Mainos

Jääspeedway on jättänyt kolhuja kroppaan – Antti Aakko: "Olin 16-vuotias ja ihmettelin, miten muut olivat niin huonoja"

Antti Aakko laittoi pyöräänsä iskuun isänsä autotallissa Kaakkurissa talvella 2016. Arkistokuva. KUVA: Pekka Peura
Urheilu 12.1.2018 20:54
Mika Kulju

Antti Aakko on kiertänyt pitkäpiikkisellään parikymmentä vuotta maailman jääspeedwayratoja.

Lukuisat vammat muistuttavat koko ajan olemassaolostaan, ja uran jatko ammattiurheilijana on vielä avoinna.

Kirurgi on operoinut miehen molemmat olkapäät, sillä ne ovat menneet pois paikoiltaan moneen kertaan. Niskasta on jäykistetty kaksi nikamaa kulumien vuoksi. Toisessa kädessä on voimaa vain viidesosa terveeseen käteen verrattuna. Hermosärky on jokapäiväistä.

Moisen päivittäisen kipuannoksen jälkeen kenen tahansa hymy voisi hyytyä, mutta jääspeedwayn ammattilaisen pokeri kestää.

– Jos ei tee mitään, niin ei mitään satukaan, sanoo Antti Aakko mustalla huumorilla.

38-vuotiaalla Aakolla on takanaan 22 vuotta sitten alkanut ammattiurheilijan ura, jonka jatkosta hän ei ole vielä päättänyt.

– En lupaa jatkoa, mutta en sano myöskään ei. Aika näyttää. Käden hermovamma tosin pahenee, mitä enemmän sitä rasittaa.

"Halusin olla parempi kuin muut"

Oululaisen lajilegendan Jarmo Hirvasojan (ainoa suomalainen jääspeedwayn maailmanmestari) jälkeen Aakko on ollut Suomen kuskeista ykkönen kansainvälisellä mittapuulla.

Antti Aakko sai kipinän jääspeedwayn ajamiseen jo lapsena. KUVA: Mika Kulju

– Isäni ajoi Hirvasojan kanssa kilpaa ja siitä sain kipinän omalle uralle. Pikkupoikana kävin katsomassa kilpailuja Oulun keskuskentällä, jossa katsomo oli aina täynnä. Myöhemmin samanlaisia suuria yleisömääriä nähtiin myös Raatissa. Oulussa jääspeedway oli todellakin yleisölaji, muistaa Aakko.

Aikanaan isä antoi pojalle pyörän, ja villin sorttisen miehenalun mielenkiinto suuntautui kovaan vauhtiin jäällä.

– Ei minulla mitään varsinaista esikuvaa ollut. Halusin vain olla parempi kuin muut, sanoo Aakko.

Ensimmäisen kansallisen kisansa Aakko ajoi vuonna 1996 Forssassa SM-karsinnoissa, joista irtosi heti voitto.

– Olin 16-vuotias ja ihmettelin, miten muut olivat niin huonoja, hymyilee mies muistoilleen.

Takana pitkä ura

Ensimmäiset kansainväliset kisansa Aakko ajoi vuonna 1997, ja viimeisin startti MM-sarjassa on talvelta 2016. Ainoan MM-osakilpailuvoittonsa hän kaahasi Hollannin Assenissa vuonna 2003.

Kokonaisuutena hän kuului toistakymmentä vuotta maailman kymmenen parhaan kuskin joukkoon. Viimeisin Suomen mestaruus on kahden vuoden takaa.

– Viime vuonna ajoin vielä SM-hopeaa. Kävin ennen kisaa kaksi kertaa pyörän päällä. Viimeksi olen ajanut kilpaa Hailuodossa viime keväänä, kertoo Aakko.

Jääspeedway on tunnetusti vaarallinen laji pelkästään renkaiden pitkien piikkien ansiosta. Aakko on saanut osansa loukkaantumisista, joista yksi rajuimmista tapahtui Berliinissä 2014. Tuolloin mies sai kaularankavamman, joka säteilee kipuja edelleen.

Kaikkiaan jääspeedway on lajina oma maailmansa, jota hallitsevat venäläiset. Suuresta itänaapurista on Aakolla monta tarinaa kerrottavanaan.

