Ylikunto vei pohjan 19-vuotiaalta pe­sä­pal­loi­li­jal­ta – "Istuin asunnon lattialla ja itkin"

Ylikunnosta toipuminen vei Superpesikseen tähtäävältä urheilijalupaukselta yllättävän pitkään. Nyt Noora Lindholm toivookin, että tilasta ja sen ennaltaehkäisystä puhuttaisiin enemmän. KUVA: Heikki WestergÂrd
Urheilu 4.2.2018 21:49
Outi Suoranta

19-vuotiaan pesäpalloilijan ylirasitustila kesti melkein vuoden. Peruskunnon rakentaminen täytyi aloittaa alusta.

Kolmeen vuoteen Noora Lindholm ei jättänyt yhtään treeniä väliin. Hän meni, vaikka väsytti, ja teki joka ikisen toiston.

Superpesikseen tähtäävä 19-vuotias porilainen abiturientti pelaa 12. kautta pesäpalloa, ja joka päivä on treenit, parhaana kahdet. Kehitystyö vei Lindholmia eteenpäin kuin kone. Nuori lupaus pysyi kyydissä aina viime vuoden alkuun asti. Pieni flunssakierre yritti koputella olkapäällä, mutta Lindholm sivuutti ne niin kuin pari isompaa henkistä vastoinkäymistäkin.

- Jollain tasolla huomasin, että kaikki ei ole hyvin, ja ihmettelin, että mikä on, kun ei jaksa. Sivuutin nuo tunteet, ja painoin vain eteenpäin.

Pienistä asioista tuli isoja, ja lopulta yhtenä päivänä Lindholm romahti.

- Istuin asunnon lattialla ja itkin.

Tuolloin päälle iski iso stressireaktio kaikista kuormittaneista asioista. Ensimmäinen vapaa aika urheilulääkärille oli vasta viikon päästä.

- Tuo viikko oli aivan kauhea. Olisin halunnut heti tietää, mikä minua vaivaa, että olisin päässyt takaisin treeneihin.

Ymmärtäväinen urheilulääkäri kuunteli, kun Lindholm kertoi hikoilleensa entistä enemmän ja sykkeiden olevan korkealla. Verikokeilla varmistettiin, ettei kyseessä ole mikään sairaus. Tuomio oli selkeä: ylikunto.

- Odotin paria viikkoa lepoa, mutta kun lääkäri sanoi, että aloitetaan kolmella kuukaudella, olin kieltämättä aika järkyttynyt.

Lindholm ei saanut edes käydä kävelemässä, eikä tehdä yhtään mitään.

Hän muutti lähemmäs lukiota, sillä pienikin rasitus vaikutti sykkeeseen. Treeneihin Lindholm silti meni.

- Istuin kentän laidalla ja katsoin, mitä muut tekevät. Keräilin palloja, ja yritin imeä oppia.

Kolmen kuukauden täyslepo ei kuitenkaan riittänyt, vaan lääkäri määräsi toisen samanlaisen. Lindholm myöntää, että lepotuomiot ottivat koville, mutta henkisesti rankemmalta tuntui tilan kyseenalaistaminen.

- Moni joukkuetoverin vanhempi tuli ihmettelemään vointia ja toteamaan, ettei minulla voi olla ylikuntoa. He epäilivät mykoplasmaa. Lopulta aloin uskoa, että minulla on päässä vikaa.

Lukkarina pelaava Lindholm huomasi, ettei ylikunnosta juuri puhuta, joten tietoa siitä ei liiemmin ollut tarjolla. First beat -anturit saatuaan hän pystyi urheiluvalmentaja Juho Nousiaisen kanssa näkemään palautumiskaavioita.

- Todettiin, että olen kasannut sisääni kaikkea pahaa, uni oli levotonta eikä syömisenikään ole ollut tarpeeksi energiarikasta. Kaikki yksinkertaisesti kasaantui.

Kesäkuussa Lindholm sai luvan tehdä rauhallisia kävelylenkkejä. Hän raportoi koko ajan Nousiaiselle keskisykettään ja rauhallisen unen määriä. Arvot olivat parantuneet, joten heinäkuun puolessa välissä Lindholm sai kuulla olevansa kunnossa.

- Se tunne oli aivan mahtava, mutta enhän ymmärtänyt, mitä se oikeasti tarkoittaa. Lähdin suoraan peleihin. En osannut jarrutella, vaan vedin täysillä.

Lindholm odotti olevansa samalla tasolla kun lepojaksolle jäätyään. Odotukset olivat korkealla, mutta kun pelit eivät menneetkään hyvin eikä treeneissä jaksanutkaan kuin ennen, oli jälleen aika pysähtyä.

- Rankinta koko asiassa oli peruskunnon tipahtaminen ja sen kestäminen, etten olekaan niin hyvä kuin ennen romahtamista.

Nyt Lindholm on rakentanut kuntopohjaansa aivan alusta asti uudestaan. Matka on avannut silmiä, ja Lindholm myöntää, että jälkikäteen on helppo nähdä kaikki suorat ja epäsuorat viittaukset ylirasitukseen.

