Ruoka

Mainos

Energiapommi, joka kannattaa syödä korkeintaan kerran viikossa

Hampurilaisateriassa on vain vähän kuituja, eikä juuri lainkaan vesipitoisia vihanneksia. KUVA: Bjˆrkman Matti
Ruoka 16.7.2017 18:34
Riku Lavia

Grillillä, hampurilaisravintolassa tai pizzeriassa nautittu ateria on energiapommi, jossa riittää sulateltavaa.

Hampurilaisaterian eli purilaisen, ranskalaiset ja virvoitusjuoman nauttinut syöjä nousee pöydästä jopa toista tuhatta kilokaloria rikkaampana. Pizzeriasta lähdetään samoissa lukemissa.

Yli tuhat kilokaloria on valtava luku, sillä aikuisen naisen vuorokauden energiantarve on liikunnan määrästä riippuen yleensä 1 800–2 000 kilokaloria ja miehen 2 300–3 000 kilokaloria, arvioi Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm.

Yhdellä istumalla voi siis syödä jopa yli puolet vuorokaudessa tarvittavasta ravinnosta. Se on liikaa elimistölle. Tällaisen aterian käsittelyssä elimistö joutuu tekemään tosissaan töitä.

Valtava ateria on myös riski pidemmän ajan painonnousulle.


Syömisen voi
Fogelhomin mukaan periaatteessa keskittää kolmeen tai jopa kahteen kertaan päivässä, mutta hyvin harva tekee niin.

– Silloinkin aterian tulisi olla järkevä. Se ei saisi sisältää limsaa ja ranskalaisia.

Ison aterian jälkeen olo on raskas eikä liikunnan harrastaminen heti houkuttele. Niinpä elimistö kuluttaa aluksi vain pienen osan tuhannen kilokalorin ateriasta.

Suurin osa hiilihydraateista menee maksaan, joka joko varastoi ne glukoosiksi tai muuttaa hiilihydraatit rasvaksi. Rasva puolestaan kiertelee veren mukana ja varastoituu pikkuhiljaa elimistöön.

Kun tämä prosessi toistetaan riittävän usein, ihminen lihoo, ellei hän kuluta ylimääräistä energiaa liikkumalla.

Lihomista edesauttaa, että hampurilaisateriassa on vain vähän kuituja eikä juuri lainkaan vesipitoisia vihanneksia. Jotta saa saman energiamäärän kuitupitoisemmasta ravinnosta, pitää syödä isompi ateria. Tällöin kylläisyyden tunne kestää pidempään.

Toisin sanoen hampurilaisen jälkeen tulee nopeammin uudestaan nälkä kuin jos olisi syönyt yhtä paljon energiaa sisältävää, mutta parempilaatuista ruokaa.

Vähän kuitua, mutta paljon energiaa sisältävä ateria pistää haiman koville. Haima tuottaa insuliinia, jolla on keskeinen rooli siinä, että lihasten pääasiallinen ravinnonlähde glukoosi pääsee lihaksiin.


Toistuvasti syödyt
epäterveelliset ateriat heikentävät lihasten kykyä reagoida insuliiniin, etenkin jos paino samalla nousee. Elimistö koettaa kompensoida tilannetta tuottamalla enemmän insuliinia.

Fogelholm vertaa lihassolun insuliinireseptoria lukkoon ja insuliinia avaimeen, joka avaa glukoosille oven.

– Kun lukko on rikki, ei sitä saa auki, vaikka yrittäisi kuinka monella avaimella.

Insuliini ei enää pysty hallitsemaan veren glukoosipitoisuutta. Kansankielellä ilmaistuna verensokeri heilahtelee.

Lopulta tullaan tilanteeseen, jossa haima väsähtää ylenpalttiseen insuliinin tuottamiseen, ja ihminen sairastuu kakkostyypin diabetekseen.

Fogelholmin mukaan lihavuus on ylivoimaisesti suurin syy kakkostyypin diabetekseen.

