Mainos

AL: Liikennerikkomusten pisteytys pian liikkeelle

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) liputtaa pisteytysjärjestelmän puolesta. Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) liputtaa pisteytysjärjestelmän puolesta.
Mauri Ratilainen/com.pic
Kotimaa  28.3.2012 | Päivitetty 28.3.2012 | STT Muuta tekstin kokoa -+

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) kertoo Aamulehdelle, että liikennerikkomusten valvontaan aiotaan luoda pisteytysjärjestelmä. Kyllösen mukaan olisi hyvä, jos järjestelmä saataisiin voimaan hallituskauden aikana.

– Suhtaudun pisteytysjärjestelmään myönteisesti. Asia on tarkoitus panna liikkeelle mahdollisimman nopeasti, hän sanoo lehdelle.

Rikkomuksista saisi todennäköisesti rangaistuspisteitä vakavuuden perusteella. Esimerkiksi lievästä ylinopeudesta voisi saada yhden pisteen ja kovemmasta ylinopeudesta useamman pisteen. Autoilija menettäisi ajo-oikeutensa, kun pisteitä olisi tietty määrä.

Nykyisin autoilija menettää ajo-oikeutensa määräajaksi, jos hän syyllistyy liikennerikkomukseen kolmesti vuoden sisällä tai neljästi kahdessa vuodessa. Rikkomukseksi lasketaan yhtä lailla niin lievä kuin kovakin ylinopeus.

Pisteytysjärjestelmän puolesta ovat liputtaneet myös autoalan järjestöt.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

20/26 kommenttia

verkkomedia.org
4.4.2012 07:36

Poliisin tilastojen mukaan autoilijat jättävät yhä useammin väistämättä suojatiellä kulkevan ja ohittivat näkyvyyden peittävän auton pysähtymättä. Sama koskee alle 5 metrin päähän suojatiestä menosuuntaan pysäköityä ajoneuvon ohittamista.
Tästä on ainakin naapurimaassa sellainen käytäntö, että autoilija menettää ajo-oikeutensa määräajaksi.
Tätä voi verrata törkeään liikennerikkomukseen.
Seurasin mielenkiinnolla ns. pukinsarvenkohdalla isollakadulla, kun pakettiauto oli pysäköinyt väärin ja sakkolappukin oli ikkunaan laitettu niin noin 20 minuutin aikana ei kukaan pysäyttänyt ajoneuvoaan rinnalle, jotta olisi nähnyt onko tulossa suojatielle ketään. Taksit, kuorma-autot ja jopa kaksi linja-autoakin ajoivat reilulla nopeudella pysähtymättä. Tämä jos mikä on sitä piittaamattomuutta!


Virhepisteet .
28.3.2012 21:30

Rattijuopumuksesta ei tartte mitään pisteitä jaella vaan törkeissä juopumuksisa on häkin heilahettava joka kerta . Monesta muusta liikenne rikkomuksesta voisi seurata virhe pisteytys jotka vaikuttaisi vakuutus ja verojen maksun suuruuteen ja piste saldon ylitettyä typeryyden määrän niin häkki heilahtaa taas .


Erkki
28.3.2012 14:16

Kyllösellä ei ole homma hanskassa. Kaikki sujuu paremmin jos Kyllönen nostaa isoa ministerin palkkaansa, tekemättä mitään.


mot
28.3.2012 14:12

Joo ja kaikki pisteet jätettäisiin sitten koko ajan vähennettävien poliisin resurssien laskettavaksi!? Hohhoijaa! Onko siinä mitään järkeä? Eiköhän anneta poliisin tehdä niitä ihan oikeita poliisitöitä, eikä lisätä heille tällaista pisteiden laskutyötä!


JiiKoo
28.3.2012 13:44

Jo olisi aikakin tälle systeemille, josta ulkomailla on hyviä kokemuksia. Entiseen verrattuna siinä on se etu, että pistemäärä painottuu rikkomuksen vaarallisuuden mukaan. Tämähän ei ole rangaistus, niin kuin jotkut kuvittelevat, vaan hallinnollinen seuraamus (ajo-oikeuden menetys määräajaksi), johon jokainen itse voi vaikuttaa. Tämä on siis pelote. Rangaistuksia ovat ne sakot. Tämä on mielestäni oikeuden mukaisempi kuin entinen systeemi. Liikennesääntöjä noudattavalla ei ole mitään pelättävää.


tavallinen tallaaja
28.3.2012 13:31

Jos tälläinen järjestelmä tulee, niin se on jo melkein varmaa että sitten niitä pisteitä saisi myös niistä huomautuksista, joita tänä päivänä ei kirjata mihinkään...

Jostain syystä suomalaisten poliitikkojen, varsinkin vasemmistolaisten, mielipuuhaan on keksiä mitä eriskummallisimpa keinoja tavallisen työssäkäyvän ihmisen verottamiseen ja rankaisemiseen.


ossian
28.3.2012 12:55

On näillä kommunisteilla pokkaa kopioida ulkomailta kaikkia höpö höpö juttuja ja esitellä ne omina ideoina.Huolehtisi tuokin bioanalyytikko vaan niistä eu:hun uppoavista takausvastuista joita nuo kommunisti ja demarit on taas eduskunnassa hyväksymässä.Onneksi tulee vaalit ja tuollaiset isänmaan myyjät tippuu eduskunnasta.


