Mainos

Valtaosa autoilijoista säästyy suurilta veromuutoksilta

Moottori  31.1.2010 | STT, ANTTI AUTIO Muuta tekstin kokoa -+
Ensimmäiset hiilidioksidipäästöihin perustuvat ajoneuvoveroliput lähetetään runsaan kuukauden kuluttua. Siirtymäaika kestää vuoden, ja ensi vuonna kevättalvella viimeisetkin autoilijat pääsevät uuden verotuksen piiriin. Valtaosa autoilijoista säästyy kuitenkin suurilta muutoksilta.

Ideana on se, että vähäpäästöisten henkilö- ja pakettiautojen omistajat maksavat jatkossa vähemmän ajoneuvoveroa. Muutos suosii siten siirtymistä pienempiin ja vähemmän kuluttaviin uusiin autoihin. Ökyautoja ajavat maksavat puolestaan enemmän.

Sama kohtalo odottaa kuitenkin myös monia ikääntyneemmillä autoilla ajavia. Nykyisen mittapuun mukaan auto voi olla päästöhirmu, vaikka vielä muutama vuosi sitten autoa saatettiin pitää varsin keskinkertaisena tupruttelijana.

Bensiinimoottorilla varustetun henkilö- ja pakettiauton ajoneuvoneuvovero on tällä hetkellä 128 euroa vuodessa.

Dieselkäyttöisillä vero on ollut monimutkaisempaa laskea, sillä siihen on vaikuttanut auton paino sekä käyttövoimavero. Dieselvero säilyy uudistuksen jälkeenkin, mutta dieseleiden pienemmät päästöt kompensoivat tilannetta.

Ajoneuvoveron määrä säilyy ennallaan 128 eurossa, jos hiilidioksidipäästöt ovat 180 grammaa kilometriä kohti, mikä on nykyisen ajoneuvokannan keskipäästö.

Autoliiton mukaan nyrkkisääntönä on, että vuotuinen vero nousee, jos bensiinikäyttöinen auto kuluttaa enemmän kuin 7,7 litraa 100 kilometrillä. Dieselautolla vastaava raja on 6,9 litraa.

Vanhoja painon perusteella

Liikenteen turvallisuusvirasto arvioi, että noin 80 prosenttia käytössä olevista autoista sijoittuu päästövälille 131-200 grammaa. Useimmille on siis tulossa vain lieviä veronalennuksia tai -korotuksia.

Viraston lukujen mukaan yleisimpiin päästöluokkiin kuuluvien pakettiautojen veroksi tulee 195-234 euroa. Matkailuautojen vero nousee selvästi korkeammaksi.

Ennen vuotta 2001 käyttöön otettuja autoja verotetaan painon perusteella, sillä niistä ei ole olemassa EU-direktiivin mukaisia päästötietoja. Kokonaismassa on yhteydessä autojen polttoaineenkulutukseen ja päästöihin, joten paremman mittarin puutteessa auton paino on valittu veron perusteeksi.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

20/32 kommenttia

Marisija pienemmästäkin
17.2.2010 22:24

Verotus ajetuista kilometreista. Voi olla vähemmän päästöisellä ajaa 90tkm/v. kuormittaa enemmän luontoa kuin se jolla on enemmän päästöjä tuottava auto ajaa vain 1tkm/vuodessa ja kuormittaa luontoa vähemmän.Hyvä kysymys mikä on asioiden kohtuullistamista.


"sivukylän Santeri"
10.2.2010 02:28

Persiistä koko homma !! Potkurillakos sitä pitäs kulukea - niin sitten olis joku potkurivero... Voi jee ! Onhan auto tietysti ollut aina valtion 'lypsylehmä', mutta jossakin vois aina käyttää edes vähän järkeä. Aivan kohtuutonta pistää köyhemmät peltilehmän omistajat maksamaan pienemmillä ajomäärillään korkeempaa veroa. Joku tuossa kirjoittikin, että olis saanut olla vanhemmat autot verotuksellisesti ennallaan ja uudemmille 2001--> olisivat sitten päästöjen mukaan rustanneet veroa. - Olisi ollut oikeudenmukaisempi vanhempien autojen omistajille. Olis edes nuo autojen hinnat sellaiset, että vois köyhätkin hankkia uudemman ja vaikka ihan uudenkin kulkupelin lääkäri/kauppareissulleen kirkonkylälle, kun ei sinne enää mitään onnikkaakaan mene ja mitään muuta julkista kulkuvälinettä täällä ei ole ikuna nähtykään, jotenka omalla peltilehmällä on ollut pakko mennä. "Valtio ei osaa muuta kun verottaa" lauloi Irwin Goodman aikoinaan... -Ja perekele se on kyllä totta ja eikä edes tehdä sitäkään tasapuolisesti.


