Tutkimustietoa karppaamisen pitkäaikaisvaikutuksista tarvitaan enemmän, vaatii THL:n kansantautien ehkäisyn osastojohtaja Markku Peltonen.
Peltosen mukaan yleisiä suosituksia on mahdotonta tehdä ilman riittävää tietoa.
”Karppaamisen ankaria muotoja ei kuitenkaan suositella, sillä pitkäaikaisvaikutuksia ei tunneta.”
Peltosen mukaan Ruotsissa hiljattain tehty tutkimus viittaa siihen, että haitat ovat todellisia.
Riski sydän- ja verisuonisairauksiin kasvoi noin viisi prosenttia, kun päivittäistä hiilihydraattien saantia vähennettiin 20 grammalla ja proteiineja lisättiin viidellä grammalla.
Oulun yliopistollisen sairaalan kardiologian erikoislääkäri Kari Kervinen kertoo, että kysymyksiä karppauksesta esitetään joka viikko.
”Lisäksi kuluvan vuoden aikana hoitoon on tullut parikin potilasta, joilla on ollut sydäntapahtumia karppausdieetin aikana.”
Kervisen mukaan karppaaminen on todennäköisesti vaikuttanut sydänoireisiin.
Lue lisää 06.07.2012 Kalevasta.

Kommentit
Miksi ei kerrottu kuinka monta sydänoireista on tullut hoitoon syötyään hilihydraattipitoista ruokaa, liikalihavina ja ensin selvitetty heidän ruokailutottumuksiaan. Luulenpa että enemmän kuin pari.
Tämän tutkimuksen voi työntää sinne mistä kaikki muukin on tullut.Elintarvike ja lääketeollisuuden järjestämä mielipidetutkimus johon on valittu sopivat osallistujat
Leipä- ja makarooniliitto
”Lisäksi kuluvan vuoden aikana hoitoon on tullut parikin potilasta, joilla on ollut sydäntapahtumia karppausdieetin aikana.
Kervisen mukaan karppaaminen on todennäköisesti vaikuttanut sydänoireisiin.”
No voe tokkiinsa!. Noin 20 % suomalaisista karppaa jonkinasteisesti, niin ompahan ihme jos tuossa määrässä jokunen sydäntapahtuma ole. Tässä pullamössö kansanosassa ei sydäntautia vissiin sitten esiinny lainkaan?. Kervinen taitaa olla pelle. Vai on karppaaminen vaikuttanut sydänoireisiin. Pelkkää mutua.
jos on parempi olo eikä vatsakaan ole enään kipeä niin karppaus on mielestäni onnistunut. en ole sellainen joka tarkkailee joka suupalaa, mutta ei perunaa , riisiä, makaroonia eikä vehnäjauhoja.
Jos vuoden aikana on tullut hoitoon pari karppaajaa sydäntapahtumineen, niin suositeltu normaaliruokavaliolla mitä ilmeisimmin ovat saaneet näitä mainittuja sydäntapahtumia kaikki loput hoidetut. Kumpaakohan tässä kohtaa pitäisi välttää? Kysyn vaan? Lisäksi kannattaa opetella sen verran karppausta ja LCHF:aa, ettei em. ruokavalio ole proteiiniruokavalio.
Huh, mitä puupäitä tässsä maassa asuukaan ja saa vielä töitäkin tehdä. Onkohan herrat ja rouvat asiantuntijat törmänneet ollenkaan niihin, joiden terveys on lchf:lla parantunut. Veikkaanpa, että ovat, mutta kun siitä ei ole trendikästä puhua.
Miten tohtori Kervinen voi olla varma, että ne pari tapausta johtuvat karppaamisesta? Todennäköisesti? Tietääkö tri Kervinen, mitä tarkoittaa karppaaminen? Kysyikö hän mahdollisesti THLn Markku Peltoselta, joka hänkään ei tunnu tietävän? Mitkä ovat karppauksen "ankarat muodot"? Eikö Peltonen tiedä, että karppaus=rasvadieetti, ei proteiinidieetti? Eikö tässä nyt hutkita, ennenkuin tutkitaan? Onko suomalaisten lääkärien tietämys tätä tasoa? Voi,voi!
Karppaus näyttää olevan uskonto ja karppaajat äärifanaattisia uskovaisia, joihin ei pure muu kuin oma kuolema.
Onhan se selvää, että karppaus vie terveyden. Atkins lienee paras esimerkki. Katsokaa mitä perinteinen japanilainen ruokavalio sisältää ja syökää sen mukaisesti niin selviätte pitkälle.
Siis Atkinshan kuoli kaatumiseen, ei karppaukseen.
