Mainos

AL: Oikeus teki historiallisen päätöksen - kovensi tuomiota Helvetin enkeleihin kuulumisen vuoksi

Kotimaa  15.6.2012 | Kaleva Muuta tekstin kokoa -+

Oikeus on ensimmäistä kertaa Suomessa koventanut tuomiota sen vuoksi, että syytetty on Hells Angels MC:n eli Helvetin enkelit -moottoripyöräkerhon jäsen, kertoo Aamulehti.

Mies tuomittiin perjantaina Pirkanmaan käräjäoikeudessa törkeästä kiristyksestä kahden vuoden vankeuteen.

Syyttäjät vaativat rangaistuksen koventamista muun muassa siksi, että rikos oli tehty Helvetin enkeleiden jäsenenä.

Koskaan aiemmin Helvetin enkeleihin kuulumista ei ole todettu tuomion koventamisperusteeksi.

Aamulehden mukaan kyse on rikoslain kuudennen luvun, viidennen pykälän, toisen kohdan tarkoittamasta koventamisperusteesta. Kohdan mukaan henkilö on tehnyt rikoksen ”vakavien rikosten tekemistä varten järjestäytyneen ryhmän jäsenenä”.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

17/17 kommenttia

perus-kukkahattu
16.6.2012 08:08

Aiheuttipa tämä uutinen kovasti parran pärinää!
Rikosnimike oli kuitenkin törkeä kiristys. Hyvä että virkavalta pistää kovan kovaa vastaan.
Onko uusia rötöksiä jo mielessä, kun ollaan noin huolissaan?


Susuki PV
16.6.2012 00:24

On ihan hyvä peruste korotukselle, varmasti on jengiliivit vaikuttanut kiristyksen onnistumisessa niin samoin voi myös vaikuttaa tuomion pituuteen.


Kalkka Inerva
15.6.2012 23:37

Sen sijaan Kokoomukseen kuuluminen alentaa tuomioita. Näin se oikeusvaltio toimii.


Oikee linja
15.6.2012 22:17

Koventaminen olisi voinut olla kaksin kertaistaa tuomio .


Hartsa
15.6.2012 22:03

Hyvä hyvä, noiden ganstereiden paapominen joutaa loppua.


iso J
15.6.2012 18:55

Nyt liikutaan todella vaarallisilla vesillä. Mikä ja kuka määrittelee rikollisjärjestön? Jos moottoripyöräjengiin kuuluminen on peruste tuomion koventamiselle, niin mihin tahansa muuhunkin järjestöön kuuluminen on oltava peruste tuomion kovenemiselle sen mukaan mikä on jäsenten tekemien rikosten yleinen tilanne.

Jos kuulut golf-kerhoon jossa on jäsenenä pari tuomittua rattijuoppoa, niin senhän on oltava vastaisuudessa koventamisperuste myös muille jäsenille vastaavassa tilanteessa?

Entä vaikkapa raiskaus tai lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö, löytyisikö niille suomesta jokin jengiä vastaava teoreettinen viiteryhmä? Itse keksin montakin, mutta en voi sanoa suomen sanavapautta koskevan oikeuskäytännön vuoksi niitä tässä ja nyt.


Tä?
15.6.2012 21:06

Tarkoitatko että et ymmärrä miksi helvetin enkelit luokitellaan rikollisjärjestöksi?


Herätyys
15.6.2012 21:51

Hells Angels on luokiteltu USAssa ja Kanadassa rikollisorganisaatioksi koska HA johtaa amfetamiinikauppaa globaalisti ja on sotinut useita sotia kilpailijoitaan (Pagans, Outlaws, Bandidos) vastaan. Satoja jäseniä on tuomittu huumekaupasta/murhista/kiristyksestä/varastetun tavaran välittämisestä jne jne. Kerho julistautuu prosenttikerhoksi, eli julkisesti ilmaisee elävänsä lakien ulkopuolella. Meinaatko tosissasi väittää että Suomessa voi olla Hells Angelsin jäsen ilman että on tekemisissä huumekaupan tai muiden laittomien touhujen kanssa? Tai että se olisi jotenkin verrattavissa golf-klubin jäsenyyteen jossa teoreettisesti 1 tai 2 jäsentä olisi syyllistynyt johonkin laittomuuteen? Suomessa ei ole moottoripyöräkerhoa (MC) joka ei ole joko HAn tai Bandidosin kannattajajäsen, koska kyseiset kerhot eivät salli uusia kilpailijoita reviirilleen ilman että he saavat osansa toiminnasta. Saapa nähdä mikä on näiden "moottoripyöräharrastajien" reaktio kun Mongols perustaa chapterin Suomeen. Toivottavasti siitä ei joudu sivulliset kärsimään. Muistatko vielä kun Bandidos ampui singolla HAn päämajaa? Tai kun em. teloitti entisen johtajansa estääkseen Outlawsin tulon Suomeen? Tällaisia jengejä puolustelet.


