Jos elämästä ei muuta ole tähän ikään oppinut, niin ainakin sen, että pitää syödä lautasmallin mukaan.
Virallisten suositusten mukaan lautaselle laitetaan puolet vihanneksia ja kasviksia, neljäsosa pastaa, perunaa tai riisiä ja neljännes lihaa, kalaa, kanaa tai palkokasveja.
Ateriaa täydennetään rasvattomalla maidolla, leivällä ja levitteellä.
Virallinen malli ei kelpaa vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattaville.
Yksi tunnetuimmista lautasmallin haastajista on kirurgi, ortopedi ja traumatologian erikoislääkäri Antti Heikkilä. "Vastustan lautasmalleja. Ne ovat täysin epärealistisia ja epätieteellisiä", Heikkilä lataa.
Ravitsemussuositukset antaa Valtion ravitsemusneuvottelukunta, jossa istuu jäseniä muun muassa yliopistoista, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta, ministeriöistä, elintarviketeollisuudesta ja päivittäistavarakaupasta.
"Se on ihan perverssi järjestelmä. Yhteislausumia antavat ihmiset, joilla on oma intressi", Heikkilä huomauttaa.
Useita kirjoja kirjoittaneen lääkärin mukaan hiilihydraattien rajoittamisesta on etua varsinkin metabolisista ongelmista kärsiville.
"Jätä pois pottu, leipä ja viljat ja korvaa ne maanpäällisillä vihanneksilla ja marjoilla. Eläinrasvat eivät ole epäterveellisiä, mutta teollisesti käsitellyt kasvirasvat ovat."
Hiilihydraatit saavat insuliinin nousemaan. "Kun syö sokeria tai mitä tahansa, mikä muuttuu sokeriksi, elimistö alkaa vastustaa solutasolla insuliinin vaikutuksia, jolloin tarvitaan lisää insuliinia ja kierre on valmis."
Valtion ravitsemusneuvottelukunnan pääsihteeri Raija Kara kehottaa tutkimaan tarkkaan, mikä on tiettyä ruokavaliota suitsuttavan tutkimuksen lähde.
"Tutkimuksia tulee joka suunnasta. Kyllähän hiilihydraatteja saa muustakin kuin leivästä ja viljasta, mutta niitä on vaikea syödä riittävän paljon." Varsinkin ruisleipä ja täysjyvävilja ovat tärkeitä kuidun lähteitä.
"Suositukset, joissa suurin osa ravinnon energiasta on peräisin hiilihydraateista, perustuvat kansainvälisiin, laajoihin tutkimuksiin. Emme ole niitä itse keksineet, eikä niihin liity maatalouspoliittisia intohimoja", Kara korostaa.
Suosituksia annettaessa otetaan huomioon kansalliset tottumukset.
"Meidän pitää antaa suosituksia, jotka sopivat suomalaisten omaan, perinteiseen ruokavalioon. Leivän jättäminen pois olisi vähän sama kuin ruvettaisiin kieltämään kiinalaisilta riisin käyttö."
Hiilihydraattien raju vähentäminen muuttaa aineenvaihduntaa.
"Elimistö menee ketoositilaan ja rupeaa käyttämään rasvoja energian lähteenä. Glukoosi on tärkeä aivojen energian lähde. Hiilihydraattikammoisella myös monet tärkeät vitamiinit ja kivennäisaineet jäävät saamatta."
Painonpudotuksessa vähähiilihydraattisella ruokavaliolla voi saada tuloksia nopeasti.
"Sillä pärjää jonkin aikaa ja varmaan laihtuukin, mutta loputtomiin dieettiä ei voi pitää yllä", ravitsemusterapeutti sanoo.