- Kerran lähdin Irkutskin lähelle harjoitusleirille kahden ruotsalaisen kuskin kanssa. Suureksi yllätykseksemme perillä meitä oli odottamassa lehdistötilaisuus. Leirin sijasta olikin edessä parin vapaan harjoituksen jälkeen kisa maailman parhaita kuskeja vastaan, hymyilee Aakko muistoilleen.

Matkustaminen onkin olennainen osa jääspeedwayn arkea, johon kuuluvat myös kovat kulut.

- Kaudessa rahaa menee 5 000 - 10 000 euroa kuukaudessa. Lisäkuluja tulee, jos pyörä hajoaa, summaa Aakko.

Terveydenhuollon kuluja Aakko ei ala edes arvioimaan.

MM-karsinta lauantaina Ylitorniolla

Jääspeedwayn MM-karsinta järjestetään lauantaina 13. tammikuuta Ainiovaaran hiihtokeskuksessa Ylitorniolla.

Karsinnan kuusi parasta kuskia pääsee ajamaan MM-kilpailujen GP-sarjaan.

Tapahtuma on kolmas Ylitorniolla järjestettävä MM-tason jääspeedwaykilpailu.

Ylitorniolle saapuu kilpailijoita kymmenestä maasta, joista kaukaisin on ennakkotietojen mukaan Australia.

Australian kilpailija on Andrew Barret, ja kengurumaa on edustettuna ensimmäistä kertaa tällä tasolla lajin historiassa.

Suomalaisista ovat mukana varsinaisina kuljettajina Timo Kankkunen ja Matti Isoaho.

Ainiovaaran radalla ajaa 16 kilpailijaa, joilla on yhteensä kaksi varakuljettajaa.

Kilpailu käsittää 20 neljän kierroksen erää, joissa ajaa kerrallaan neljä kuljettajaa.

Mainos

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (21)

Pikkasen on turhan marginaalilaji että saisi kovin megaspektaakkeleita aikaan :I

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämön kaverin rinnalla kalpenee kaiken maailman kimitki tosilaji F1 pelletouhua tuohon verrattuna siksi lajin todellisia harrrastajia vähän

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

pelkästään pitkien piikkien vuoksi. Minä keksin kyllä muitakin vaarallisia elementtejä tästä lajista kuin pitkät piikit, esimerkiksi kaatuminen ja törmääminen kilpakumppaniin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajoiko Aakon isä? Mielestäni seurasin 70-luvulla kun Aakko ajoi, vai kuka oululainen oli se kova kaveri 70-luvulla?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä jälleen yksi laji jonka vetovoima onnistuttiin Oulussa tappamaan. No onhan siellä Valkea ja kerrostaloja👍🏻

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin on. Täällä osataan tuhota kaikki hyvät jutut niin kuin tämäkin. Ylitornio kiittää ja katsojat = satoja jopa tuhansia menevät sinne ja muutenkin kiertävät ympäri maata ja maailmaa. Siis kiertävät oulun kaukaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On sääli että Oulusta ei löydy paikkaa jossa järjestää kisoja, tätä ihmetellään niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Oulu on ollut aina hyvässä maineessa lajin parissa ja Jamppa toi siihen vielä paljon lisää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitää kato rakentaa niitä betoni viidakoita. Eihän päättäjiä voitele kukaan pelkillä ajoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehdottomasti pitää saada Speedway takaisin Ouluun muistan kun raatissa pääsi kattomaan toivottavasti vielä pärinää täälläkin nähtäisi

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä Antti. Hurjaa touhua on. Ei onnistu joka janipetteriltä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos ne muut olivat niin hitaita, niin ihmettelen miksei meillä ole toista maailman mestaria.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No, jääspeedwayn totisia harrastajia ei maailmassa ole kuin muutama kymmen kerrallaan ja vain muutamassa maassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (21)
Mainos
Mainos

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Lopettakaa jo Väyrysen kannattajat

149 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Lopettakaa jo Väyrysen kannattajat

Minä en ole Paavolla sen enempiä vouhkannut ja aioinkin äänestää häntä kaikessa hiljaisuudessa, mutta kun otit asian/asi... Lue lisää...
vouhkaampa minäkin, ...

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.1.

Naapurit

22.1.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image