Kotimaa

Mainos

Harva 112-pilapuhelu päätyy po­lii­si­tut­kin­taan: Häi­rik­kö­pu­he­lui­ta vuosittain kym­me­niä­tu­han­sia, ri­ko­sil­moi­tuk­sia alle 20

Hätäkeskuslaitos kirjaa vuosittain tuhansia ilkivallassa tehtyjä 112-puheluja. Kuva on Keravan hätäkeskuksesta. Näytöt on peitetty kuvankäsittelyllä. KUVA: Joel Maisalmi
Kotimaa 14.2.2018 5:00
Markku Uhari

Hätäkeskuslaitoksen johtajan Martti Kunnasvuoren mukaan Hätäkeskuslaitos käyttää harkintaa siinä, mitkä viedään poliisitutkintaan. Lapsien tekemiä pilapuheluita ei hänen mukaansa viedä.

Harva hätänumeroon soitettu häiriöpuhelu johtaa rikostutkintaan.

Hätäkeskuslaitoksen Lännen Medialle toimittamien tietojen perusteella Hätäkeskuslaitos on vuosina 2014–2016 tehnyt poliisille rikosilmoituksen vuosittain alle 20 tapauksesta.

Luku vastaa murto-osaa kaikista 112-numeroon soitetuista puheluista, jotka laitos on tilastoinut asiattomiksi tai ilkivaltaisiksi. Vastaavassa ajassa kyseisiksi häiriöpuheluiksi on kirjattu vuosittain 93 000–115 000.

Viime vuoden osalta ei Hätäkeskuslaitos ole vielä koonnut rikosilmoitustietoja, Hätäkeskuslaitoksen johtaja Martti Kunnasvuori kuitenkin kertoo, ettei lukumäärässä ole merkittävää muutosta. Kunnasvuori allekirjoittaa jokaisen laitoksen lähettämän rikosilmoituksen.

– Muistikuvani on, että kokonaismäärä on vähän yli toistakymmentä, Kunnasvuori sanoo.

Rikosnimikkeet ovat Hätäkeskuslaitoksen tutkintapyynnöissä useimmin tietoliikenteen häirintä tai törkeä tietoliikenteen häirintä.

Perusmuotoisessa tietoliikenteen häirinnässä rangaistusasteikko menee sakoista enintään kahteen vuoteen vankeutta. Törkeästä tekomuodosta voi puolestaan saada tuomiona vähintään neljä kuukautta vankeutta.

Kynnys rikosilmoitukseen korkealla

Hätäkeskuslaitos käy jokaisen häirikkötapauksen läpi, vaikkeivät ne välttämättä rikosilmoitukseen johdakaan. Kunnasvuoren mukaan kynnys tehdä poliisille tutkintapyyntö pidetään korkealla. Hän toteaa, hätänumero houkuttelee esimerkiksi yksinäisyydestä kärsiviä siksi, että siihen vastataan vuorokauden ympäri.

– Lähtökohtana on, että hätänumeroon pitää voida soittaa matalalla kynnyksellä, hän sanoo.

Rikosilmoitukset jätetään usein tekemättä esimerkiksi lasten tekemistä pilapuheluista. Myöskään mielenterveyshäiriöistä kärsivien soittoja ei Kunnasvuoren mukaan lähetä viemään poliisille. Arvioinnissa käytetään "talonpoikaisjärkeä".

– Pyrimme löytämään heille muunlaista apua. Informoimme esimerkiksi sosiaaliviranomaisia.

Tieto puheluista saatetaan välittää myös soittaneen omaisille, joille toistuvat puhelut voivat Kunnasvuoren mukaan tulla yllätyksinä.

Yleisesti ottaen hätänumeroa kuitenkin Kunnasvuoren mukaan kunnioitetaan, ja häiriöpuheluiden määrä on viime vuosina ollut laskussa.

Pilapuheluihin silti nollatoleranssi

Rikosilmoituksen kynnys menee Kunnasvuoren siinä, että 112-numeroon soitetaan lukuisia kertoja ja selkeästi tahallisesti.

– Voi tulla uhkailuja tai soitetaan satoja puheluja niin, että heti kun puhelu on loppunut, niin tulee uusi.

