvatkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koira on antanut uuden elämän sisällön viimeisen puolen vuoden aikana.. Aamulla tunti, päivällä tunti ja illalla tunti kävelyä metsäpoluilla. Pää puhdistuu kaikesta joutavasta ja ajatukset loksahtaa kummasti järjestykseen. On aikaa katsella, kuunnella ja haistella luontoa. Koira "nuohoaa" ympäristön kummallisuuksia ja sitäkin on hauska seurailla. Sairauksien aiheuttama tasapainovaikeus on korjaantunut kummasti ja vointi kaikkinensa on kohentunut. Tässä yhteydessä on hyvä antaa suuri kiitos maastopyöräilijöille, he ovat pitäneet metsäpolut auki koko talven. Kävely luonnossa on suuri nautinto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen aina ollut samaa mieltä että kävely on aliarvostettua. Olen kymmenet vuodet kävellyt töihin 3-5 km matkan ja pysynyt hoikkana.Työkaverit jotka ajoivat pyörällä olivat kuitenkin keskivartalolihavia. Eli kävely saa lantion rasvat liikkeelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liekö lainkaan perää. Jutussahan ei ole lainkaan viittausta työterveyspsykologian suositukseen kävelystä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (35)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Te-toimiston toiminta

Voi pyhä jyssäys ! Nuo puhelimessä tehdyt myyntityöt ovat oikeastaan pahoja ansoja, jos nyt tuon takia TE- toimisto vii... Lue lisää...
asioista perillä ole...

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.6.
Jari on tauolla. 26.6. - 1.8.

Naapurit

25.7.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image