Kotimaa

Mainos

Auto törmäsi koulupoikaan Met­so­kan­kaal­la - lapsi lensi 11 metrin päähän tör­mäys­koh­das­ta

Onnettomuus sattui Neitsytkorventiellä Metsokankaalla keskiviikkona. KUVA: Pekka Peura
Kotimaa 17.8.2017 10:59 | Päivitetty 30.8.2017 13:54
Anna Leinonen

8-vuotias poika loukkaantui Metsokankaan Neitsytkorventiellä keskiviikkona iltapäivällä, kun henkilöauto törmäsi poikaan. Koululainen kuljetettiin Oysiin saamaan hoitoa vammoihinsa. Poliisilla ei ole vielä tietoa vammojen vakavuudesta.

Rikoskomisario Nina Similä Oulun poliisista kertoo, että onnettomuus tapahtui Lanssitien risteyksessä olevalla suojatiellä. Vielä ei ole tiedossa sitä, taluttiko poika pyörää vai oliko hän ajamassa tien yli.

Autoa kuljetti noin 50-vuotias mies. Poliisin mukaan kuljettaja ei ollut humalassa eikä hän ajanut ylinopeutta. Onnettomuuspaikan nopeusrajoitus on 40 kilometriä tunnissa.

– Poika lensi auton yli noin yhdentoista metrin päähän suojatiestä. Pyörä lensi törmäyksen voimasta puolestaan 17 metrin päähän, Similä kertoo.

Kuljettajaa epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Metsokankaan koulun rehtori Kalle Komulainen kertoo, että onnettomuutta käytiin läpi kyseisen oppilaan luokan kanssa torstaiaamuna. Yksi luokan oppilaista näki onnettomuuden läheltä. Hänen perheelleen kerrottiin, että koululla on mahdollisuus keskustella tapahtuneesta muun muassa psykologin ja kuraattorin kanssa.

Komulainen sanoo, että liikenneturvallisuudesta keskustellaan koululla joka syksy. Myös tänä lukuvuonna opettajat ovat käyneet asiaa läpi oppilaiden kanssa.

Alueen pyörätiet ruuhkaisia

Rehtorin mukaan koulun oppilaiden vanhemmat ovat olleet pitkään huolissaan autojen ajonopeuksista Metsokankaan alueella.

– Erityisesti Neitsytkorventiellä ja Savottatiellä nopeudet ovat usein korkeat. Ne ovat teitä, joita pitkin ajetaan moottoritielle ja Kaakkurin keskukseen. Lisäksi osa autoilijoista oikaisee pyöräteiden kautta, Komulainen kertoo.

Metsokankaan koulussa opiskelee päivittäin yli tuhat oppilasta. Komulainen sanoo, että lasten ja nuorten määrä alueen liikenneväylillä on valtava.

– Koulujen alkamisen ja päättymisen aikaan pyörätiet ovat erittäin ruuhkaisia.

Metsokankaan koulun henkilökunta on huolissaan myös autoliikenteestä aivan koulun tuntumassa

– Vanhemmat tuovat lapsiaan aamuisin autoilla muun muassa henkilökunnan parkkipaikoille ja jopa koulun välituntipihalle, vaikka olemme ohjeistaneet tarkasti lapsien turvalliset jättöpaikat. Ohjeet löytyvät esimerkiksi koulun kotisivuilta. Näiden turvallisuusohjeiden noudattamattomuus vaarantaa lähes päivittäin oppilaiden turvallisuuden, rehtori sanoo.

Oulussa sattui keskiviikkona iltapäivällä myös toinen onnettomuus, jossa loukkaantui lapsi. Kaupungin keskustassa noin 10-vuotias poika sai vammoja, kun auto töytäisi häntä suojatiellä.

Juttua korjattu 30.8. kello 13.54. Auton kuljettaja on noin 50-vuotias eikä 30-vuotias.