– Itse ateriallakin on toki vaikutusta insuliinireseptorien tuotantoon, mutta epäterveellisen syömisen huonoista vaikutuksista kaksi kolmasosaa tulee lihomisesta. Jos onnistuu välttämään ylipainoa, epäterveellisistä elämäntavoista on suhteessa vähemmän haittaa.


Professori Fogelholm
suosittelee, että hampurilaisella tai pizzalla ei käydä edes joka toinen päivä, vaan korkeintaan kerran viikossa. Ja tämäkin sillä edellytyksellä, että syö muulloin terveellisesti.

Fogelholmilla on kuitenkin hyviä uutisia hampurilaisten ystäville. Burgerateriasta saa tuunattua terveellisemmän version.

Huonoja hiilihydraatteja sisältävä vaalea sämpylä korvataan ruisleivällä, ranskalaisten tilalle otetaan salaatti, ja virvoitusjuoman sijaan juodaan vettä tai maitoa.

Fogelholm kehottaa myös korvaamaan lihan kalalla tai kasviksilla mahdollisimman usein.

Hieman yllättäen ranskalaiset saavat ainakin osittaisen synninpäästön. Uppopaistettujen ranskanperunoiden suurin ongelma on paistoöljy, jota käytetään moneen kertaan. Tämä synnyttää transrasvoja, jotka ovat erittäin epäterveellisiä.

Viime vuosina hampurilaisketjut ovat kuitenkin kehittäneet ruuanlaittoprosessejaan, ja trans-rasvojen määrä on merkittävästi vähentynyt.

– Todennäköisesti tavallisessa hampurilaisravintolassa ranskalaiset ovat vähemmän rasvaisia kuin gourmetravintolassa. En silti pidä niitä terveellisinä. Salaattiannos on paljon parempi vaihtoehto.


Fogelholm toivoo
, että terveellisemmän vaihtoehdon valitseminen tehtäisiin helpommaksi ravintoloissa. Nyt oletusateria tarjoillaan ranskalaisilla ja virvoitusjuomalla. Asiakas joutuu tekemään töitä terveellisemmän aterian eteen.

– Tämä johtaa siihen, että riskit kasvavat entisestään niillä ihmisillä, joilla on ennestään paljon terveysriskejä. Terveellisesti ajattelevat ihmiset osaavat valita paremman vaihtoehdon. Heille vierailu hampurilaisravintolassa on suhteessa pienempi pulma.

Näin kevennät

1 111 kcal

Hesburgerin

kerrosateriaan

kuuluu kerroshampurilainen (677 kcal), neljän desin virvoitusjuoma (Coca-Cola 168 kcal) ja normaalikokoiset ranskalaiset (266 kcal). Ateriassa on yhteensä 1 111 kilokaloria energiaa.

29

761 kcal

Jos

korvaa

Hesburgerissa ranskalaiset salaatilla (18 kcal) ja valitsee juomaksi esimerkiksi kahden desin rasvattoman maidon (66 kcal), aterian energiamääräksi tulee 761 kilokaloria. Se on lähes kolmanneksen vähemmän kuin ranskalaiset ja virvoitusjuoman sisältävässä ateriassa.

Lisäksi Coca-Colan korvaaminen maidolla vähentää ateriasta 32,6 grammaa sokeria. Aterian muokkaaminen on mahdollista myös

29

ainakin McDonald’silla.

Koolla on väliä

McDonald’sin Big Mac -hampurilaisessa on 509 kilokaloria. Lapsille tarkoitettuun Happy Meal -ateriaan voi valita tavallisen hampurilaisen tai juustohampurilaisen. Niissä on 254 ja 304 kilokaloria.

Vertailun vuoksi

Subwayn 15 sentin patongeissa on 247-456 kilokaloria ja 30 sentin patongeissa 494-912 kilokaloria. Luku ei sisällä kastiketta, juustoa eikä juomaa. Myös Subway myy

29

salaattivaihtoehtoja.