Karppi-lahkoon kuuluvat uskovat tämän propagandan, mutta Atkins kuoli oikeasti sydäntapahtumaan. Kyllä sen sanoo maalaisjärkikin, ettei se läski yhtäkkiä ole muuttunut sen teveellisemmäksi kuin ennenkään. Säälittää nää fanaatikot, mut omanpa terveytensä pilaavat.
mulla säälittää kaikki pullamössöperunaleipä fanaatikot jotka pilaa oman terveytensä...
Thl:n tutkimuksen mukaan jopa melkein 20% suomalaisista karppaa. Alkaa näkymään Thl:n sponsorituloissa. kun leipä- ja sokeriteollisuudelta vähenee tulot.
Luottakaa THL:ään, YLEEN ja Poliiseihin . He eivät juurikaan tee virheitä. Katsokaa puoli yhreksän
uutiset, sieltä on turvallista ammentaa maailmankuvansa.
Lääkäreitä on syytä myös uskoa. Vhh on suorastaan vaarallista touhua. Ei näet pääse lääkäri paljoa näkemään sinua.
Mutta koirat haukkuu ja karavaani kulkee. Meillä on säikähdetty kun ravintoympyrä on haastettu. Sota on kovaa.
Nämä nykyset "ravitsemuspellet" kokoajan jankuttaa, että vähähiilihytraattisesta ja runsasravinteisesta ruokavaliosta ei muka oo tehty "pitkäaikaistutkimuksia. Ne ei vai sitä hoksaa ottaa huomioon, että tämä ruokavalio on ihmiskunnan "alkuperäinen" ruokavalio ja eläinperäinen rasva on ihimiskehon pääasiallinen polttoaine. Sokeri (hilarit) on vain vararavintoa ja sitäpaitsi roppa osaa itse valmistaa kaiken sokerin mitä tarvitsee. Tämä nykyinen ns. virallisterveellinen ruokavalio on kehittynyt vasta nyt ihmiskunnan olemassaolon viimmeisillä sekunneilla (maavilijelyksen kehittymisen jäläkeen) ennen tuhoon syöksymistä ja tämä on nyt jo huonoksi havaittu ilman mitään erikseen järjestettäviä "pitkäaikaitutkimuksia" terveyskeskus ajanvarausjonot sen jo todistaa. Esim. Afrikassa elelee sellaisia paimentolaisheimoja joka käyttää ravinnokseen yksinomaan hoitamiensa eläinten maitua ja lihhaa jottai juuria kaivelevat lisukkeeksi. Ja sitte Eskimot elivät ennen samallalailla luonnonmukasesti, mutta hetiko sinne alettiin kuskata tätä länsimaista hapatusti, niin eikö allakanu kaikki nämä meijän elintasosairauet sielläki jyllätä... ym... ym.
Karppaillaan vaan... se on viisautta.
Karppaamisen eli terveellisen ruokavalion vastustajat taitavat olla hoikille kateellisia ja ylipainoisia, jotka eivät siedä mitään perusteluja terveelliselle ruokavaliolle, ettei itse tarvitsisi luopua pullamössöistä, karkeista, limsoista, halvoista pizzoista ja rasvaisista makkaroista. Niillä kyllä lihavana pysyy eikä niistä ravintoaineita ja vitamiineja saa. Missä mössöttäjien sydäntauti ja sairaustilastot viipyvät ?
Olen muuten sitä mieltä että pitösi koota kaikkien yli viisi kiloa ylipainoisten ruokailutottumukset sekä sairaudet yhteen kansioon, eiköhän se sieltä syykin alkaisi löytyä.
Kaleva on nostanut tikunnokkaan karppaamisen ja perussuomalaiset. Karppaamisesta heillä ei ole mitään hajua, kirjoitellaan juttuja ilman mitään kritiikkiä. Huhhei ja pullo rommia. ”Lisäksi kuluvan vuoden aikana hoitoon on tullut parikin potilasta, joilla on ollut sydäntapahtumia karppausdieetin aikana.” Niin? Mitenkä heidän "karppauksensa" oli toteutettu? Montako tuodaan hoitoon virallisterveellistä ruokavaliota noudattavaa? VHH on edelleen rasvadietti, ei proteiinidietti. Kannattaisi pikkasen toimituksenkin ottaa asioista selvää.
Kyllä kannattaisi Kalevan toimittajienkin ottaa selvää, mitä karppaaminen oikeasti on. Jos joku karppaa makkaroita ja pekonia syöden eikä syö kasviksia, hän on aika lailla hakoteillä. Voi aloittaa lukemalla jonkun asiantuntijan kirjan, esim. Antti heikkilän, Sofie Hexebergin, Annika Dahlqvistin, Anna Hallenin jne.
Ilmeisesti lääkemyynti on sakannut enemmän kuin kuvittelin. Tänä ”virallisen” lääketieteen huoli on jo koomista.