Kotimaa

Mainos

Jopa puolet matkasta voi ajaa sähkövoimalla

Toyota C-HR:ssä hybridiajamista auttaa näytön havainnollinen grafiikka. Vaarana on, että ruutu imee liikaakin kuskin huomiosta.
Kotimaa 18.6.2017 22:15
Kari Pitkänen

Rohkeimpien ennusteiden mukaan vuonna 2030 Euroopassa myytävistä uusista henkilöautoista puolet on bensiinihybridejä – eli malleja, joissa yhdistyvät bensiini- ja sähkömoottorin hyödyt.

Dieselautojen osuus laskisi alle kymmenen prosentin, sillä hybridit syövät niiden suosiota jo nyt. Toyota Yaris -koeajon jälkeen on helppo ymmärtää, miksi näin käy.

Koeajoautot oli varustettu Suomessa (!) kehitetyllä Driveco-järjestelmällä, joka kerää tietoja reitistä, sen kestosta sekä keskinopeudesta. Driveco vertailee lisäksi eri energiamuotojen käyttöä reitillä.

Reittien pituus vaihteli 40-110 kilometriin. Lyhyellä matkalla paras autokunta ajoi yli puolet kilometreistään sähköllä. Huonoinkin tulos oli 22 prosenttia.

Reitteihin käytetystä ajoajasta parhaimmillaan kaksi kolmannesta oli sähköajoa. Sähkömoottorin edut tulivat selkeimmin esiin hitaassa ja pysähtelevässä taajamaliikenteessä, jossa keskinopeus oli 40 kilometriä tai sen alle.

Hybridiauton hyöty onkin suurin taajamissa. Maantiellä ja pitkillä etäisyyksillä tekniikka ei auta yhtä paljon.

Toyota C-HR:ssä lasku- ja säästöpyrkimyksiä auttaa oivallinen monitoiminäyttö. Kun polttoaineen kulutuspylväs jää ajoittain vain 1-2 litran tasolle, ratissa tietää onnistuneensa.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (29)

Olen vain monesti miettinyt, että mihinhän ne herrat aikovat kaiken dieselin sen jälkeen käyttää kun dieselmoottorit on saatu kiellettyä. Bensiinithän valmistetaan Dieselin valmistuksen jätteistä. Oiskohan ollut fiksumpi yhdistelmä tuo Diesel + sähkö..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rekat ja työkoneet. Eli juuri se mihin diesel on tarkoitettu, oikeat henkilöautot liikkuu bensalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Raakaöljy tislataan, ja ensiksi siitä haihtuu bensa, sitten petroli, kerosiini, diesel, raskas polttoöljy jne ja lopulta jää asfaltti. Mitään ei valmisteta "jätteistä". Jakeiden suhteita voidaan säätää tarvittaessa, krakkaamalla voidaan hajottaa raskaita jakeita (diesel) kevyemmiksi (bensa).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Älkää, hyvät ihmiset, hurahtako sähköautoon, ellei vakiolähtöpaikalla ja vakiotyöpaikalla tai vakioajomäärän toisessa päässä taatusti ole latauspistoketta. Puhutaa, kuinka halpaa sähkö on polttoaineen verrattuna, niin ainakin nykyinen hallitus osaisi yhtäkkiä mätkäistä sähkölle "bensiinin" hinnan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toyota Yaris on lähinnä kottikärryihin verrattava kauppakassi. Sen polttoainekulutus Auto Bild lehden mukaan on 4,6 l/100km.
Niin ja sähköt päälle. Liki viiden litran kulutus on tuhottoman iso noin pienelle autolle. Varsinkin kun auto on puoliksi sähköauto. Yaris on vertailun autoista tosin pienikulutuksisin. Pienessä kaupunkiajossa varmastikin polttoaineen kulutus on vähäistä kun voidaan ajaa suunnilleen koko ajan sähköllä. Mutta heti kun matka-ajoon lähdetään, on otettava bensiinimoottori käyttöön tai matka katkeaa jo vaikkapa Oulusta Kuusamoon matkatessa Pudasjärvelle. Matkataanko sitten kuin ennen vanhaan hevospelillä matkattiin, että Pudiksen nurkilla yövytään ja syötetään "hevonen". Onhan niitä oikean autonkin kokoisia hybridejä tehty. Niitä ei tosin juurikaan näy vertailuissa kun sähköautoa väkisin ajetaan ihmisille. Eipä tietenkään näy, koska isompien hybridien polttoaineenkulutus ei ole yhtään pienempi kuin tavallisten polttomoottoriautojenkaan. Dieselautot ajetaan nyt tarkoituksella pois liikenteestä hybridien haitolta. Dieselin ympäristöhaittoja liioitellaan räikeästi ja ne hävitetään autoteollisuuden rahastuksen takia jopa verotuksellisin keinoin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

