Kotimaa

Mainos

Joka koululuokassa on oletettavasti yksi adhd-oppilas – opettajien on tärkeää opetella tukitoimia

Jyväskylän yliopiston psykologian tohtori Vesa Närhi ihmettelee, että adhd-lasten ja nuorten tukeminen ei kuulu opettajakoulutuksen sisältöön. KUVA: Joel Maisalmi
Kotimaa 13.1.2018 5:00
Hannamari Ahonen

CICO-mallilla on edistetty keskittymiskykyä. Oppilas kirjautuu kouluun sisään ja ulos ja korttiin merkitään, miten hän onnistui tavoitteissa kuten olla ajoissa.

Miten tarkkaavaisuushäiriöistä adhd-lasta voidaan tukea niin, että hänen koulunkäyntinsä helpottuu ja muiden lasten työrauha koululuokassa paranee?

Suomessa vajaat kymmenen koulua on ottanut käyttöönsä Yhdysvalloissa pitkään toteutetun check in check out -toimintamallin eli CICON.

Jyväskylän yliopiston psykologian tohtori Vesa Närhi on ohjannut opettajia adhd-oppilaiden tukemisessa. Kolmen vuoden ajan hän on vienyt myös CICO-mallia eteenpäin aiheesta väitöskirjaa tekevän erityisopettaja Anne Karhun kanssa.

Aivan kuten hotellissa on check in eli sisään kirjautuminen ja lähtiessä check out eli ulos kirjautuminen, oppilaalla on koulussa sisään ja ulos kirjautuminen.

CICO-mallissa oppilaalle annetaan seurantakortti. Esimerkiksi koulunkäyntiavustaja on joka aamu samassa paikassa vastaanottamassa oppilaan tuoman kortin. Jo aiemmin oppilaan ja vanhempien kanssa on sovittu muutama tavoite.

- Korttiin on vaikka merkitty tavoitteeksi, että oppilas tekee koulutehtävät tai pyytää puheenvuoron, kun on asiaa. Jokaisen oppitunnin jälkeen opettaja merkitsee korttiin, miten tavoitteissa onnistuttiin sinä päivänä. Opettaja keskittyy onnistumisiin. Koulupäivän jälkeen oppilas vie kortin koulunkäyntiavustajalle ja kirjautuu ulos koulusta.

Kotona vanhemmat näkevät kortin ja kannustavat lasta.

- Usein käy niin, että adhd-lapset saavat aikuisilta paljon negatiivista palautetta. Ohjaamme myös vanhempia positiivisen palautteen antamiseen.

Mallilla on tutkimusten mukaan saavutettu edistystä lapsen käyttäytymisessä. Seurantakorttien merkinnöistä nähdään, miten lapsi edistyy eri taidoissa eli oppii olemaan ajoissa tai oppii, että ei höläyttele kesken tunnin.

Närhi korostaa, että ennen kuin koulussa kannattaa perustaa CICO-tiimiä, pitää kaikkien oppilaiden sosiaalisen käyttäytymisen opettaminen ja tukeminen olla kunnossa. Yllättävää hänestä on, että opettajankoulutukseen ei sisälly adhd-lasten tukeminen.

- Oletusarvo on, että joka koululuokassa on yksi adhd-oppilas. On hyvin pieni todennäköisyys, että on ollut viisi vuotta opettajana, eikä ole koskaan opettanut adhd-oppilasta.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Pitää muistaa, että näitä diagnosoituja ADHD-lapsia on tarkaavaisuushäiriöisistä aika vähän. 20 oppilaan luokassa saattaa poikkeuksellisesti käyttäytyä useampikin oppilas ja heille ei saada koskaan diagnoosia. He silti häiritsevät opetusta ja vaativat käytöksellään toisen aikuisen joskus jopa kolmannenkin aikuisen läsnäolon. Jos joka luokassa on vähintään kaksi tällaista oppilasta, on opettajan opetuskyvyt kovilla. Koulunkäyntiohjaajia on aivan liian vähän auttamassa. Diagnoosin saaneet pääsevät helpommin erityisopetukseen ja pienryhmiin. On lapsia joita ei voi päästää edes välitunnille muiden joukkoon, koska eivät hallitse käytöstään. Silloin on irrotettava normitukitoimista hänelle ohjaaja, vaikka hänen tarpeensa olisi henkilökohtaiselle avustajalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Lopettakaa jo Väyrysen kannattajat

149 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Lopettakaa jo Väyrysen kannattajat

Minä en ole Paavolla sen enempiä vouhkannut ja aioinkin äänestää häntä kaikessa hiljaisuudessa, mutta kun otit asian/asi... Lue lisää...
vouhkaampa minäkin, ...

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.1.

Naapurit

22.1.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image