Nuoret

Mainos

Kun uni ei millään tule silmään

Unettomuus nuorten ongelma. Noin kymmenen prosenttia nuorista kärsii pitkäaikaisesta unettomuudesta. KUVA: arja krank
Nuoret 16.1.2005 0:00
Arja Krank
Uni ei tullut edellisyönä. Päivä kuluu väsyneenä nuokkuen. Päiväunet auttoivat, mutta uni ei tule taaskaan. Aamulla on taas aikainen herätys. Nyt on pakko nukkua!

Monet nuoret tuskailevat nukahtamisvaikeuksien kanssa. Tavallisesti syynä on unirytmin muuttuminen.

"Unirytmi siirtyy, jos monena päivänä peräkkäin valvoo pitkälle yöhön ja nukkuu iltapäivään. Nuoret usein kuvittelevat, että unirytmin voi helposti korjata. Rytmiin pääseminen vaatii kuitenkin itsekuria ja aikaa", kertoo lastenneurologian erikoislääkäri Outi Saarenpää-Heikkilä.

Kun nukkumisaikataulu on päässyt repsahtamaan, pitäisi unta siirtää usean päivän ajan. Saarenpää-Heikkilä kertoo, että unirytmin korjaaminen lähtee iltaunien aikaistamisen sijaan aamuherätyksistä.

"Jos on herännyt yöunilta sunnuntaina iltapäivällä, on ihan turha yrittää saada unta illalla aikaisin. Ihminen ei pysty nukahtamaan ennen kuin sisäinen kello kertoo, että on nukahtamisen aika. Kun vekkarin laittaa herättämään aamu aamulta aikaisemmin, unentarve siirtyy automaattisesti iltaan.

Saarenpää-Heikkilä neuvoo, että verhojen avaaminen ja valojen päälle laittaminen auttaa unihiekan karistamisessa aamulla.



Iltaviihde
karkottaa unen


Tilapäistä unettomuutta potee melkein jokainen joskus. Jos rytmin korjaaminen ei tuo apua nukahtamisongelmiin, voi syytä etsiä illanviettotavoista. Intensiivinen tietokoneella pelaaminen tai television katselu voi aiheuttaa jännitystä. Kahvi tai kokis voi virkistää unet tiehensä moneksi tunniksi. Myös urheilu piristää.

"Hyvä esimerkki ovat jääkiekkoilijat, joiden treenit päättyvät kymmeneltä, yhdeltätoista illalla. Raju urheilu piristää niin, että treenien jälkeen ei ole mitään mahdollisuuksia nukahtaa ennen puoltayötä. Voimakas liikunta pitäisi ajoittaa ihan alkuiltaan. Sen sijaan kevyt liikunta ja ulkoilu illemmallakin voi auttaa unen tulemiseen", Saarenpää-Heikkilä kertoo.

Kun nukahtaminen on hankalaa yö toisensa jälkeen, saattaa jo nukkumaan meno alkaa jännittää.

"Silloin pitää vain keskittyä rauhoittamaan itsensä. Jos kysymys on tosiaan vain loma-ajalla tapahtuneesta unirytmin siirtymisestä, tilanne korjaantuu varmasti ajan kanssa ominkin keinoin", Saarenpää-Heikkilä rauhoittelee.

"Jos uni ei tule, on sitä turha yrittää hampaat irvessä. Silloin vain pitää tulla sängystä pois ja puuhailla muuta vähän aikaa."



Unettomuus voi
jäädä päälle


Jos unihäiriöt eivät johtuu tarkoituksellisista valvomisista tai ilta-aktiviteeteista, voi syynä olla esimerkiksi stressi. Unettomuus voi saada alkunsa koestressistä tai koulupaineista. Nukahtamisvaikeudet ehkä jäävät, vaikka stressaavat tilanteet ovat ohi. Noin kymmenen prosenttia nuorista kärsii pitkäaikaisesta unettomuudesta.

"Psyko-fysiologinen unettomuus voi olla esimerkiksi stressin aiheuttamaa. Siinä ihminen herää ongelmitta aamulla eikä nuku päiväuniakaan. Nukahtaminen on silti vaikeaa. Pahimmillaan herää vielä yölläkin eikä saa uudelleen unta. Olo on tosiaan voimaton ja väsynyt päivällä, Saarenpää-Heikkilä toteaa.

Apua tällaiseen unettomuuteen löytyy vain siitä, että hoidetaan oireen alkusyitä, ehkä stressiä tai masennusta.



Sisäinen kello
muuttuu murrosiässä


Jos unettomuus muutenkin jatkuu yli kolme viikkoa, kannattaa käydä kouluterveydenhoitajan juttusilla. Terveydenhoitaja voi ohjata eteenpäin koululääkärille tai omalääkärille, jossa unettomuuden syytä voidaan yhdessä pohtia ja parantaa.

Murrosiän kynnyksellä hormonitoiminta siirtää nukkumaanmenoaikaa noin tunnilla eteenpäin. Unen tarve ei kuitenkaan vähene. Kun aamulla joutuu heräämään aikaisin kouluun, voi viikon varrella kertyä aikamoinen univaje.

Kun aikuisen unentarve on noin kahdeksan tuntia, nuori tarvitsee unta keskimäärin yhdeksän tuntia yössä. Unentarve on kuitenkin yksilöllistä. Jos päivän mittaan tuntee itsensä virkeäksi, nukkuu todennäköisesti tarpeeksi.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS
Mainos

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Lapsella kaksi äitiä ?

190 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

suvi linden sopeutumis eläke

Kokoomus otti leivän taittoi ja sanoi - Ei tästä kaikille riitä! Lue lisää...
Rohkea rotan syö

Jari ja sarjakuvat

Jari

22.2.

Naapurit

22.2.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image