Moottori

Mainos

Uu­den­kau­pun­gin autotehdas elää uutta kukoistusta

Porsche-autojen laatu tarkastetaan moneen kertaan Uudenkaupungin autotehtaan tuotantolinjalla. Boxster alkaa olla laadunmittaajien Marjatta Lehtosen (vas.) ja Helinä Kurosenlamppujen valokeilassa loppusuoralla. KUVA: Maikkola Tapio
Moottori 21.7.2006 0:00
Antti Ervasti
Porsche on ostajakuntansa mielessä Made in Germany, vaikka Boxster- ja Cayman-malleja valmistetaan Suomen Uudessakaupungissa. Valmet Automotiven tehtaalla osataan olla kuitenkin ylpeitä siitä, että huippuvaativa automerkki haluaa teettää edelleen autoja Uudessakaupungissa.

Kun Porscheja alettiin valmistaa Suomessa vuonna 1997, saksalaiset autolehdet ilkkuivat, että nyt niitä tehdään kylmässä, lähinnä poronkelkkojen valmistuksesta tunnetussa maassa. Vaikka Porsche ei ole halunnut korostaa sitä, että malleja tehdään Suomessa, tuotannon jatkuvuus kertoo paljon yhtiön asenteesta. Kumpaakin mallia tehdään nyt vain Uudessakaupungissa.



Yksilöllistä työtä tilaajalle


Autojen teko alkaa siitä, kun korin osia aletaan laittaa toisiinsa kiinni. Yksittäiset pellin palaset muotoutuvat nopeasti avoauto Boxsterin ja viistoperäisen Caymanin muotoisiksi malleiksi. Ennen puhuttiin autotehtaan liukuhihnatyöstä, mutta Uudessakaupungissa käytetään sanaa tuotantolinja, joita on kolme, korihitsaamo, maalaamo ja kokoonpano.

Jokainen aihio saa heti alkuvaiheessa mukaansa koodilapun, joka sisältää tarkat tiedot siitä, mitä tilaaja on autoonsa halunnut. Porscheja valmistetaan vain tilauksesta, ja asiakas on voinut valita itse autonsa ominaisuudet verhoilun värejä ja vaihdekepin nupin materiaalia myöten.

Autonkorit kulkevat rivakassa tahdissa osakokoonpanosoluissa, joissahitsataan muun muassa auton sivut, lattia ja etuosa. Robotit hoitavat 90 prosenttia saumojen hitsauksista yllättävän älykkään näköisesti. Korihitsaamossa on nyt 73 robottia, ja uusinta odotellaan loppukesästä. Kun Porschen tuotanto aloitettiin vuonna 1997, robotteja oli kahdeksan.

Korihitsaamossa tarvitaan myös ihmisiä. Solunhoitaja Jukka Salmela tarkistaa lujuuslaskennan avulla, että hitsaussaumat pitävät. Hän on työskennellyt tehtaalla vuodesta vuosina 1992-93 sekä 1996:sta saakka ja kuvailee työtään kiireisen vauhdikkaaksi.

Uudenkaupungin autotehdas on kerännyt useita työntekijöitä Pohjois-Suomesta. Kestiläläissyntyisellä hitsaajalla Risto Härmällä on kokemusta 34 vuoden ajalta.

"Homma on muuttunut paremmaksi mutta myös kovemmaksi. Ennen tehtiin kaikki käsityönä, mutta ei enää", kuvailee sivupeltejä auton koriin hitsaava Härmä.



Malleissa on eroja


Valmet Automotiven viestintäpäällikkö Teija Åhlman kertoo, että Porsche vaatii timantinkovaa laatua autoiltaan, mikä asettaa tehtaalle valtavia haasteita. Auton edetessä eri työvaiheissa laatua tarkistetaan koko ajan sekä automaattisin mittalaittein että ihmisvoimin.

Pyhäjärveltä lähtöisin oleva Petri Karhu ja Jari Rinteelä viimeistelevät peltipintaa sormituntumalla. Laadunmittaajat Marja-Leena Raitio, Eeva-Maria Laurikainen ja Tapio Viittala tarkastavat korista kaikkien ovien ja luukkujen välit, että ne varmasti ovat oikean kokoiset. Tarkastettavana on myös peltipinnan virheettömyys ennen korin menoa maalaamoon.

Viittala on 32 vuoden aikana ehtinyt työskennellä tehtaalla alkuaikojen Saab-malleista lähtien.

"Ei 1970- ja 80-luvuilla tehty näin tarkkaa työtä. Tietysti malleissakin on eroja. Samaraa ei tarvinnut tehdä yhtä tarkoin mitoin kuin nyt teemme Porscheja", hän arvioi.

Maalaamossa korit käyvät läpi esikäsittelyn, sähköupotusmaalauksen, tiivistyksen, alustakäsittelyn, välimaalauksen, pintamaalauksen ja kirkaslakkauksen sekä lopuksi tietysti laadunmittauksen.

Kokoonpanolinjalla maalatut korit kulkevat selvästi liukuhihnalta näyttävää rataa pitkin perätysten. Linjan sivuilla on hyllyillä osia, jotka asennetaan autoihin. Tällä osastolla ihmisen käden jälkeä on kaikkein eniten, ja naistyöntekijöitä on paljon. Koko tehtaassa naistyöntekijöiden osuus on kolmasosa.

Ensin autoihin asennetaan kojelautapaketti, ja sen jälkeen liimataan tuulilasi paikalleen. Se onkin ainoa työ kokoonpanon päälinjalla, johon käytetään robottia. Moottorin ja alustapaketin asentaminen käy käden käänteessä, ja Porsche toisensa jälkeen alkaa näyttää yhä enemmän sutjakalta autolta. Moottori alustoineen on koottu linjan sivussa. Renkaiden asennuksen jälkeen auto siirtyy ilmasta riippukuljettimien päältä renkaidensa päälle laattakuljettimelle.

Seuraavaksi Boxstereihin asennetaan katto ja kaikkiin autoihin ovet. Laadunmittaajat häärivät myös kokoonpanossa joka välissä tarkistaen esimerkiksi saumojen toimivuuden ja verhoilun kunnon. Riikka Heijari löysi Boxsterista likaa verhoilusta, merkkasi sen, jotta auto tiedetään laittaa puhdistettavaksi.

Viimeiseksi auto pääsee lopullisiin testeihin, joita ovat muun muassa tärinätesti, vesitesti ja pyöräkulmien säätö. Ennen kuin auto kuljetetaan Uudenkaupungin satamaan laivamatkalle maailmalle, se koeajetaan ja auto saa lopullisen hyväksynnän.

Saabien teon aikaan puhuttiin siitä, että vaikka Uudenkaupungin tehdas oli kokoonpanotehdas, auton kotimaisuusaste oli korkea, koska osien toimittajissa oli paljon kotimaisia. Porschen mallien osat tulevat pääosin Keski-Euroopasta. Suomalaisuutta autoissa on työ.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS
Mainos

Lue lisää aiheesta

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa länsituuli on voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ossin tarina

127 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Oulun autio keskusta

On järkyttävää, kuinka joku ARINA on saanut päättää koko Oulun kaupungin keskustan ilmeestä ja samalla kaupungin kauppa... Lue lisää...
Euroopan matkaaja

Jari ja sarjakuvat

Jari

14.10.

Naapurit

17.10.

Fingerpori

17.10.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image