Esimerkiksi tammikuun lopussa Hyvinkään käräjäoikeus tuomitsi riihimäkeläisen miehen yhdestä tietoliikenteen häirinnästä ja kahdesta törkeästä tietoliikenteen häirinnästä vankeuteen.

Hämeen Sanomien mukaan mies oli soittanut lyhyiden ajanjaksojen aikana hätänumeroon yhteensä noin parisataa kertaa. Oikeus katsoi, että niistä valtaosa tehtiin ilkivaltaisesti.

Kunnasvuori kertoo, että Hätäkeskuslaitos ei tuomioista juuri valita korkeampiin oikeusasteisiin. Hyvinkään käräjäoikeudenkin tuomio on lainvoimainen.

112-puheluiden väärinkäyttöön on Hätäkeskuslaitoksessa Kunnasvuoren mukaan nollatoleranssi huolimatta siitä, että rikosilmoituksia tehdään vähän.

Vuosittain lähes kolme miljoonaa

Hätäkeskuslaitos on vuosina 2014–2016 vastannut noin 2,6–2,8 miljoonaan hätäpuheluun.

Puhelumassasta virheitä on vastaavassa ajassa kirjattu vuosittain noin 488 000–655 000.

Vuonna 2016 Hätäkeskuslaitos on kirjannut saaneensa hätänumeroon 93 000 ilkivaltaista tai asiatonta puhelua. Vuonna 2015 vastaava puhelumäärä oli 100 000 ja vuonna 2014 puolestaan 115 000.

Rikosilmoituksia on tehty vuonna 2016 kaikkiaan 16 liittyen ilkivaltaisiin hätäpuheluihin. Vuonna 2015 rikosilmoituksia tehtiin seitsemän, vuonna 2014 puolestaan 12.

Mahdollisia rikosnimikkeitä ovat tietoliikennehäirintä törkeine tekomuotoineen sekä ilkivalta.

Lähde: Hätäkeskuslaitos

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Puhelin suljettava häiriköltä ja kun itsellä tulee hätä niin se onkin sitten suuri hätä. Mene etsimään puhelinkoppia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri noin, hyvä idea. Esim 10 euroa per puhelu. Mikäli on aiheesta soitettu niin vastaavasti saadun hoidon hinnasta hyvitettäisiin tuo samainen hinta. Eli esim poliklini maksuista.
Turhat puhelut pitää saada loppumaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten saa hätäkeskuspuhelu käräjille, kun hätäpäivystäjä pitää hätäpuhelua pilapuheluna, joka on kuitenki tosihätäpuhelu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Perussuomalaiset skidit käyttävät kaikki älykkyysosamäärät pilapuheluitten tekemiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

13
Utajärvi vähentää johtajia – kunnanjohtajan mukaan pieni kunta pärjää pienemmällä hallinnolla
4
Iivo Niskaselle kuninkuusmatkan olympiakultaa! Suomalaishiihtäjä karkasi kilometri ennen maalia Bolshunovilta
3
Lännen Median kysely: Jyrki Katainen onnistunut kiitettävästi EU-komissaarina, suomalaismeppien antama arvosana 9-
2
Aggressiivisuuden väheneminen on kutistanut ihmisaivoja – ihminen on alkanut muistuttaa kasvoiltaan simpanssin poikasta
2
Kullan kiiltoa – Iivo Niskanen lähtee lauantaina 50 kilometrin hiihtoon yhtenä suurimmista ennakkosuosikeista
2
"Me emme saa apua sinisten silmiemme tähden" - Jussi Niinistö vastaa, voiko Suomi turvautua Saksaan kuten aiemmin historiassa
1
Hailuodon jäätiellä ajellaan jo, vaikka se ei ole vielä virallisesti auki – Jäätieurakoitsija: "Kaikkea on kokeiltu"

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Sipilän mahdoton työllisyystavoite toteutuu !

Koska Juha Sipilä on tehnyt noin valtavan paljon Suomen työttömien hyväksi - hän on suorastaan antanut kaikkensa - on me... Lue lisää...
Kansalta kaunis kiit...

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.2.

Naapurit

24.2.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image