Jät­ti­po­ro pääsi perille Äkäs­lom­po­loon - "Ih­mi­siä oli koko matkan tien var­rel­la"

Tiistaiaamuna Oulun Välikylästä kohti Kolarin Äkäslompoloa lähtenyt jättiporo pääsi keskiviikkona onnellisesti perille määränpäähänsä.

Lavetilla matkannut jättiporo herätti ihmetystä tiellä ja teiden varsilla.
Lavetilla matkannut jättiporo herätti ihmetystä tiellä ja teiden varsilla.
Kuva: Janne-Pekka Manninen

Tiistaiaamuna Oulun Välikylästä kohti Kolarin Äkäslompoloa lähtenyt jättiporo pääsi keskiviikkona onnellisesti perille määränpäähänsä.

– Poro saatiin paikalleen kaupan eteen. Matka meni loistavasti. Olimme Äkäslompolossa puoli kahden aikaan iltapäivällä, kertoo poron mukana matkannut taitelija Kimmo Takarautio.

Tieto jättiporon matkasta oli kiirinyt reitin läheisyydessä asuville ihmisille.

– Ihmisiä oli koko matkan tien varressa. Kuljettajatkin ihmettelivät, miten he ovat saaneet tiedon, että poro on tulossa.

Noin kaksituhatta kiloa painava poro kuljetettiin Kolariin suurella lavetilla. Sen edellä meni kolme vilkkuautoa, jotka varoittivat vastaan tuleevaa liikennettä tavallista leveämmästä kuljetuksesta.

Poron säkäkorkeus on viisi metriä, ja sarvet ulottuvat kuuden metrin korkeuteen. Takarautio kertoo, että erityisesti Tornion jälkeen kuljetuksen piti pysähtyä useita kertoja tien yli kulkevien sähköjohtojen vuoksi.

– Lankoja piti nostella, että ne menevät sarvien yli.

Poro sijoitettiin Äkäslompolossa Jounin kaupan pihalle. Poroa varten oli tehty alusta, joka on tarkoitus maisemoida piiloon.

Torstaiaamuna kaupan pihalla on tilaisuus, jonka yhteydessä porolle annetaan nimi.

Mainos
Kalevan pelit

Pelaa Kalevan digitaalisia pelejä

Aivojumppaa tai rentoa ajanvietettä – tutustu peleihin ja löydä suosikkisi

Aloita pelaaminen
Ilmoita asiavirheestä