Ruoka

Kolumni: Kaiken pahan alku ja juuri on saksalainen auto

Brittiläisiä myynnissä olevia maastureita lontoolaisen autoliikkeen pihassa maanantaina.
Ruoka 5.3.2018 15:25
Rami Nieminen

Jos läntisessä maailmassa parhaillaan riehuvalle kauppapoliittiselle myrskylle pitäisi nimetä symboli, se olisi ehdottomasti saksalainen auto. Monien puheenvuorojen perusteella voisi helposti kuvitella, että ilman saksalaisia autonvalmistajia maailmankauppa pysyisi tasapainossa.

Donald Trump uhkasi viime viikolla lätkäistä eurooppalaisille autoille sakkotulleja osana orastavaa kauppasotaa. Presidentti Trump on aiemminkin manannut Yhdysvaltain markkinoille virtaavia saksalaisia autoja.

Hieman ennen Trumpin Twitter-purkauksia haastattelin brexitiä kannattavaa brittiläistä kansanedustajaa Sammy Wilsonia. Kun puhe kääntyi EU:n ja Britannian kauppaan, Wilson mainitsi heti saksalaiset autotehtaat. Hänen mukaansa EU:n on pakko antaa briteille hyvä erodiili, tai muuten saksalaiset autonvalmistajat käyvät tyytymättömiksi.

Olen mielenkiinnolla odottanut, koska Britanniassa keksitään yhdistää brexit-riitely ja Trumpin uhkailut terästulleista ja autosanktioista. Toistaiseksi on ollut yllättävän hiljaista. Kumpikaan leiri ei ole uskaltanut lähteä elämöimään mahdollisen kauppasodan hyödyillä tai haitoilla.

Tämä johtunee siitä, että Trumpin Yhdysvallat on liian epävakaa tekijä. Olen kysynyt useilta asiantuntijoilta, voisiko EU:n ja Britannian välille syntyä kauppasotaa eron seurauksena. Siihen ei kukaan usko. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että Trumpin kauppasota muuta maailmaa vastaan voi muodostua yllätystekijäksi brexit-neuvotteluissa. Vielä kun tietäisi millaiseksi.

Brittien brexit-leiri on vedonnut aiemmin siihen, että Trump on lupaillut briteille anteliasta kauppasopimusta, kunhan maa pääsee EU:sta eroon. Uhatut teräs- ja alumiinitullit koskisivat kuitenkin myös brittejä.

Remain-leiri puolestaan puolustaa EU:ta kauppapoliittisena turvana. Tämäkin argumentti menettää tehoaan, jos EU joutuu Trumpin raivon kohteeksi.

Briteillä on tietysti oma syynsä vierastaa saksalaisia autoja. Maalla on edelleen voimakas autoteollisuus, jolle saksalaisten tuonti on haittatekijä. Viime vuonna Britanniassa valmistettiin 1,67 miljoonaa autoa.

Toisaalta alan näkymät ovat niin sekavat, ettei se kelpaa sen paremmin brexiteerien kuin remainereiden keppihevoseksi. Sekä tuotantomäärät että uusien autojen rekisteröinti ovat laskusuunnassa. Samaan aikaan muun muassa Nissan ja Toyota ovat ilmoittaneet isoista investoinneista. Maan suurin autonvalmistaja Jaguar-Land Rover on taas varoittanut leikkaavansa tuotantoaan.

Englannissa valmistetaan muuten myös saksalaisen BMW:n omistamaa Miniä - ja pian myös sen sähköistä versiota, kiitos uusien tuotantopäätösten. Oxfordin tehtaalla varmasti luetaan näinä päivinä uutisia päät pyörällä.

MAINOS

Kommentoi

Se on vaan pakko huonompien todeta saksalaisten ylivoimaisuus. Onko se saksalaisten vika että he ovat parempia?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saksalaisten Dieselpanna kertoo ongelmiensiirrosta. Aihe ehkä poikkeaa, mutta.... Saksan ylijäämä dieselit Kamuksin kautta pienellä virabelillä Suomen markkinoille, kunnes todelliset kilometrit ja optimoinnit paljastuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

...ja Range Rover ynnä Jaguar on nykyisin intialaisen jättiyritys Tatan omistuksessa. Englantilaisten omistamaa autoteollisuutta ei enää ole. Siellä on muun maalaisten omistajien autotehtaita. Ja näitä autoja voidaan valmistaa missä tahansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ois voinut kuvitus kuvassa olla Saksassa valmistetut autot nyt Englannissa kasatut hintakin puntina ;D

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

USA:n suurimmat autotehtaat ovat juuri näitä saksalaisia ja japanilaisia valmistajia.
BMW yksistään työllistää yli 70 tuhatta amerikkalaista työntekijää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Viesti poistettu

Joo, jotkut eivät ole vielä herännet siihen tossiasiaan, että Ruotsin ainoa automerkki on Kiinalaisten omistama...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Omistuksella ei ole merkitystä, niin pitkään hommat muuten toimii. Vai oliko wärtsilän laivat jotenkin huonompia kun omistus oli Koreassa tai muuttuiko se johonkin suuntaa kun se meni Saksaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitäh?.
Minusta esim Scania on mainio auto ja on ruotsalainen. Sitten jos tarvitsee vähän nopeampaa, niin ostaa Koenigseggin ja sekin on ruotsalainen. Mitähän automerkkiä tarkoitit?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Juha Sipilä ehdottomasti jatkoon.

298 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Juha Sipilä ehdottomasti jatkoon.

Toisinaan sitä on vaikea uskoa lajitovereidensa ajattelukyvyn olemassaoloon. Siitä on kammottavan vähän merkkejä maailma... Lue lisää...
aery

Jari ja sarjakuvat

Jari

21.6.

Naapurit

21.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image