Ruoka

Mainos

Masentaako? Apu voi löytyä arkisista ruo­ka­va­lin­nois­ta

Masentuneilla kasvisten ja hedelmien pienikin lisääminen ruokavalioon on hyödyksi. Ruokavalion kohentaminen helpottaa oloa, vaikkei paino laskisikaan. KUVA: Jaakko Elenius
Ruoka 19.12.2017 19:00
Elina Pajunen

Kun mieli on musta ja olo voimaton, terveelliseen ruokavalioon panostaminen ei todennäköisesti voisi vähempää kiinnostaa.

Ehkä kuitenkin kannattaisi.

Tutkimukset nimittäin vahvistavat ruokavalion ja masennuksen yhteyden. Tutkimusten mukaan ruokavaliolla on tärkeä rooli etenkin masennuksen ehkäisemisessä mutta uusimpien tulosten mukaan myös sen hoitamisessa.

- Vähintä, mistä voi lähteä liikkeelle, on se, että ylipäätään syö ja mieluiten säännöllisesti muutaman kerran päivässä, ravitsemustutkija Anu Ruusunen sanoo.

Masennus helpotti tutkimuksessa

Uunituoreessa australialaistutkimuksessa ruokavaliota käytettiin osana masennuspotilaiden hoitoa. Tutkimuksessa verrattiin Välimeren ruokavalion kaltaisen ruokavalion merkitystä sosiaalisen tuen merkitykseen. Molemmat toteutettiin ryhmämuotoisena.

Masennuspotilaat saivat kotiinvietäviksi ilmaiset ruokakorit täynnä terveellisiä ruoka-aineita sekä kokkaustunteja ja reseptejä, joita yhdessä harjoiteltiin.

Kolmen kuukauden aikana masennusoireet laskivat ruokavalioryhmässä enemmän kuin sosiaalisen tuen ryhmässä.

- Tulos oli vahvimmin yhteydessä ruokavalion laadun parantumiseen Välimeren ruokavalion suuntaan sekä kasvisten käytön monipuolistumiseen, Ruusunen sanoo.

Napostelu nostaa painoa

Masennus vaikuttaa usein sekä ostosten tekemiseen, valintoihin että ruoan valmistamiseen. Ruoasta tulee helposti haettua hetken mielihyvää.

- Masentuneen ateriarytmi saattaa muuttua. Kunnon ateriat jäävät helposti pois ja korvautuvat napostelulla, Ruusunen toteaa.

Ruokavalion muuttuminen epäterveellisemmäksi johtaa usein painonnousuun. Osalla taas masennus vie ruokahalun, ja paino laskee.

Muista pienten muutosten voima

Ruusunen kannustaa masentunutta panostamaan ruokavalioonsa niin paljon kuin vain mahdollista, mutta muistuttaa pienten muutosten voimasta.

- Aterioita ei kannata korvata kahvilla, sokerijuomilla tai muulla makealla, vaan huolehtia, että syö nälkään aina kunnon ruokaa.

Jos ruoanlaittoon ei ole voimia, yhteisten ruokailujen tai valmisruokien käyttäminen on parempi vaihtoehto kuin aterian väliin jättäminen tai sen korvaaminen välipaloilla.

Ja parasta on, jos aterioihin saa ujutettua myös kasviksia, hedelmiä ja marjoja.

- Näiden lisäämisestä on tutkitusti hyötyä sekä kehon että mielen hyvinvoinnille, Ruusunen sanoo.

Mieli kohenee, vaikkei paino laske

Hyvällä, laadukkaalla ja värikkäällä ruoalla ja syömisellä on Ruususen mukaan myös psykologinen merkitys: syöminen tuo mielihyvää arkeen.

- Toisessa masennuspotilaiden ruokavaliotutkimuksessa, SMILES-tutkimuksessa, hyvä uutinen oli se, että masennusoireet vähenivät ruokavaliotaan parantaneilla riippumatta siitä, että heidän painonsa ei muuttunut.

Ruususen mukaan masennus ja ylipaino lisäävät toistensa riskiä.

- Masentuneiden ylipainossa on todennäköisesti yhdistelmä kaikkea mahdollista: vähäisiä voimavaroja, vähentynyttä liikuntaa, erilaisia ruokavalintoja ja elämänrytmiä, heikentynyttä unen laatua ja lääkitysten painovaikutuksia.

Hyvä uutinen ylipainoisille masentuneille on, ettei myönteisten mielialavaikutusten saaminen ruokavalion parantamisen kautta välttämättä edellytä laihtumista.

