Mainos

Asiantuntijoilta täystyrmäys energiajuomille


Risto Rasila
Kotimaa  7.3.2012 | Juhani Eskola Muuta tekstin kokoa -+

Energiajuomien markkinat ovat kasvaneet räjähdysmäisesti viimeisten vuosien aikana. Miljardibisnes ei saa asiantuntijoilta kuitenkaan tukea, sillä energiajuomien tarpeellisuudesta ei olla vakuuttuneita.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkija Heini Hyvärinen, mitä hyviä puolia energiajuomissa on?

”Ei tule mieleen mitään positiivisia asioita. Energiajuomat ovat yhtä happamia kuin virvoitusjuomat ja niissä on paljon sokeria. Sokerit aiheuttavat hampaiden reikiintymistä, hapot puolestaan hammaseroosiota.”

Kuka tarvitsee energiajuomia?

”Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ne ovat turhia alaikäiselle – jos ne nyt ovat tarpeellisia kenellekään. Mielestäni lapsen kannattaa mennä nukkumaan, jos häntä väsyttää.”

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran ylitarkastaja Marjo Misikangas, mihin ihminen tarvitsee energiajuomia?

”Ei ihminen niitä tarvitsekaan. Ravinnonlähteet saamme muualta. Elämisen kannalta niillä ei ole merkitystä. Varsinkaan lapset eivät tarvitse energiajuomia.”

Miksi energiajuomia sitten on myynnissä?

”Sen takia, koska ihmiset ostavat niitä. Kofeiinilla on samanlaiset vaikutukset riippumatta mistä sitä saa. Kahvi on yhä vanhempien ihmisten suosiossa, nuoremmat nauttivat energiajuomia.”

Olvin brändi- ja viestintäjohtaja Olli Heikkilä, miksi ihmiset ostavat energiajuomia?

”Ihmisen tarvitsee juoda jotakin ja pelkällä vedellä pötkii jo aika pitkälle, mutta aina ei tarpeeksi pitkälle. Ihminen tarvitsee sokereita ja hiilihydraatteja. Jos kahvi keksittäisiin nyt, käytäisiin ihan samanlaista keskustelua.

 

Lue lisää kysymyksiä ja vastauksia keskiviikon Kalevasta!

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

20/45 kommenttia

Zeus
28.10.2012 23:50

Energiajuomat ovat jälleen yksi hyvä keino kusettaa tolloimmilta vähän lisää vyffee... Samalla rahalla saa jopa kolminkertaisen määrän limukkaa, joka sekin piristää lisätyn kofeiinin vuoksi!


lool
26.03.2012 12:49

on paras asia


j.j
08.03.2012 13:55

Kuka tarvitsee kahvia? Tai olutta/viinaa? Tai karkkia? Miksei kaikesta turhasta suuhun tungettavasta krääsästä käydä samanlaista älämölöä? Onko kukkahattuilijoilla liikaa ylimääräistä aikaa kun energiajuomiin pitää aivan erikseen ja asiasta tehden tarttua?


Lauri R
07.03.2012 16:41

Naurettavimpia energiajuomia ovat tietty ne sokerittomat versiot, joissa ei siis edes ole mitään energia. Pitäisi kieltää moisien myyminen energiajuomina.


ES-Jonne
07.03.2012 16:38

Energiajuomat on parempaa kuin maito! Juon niitä ainakin kahdeksan purkkia päivässä!


Kake
07.03.2012 15:05

Samaa keskustelua voitaisiin käydä myös esim. pullasta: onko valkoinen vehnäjauhohuttu mitenkään terveellistä taikka tarpeellista, eikö ravintoaineet saa paremmin näkkileivästä jne jne jne.


Jurppa
07.03.2012 14:30

AHAA, se on siis Galle joka römyää yöt ympäri pitkin Raksilaa viinalle haisten pakkauksista poistetut roiskeläppäpitsat kainalossa. Hyvä tietää, saatkin sitten antaa tyhjät tölkit minulle että saan ostettua palautusrahoilla kunnolliset korvatulpat.


Hanslankari
07.03.2012 14:07

Yhtä näistä enerkiajuomista voi käyttää kohtuullisena maalinpoistoaineena, en vain voi kertoa mitä kun täällä ei saa mainostaa.


