Kotimaa

Mainos

Hen­ki­lö­au­to­jen keski-ikä on Suomessa 11,6 vuotta – romutettavat autot yli 20-vuotiaita

Keskimääräinen liikennekäytössä oleva henkilöauto oli 11,6 vuotta vanha. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Kotimaa 29.1.2018 14:17
Kaleva

Ajoneuvokannan kasvun myötä myös autojen keski-ikä jatkoi vanhenemistaan Suomessa. Keskimääräinen liikennekäytössä oleva henkilöauto oli 11,6 vuotta vanha.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kertoo, että Suomessa oli liikenteessä viime vuoden lopussa 3,1 miljoonaa autoa. Näistä henkilöautoja oli lähes 2,7 miljoonaa, pakettiautoja 319 000, kuorma-autoja 96 000 ja muita autoja 15 000.

Romutettavaksi päätyneiden henkilöautojen osalta keski-ikä jatkoi myös nousuaan. Romutettuna tai tuhoutuneena rekisteristä poistettujen henkilöautojen keski-ikä oli 20,7 vuotta. 

Lopullisia rekisteristäpoistoja tehtiin viime vuoden aikana yli henkilöauton 65 000 osalta, luku selvästi suurempi kuin aikaisempina vuosina.

Viime vuoden lopussa liikennekäytössä olevista henkilöautoista 72 prosenttia oli bensiinikäyttöisiä. Dieselin osuus oli 27,4 prosenttia ja vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus 0,5 prosenttia.

Etenkin ladattavien bensiinihybridien määrämuutos on kuitenkin ollut poikkeuksellinen.

– Kanta on kasvanut yli 3 000 ladattavalla bensahybridillä edellisvuoteen verrattuna. Muutos selittyy ensirekisteröintien nopealla kasvulla, kertoo erityisasiantuntija Antti Halmetoja.

Myös kaasuautojen määrä on kasvanut yli 1 300:lla, Suomeen on tuotu muualta yli 800 käytettyä kaasuautoa.

Romutuspalkkio sekä muuntotuki ja sähköautojen hankintatuki tulivat voimaan  vuodenvaihteessa.

Romutuspalkkiota voi saada 1500-2500 euroa, sähköauton hankintatuki on 2000 euroa ja kaasu- tai etanolikonversion muuntotuki 200-1000 euroa. Romutuspalkkio on voimassa elokuun loppuun, hankinta- ja muuntotuki vuodet 2018-2021.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (69)

Vanha auto. So what? Jos hyvin käy ja kukkuu, miksi vaihtaisin? Sakujen ym. manipuloimat testituloksetko ovat innoittaneet autokauppiaiden lobbareiden lisäksi Bernerin romutusrumbaan? Pippelin jatkotarvetta potevat ovat sitten erikseen.

Jos vanha auto vie alle 5 l /100 km, ei vaihto juuri kannata, kun uusi pikkuautokin vie lähes saman.

Se, miten ilmastoa voi parantaa vaihtamatta autoa, on kaasulaitteiston lisääminen autoon. Näin voi säästää ja hyödyntää omat stessipaskat Ruskossa tankkaamalla biokaasua.
Ei hyydy pakkaseen, kuten sähköautot. Tarkenee sisällä, toisin kuin sähköautossa. Ei käytä uusiutumattomia malmeja, toisin kuin sähköautossa. Ei käytä hiiltä eikä ydinvoimaa energiantarpeeseensa, toisin kuin sähköautolla.

