Kotimaa

Mainos

Berner vakuuttaa: Lii­ken­ne­verk­ko­yh­tiö ei johtaisi pak­ko­seu­ran­taan

Liikenneministeri Anne Berner sanoo, että pakkoseurantaa ei ole tulosssa. Arkistokuva. KUVA: Joel Maisalmi
Kotimaa 11.1.2017 11:45 | Päivitetty 11.1.2017 11:49
STT, Kaleva

Mahdollisen liikenneverkkoyhtiön perustaminen ei johtaisi kansalaisten pakkoseurantaan, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).

Berner muistuttaa, että aikaan perustuva liikenneverkon käyttömaksu ei vaadi minkäänlaista ajon seurantalaitetta.

– Selvitykseen liittyen on ollut paljon keskustelua maksuihin liittyvästä ajoneuvojen seurannasta. Tarkoitus ei ole seurata kansalaisia. Aikaan perustuva maksu ei vaadi mitään ajon seurantalaitetta. Sen rinnalla voidaan myöhemmin tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, joita tienkäyttäjät voivat halutessaan hankkia. Kilometripohjaisen maksumallin tietoturvallisuus ja yksityisyydensuoja varmistetaan lailla, Berner sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus selvitykseksi liikenneverkon kehittämisestä julkaistaan ensi viikon torstaina, ministeriö kertoo tiedotteessaan.

MAINOS
Mainos

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (181)

Nyt Suomen kansaa vedetään kölin alta ihan kunnolla. Tulee väistämättä mieleen erään lausuma, Hei me tienataan tällä. Siis ikäänkuin kansalaiset tienaisi kun kulut enintään pysyisi samana. Vaikka aivan varmaa tulee olemaan se että kulut nousee väistämättä. Ja ne tahot keiden kanssa ministeriö jo viilaa väylien tukkukauppaa, odottavat puolestaan kieli pitkällä rahastamisen aloittamista autoilijoilta. Siis mainitut vakuutusyhtiöt, autoliikkeet ja rengasliikkeet, jotka voisivat sitten hankkia näitä väylänkäyttöoikeuksia tukkuhinnalla ja kaupata edelleen 10.llä kerrottuna yksityisille ja yrityksille. Jotenkin mun järkeen ei tässä yhtälössä mahdu miten autoilu voisi halpua, kun väliin tulee useita voitonjakajia? Pitkän matematiikan laudatur täysillä ja sen jälkeen yliopistossa suoritetut taloustieteen opinnot ja päälle talouselämän työkokemus parinkymmenen vuoden ajalta ei anna samaa lopputulemaa mitä ministeri sanoo. Kun luvut nousee isoksi, valtaosa päättäjistäkin tipahtaa lyhyellä matikalla nopeasti körryiltä. Veikkaan että kuvion takana on tahot, jotka toivovat tästä itselleen tuottavaa bisnestä. Toivottavasti tämä nk. Bisnesidea kaatuu omaan mahdottomuuteensa kansalaisten huomatessa mistä on kyse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Liikenneverkon käyttömaksu" ... sekin vielä kakun päälle, autoilu on onneksi suomessa halpaa ja kansalaisten ostovoima suorastaan järisyttävä !

Mitä nyt entisissä neuvostoliittomaissa riittää siitä tonnin palkasta silti enempi ostovoimaa kuin täällä kolmesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Berneeri tehköön omat tiensä omalla rahalla vaikka nykyisten viereen, kytätköön siellä liikkuvia miten sitten tykkää. Suomalaisten kertaalleen maksamaa tieverkostoa ei osteta kansalaisten toimesta enään uudelleen .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tätä ehdotusta voi spiikata myös toisesta näkökulmasta. Olisiko hyvä uutinen että 1) uusien autojen hinta laskee merkittävästi kun autovero poistuu 2) Päästöt vähenevät radikaalisti kun autokanta uudistuu 3) Ne jotka edelleen ajaa paljon isopäästöisillä autoilla maksavat autoilusta nykyistä enemmän, muut maksavat nykyistä vähemmän 4) Liikenteestä kerätyt rahat käytetään 100% liikenneverkon kehittämiseen. 5) Liikenteen investointeja ei tehdä sen mukaan mistä päin liikenneministeri on kotoisin vaan täysin läpinäkyvin kriteerein. Tässä on oikeasti paljon hyvää!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nimimerkki Pekkkaw taitaa uskoa joulupukkiinkin. Vai olisko sittenkin sarkasmia havaittavissa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mietipä hetki Bernerin esitystä kustannus mielessä jossa Berner haluaa luoda lisää toimijoita, välikäsiä ja uusia veroja. Likimain kaikki Bernerin esitykset lisäävät byrokratia ja muita kustannuksia jotka maksatetaan autoilijoilla. Miten tämä voi parantaa nykyistä tilannetta.