Viljamin serkku
07.03.2012 14:03

"Kova pärinä on energiajuomien suurin haittavaikutus." Kummastako päästä se pärinä teillä kuuluu?


Mage
07.03.2012 13:49

Voisko saada ESää 12packissa. KIITOS!


Ads by google, kommentit jatkuvat alla
Joopas
07.03.2012 12:45

No kyllä Galle heittää ihan läppää!!


Galle
07.03.2012 12:36

Ne on hyviä enerkiajuomat, juon joka päivä 10 purkkia, eikä nukuta ja on hyvä olo koko ajan. Suosittelen kaikille näitä juomia, turhaan niitä paheksutaan, niistä on kova hyöty kaikille joka käyttää. Ovat hyvä pitsan kansa ja sitten kun panee koskenkorva sekaan-on hyvä juoma.


Historia toistaa itseään
07.03.2012 12:17

Eikös myös Coca-Cola kaikkine kopiotuotteineen ole erään sortin energiajuoma? Onhan niissäkin sokeria ja ties mitä kasviuutteita. Muutamia vuosikymmeniä sitten ei ollut tämän päivän kaltaisia energiajuomia, silloin esimerkiksi koulupäivän lomassa juotiin kokista.


Tavallista kraanavettä kiitos
07.03.2012 12:06

Itse kukin juokoon mitä tykkää, mutta itseltäni jäi siihen kun join kokeeksi puoli tölkillistä energiajuomaa seurauksella että sydän alkoi tykyttää hullun lailla ja tulin huonovointiseksi. Tätä riemua kesti parisen tuntia jonka jälkeen totesin, että antaapa minun puolestani litkun olla. Jotenkin jäi vain sellainen maku, että energiajuomat pullotolkulla nautittuna eivät voi olla terveellinen vaihtoehto...


Viljamin veli
07.03.2012 11:46

Kova pärinä on energiajuomien suurin haittavaikutus.


Haittaveroo lisää
07.03.2012 11:29

Kaikille turhakkeille lisää haittaveroo .


jannuilla pumppu prakaa
07.03.2012 11:24

Kofeiinia ei muutenkaan suositella lapsille ja nuorille, ja noista energiajuomista sitä tulee napattua melkoiset määrät ihan huomaamatta. Vaikka yleisimmin kofeiinipitoisuudet ovat energiajuomissa vain vähän korkeampia kuin kahvissa, niin määrällisesti noita juomia juodaan paljon enemmän. Kahvikuppi kun on pari desiä, tölkki nykyään puolilitraa. Huvittaa muuten tuo Olvin Olli Heikkilän kommentti "ihminen tarvitsee sokereita". Itseasiassa sokeri on terveyden kannalta ihmiselle kaikkein huonoin energianlähde, ja yksi syy muiden joukossa esim. aikuistyypin diabeteksen ja kilpirauhasen ongelmien yleistymiseen.


Valtiovalta
07.03.2012 11:05

Muistakaa nuoret että kaikki kiva on kiellettyä.


Glu=e
07.03.2012 10:58

Energiajuomien mainonnan suurin harha on se, että myydään "energiaa" jonain muuna kuin sokerina. Ihmisen elimistön ainoa energialähde on kuitenkin sokeri. Kaikki muu mömmö on keinotekoista piristämistä eikä siis mitään energiaa.


Vapaaehtoiset koekanit
07.03.2012 10:55

Nuorille ei kyllä saa nytkään myydä keskiolutta. Eli en oikein ymmärtänyt tuota "Mökin mummon" kommenttia. Vertaus kahviin on ontuva, sillä kahvi ei sisällä tuollaista määrää sokeria (mikäli sitä ei itse lisää) eikä muita lisäaineita. Yhteistä vain kofeiini. Eikä kahvikaan kyllä ole suositeltava juoma lapsille. Näiden epäterveellisten ja keinotekoisten lisäaineiden koktailien käytön seuraamuksia saamme seurata enemmän sitten tulevaisuudessa tässä suuressa empiirisessä kokeessa.


Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Kotimaa Down Up
Mainos
Mainos
stats-image
Takaisin ylös