Älä laske toistoja kuntoilussa - kultainen keskitie on oikea suunta

Urheilu 31.10.2017 0:00 | Päivitetty 12.11.2017 19:24
Outi Suoranta

Haluatko olla nopeampi, tehokkaampi ja parempi? Unohda painojen päämäärätön nykimien ja toistojen alituinen laskeminen. Keskity tuntemaan vartalosi.

 

Tuettu yhden jalan kyykky. Tuhansia kyykkyjä toteuttaneen välineen myötä pystytään tehostamaan keskivartalon ja lantion yhteistyötä, jonka pohjalta hallinta kehittyy.

Ne tekee töitä, ne tekee töitä... Cheek huutaa ämyreissä kenties suorituskykyä parantavaa teesiä, ja Juho Nousiainen vain virnistää, kun kysyn, kenen laatima soittolista on. Ehkä fysiikkavalmentaja haluaa saada tehot pintaan yhtä nopeasti kuin Tiihosen ulos korvista?

- Mitään en myönnä, mutta en kielläkään.

Urheiluvalmennuskeskuksen yrittäjänä Nousiainen käy päivittäin läpi tilanteita, joissa hänen apuaan kaivataan suorituskyvyn parantamiseen. Halutaan olla nopeampia ja tehokkaampia, tehdä paremmin. Merkitsevin työ tehdään kaukana painoista opiskellen liikkumista tilanteen tai tavoitteen mukaan.

- Yksi iso tekijä kohti parempaa suorituskykyä on tunnistaa oikein vartalon asennot ja liikkeet. Saatat tehdä oikeaa liikettä mutta väärässä asennossa, jolloin teet lähinnä hallaa itsellesi.

Nousiaisella on jääkiekkotausta, mutta hän valmentaa kaikkia kuntopohjasta ja lajista riippumatta. Loukkaantumisten myötä Nousiaisen kiinnostuspiste siirtyi itse koneistoon: miten keho saadaan toimimaan paremmin, miksi kroppa jumittaa ja menee rikki? Samoja kysymyksiä olisi syytä esittää itselleen niin kuntoliikkujan kuin ammattiurheilijankin.

 

Talja. Kokeneena mailamiehenä Miska Kukkonen iskee kuvitteellisia kiekkoja maaliin. Liikerata parantaa alaraajojen ja kierteisliikkeen hallintaa, mutta todellinen harjoitteen taika tulee jarruttavassa työvaiheessa.

- Suorituskyvyn parantamisessa ei tuijoteta lihasta, vaan päinvastoin: toistojen määrä on todella vähäinen. Ei maksimivoimaa, mutta silti äärettömän raskasta, ja juuri siksi tehokasta. Syy ja seuraus -suhteet painavat enemmän kuin järjetön ja päämäärätön nykiminen.

Arjen kiireissä moni haluaa hakea maksimitehot nopeasti tai ei ehdi liikkua juuri lainkaan. Kultaiselle keskitielle on vaikea löytää, mutta juuri se on Nousiaisen mukaan oikea suunta, jos halutaan parantaa suorituskykyä ja arjessa jaksamista.

- Kuinka palkitsevaa onkaan nähdä, kun liikkuvuus parantuu pienillä liikemuutoksilla ja sillä, että oppii tunnistamaan oikeat asennot. Eräskin asiakas ei taipunut juuri lainkaan, mutta muutamilla liikeharjoitteilla notkeus kasvoi silminnähden. Onnistumisen riemu oli molemminpuolista.

Nokialla sijaitsevassa Hyve Urheiluvalmennuskeskuksessa Nousiaisen asiakkaina on yksilöiden lisäksi ryhmiä. Esimerkiksi 14-vuotiaiden kiekkojunioreiden ryhmille suorituskyvyn parantaminen on lähinnä ohjaavaa ja herättävää valmennusta.

Hyppäätkö yhdelle pallolle seisomaan? Lihasstabiliteetti ja kehonhallinta saa lähentäjien ja pakaroiden lihaksiston huutamaan hoosiannaa. Pallon päällä ei voi seisoskella aivan missä asennossa tahansa, vaan Juho Nousiainen tarkistaa pienetkin liikekulmat oikein.

Työikäiset valmennettavat ovat jo kulkeneet oman polun ennen kuin haluavat syventää tietotaitoa. Valmennusryhmissä koetaan kehittyminen nopeammin. Nousiainen kertoo, että valmennettavat haluavat tietää yhä vahvemmin, miten voisivat tehdä nykyistä enemmän, motivoitua ja tutkia.

Valmennettavat nauttivat, kun heidän suorituskykyä ja kehon toimintaa seurataan mittareilla ja saadaan ulos konkreettista datatietoa kehittymisestä.

- Fyysinen suorituskyvyn parantuminen ruokkii myös henkistä puolta, ja mahdollistaa tekemään uusia asioita. Kuntoliikkujalla se vie kohti parempaa jaksamista ruuhkavuosiin, ammattiurheilijalla haluttua mestaruutta.

MAINOS

Kommentoi

Oikeaa harjoittelua on levytanko ja rautaa..Narujen vetelyn voi jättää naisille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pentti penat erikseen, esim. jääkiekossa on nykyään ihan eri meininki kuin ennen ja ukot on vain entistä vahvempia :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

73
Ruotsi lähetti ruuhkamaksun pyhäjokiselle miehelle, jonka auto on seissyt tallissa vuosikausia – "Tämä on lähes rikollista toimintaa"
54
KeKi poimii Lipon pelaajia – nyt seuraa vaihtaa Hepokangas
45
Thaipoimijoiden määrä romahti – nyt mustikat, hillat ja puolukat uhkaavat jäädä metsiin, vaikka kysyntää riittäisi
37
Helteellä keho ei pysty viilentämään itseään tarpeeksi nukahtaakseen – unirytmistä ei kuitenkaan kannata luopua
22
Sudet veivät farmarilta 22 lammasta Vihannin Alpuassa – sähköaita ei pidätellyt susia
20
Pyörätie, jossa olo on kuin tunkeilijalla – Kaleva testasi Oulun kehutut pyöräilymaisemat
19
Osa työntekijöistä syyttää autotehdasta taukosuositusten laiminlyönnistä – työnantaja vakuuttaa reagoineensa helteeseen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa tukalaa hellettä maan pohjois- ja itäosassa. Lauantaina on odotettavissa tukalaa hellettä Lapin maakunnassa.

Sadevaroitus: Maan eteläosassa voi sataa rankasti, yli 20 mm tunnissa. Koko maassa lukuun ottamatta Lapin maakuntaa voi sataa lauantaina rankasti, yli 20 mm tunnissa.

Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa kehittyy päivällä ukkoskuuroja, joiden yhteydessä esiintyy voimakkaita ukkospuuskia, yli 15 m/s.

Metsäpalovaroitus on voimassa koko maassa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työttömät sylkykuppina

168 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Arvokeskustelua köyhyydestä

Olen vetreä, nuorehko nainen. Ajattelen kokonaisvaltaisesti, en puoluepoliittisesti. Liikehdintä ei vaadi nytkään senaat... Lue lisää...
Ämpäreitä jonottavat...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

20.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image