EUSSR tuloo, ja helmat paukkuu
28.3.2012 12:19

Tämä omalaatuinen vasemmistolainen ei ole keksinyt yhtään mitään, vaan nämä "keksinnöt" ovat suoraan jenkkien ja brittien saatanallisia säkeitä kansalaisten seuraamiseksi ja tilastoimiseksi. Edellisen "keksintö" ajokilometrien GPS-seuranta liikenteen verostusta varten on hyvässä muistissa. Sivistyneessä osassa maailmaa se on jo torpattu. Puolueitten pitäisi ymmärtää hyllyttää tällaiset epäpätevät kyllöset ja guzeninat.


Kerran poliisin nähnyt 2000 luvulla
28.3.2012 11:52

Naapuritko ne niitä pisteitä sitten kirjaisi ylös ja kun määrä täyttyy ilmottasi ministeriöön, että sieltä voitasiin mustalla audilla tulla hakemaan kortti pois?


kf
28.3.2012 11:26

nollautuuko se pistepussi mitenkään?vai jääkö valtioriepu saamaan jotain,mikä voisi kelvata heti brysseliin?


Ads by google, kommentit jatkuvat alla
DDR alas
28.3.2012 11:10

Tämä täti se jaksaa jatkuvasti keksi lisää ja lisää uusia järjestelmiä ja sotkea suomalaista yhteiskuntaa. Tietääkseni Suomessa on jo pisteytys jossa rikkomuksen vakavuus määritellään. Ne ovat ne päiväsakon määrät! Vieläkö tähän pitää miettiä uusi rinnakkainen järjestelmä että saadaa lopultakin kaikki sekaisin tämän järjettömän lakiviidakon keskellä. Kohta jokaisen pitää olla lakitieteiden masteri että voi autolla ajaa. Poliitikkojen ei pitäisi ruveta pätemään ja jättämään hinnalla millä hyvänsä jälkiään lakeihin. Lakeja meillä piisaa. Kysymysyn on yhteiskunnan yksinkertaistamisesta ja lakien ja sääntöjen tarkoituksenmukaisuudesta yksinkertaistamalla elämää. Silloin ihmiset voisi ruveta niitä noudattamaankin.


Isoveli
28.3.2012 10:32

Eihän pisteytysjärjestelmässä olisi sinänsä mitään vikaa, ellei nopeusrajoituksia olisi monin paikoin kaupungeissa laskettu jopa alle 40 km/h. Tällöin käytännössä suurin osa autoilijoista ajaa taajamassa ylinopeutta, koska nopeusrajoitus ei vastaa järkevää tilannenopeutta.

Samoin maanteillä on laskettu maanlaajuisesti nopeusrajoituksia 80 km/h:iin ilman mitään vastaavuutta liikenneolosuhteisiin "liikenneturvallisuuden" nimissä, vaikka todellinen tarkoitus lienee sakkotulojen varmistaminen automaattivalvonalla.

Niinikään kännykän käytön kieltäminen ajaessa näyttää olevan täysin kansalaisten oikeustajun vastaista, joten siitäkin tulee ropisemaan kivasti pisteitä vailla suurempaa vaikutusta liikenneturvallisuuteen.


"Vasemmisto"?
28.3.2012 10:16

Siinä se on kunnon porvari kun ottaa oppia oikeista länsimaistaTämä kirjoitus niille
jotka äänestää mitä eivät tiedä.


KalervoAntero
28.3.2012 10:11

Tarkoittaako tämä että Oulun Rikkaat ja Köyhät saman-arvoistetaan? Vai onko tässäkin joku porsaanreikä? niinkuin rattijuopumuksissa on ollut iät ajat??!


Leka
28.3.2012 09:50

Kyllönen jälleen mielipuuhassaan nimittäin autoilijoita rankaisemassa. Merja on ymmärtänyt liikenneministerin tehtävät täysin väärin. Liikenneministerin tehtävä on helpottaa ihmisten ja asioiden liikkumista eikä suinkaan hankaloittaa.


iso J
28.3.2012 09:34

Pahoin pelkään että tämä järjestelmä tuo mukanaan entistä suuremman joukon kortittomia ja sitä kautta täysin välinpitämättömiä kuljettajia liikenteeseen. Mitä korkeammalle rima asetetaan, sitä enemmän on riman alittajia. Eli jälleen kerran, systeemi kiertää ne kaikkein pahimmat ongelmatapaukset täysin. Eiliseen Kalevan uutiseen viitaten haluaisin kysyä, että montako pistettä saa esimerkiksi siitä kun jää kiinni 16. kerran ajokortitta ajosta saman vuoden sisällä?


pyöräilijä
28.3.2012 09:46

Eihän tämä koske kortittomia.


Joo
28.3.2012 09:31

Hyvä, on tätä odotettukin. Ja mielellään Saksan malliin niin, että kun pisteitä on kasassa tarpeeksi, joutuu autokouluun kertauskurssille ja psykologin haastateltavaksi jossa selvitellään miksi ei yhteiskunnan sääntöjen noudattaminen kiinnosta. Näin siis vasta toistuvista rikkomuksista. Aktiivinen rangaistus (=autokouluun) toimii paljon paremmin kuin passiivinen (=pelkkä sakko).


joo ei
28.3.2012 10:02

Kumpaan mahtaa olla matalampi kynnys, lähteä toisen kerran autokouluun psykologin kautta, vai nousta suoraan auton rattiin ilman korttia?


tietäjä
28.3.2012 09:27

rikesakot vaikuttaa kertymään ihan samalla tavalla... kolme pikkurikettä vuoden sisään niin jo ollaan heti korttia viemässä ja ammatikseen ajavalla menee myös leipä samalla... esim. sivan voi ryöstää vaikka viisi kertaa viikossa ja kortti pysyy taskussa....


Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Kotimaa Down Up
Mainos
Mainos
stats-image
Takaisin ylös