El Bandito
3.2.2010 15:07

Verottajakaan ei ole vielä herännyt totuuteen. Todellisuudessahan verotuksen perusteena on oletetut päästöt, eikä todelliset. Vanha kevytrakenteinen bensakrematorio verotetaan uuden lain mukaan painon perusteella ja menee nätisti suunnilleen samaan luokkaan kuin kaikilla turvavarusteilla ladattu nykyaikainen keskiluokan auto. Tuo paljon saastuttavan auton alennus kompensoidaan toisella vääryydellä, verottamalla toista iäkästä harrasteautoa pelkän painon mukaan ottamatta huomioon sen ikäistensä joukossa edistyksellistä pakokaasujenpuhdistustekniikkaa ja vain 200 litran vuotuista kulutusta. Pöljyyden kruunaa käyttöautojen verottaminen kuvitellen kaikkien ajavan yhtä huonosti kuin testisyklissä vaikka todellinen kulutus ainakin minulla jää aina alle normikulutuksen. Ja siten vielä sekä hiukkas- että typpipäästöt on vapautettu verosta täysin. Rehellisempää olisi myöntää että kyse on auton omistamisverosta, jonka tarkoituksena ei ole säästää luontoa, vaan ainoastaan periä maksuja valtion kassaan.


vm-90, arvo800€, ökyauto?
2.2.2010 09:12

Ökyautojen??? Onko 20 vuotta vanha ruosteinen lousku nykyään ökyauto? Toimittajalla jäänyt kotiläkksyt tekemättä.


DI 1999
1.2.2010 10:00

Polttoaineen hinnan verottaminen on ainoa oikea päästöjen tuottamiseen kohdistuva verotusratkaisu. Nyt vanhoihin autoihin kannattaa verotuksen puolesta vaihtaa niin iso moottori kun laki sallii.


Ehtoopuolella
1.2.2010 08:44

Perustellaan miten perustellaan mutta valtion kassaan täytyy kilahtaa lisää euroja autoilijoilta. Kiinassa myytiin viime vuonna yli 16 miljoonaa uutta autoa ja tuota yritetään kompensoida täällä euroopassa, Suomessa koko autokanta noin neljäsosa tuosta määrästä. Intia on oma lukunsa. Tämä kisa ilmaston suhteen on hävitty.


eurotettu
1.2.2010 08:44

Piti olla tilapäinen vero, vaan 'muuksi muuttui'. Helppo tapa lisätä valtion verotuloja. Ei mitään tekoa ilmaston-/ympäristönsuojelun kanssa.


vesku
1.2.2010 08:34

suomihan on verotuksen kehitysmaa kun päättäjät ja virkamiehet lahjottuja "tolloja"


Doom
1.2.2010 07:36

Maailmanloppu veroa voisi alkaa kehitellä jo.


Laukaa, Laukaa kierrä se kaukaa.
31.1.2010 23:00

Niimpä, poltta-aineessa pitäsi olla toi vero, ja siinähän jo onkin. Se joka kuluttaa=saastuttaa niin maksaa. Ja pääkaupunkiseudulle lisäksi ruuhkatullimaksut. Tämä nykyinen on suoraan sanottuna täysin perseestä. Ei tule saamaan minun ääntäni nykyisistä kansanedustajista kukaan.


Ads by google, kommentit jatkuvat alla
pentti
31.1.2010 22:32

olisivat upottaneet tämänkin veron vaan suoraan polttoaineen hintaan niin olisi ollut tasapuolinen kohtelu. Se joka kuluttaa ja "saastuttaa", eniten myös maksaa eniten. Yksinkertaista eikä tarvittaisi lisää byrokratiaa.