- Tämä on tehnyt minulle hyvää ja tekee minusta varmasti paremman urheilijan. Olen ollut hyvä valehtelemaan itselleni ja mennyt treeneihin, vaikka on väsyttänyt tai pää henkisesti siinä kunnossa, että poksahtaa. Itseään ei pidä vähätellä, ja pitäisi olla aikaa pysähtyä kuuntelemaan itseään. Minä en kuunnellut, joten paljon jäi opittavaa.

Hänen tapauksessaan oli vaikeinta ymmärtää, miksi joukkueessa 12 muuta voi hyvin ja vain hän oireili. Lindholm haluaakin nostaa esille sen, miksi ylikunnon mahdollisuus aina ensimmäisenä kielletään.

- Kukaan ei uskonut minuakaan ensin, mutta näin kävi. Siinä ei välttämättä valmennus, vanhemmat tai urheilija itse ole tehnyt mitään väärää, joten syyllistä on turha etsiä.

Ylirasitus

Englanninkielinen termi "overtraining" tarkoittaa sitä, että harjoitellaan enemmän kuin mistä ehditään palautua. Seurauksena on ylikunto tai ylirasitus.

Ylikunnossa olevan henkilön elimistö on niin rasittunut, että sisäelinhermosto ja hormonijärjestelmä eivät enää palaudu normaaliin tilaan rasituksen päätyttyä.

Mistä johtuu?

Tärkeää on selvittää ylikunnon alkuperä.

Tuliko treenattua liian kovaa suhteessa elämäntilanteen muihin kuormittaviin tekijöihin? Unohtuivatko lepopäivät? Menetkö liian suurilla miinuskaloreilla?

Aloittelijan virheet

Eräs ylirasituksen oire on vastenmielisyys liikuntaa kohtaan. Tähän taitamaton kuntoilija ajautuu yllättävän helposti.

Motivaatio elämäntaparemonttiin ja kunnon kohottamiseen on niin kova, että treenataan aivan liian paljon. Aloittelija ei ehdi millään palautua neljä tai viisi kertaa viikossa tehdyistä treeneistä. Pian ei salille enää kiinnosta lähteä.

Oikea tahti olisi kerran tai kaksi viikossa hitaasti treenin kuormittavuutta ja treenikertoja kasvattaen niin, että into ja nälkä treenaamiseen säilyy ja kasvaa.

Ehkäise, hoida ja lepää

Paras hoito on ylikunnon ehkäisy etukäteen.

Jos harjoitteluun tulee pitkä tauko sairastelun tai muun vuoksi, älä palaa heti siihen treenimäärään, missä olit ennen tauon alkua, vaan aloita treeni uudestaan asteittain intensiteettiä nostaen.

Jos tunnet olosi flunssaiseksi tai muuten sairaaksi, jätä treeni väliin.

Lähde: Personal trainer Aleksi Hentilä

MAINOS

Kommentoi

Voidaanko lopettaa ylikunnosta ja ylirasituksesta puhuminen ja myöntää kyseessä olevan alipalautumisesta, palautumisen laiminlyönnistä? Nuoren tapauksessa syyttävä sormi pitää aina kohdistaa valmentajiin ja vanhempiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei pidä sotkea henkisen alueen oireita / ongelmia ylikunnon piikkiin! Masennus johtuu pitkälti elämän yksitoikkuisuudesta tai ei nää ns. metsää puilta. Ylikuntoinen voi hyvinkin tehdä elämäsä huippusuorituksia . . . Toisaalta jos ns. YLIKUNTOA on edes olemassakaan ???

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huh huh... Minulle kävi suurin piirtein samalla tavalla samoilla oireilla työuupumuksen kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Todellakin pätee myös työuupumukseen. Romahduksen jälkeen vasta huolestui sekä työyhteisö että lääkäri, vaikka oireet olivat olleet näkyvissä jo pitkään - myös itselleni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oma ylirasitukseni meni heti alussa vakavammalle puolelle ja hoidettiin myös heti väärin. Dg oli oikein,mutta hoito väärä sain nimittäin luvan jatkaa liikkumista ja jatkoin. Sairastin sitten yli vuoden yhteensä ja iäksi jäi rytmihäiriöt ja erittäin herkästi reagoiva autonominen hermosto. Tila kannattaa ottaa vakavasti ja liikkua ei tosiaan saa pitkään, pitkään aikaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Viesti poistettu

Tottakai urheilu voi olla harrastus, naisurheilijoiden tapauksessa varsinkin. Toiset rakastavat itse lajia ja urheilua eikä pelkästään sitä rahaa mitä siitä saa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa maan etelä- ja keskiosassa, Kainuun maakunnassa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Kuusamon kuntaa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Posio, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio, Tervola, Pello, Rovaniemi ja Kemijärvi. Ruohikkopalojen vaara on suuri Keski-Lapissa, Kuusamon kunnassa sekä Sallan kunnassa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Mannerheim oli hieno mies

162 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Antti Rinteen aika

Näinhän se on, että porvarihallitus ei saa leikata mitään. Leikkaamisen yksinoikeus kuuluu vasemmistolaiselle hallitukse... Lue lisää...
Näinhän se on..

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.5.

Naapurit

22.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image