hauska miten urpot sekottaa sähköautot ja hybridit. Sähköauto tulee, se on varmaa. Sähköauto on ainoa joka pelaa kovillakin pakkasilla idioottivarmasti. Ja energiakustannukset on vain kolmannes dieselistä. Hybrideissä talteen otetaan energiaa hidastuksista, energiaa joka normaalisti haihtuu jarrulevyissä lämpönä harakoille. Mutta antaa urpojen polttaa dieselinsä harakoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kovasti onnea tosi viisaalle, omassa autossani oli kyllä lisäksi latauspistoke ettei se pelkästään hukkaenergian talteenoton varassa ollut ;-) Halvemmassa saman valmistajan hybridissä toki vain mainitsemasi ominaisuus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Sähkömoottorin edut tulivat selkeimmin esiin hitaassa ja pysähtelevässä taajamaliikenteessä, jossa keskinopeus oli 40 kilometriä tai sen alle."
Tämä pitää kyllä paikkansa, mutta karu todellisuus on, että ainakin meillä hybridin bensan kulutus oli suurempi kuin nykyisen vastaavan bensa-auton, (sama merkki ja malli).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jutussa hybridiautoista puhe. Tuottavat ajaessa sähköä. Ei tarvitse mistään ladata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voip olla näennäistä säästö ja ympäristöystävällisyys. Akkujen tuottaminen ja hävittäminen voi ollakin aika saastuttavaa ja kokonaisuutena ajatellen ympäristö ystävällisyys häviää siten. Käyttäjälle ei myöskään välttämättä synny mitään säästöä koska kallis hankintahinta ja lyhyt akkupaketin ikä (uusiminen kallista) voi kääntää kokonaissäästön miinuksen puolelle... Lisäksi suomen oloissa joutuu kärvistelemään kylmässä autossa.. Voip olla mainosmiesten hehkutusta ja hypeä siis koko homma vielä enimmäkseen, ainakin suomen oloissa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei näillä suojatulleilla ja veroilla ostella autoja, saanoja sen järkikin. Nyt ajellaan dieseli loppuun kunnes autoverotus on eu-tasolla ja käytetyn maahantuonti onnistuu ilman sanktioita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"hetkittäin" on avainsana. Ajoin kaksi vuotta Toyota Auris hybridillä. Keskikulutus tuolla ajalla 5,3 litraa. Ajosta puolet maantie ja puolet kaupunkiajoa. Kun laittaa 0,5 litraa enemmän, niin saa ajella VW passat DSG 1.4 Highlinella. Voi arvata kummalla hermo lepää paremmin ajossa, Auris on hyvä jos ajaa VAIN kaupungissa. Maantiellä melutaso ja suorituskyvyttömyys rassaavat hermoja. Jos haluaa hybridin niin ehdottomasti plugin hybrid. Siinä sähkömoottori antaa jo oikeasti suorituskykyä ja kaupunkiajot voi ajella akulla. Koskaanhan hybridissä ei saa hankintahinnan eroa takaisin nykyisillä bensanhinnoilla, mutta onhan se tietysti mukava pelastaa maailmaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kohtahan meidän ranskanpullaydinreaktori pärähtää käyntiin. Kyllä sillä muutaman plugin hybridin latailee. Koko autokannan muuttaminen sähköiseksi on sen sijaan täysin järjetöntä viherhippipuhetta. Siihen ei riitä mitkään nykyiset eikä tulevat voimalat. Se todellisuus ei vain tunnu uppoavan hallituksen umpiluuhun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entä jos lähtee käymään Oulusta tyypillisellä työmatkalla esim. Vaasassa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kovalla pakkasella toimintasäde sähköllä todella vaatimaton, tai autossa oltava puukamina lämmittämässä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (29)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Pähkinä purtavaksi....

204 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi mamu nostaa niskakarvat pystyyn

Hyvä Bokre, saatat kärsiä ksenofobiasta, muukalaiskammosta. Kuten muutkin fobiat ksenofobia on irrationaalinen ja saatta... Lue lisää...
Tenavatähti

Jari ja sarjakuvat

Jari

16.12.

Naapurit

16.12.

Fingerpori

16.12.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image