- Elämäntapojen muuttaminen vaatii aikaa, tukea ja voimavaroja. On niitäkin tilanteita, joissa ruokavaliomuutoksiin ei ole mahdollisuuksia tai ajankohta muutoksille ei ole oikea.

- Toisaalta jokainen meistä kuitenkin syö päivittäin, ja terveellisten ruoka-aineiden pienikin lisääminen ruokavalioon on aina hyödyksi.

- Monesti käy niin, että kun lisää hyvälaatuista syömistä, huonompilaatuinen vähenee automaattisesti. Se on paljon helpompaa, kuin rajoittaminen tai jonkin herkun kieltäminen itseltään kokonaan, Ruusunen toteaa.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Elämänkokemuksen perusteella sanoisin että joo kyllä hyviä pointteja mutta monesti yhteinen tekijä on myö kolmen kopla: köyhyys (kasvikset, hedelmät kalliita), yksinäisyys sekä toiminnanohjauksen vaikeudet (joka voi aiheuttaa noita kaikkia muita syitä).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten on poissuljettu se, ettei sitä mielialaa kohentanut se, että masentunut on saanut jonkin tehtävän itselleen, joka nostaa omanarvontunnetta ja sitä kautta kohottaa mieltä? Kun on saanut ruokakorin ja käynyt kokkikurssilla ja saanut tehtävän testata ruokaa masennukseen, niin olo voi hetkeksi jo ihan niistä syistä helpottua. Etenkin yhdessä tekeminen on sellainen asia, mikä helpottaa enemmän kuin se, että vain yhdessä märehditään masennusta (se sosiaalinen tuki).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri jokin tehtävä piristää ja pitää mielen virkeänä , itse olen antanut itselle tehtäväksi hiihtämisen ,ja nautin suuresti kun 15-25 km lenkin heittää joka ilta kun kelit vain sallivat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ka-la-öl-jy! Muuta ei tarvita. Puuttuu useimpien ruokavaliosta. Lähtee ad-hd:t, ac/dc, tulehdukset ja siten masennukset. Yksinkertaista, mutta totta. Perusteetkin ovat yksinkertaiset. Kalaöljyt poistavat tulehdusta (uusimpien tutkimusten mukaan masennus voi johtua aivojen tulehdustilasta), parantavat aivojen välittäjäaineiden toimintaa jne jne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höpöhöpö ei lähde kalaöljyllä ADHD. On testattu meidän perheessä kolmella. Oireita voi lievittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ruokavalion vaikutus mielialaan on tiedetty kauan. Ennen aina sanottiin että jos mies joutuu kolesterolin alennus ruoka valiolle, hän saattaa tulla tavattoman äkäiseksi, mutta siihen on kuitenkin hyvä ja nopea lääke, läskisoosi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ravintolan patojen ääreen viikoksi tai pariksi istahtaminen ei ole poissuljettu vaihtoehto, jos ei rehujen kuoriminen kotona kiinnosta. Kunhan ei mene oluttupaan tai pikaruokalaan niin tällä tavoin terveellinen ruokavalio lienee helpointa toteuttaa. Maksaahan se lounas toki lähemmäs 10€ ja illallinen enemmän, mutta se voi olla sijoitus tulevaan? Voisiko masennuspotilaille siis jakaa lounasseteleitä ja kustantaa hedelmäkorin joka viikolle?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

37
Sote-yrityksiä peittää salamyhkäisyyden verho – asiantuntijoidenkin on vaikeaa ottaa niistä selkoa
32
Yli puolet vastustaa Ylen kyselyssä aktiivimallia – Perehtyminen mallin ehtoihin näyttäisi lisäävän vastustusta
29
Paluulento Las Palmasista Ouluun myöhästyi 55 tuntia – "valitettava ja poikkeuksellisen pitkä viivästys"
26
Karjasillan suojelukaava valmistunee parin vuoden kuluttua – alueelta puretaan yksi tai kaksi taloa vuodessa
25
Puheenaihe: Pitäisikö gallupit kieltää vaalien edellä?
22
Keskustan Kärnä kieltäisi pyydä ja päästä -kalastuksen: "Kalastuksen lähtökohtana tulisi olla ruoan hankkiminen"
17
Apu selkäkipuun voi löytyä ajatuksia ja tunteita työstämällä – "Ihminen pystyy hyvään elämään kivuista huolimatta"

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Merja Kyllönen ylivoimainen !

279 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Lopettakaa jo Väyrysen kannattajat

Minä en ole Paavolla sen enempiä vouhkannut ja aioinkin äänestää häntä kaikessa hiljaisuudessa, mutta kun otit asian/asi... Lue lisää...
vouhkaampa minäkin, ...

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.1.

Naapurit

20.1.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image