Kotimaa

Mainos

”Eihän se passista näy” - Suomen Jehovan todistajat uskaltavat yhä matkustaa Venäjälle, mutta uskonnosta on oltava suu supussa

Arkistokuva. KUVA: Brandt Kimmo
Kotimaa 17.7.2017 21:20 | Päivitetty 17.7.2017 22:11
Virpi Niemistö

Sanaakaan uskonnosta ei voi puhua.

Näin toteaa Suomen Jehovan todistajien tiedotusjohtaja Veikko Leinonen arjesta, johon Jehovan todistajat törmäävät nyky-Venäjällä.

Venäjän korkein oikeus hyväksyi huhtikuussa vaatimuksen, jonka mukaan Jehovan todistajien uskonnollinen järjestö tulee julistaa ääriliikehdinnäksi ja kieltää yhteisön toiminta.

Tanskalainen Jehovan todistaja Dennis Christensen pidätettiin toukokuussa ja hän on yhä tutkintavankeudessa Venäjällä.

Leinosen mukaan Suomen Jehovan todistajilla ei ole mitään matkustusohjeistusta tai -kieltoa Venäjälle.

– Eihän uskonto passista näy, hän tiivistää.

Nyt maanantaina Venäjän korkeimman oikeuden kolmihenkinen paneeli on kuullut Jehovan todistajien laatiman valituksen siitä, että heidän uskontonsa julistettiin ääriliikkeeksi.

– Olemme odottaneet uutisia kuulemisesta jännittyneinä. Tämä on viimeinen mahdollisuus valittaa asiasta, Leinonen kertoo.

Venäjällä on viime aikoina muun muassa poltettu Jehovan todistajien kokoussaleja sekä erotettu heitä työpaikoiltaan.

– Uskonnon harjoittaminen on heiltä kielletty täysin.

Leinosen mukaan Jehovan todistajien ääriliikkeeksi julistamisen perusteena Venäjällä käytetään sitä, että Jehovan todistajat sanovat heidän uskontonsa olevan oikean.

Aiemmin muun muassa Saksassa painetut Jehovan todistajien kirjat ja lehdet ovat kulkeneet Venäjälle Suomen kautta. Nyt nämä aikeet ovat törmänneet tulliin.

– Yksi meidän autommekin on ollut vuoden takavarikoituna Vaalimaalla.

Jehovan todistajien uskonnon harjoittaminen oli kiellettyä kommunistisessa Neuvostoliitossa, kunnes se vuonna 1991 vapautettiin.

– Nyt ollaan ikään kuin palattu noihin vapautta edeltäneisiin aikoihin, Leinonen suree.

– EU:n ja koko maailman vaikutusvaltaiset ihmisoikeusjärjestöt ja johtohenkilöt ovat vedonneet Venäjän oikeuslaitokseen tämän vilpittömien ihmisten rikollisiksi leimaamisen peruuttamiseksi ja kansainvälisesti arvostetun uskonnonvapauden takaamiseksi, hän muistuttaa.

MAINOS
Mainos

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Kieltääkö Venäjä sitten myös Islamin uskon ääriliikkeeksi kun islam myös väittää Allahin olevan se ainoa oikea?
Aika vetiset ja perättömät väitteet.....
Sukulaisissa on jehovantodistajia ja hyvin fiksuja ja sympaattisia ihmisiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta jos uskotkin eri tavalla niin sinut hylätään täysin. Sympatia kaukana.
Nim.merk. Kokemusta on

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Milloinkahan Suomessa kielletään lestadiolaisilta uskonnon harjoittaminen. Se verran on kovaa asennoitumista ollu viime vuosina havaittavissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Passeissa on nykyään täysin henkilön tunnistavat ominaisuudet. Näin myös ko. henkilön mahdolliset kuulumiset mihin tahansa yhteisöön, lailliseen tai laittomaan, ovat helposti tarvittaessa todettavasti ristiin seulonnalla. (jos on halua, aikaa tai syytä tutkia). Orwell on pitänyt huolen, että ISOVELI tietää kaiken oleellisen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