Kotipizzan Special Opera -pizzassa on 1 100 kilokaloria ja Americanassa 990 kilokaloria.

Lähteet: hesburger.fi, mcdonalds.fi, subway.fi ja kotipizza.fi

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (47)

Noy hätä. Syökää miten lystäätte niin löydätte itsenne ennenaikaisesti arkusta. Väärät elintavat ovat nykyajan suurin yhteiskunnallinen ongelma ja suurin henkilökohtainen tragedia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En minäkään syö kuin kerran päivässä pitsan ja toisella kerralla jättikerroshampurilaisen.

Väliin saatan syödä salaattiaterian tai muuta kotiruokaa.

Ei ole ylipainoa pahasti 180 cm 80 kg yli 40 vuotias mies.
Kymmenen vuotta sitten söin vielä enemmän pitsoja ja hampurilaisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Energiaa tarvitaan paljon kun urheillaan tai muuten vaan kulutetaan paljon. Ei noissa hampurilaisannoksissa ole muuta 'syntistä' kuin hillittömät määrät transrasvoja, joita ihminen ei tarvitse mihinkään ja niitä tulisi erityisesti välttää. Muuten ihan ravinnoksi kelpaavaa tavaraa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ranskalaiset saavat hieman yllättäen "synninpäästön", sillä nehän ovat aterian turhin osa. Turhia hiilihydraatteja kun pihvin ympärille on jo laitettu sämpylä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi nuo hampurilaisravintoloiden hampurilaiset ovat erittäin suosittuja jos ne jonkun mielestä ovat pahan makuisia? Kyllä vika on enemmänkin siinä joka niistä ei pidä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos siinä on puolet päivän energiasta niin eikö sellaisen voi syödä sitten kaksi kertaa päivässä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Perinnöllisyydellä ei tietenkään ole mitään merkitystä diabeteksen puhkeamiseen? Aina syytetään pelkästään ruokaa diabetesta. Diabetes tulee, jos on tullakseen. Tiedän varmuudella ihmisiä jotka ovat lihavia ja näyttävät syövän mitä sattuu. Ei tietoakaan diabeteksesta. Suorastaan ihanteellinen verensokeri. Ehkäpä heillä on sitten huono kolestroli...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin ei sanottu. Diabetes on monitekijäinen sairaus. Perinnöllinen alttius tarvitaan, jotta sairaus saadaan puhkeamaan elintavoilla. Kumpikin tarvitaan, perintötekijät ja elintavat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En käy näissä RR paikoissa,töissä käyn kunnon monipuolisen aterian ruokapaikoissa syömässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Just, ruokaloissa syötetään einesruokaa, joka on vielä pahempaa mättöä kuin hampurilainen.
Maapallon tyhmin eläin on ihminen ja mr fogeli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rasvaa- ja sokeria- kiinteänä,tai nesteenä?? Jo Nuorillakin on ns. "Mäkkärivanteet" vyötäröllään mukana?
Mutta,onneksi vain harvoilla,sillä suurimmalla osalla "Järki pelaa".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rasvahan ei lihota, sillä pekonia syömällä saa painon tippumaan. Sokeri ei ole hyvä asia, mutta pitää muistaa myös että ruisleipä on täyttä hiilihydraattia ja se muuttuu kropassa suoraan sokeriksi. Kannattaa tutustua karppauksen saloihin, eikä uskoa näihin professoreihin joille on tuputettu väärää ravitsemusoppia jo pienestä pitäen. Hampurilainen ja ranskalaiset ei ole mikään paha synti jos jättää sen coca-colan pois, siinä on meinaatten kymmenien sokeripalojen edestä sokeria.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rasva,hampurilainen ja ranskalaiset sisältää paljon energiaa ja hyvin vähän kuituja,hivenaineita ja vitamiineja.Nykyaikana harva ymmärtää sen että monipuolinen ravinto on terveyden perusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (47)
Mainos
Mainos

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.6.
Jari on tauolla. 26.6. - 1.8.

Naapurit

24.7.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image