Kumma kun ei horoskoopin mukaan...
31.1.2010 22:07

Tämä ilmastonmuutoshössötys on paljastunut suureksi huijaukseksi mutta valtio pitää siihen muka vaikuttavaa co2-arvoa veron perusteena..? Mistä näitä idiootteja oikein tulee? Ja kauanko saamme odottaa että moinen sumutus poistuu veron perusteesta?


Lukija
31.1.2010 19:47

"Ennen vuotta 2001 käyttöön otettuja autoja verotetaan painon perusteella, sillä niistä ei ole olemassa EU-direktiivin mukaisia päästötietoja." Melko vähän kuluttvan, mutta kokonaispainoltaan raskaan autoni vuosimalli on 2001. Se on otettu käyttöön 2000, joten vero menee painon mukaan. Tulen kantelemaan tästä tasavertaisuusasiana.


sairasta verottamista
31.1.2010 19:41

Seuraavaski H1N1 verolippu joka autolle ja lintuinfluennsakorvauksia kanssa sekä mannerlaattojen liikkuminen on tutkimuksen mukaan kanssa autoilijan syytä.


As.auto -00
31.1.2010 19:30

Taas verotetaan köyhempiä.Niitä verotetaan vähemmän joilla on vara ostaa uusia autoja.


susi jo syntyissään koko homma
31.1.2010 17:41

"Dieselvero säilyy uudistuksen jälkeenkin, mutta dieseleiden pienemmät päästöt kompensoivat tilannetta."vai dieseleiden pienemmät päästöt?no joo ehkä hiilidioksiidien kohdalla.taas on joku asian tuntioiden ryhmä tehnyt hienoja johto päätöksiä...


arviomaksu
31.1.2010 17:25

Uusi ajoneuvovero ei ole hiilidioksidipäästöihin perustuva. Kokonaishiilidioksidipäästöt eivät vaikuta veron suuruuteen, sillä päästöt ovat suhteessa ajokilometreihin. Valtaosa paljon saastuttavista säästyy veromuutoksilta sillä he ajavat paljon, joka laskee veron suhteellista osuutta. Vähän saastuttavat ovat näin ollen maksumiehinä. Jos vero olisi laitettu polttoaineeseen oli polttoaineen hinta noussut noin 5 senttiä/litra ja lisäksi valtio olisi säästänyt verojen keräyskuluissa (postimaksut yms.) useita miljoonia vuodessa. Lisäksi vero ei perustu auton todellisiin päästölukemiin vaan on autonvalmistajien ilmoittama ja pelkästään kuljettajan ajotapa vaikuttaa polttoaineen kulutukseen ja samalla päästöihin useita kymmeniä prosentteja.


asdasd
31.1.2010 17:00

Tässäkin vaikuttaa vain ja ainoastaan nykyhysterian suuri vihtahousu, hiilidioksidi. Saman tekevää vaikka sieltä putkesta pörisee sankka hiukkas-, rikki- ja typpipäästöpilvi kunhan herra siunatkoon ja varjelkoon ei tippaakaan tule hiilidioksidia. Haistakaa nyt jo rikkivety, idiootit...


vapaus kiitos
31.1.2010 16:47

Ja miksi vero perustuu nimenomaan hiilidioksidipäästöihin? Hiilidioksidi kun ei ole edelleenkään saaste. Ei meillä ihmisillä tarvitse sietää tämmöistä täysin härskiä verotusta omassa maassamme. Olivat laittaneet edes saasteiden mukaan, mutta kun ei niin ei.


kiesi
31.1.2010 15:36

Joo tyhmä tuo vanhojen autojen painon mukaan verotus. yhtä hyvin vanhemmatkin autot olisi voitu verottaa vaikka sitten kulutustietojen pohjalta, jotka varmasti löytyvät jokaiseen autoon. Itsellä -98 pihidiesel, kulutus reilu 5, mutta massa yli 2000kg, minkä vuoksi vero nousee 80e. Jos vero tulisi päästöjen perusteella (140 g/km) vero olisi alle 100 e. Eli sadan euron ero, vaikka päästö sama.


Mainos
Mainos
Galleriat »|Moottori

Galleriat

Mainos
Uusimmat » | Moottori Down Up
Mainos
Mainos
stats-image
Takaisin ylös