EIkös olisi näteintä olla kovin tunnustautumatta mokomaan uskontokuntaan jos on tarve matkustaa Venäjällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten mahdetaan suhtautua Jehoviin esimerkiksi Saudi-Arabiassa, Iranissa, Pohjois-Koreassa, Thaimaassa, Kiinassa tai Nigeriassa? Entä mormonit tai bahait Venäjällä, tai juutalaiset Iranissa? Kuinka suuressa osaa maapalloa on parempi olla sanomatta olevansa ateisti?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ortodoksinen kirkko saa Venäjällä läpi haluamiaan lakeja vastineeksi tuestaan nykyhallinnolle.
Helsingin Sanomat kirjoitti tästä 10.7. Jehovan todistajien voimakas kasvu Venäjällä on ärsyttänyt ortodoksikirkkoa, joka haluaa olla ainoa oikea venäläinen uskonto. Siinä syy vainoamiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lahjoikohan kirkko korkeimman oikeuden tuomarit? Näin se sai sen päätöksen, mitä se halusi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jehovan Todistajat on amerikkalaisen liikemiehen Charles T. Russellin perustama uskonlahko, joka perustuu kristinuskoon. Russell kuitenkin kirjoitti kristinuskon tärkeimmät kohdat ulos omasta Uudesta Testamentistaan, joten jehovan todistajia ei voida pitää kristittyinä. Tämä lahko on ulkopuolisilta suljettu ja sitä johdetaan Yhdysvalloista johon kaikki ylimääräiset "kymmenykset" läheteään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oikeaa tietoa saa kirjoittaa, mutta sinä puhut höpöjä. Jehovanyodistajien opit voi tarkistaa mistä tahansa Raamatusta. Kuka tahansa voi koska tahansa mennä mihin tahansa Jehovantodistajien kokoukseen tai konventtiin, kirjallisuus ja opetus on ilmaista, kirkkoveroa tai mitään kymmenyksiä ei makseta, toiminta perustuu vapaehtoisiin lahjoitiksiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lie ylimääräisiä kymmenyksiä jää vapaaehtoistyöstä lähetettäväksi ameriikkaan... Salit ja tontinvuokrat mikkä yhdistystoiminnassa kustannetaan menevät jäsenten lahjoituksista. Eikä kenenkään ole pakko heitä kuunnella tai sisälle päästää. Rauhallisen oloista porukkaa, venäläiset taas ylireagoi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jehovien Saarnaamistyö
Jokaisen seurakunnan jäsenen odotetaan saarnaavan mahdollisuuksiensa mukaan haluamallaan tavalla. Tavallisesti Jehovan todistajat tunnetaan ovelta ovelle -saarnaamisestaan. Kunkin kalenterikuukauden lopussa kukin seurakunnan jäsen palauttaa seurakuntaansa raportin, jossa ilmoitetaan kuukauden ajalta julistamistyön määrä sekä tiedot saarnaamistyössä jaetuista painotuotteista. Jokaisen kastetun todistajan on tehtävä saarnaamistyötä vähintään tunti kuukaudessa, mikä voi käytännössä olla vaikkapa keskustelua hengellisistä asioista ei-uskovan sukulaisen kanssa. Seurakunnassa ei voi saada vastuutehtäviä, ellei käytä saarnaamistoimintaan riittävästi aikaa. Poikkeuksena yhden tunnin vaatimuksesta voi seurakunnan vanhimmista muodostettu palveluskomitea sallia erityistapauksessa raportoinnin saarnaamistyötä vain 15 minuuttia kuukaudessa. Kevennetyn järjestelyn pariin voi päästä, mikäli saarnaaminen on hankalaa esimerkiksi iän tai sairauden vuoksi. Mikäli jäsen ei raportoi kuukaudessa vähintään yhtä tuntia tai kevennetyssä tapauksessa 15 minuuttia, häntä kutsutaan epäsäännölliseksi julistajaksi. Mikäli raportoimattomuus edelleen jatkuu puolen vuoden ajan, julistajasta tulee toimeton.Siksi tämä väkisin ovelle pyrkiminen,ja mummojen kiusaaminen!Minusta kotirauhan rikkomista,ja ihmisten kiusaamista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

15v asunu mutaman sadan metrin päässä salista, luulis olevan tiheästi käytävää aluetta mutten muista kuin pari käyntiä. Ei siitä oikein häiriköintiä vielä saa, kaupustelijoitakin käy paljon useammin. Tyypillistä lietsontaa ja savuavaan liekkiin puhaltamista, kun siitä yritetään kiusaamista ja kotirauhan rikkomista saada aikaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa mieltä. En käsitä mikä viha porukalla on näitä rauhallisia, siistejä ja hyvin käyttäytyviä ihmisiä vastaan. Aina voi sano ei kiitos ja poistakaa minut teidän vierailulistalta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö se ollut Jeesuksen käsky ja antama malli, että talosta taloon on saarnattava? Mutta kyllähän Jeesustakin vainottiin, vihattiin ja lopulta tapettiin. Sama meininki nykyään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jehovan todistajien suurin synti on siis se, että he väittävät heidän uskontonsa olevan oikea. Mikä uskonto myöntää olevansa "väärä uskonto"? Eiköhän jokainen uskonto kuvittele olavensa se oikea. Luulenpa, että Jehovan todistajien suurin synti on se, että he ovat liian rauhaa rakastavia. He eivät mene armeijaan, tartu aseisiin eikä heidän uskonto yritä käännyttää ketään pois omasta uskostaan. Toki he kulkevat ovelta ovelle ja yrittävät levittää Jehovan sanaa mutta he eivät todellakaan ole tyrkyimmästä päästä. He eivät myöskään äänestä eivätkä osallistu mitenkään poliittiseen elämään. Varsinaisia ääri-ihmisiä siis ja vaarallisia. Mikä siinä mahtaa olla ääriliikehdintää? Venäläiset taitaa pelätä rauhaa rakastavia ei-poliittisia kansalaisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No vainottiinhan Raamatun mukaan Jeesustakin. Mikseipä siis Jeesuksen käskyjä noudattavia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos
Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Venäjän armeijan vahvuus

109 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

En etsi isää lapsilleni...

Miehen kannattaa harkita kaksi kertaa ennen kuin laittaa pyykkinsä samaan koppaan kuin yh.äiti ja hänen lapsensa.Aivan v... Lue lisää...
Kannattaa varoa-maks...

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.9.

Naapurit

26.9.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image