Eduskunnan varapuhemies Anssi Joutsenlahti (ps.) lahjoittaa pois puhemiespalkkionsa. Joutsenlahti kertoo Helsingin Sanomille, että rahat menevät hoitotyöhön.
Lahjoitus on lehden mukaan yhteensä noin 5 000 euroa kuukaudessa. Vaalikaudessa summa nousee noin 240 000 euroon.
Joutsenlahti on aiemmin kertonut, että hän lahjoittaa myös kansanedustajan palkkionsa. Hän kertoi ennen vuoden 2011 eduskuntavaaleja, että lahjoitus on vastalause likaiselle puoluerahoitukselle ja ylenpalttiselle ahneudelle.
Joutsenlahti saa rovastin eläkettä.