Se on oikeaa kiertotaloutta, toisin kuin metallin sulattaminen hiilellä ja uudelleen valaminen samaan muottiin.
Pippelinjatkopalikat ovat sitten erikseen...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä kaikki hallituksemme ovat pitäneet huolen,että kansalaiselle on korkea autovero ja autot ovat turvattomia ja paljon saastuttavia! Minulla on auto ja ei paljon saastuta ja on turvallinen 5 tähteä! Kaljaan löytyy kyllä rahaa, mutta ei autonvaihtoon!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri se uusien laitto on sitä kulutusjuhlaa joka on tullut tiensä päähän!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En ole aikeissa sitä vaihtaa. Miksi vaihtaisin?
En ainakaan autokauppiaan iloksi.
Toimii kuin unelma.
Ei turhaa tekniikkaa ja mahdottoman lämmin.
Ikään kuin asiaa kadehtittaisiin.
Kyllä se eräs työkaveri sanoi, miten "kehtaat" tuolla ajaa kun olisi varaa "parempaan".
Sanoin etten tarvitse "käyntikorttia" kun samat ajan tuollakin.
Ajakoon ne MB:llä , BMW:llä tai Volvo/Audilla kuka tahtoo.
Minulla on velaton auto <:)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maksat siis "korjausvelkaa". Ei se vanhankaan auton pitäminen ilmaista ole, yleensä koko ajan jotain pikkulaittamista. Siihen uppoaa helposti yllättävän paljon rahaa tai vapaa-aikaa. Mutta jokainen tyylillään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä vanhemman auton huollatttaminen on paljon halvempaa. Uusi se vasta kalliiksi tulee jos ei huollata normaalihuoltojakaan säännöllisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autovero piti poistua kun liityttiin Ei :hun .Mutta niin ei käynyt .Ei autoa kannata vaihtaa kuin mahdollisimman harvoin .Kymmenen vuotta ja ylikin menee ihan kevyesti kun huoltaa säännöllisesti .Sähköautoja ei kannata ostaa kun latauspistokkeita harvassa .Kerros ja rivitalossa ei voi ladata .Koska lataus kulut eivät kuulu muille asukkaille .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisiköhän autoilun verotusta nostaa, tienpidon tasoa laskea ja liikennerikkeiden rangaistuksia korottaa, jotta suomalaiset innostuisivat hankkimaan uusia autoja?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajetaan ne vanhat autot ensin loppuun ja mietitään sitten niitä uusia. Turhaa sitä hyvää vanhaa menopeliä romuttamaan kun se vielä kulkee. Suomen tiet on muutenkin aina niin huonokuntoisia, että ei siinä viitsi uusia autoja alkaa hajottamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uuden auton hankinnassa on vain yksi ongelma - rahanpuute. Olemme pohjolan Kuuba.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mullon 24 vuotias katiska ajopelinä eikä oo pienintäkään hinkua vaihtaa tuoreempaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajellaan vain vanhoilla kotteroilla eihän tässä tarvi muuta kuin päästä A:sta p.n Tiestöt on aivan surkeassa kunnossa suolaa kylvetään yötä päivää niin että hirvittää sinne vielä ostaa uusi auto suolavelliin ruostumaan ei koskaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suolaa mätetään vaikka pakkaskelit .Aivan järjetöntä touhua .Lahdessa ovat käyttäneet koko kaupungin alueella jotain biohajoavaa ,,? Joka ei lähde millään pois maalipinnoilta .Kaikki jäänsulatusaineet pitäisi kieltää .Saastuttavat Suomen pohjavedet .Lahdessa on jo käynyt näin kun suolaa mättäneet teille .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mulla avensis diesel 2007 ajettu 431000km käy ja kukkuu sekä nitisee,natisee ja kolisee mutta laitetaan pooki isommalle radiossa ja ajellaan niin kauan kun leviää koko tojo.Sitten ostetaan taas 500-2000e menopeli ja ajellaan kohti auringon laskua..Missään ei mee raha enempi hukkaan kun uuden auton laitossa..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itellä vähän vanhempi toyota 1994 ja ajettu vähän päälle 280000km. Eihän tuo kovin hyvältä enää kuulosta, vaikka kaikki pitäis kunnossa olla, loppuun asti tällä mennään kunnes ei kasassa pysy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikähän autuus siinä sitten on jos tavoitellaan parin litran polttoaineen säästöä satasella, mutta vähän autoileva joutuisi ajamaan sata vuotta uudella autolla, että vanhan auton sulattamiseen ja uuden valmistamiseen kuluva energia saataisiin pienentyneen kulutuksen avulla korvattua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yli 300000km on meidän 2005 farkun mittarissa ,eikä ole mitään aikomusta vaihtaa. Aivan hölmöä ottaa autoa varten lainaa,auton arvo hupenee sitä mukaa kun saat maksettua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ai onko näillä ikävertailuilla tarkoitus että kansalaiset ottaisivat kulutusluottoa ja ostaisivat uuden auton (ja samalla velkaantuisivat)?minulla on 12v vanhaauto jossa mittarissa 124000,elikkä ei paljon mitään.Mutta jos Valtio kustantaa uuden pirssin niin otan pitkinhampain sen vastaan mutten enää ota autovelkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (69)
Mainos
Mainos
Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Rahaton ei lähde lääkäriin

Ei kai tuo mikään uutinen enää ole.Lääkekorvauksien omavastuun noustessa yksikertaisesti ei ole varaa lääkkeisiin,koskee... Lue lisää...
paksu pertta

Jari ja sarjakuvat

Jari

25.2.

Naapurit

26.2.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image