MAINOS
Mainos

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (162)

Juuri Metsokankaalle muuttaneen katson kauhulla miten lapset rullaavat pyörällä ja skeiteillä samalla puhelinta näpräten. Pää ei käänny katsomaan tuleeko auto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisi laitaa isojen tien suojatieten lähelle opastekylti että pyöräilijä varo autoa koska ei autoilija voi aina huomata kovaa tulevaa pyöräilijää nurkan taakka,en tarkoita tätä tapausta mutta yleisesti ja oulussa on Etulöydön alue on vaarallinen pyöräilijän ja auton kohtaamispaikka siinä pitäisi kieltää pyöriljiän ajamasta pyörällä suojatielle koska ei autoilija huomaa talon nurkan taakse katsoa ja kova liikenne.niihän se on että pyöräilijän pitäisi kävelä suojatien yli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ole mitään järkeä rakentaa Metsokankaan tapaisia alueita, keskelle metsää rakennettua reservaattia, jossa on valtava määrä pelkkiä taloja ja teitä, ei mitään palveluita, joka paikkaa pitää liikkua autolla ja välimatkat ovat pitkiä. Täydellisen epäonnistunutta suunnittelua. kaupunkirakennetta pitäisi tiivistää, eikä levittää Oulua pitkin peltoja ja metsikköjä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki meistä eivät halua asua etu-löytyn tapaisessa betonihelvetissä. Asukoot siellä kaupungissa ne jotka haluaa, ei tarvi pakottaa meitä muita samaan muottiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Neitsytkorventie on täynnä suojateitä, joita juuri kukaan ei koskaan käytä. 1,4 kilometrin matkalla on 11 suojatietä, joista ehkä kolmelle on todellinen tarve. Ja valitettavasti tämä ei ole Oulussa mitenkään epätavallista...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyöräilevänä autoilijana on tullut huomattua, että pyöräilijöiden suojatiesäännöt (noh, siis pyörätien jatkeen väistämissäännöt) ovat menelle täysin epäselviä. Näkyy pyöräilijöitä, jotka ajavat surutta auton eteen. On autoilijoita, jotka eivät väistä ketään suojatiellä liikkuvaa. On kävelijöitä, jotka odottavat suojatien laidassa, kunnes viimeinenkin auto on kadonnut näköpiiristä. Ja on autoilijoita, jotka etuajo-oikeutettunakin väistävät pyöräilijää, jopa paikoissa, joissa ei ole suojatietä / pyörätien jatketta olkenkaan.

En tiedä kumpi olisi tehokkaampaa, muuttaa pyöräilijöiden väistämissääntöjä selkeämmiksi vai vaan opettaa ne kaikille kunnolla. Opittavissa ne kyllä on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerrataanpa säännöt. Suojatiellä saa ajaa pyörällä, mutta on väistämisvelvollinen. Pyörätien jatkeella saa ajaa, mutta on väistämisvelvollinen. Korotetulla suojatiellä saa ajaa, mutta on väistämisvelvollinen. Suojatiellä saa taluttaa pyörää ja autoilija väistää. Suojatien kohdalla polkupyörän kanssa seisovaa aikuista ei tavitse väistää tai houkutella tien yli. Suojatien kohdalla polkupyörän kanssa seisova lapsi pitää varoa, mutta sääntöjen mukaan olisi autoilijan vuoro ajaa ensin. Pääsääntöisesti pyöräilijä väistää, on vain kaksi poikkeusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suojatiellä ei saa pyöräillä,vei edes alle 12-vuotiaat. Suojatie on sellainen raidoitettu tien ylityskohta, jonne pääsee jalkakäytävältä. Kaikki "raidoitukset", joille pääsee kevyenliikenteen väylältä ovat oikeasti pyörätien jatkeita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suojatiellä saa pyööräillä, mutta suojatie suojaa vain jalankulkijan, Katso tuota yllä olevaa kuvaa. Ei sillä ole mitään merkitystä onko suojatie vai pyörätien jatke,se on sama asia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ne kerrat mitä Metsokankaalla käy, kyllä siellä ajetaan kuin kaistapäät. Rajoitukset 40 eikä niistä todellakaan piitata, hurjaa vauhtia ajellaan uusilla autoilla, joita ei töyssyt paljoa haittaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussa yli 90 prosenttia pyörällä ajavista ei tunne liikenne sääntöjä ja vaarantaa terveytensä. Ottakaa selvää liikenne säännöistä netistä löytyy!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiku, 90% vaarantaa terveytensä varomattomien autoilijoiden takia jotka eivät halua väistää pyöräilijöitä. Nämä autoilijat kun vetoavat liikennesääntöihin jonka mukaan autoilija on oikeassa ja syytön pyöräilijän loukkaantumiseen.