Esittämäsi kohdat 1-5 voidaan toteuttaa ilman mitään Bernerin esityksiä. Kohta 4. ei muuttuisi nykytilanteesta jossa liikenteestä kerätään 8 miljardia ja teihin käytetään miljardi. Kohta 5. On ihan hyvä asia että tieliikenteen investoinnit pysyisivät poliittisessa ohjauksessa. Toki päätöksenteko tulisi olla avointa ja rehellistä jossa poliitikko ei voisi suosia kotiseudun hankkeita. Päätöksiä voisi tehdä myös maakunnat kun sovitaan verorahojen jaosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvin lobattu uudistus. Kepu viimeksi kunnostautui tällä saralla kun haja-asutusalueiden jätevesi-asetus runnottiin läpi.
Nyt halutaan syrjäseudut tyhjentää asutukkaista tekemällä liikkuminen pitempien matkojen takaa ,niin kalliiksi ,ettei ole vara ajella kaupungista takaisin kotiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se johdakaan pakkoseurantaan. Hinnat laitetaan sellaisiksi, että ilman seurantalaitetta maksat paljon ja seurantalaitteen kanssa vähän vähemmän. Näin päästään helposti valtion määräämästä pakkoseurannasta kansalaisten "vapaaehtoiseen" pakkoseurantaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tasa-arvo valtuutettu nyt asialle jos tätä viedään tämän pitemmälle. Eiole tasa-arvoista koko maan tilannetta ajatellen. Kehä kolmosen ulkopuoleinen suomi on eriarvoisessa asemassa liikenteellisesti. Pääkaupunkiseudulla on autot bussit paikallisjunat metrot ratikat joilla liikkua paikasta a paikkaan b. Täällä sen ulkopuolella nämä menopelit harvenevat mitä pohjoisempana asutaan. Syrjäkylillä on välltämätöntä omistaa auto ja usein useampi jotta arjessa voi toimia. Täältä ei muutoin pääse liikkelle jos ei omista autoa ei edes kauppaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

sirukortti kaikille ranteeseen... paikkatieto, maitokauppamaksut, uimahallireissut, linnanmäen rannekkeet jne. kaikki yhdeltä luukulta, ja samalla paikkatiedot Bernerille ja kavereille... bensaveroakin voisi alentaa samalla. Ja autoveroa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin tyhmänä tätä kansaa taas pidetään. Nyky systeemillä saadaan isommatkin rahat kerättyä jos on tarvis. Miksi korvata nykyinen monimutkaisemmalla ja kalliimmalla?! Kyllä päättäjien tulee ajatella kansan etua, eikä lobbaajien. Kenties Berner tekee omat liiketoimensa kalliimmalla ja monimutkaisemmalla tavalla kuin on tarpeen, mutta voi palata niihin kun ei ole kykyä ajatella kansan etua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten kävikään Helsinkiin keräysvaroin rakennetun lastensairaalan! Kyseiselle ministerille liki 3,5 milj. tulolähde, niin että arveluttava on Bernerin vakuuttavuus: Lii­ken­ne­verk­ko­yh­tiö ei johtaisi pak­ko­seu­ran­taan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Verotettakoon polttoaineita ja uusia autoja. Paikkatiedolla ei ole valtiolle/virkamiehille mitään lisäarvoa... päinvastoin. Jos päättävät paikkatiedosta, vaihdan maata... ja niin arvatenkin moni muukin. Berner menköön takaisin Sveitsiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kepulainen ministeri kieltää töissä käynnin täällä syvänmaalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaa, että aikaperusteiseen. Eli se, joka ajaa hitaasti, käyttää tietä vähän ja säästeliäästi verrattuna nopeasti ajavaan, joka ennättää kulkea ja kuluttaa pidemmän matkan tietä. Jos molemmat käyttää saman aikamäärän, on maksukin sama, vaikka nopeammin ajanut on käyttänyt tietä enemmän!
Toivottavasti meidän ministeri ei ihan mahdottomia ala puhumaan. Nyt jo liikkuu rajamailla. Polttoainevero on jo keksitty, niin miksi pitää "sampo" keksiä uudelleen?
Ilmeisesti yksityinen systeemin ylläpitäjä halutaan keräämään kansalta viimeisetkin eurot pois kuleksimasta. Orvelin yhteiskunta syntymässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autonkäyttäjän näkökulmasta, siis tavallisen kansalaisen näkökulmasta, liikenneverkkojen siirtäminen julkisen budjettitalouden ulkopuolelle lainsäädännön, markkinavoimien ja tilintarkastuksen kontrolliin, merkitsee suurta käytettävissä olevien varojen lisäystä liikenneverkkoinvestointeihin ja ylläpitoon ilman, että käyttäjän kustannukset kasvavat. Jatkossa muutos tuo lisää resursseja tuottavuuden kasvun kautta. Verotuksen kautta kierrättäminen tulee kansalaisille erittäin kalliiksi. Keskimäärin puolet rahasta kuluu jo verottamiseen. Pääosa lopusta käytetään loputtomaan harkintaan ja suunnitteluun. Suurin osa veroistamme kun ei tuota juurikaan rahaa valtion kassaan, pelkästään oikeudenmukaisuutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tien käyttäjät maksakoot tien käytöstä. Minä käyn vain pilkillä ja ongella ja vielä metsätietä pitkin. En haluaisi maksaa samaa maksua kuin moottoritien käyttäjät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (181)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Pähkinä purtavaksi....

127 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Jos annat jotain, ole valmis myös vastaamaan kuljetuksesta

Jos tavaran saa ilmaiseksi, niin eikö ole kuitenkin kohtuullista ettei lahjoittajan tarvitse sitä omin kustannuksin läht... Lue lisää...
Dick Nordic

Jari ja sarjakuvat

Jari

17.12.

Naapurit

18.12.

Fingerpori

18.12.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image