Mainos

Jyväskylän vesitorni oli erilainen kuin muut

Kotimaa  3.11.2012 | Päivitetty 3.11.2012 | STT Muuta tekstin kokoa -+

Jyväskylässä aamulla romahtanut vesisäiliö oli rakennettu muista säiliöistä poikkeavalla tavalla, kertoo Jyväskylän Energian vesijohtaja.

Kangasvuoren tornin säiliö oli koottu leveistä betonilamelleista, jotka oli kiinnitetty toisiinsa maan pinnalla ja nostettu ylös. Lisäksi vesieristeenä säiliön sisällä oli käytetty muovista valmistettua paksua pussia. Tavallinen tapa on valaa yhtenäinen betonisäiliö, joka nostetaan ylös.

30-metrisen tornin säiliö romahti aamukuuden jälkeen, ja kaksi miljoonaa litraa vettä vyöryi lähimaastoon. Torni sijaitsee nelisen kilometriä Jyväskylän keskustasta.

- Torni on 40 vuotta vanha, joten sen rakentajia ei ole enää tiedossa. Samanlaisia ei aikanaan ole rakennettu muualle, paitsi ehkä Iisalmeen. Tämän olen kuullut yhdeltä henkilöltä, mutta en ole tarkistanut tietoa, sanoo vesijohtaja Markku Hantunen.

Uuden tornin rakentaminen maksaa karkeasti arvioiden noin kolme miljoonaa euroa. Hantusen mukaan pystyyn jäänyt 15-metrinen jalka pitää todennäköisesti purkaa.

Vedenjakeluhäiriöt koskettivat kaikkiaan 7 000:ta ihmistä.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

20/21 kommenttia

Niinpä
04.11.2012 11:49

Näköjään ei ole hyvä olla erilainen kuin muut.


Iisalmelainen
04.11.2012 11:15

Iisalmessa ulkoapäin samanlaisen tornin alla on kerrostalo!


Myrkytön Vesi ?
04.11.2012 10:47

Näyttäisi olleen tehty betoni-polyuretaani -sandwicheistä vaikka niistä on aika katkeria kokemuksia vesitornirakenteissa:

http://www.betoni.com/Download/22213/BET0803%20s%2094-99.pdf


Mika
03.11.2012 19:27

Iisalmessa on tosiaan samannäkönen torni ja keskellä kirkonkylää...


Tietämåtön?
03.11.2012 18:50

Miten on mahdollista, ettei Jyväskylän vesijohtaja tiedä vesitornin rakentajaa?

Minuutin googlaamisella olisi selvinnyt, että Elementtitekniikka Oy rakensi noita aikoinaan parikymmentä. Tosin niistä taitaa olla suurin osa jo purettu ja korvattu kestävämmillä ratkaisuilla.


Nakertaja
03.11.2012 16:48

Malliesimerkki "laadukkaasta" kunnallisesta kiinteistöjen ylläpidosta! Ei korjata, ei huolleta, annetaan romahtaa (tai homehtua pilalle) - rakennetaan kalliilla uutta!


tilanne viranomaisten hallinnassa
03.11.2012 16:42

onneksi nuo vesitornit pystytetään Suomessa aina sellaiseen paikkaan, jossa sortumisesta ei aiheudu ihmisille vaaraa, suomalainen toimintakulttuuri on tässä suhteessa hyvin esimerkillistä ja ihmisten turvallisuus on aina etusijalla, kuten olemme antaneet itsellemme kertoa niin monissa muissakin yhteyksissä...ja eihän tänne ole edes luvassa maanjäristyksiä koskaan


Jaa
04.11.2012 18:48

Iisalmessa alla on puistikko ja kerrostalo


Onneksi ei Oulussa....
03.11.2012 16:40

....ei olis jaksanut lukea niitä "Oulussa osataan", "Oululaista osaamista" tai "Teknologiakaupunki Oulu"-kommentteja.


insinöörihän on viisas?
03.11.2012 16:30

Oli harkittu uuden vesitornin rakentamista vanhan vesitornin tilalle - siis mitkä olivat ne yksilöidyt, tekniset syyt (tuskin syyt ovat laatua että, "musta nyt tuntuu, että pitäisi rakentaa uusi ..."), minkä perusteella oli edes harkittu uuden rakentamista entisen vesitornin tilalle?


Ads by google, kommentit jatkuvat alla
Äänestämättäjättäjä
03.11.2012 15:20

Kyllä suomalainen insinöörityö on huipussaan, puhumattakaan "home"insinööreistä...


Säästöä
03.11.2012 15:13

Onkohan joku säästänyt väärässä paikassa?


Ennen
03.11.2012 13:42

Tuollainen oli ennen http://binged.it/Yjbm1k


Kauppias
03.11.2012 13:17

Tästäkö se meni, kumpi se on sininen vai valkoinen ko. kuvassa??


Suomi nousuun
03.11.2012 12:56

Jälleen kerran hyvä esimerkki suomalaisen rakentamisen ja suunnittelun laadusta.


oraakkeli!
03.11.2012 12:39

Jospa se enteili Jypin lopullista romahtamista?


keheveli
03.11.2012 12:25

Juu, oikea kokoomuslainen sätky.


isaskar keturi
03.11.2012 12:03

Oli tehty kuntotarkastus noin puolitoista viikkoa sitten joutunee ehkä korjailemaan hieman raporttia.
Vois ehkä mainita että ehdoton käyttö kielto .


ASA
03.11.2012 11:21

Tästä se alkaa, mayat-intiaanit ovat ennustaneet maailman lopun Joulukuulle.


Vara ei vesitornia kaada
03.11.2012 11:17

Hyvä, että Puolivälinkankaalla remontoitiin vast'ikään. Tiedä vaikka olisi käynyt samoin. Vieressä koulu ja juurelta menee pyörätie. Ainekset monille kastuneille sukille olisi ollut ilmassa.


Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Kotimaa Down Up
Mainos
Mainos
stats-image
Takaisin ylös