Heräsin kyllä
15.6.2012 23:22

Olet nähtävästi jo yleisen tuomiosi jakanut? Säälittävää että näihin samoihin olettamuksiin perustuu suomessa nykyään ns. länsimainen oikeuskäytäntö. Eiköhän olisi syytä ajaa koko oikeusjärjestelmä alas, koska kansalla riittää näin paljon viisautta jakaa tuomiot suoraan kaduilla? Vai annetaanko Veto -oikeus suoraan iltapäivälehdille?


Taisit sittenkin nukkua
16.6.2012 02:09

Faktat ovat faktoja, eivät olettamuksia. Ihmettelen että HA on siirtynyt digiaikaan mutta kommenttisi sen todistavat, kiva kuulla tarinoita siltäkin puolelta. HA on rikollisorganisaatio koska sen jäsenet ovat rikollisia. Hangaroundiksi pääsee jos tuo jotain kerholle (rahaa, huumeita tai naisia tms.) prospectiksi ylenet jos olet todistanut voivasi tuoda jengille rahaa etkä ole poliisin vasikka. Täysjäseneksi et pääse kunnes olet todistanut tienaavasi kerholle jatkuvasti rahaa etkä ole vasikka ja kaikki täysjäsenet pitävät sinua hyvänä tyyppinä (ehkä olet joutunut todistamaan uskollisuutesi toisin tavoin). Näin se vain menee. Jos olet työssä käyvä perheellinen mies (naisethan eivät kelpaa jäseneksi) ja olet vain intohimoinen moottoripyöräharrastaja, ei sinusta tule koskaan jäsentä HA:han koska sinulla ei ole mitään tarjottavaa kerholle. Prosenttikerho elää lakien ulkopuolella ja sen rahoitus tulee myöskin lakien ulkopuolelta. Myös Suomessa. Oikeuslaitos alkaa pikkuhiljaa ymmärtää tämän kuvion mikä ymmärrettiin USAssa 30 vuotta sitten, prosenttijengit ovat rikollisjengejä siinä missä mafia tai yakuza. Ei tässä kansa jaa tuomioita tai iltapäivälehdistö estä tuomioita veto-oikeudella (mitä oikein ajattelit? :) Oikeuslaitos tekee työtään ja rikolliset laitetaan rikoksista linnaan, ei sen kummempaa.


Ads by google, kommentit jatkuvat alla
vieläkin hereillä
16.6.2012 12:58

Nythän ei itseasiassa ole varsinaisesti kyse HA:sta vaan oikeuslaitoksen toiminnasta. Oikeuslaitos on lähtenyt tässä selkeästi rikkomaan omaa linjaansa. Tähän asti kansalaisille on jaettu varsin herkästi tuomioita erilaisista vähemistöihin ja ryhmittymiin kohdistuneista rikoksista, mutta nyt yhtäkkiä oikeuslaitos itse pitää tähän yhteen vähemmistöön kuulumista automaattisesti rikollisena.

Tarkastellaanpa asiaa toisinpäin, minkälaiseen juridiseen asemaan joutuvat ne jotka kuuluvat moottoripyöräkerhoon vailla minkäänlaista rikollista toimintaa? Kauanko menisi aikaa että tämä tapaus olisi KKO:n ja EU:N ihmisoikeustuomioistuimen käsiteltävänä jos jengi olisi vaikkapa suomenruotsalainen, tai edustaisi pääosin jotain muuta kansalaisuutta?

Koko länsimainen oikeuskäytäntö perustuu siihen, että pelkille olettamuksille ei anneta mitään painoarvoa. Aletaanko seuraavaksi syrjäytynyttä ja työtöntä henkilö kohtelemaan automaattisesti rikollisena, koska kyseisessä kansanryhmässä tehdään tilastollisesti muita useimmin rikoksia?


pikku-e
15.6.2012 22:05

Ihan hyviä pohdiskeluja, eiköhän näistä saada lausunnot vielä korkeammiltakin oikeusasteilta.
"Mikä ja kuka määrittelee rikollisjärjestön" - Poliisilla löytyy asiantuntemusta ja oikeushan ne linjat loppupeleissä lyö lukkoon, eduskunnan määräämien pelisääntöjen puitteissa. Aika hyvä systeemi, vai mitä?


Miksu
15.6.2012 22:14

Onko sulla ongelma tämän kanssa? Hyvä tuomio ja sillä siisti!


jos?
15.6.2012 18:28

jos varastaa toiselta rahaa, onko tuomio kovempi jos kuulluu esim vasemmistoon joka verottaa muutenkin hengiltä?


Yes
15.6.2012 18:28

Oikeus on voittanut. Nyt kun vain rikoksen uhri saisi olla rauhassa "veljien" kostolta.


OIKEIN
15.6.2012 18:22

Kerrankin jokin hyväkin uutinen! :)


Tapsa
15.6.2012 18:18

Nyt on kerrankin ollut rohkea tuomari! Toivottavasti tämä ennakkotapaus tulee käytäntöön kaikkialla Suomessa!


Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Kotimaa Down Up
Mainos
Pääuutiset
Mainos
stats-image
Takaisin ylös