Oikeasti väistämisvelvollisuus on kaikilla luki liikennesäännöissä sitten mitä tahansa tai tuli vastaan vaikka vasentakaistaa katollaan liukuva puimuri.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Esittäkääpä myös nykyajan kouluissa esim. Georg Malmstenin opettava ja hyvin rennosti opastava laulu liikenteen vaaroista.Laulu nimeltään LASTEN LIIKENNELAULU. Ainakin ennen meni tämän esityksen myötä oppi perille musiikin muodossa.En väitä että tässä oli lapsen vika,tämän esityksen voi kuunnella jokainen joka liikenteessä liikkuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lapsi liikenteessä on aina liikkuva varoitusmerkki!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Monet aikuiset ajavat autoa somettamiseen keskittyen ja nopeusrajoituksista piittaamatta. Lasten liikennekäyttäytymisessä on myös parantamisen varaa. Vanhemmat voisivat painottaa lapsille, ettei pyöräillessä eikä kävellessä käytetä kännykkää. Pyöräteilläkin saa väistellä näitä kännykällä pelaavia alakoululaisia.
Autoileville järki päähän varsinkin kun lapsia liikenteessä. Joku päivä uhri voi olla omakin lapsi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaavoituksen sekametelisoppa. Alue on kuin labyrintti kun siellä autolla liikkuu. Metsokankaaksta menee puoli tuntia, että pääsee alueelta pois keskustaan, josta syystä autoilijoiltakin palaa käämit ja ajetaan nasta laudassa. Toki liikennesääntöjä täytyy noudattaa myös pyöräilijoiden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Erittäin huono kaava, totta.
Autolla ei pääse, pyörällä eksyy. Lukuisat omituiset läpikulkuväylät houkuttelevat moottoriajoneuvoja oikaisemaan jalkakäytäviä pitkin. Päivittäin tulee neuvottua eksyneitä ihmisiä.

Savottatie ja Neitsutkorventie ovat pääväyliä. Niiden pitäisi olla ensinnäkin suorempia ja eristetympiä muusta tieverkostosta. Niillä sitten olisi se isompi nopeus ja vähemmän risteyksiä. Ja asuinalue hieman kauemmas pääväylästä. Nyt voi katsella ikkunasta, kuka istuu bussissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suojatien jatkeet on hengenvaarallisia koska yhdeksänkymmentä prosenttia pyörällä ajavista uskoo ja luulee, että autoilijan on väistettävä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lapsi on liikenteessä aina elävä varoitusmerkki. 8-vuotias on vielä niin pieni, että vastuuta ei voi ikinä jättää liikenteessä hänelle. Pieni pää on täynnä ajatuksia ja äkkinäinen suunnanmuutos voi tulla milloin hyväänsä. Autoilijan on aina lapsen tiellä nähdessään varauduttava yllätykseen.
Eikä tuo sitäpaitsi ole mikään onnettomuus vaan autoilijan varomattomuutta.
Erittäin ikävä tapahtuma sinänsä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (162)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Venäjän armeijan vahvuus

130 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Vladimir Putin on aivan liian demonisoitu henkilö länsi-mediassa?

Kova tarve näyttää olevan oululaisella stallarikaartilla nostaa jatkuvasti Venäjän asioita keskusteluun tällä palstalla.... Lue lisää...
MM

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.9.

Naapurit

26.9.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image