Moottori

Tulevaisuus töpselissä: pikkuautokin kulkee sähköllä näppärästi kau­pun­ki­lii­ken­tees­sä

Renaultin Caméléon-latausjärjestelmän teho vaihtelee 3–22 kilowattiin latauspisteen virran mukaisesti. Lataamista ja esilämmitystä voi myös etäohjata älypuhelimella tai tietokoneella.
Moottori 4.11.2017 0:00 | Päivitetty 15.11.2017 13:29
Kari Pitkänen

Tulossa oleva sähköauton 2 000 euron hankintatuki nipistää Renault Zoen hinnasta 5,5 prosenttia.

Renault Zoe ei ole vielä täydellinen sähköauto. Se on kuitenkin erittäin hyvä siinä, mihin pikkuautoja eniten käytetään: kaupunkiliikenteessä.

Täyteen ladatun Zoen akku lupaa 236 kilometriä sähköajoa. Tein Zoella 64 kilometrin lenkin, joka sisälsi taajama- ja maantieosuuksia. Akku lupasi senkin jälkeen 208 kilometrin toimintamatkan. Ei paha.

Jos olisin heittänyt Zoen moottoritielle, kilometrit olisivat varmasti alkaneet ropista alas melkoista tahtia. Mutta nyt - tasakaasulla, harkiten ja ennakoiden - varaus kesti odotettuakin paremmin.

Tämäkin esimerkki jo kertoo, että sähköauto on omimmillaan työ- ja asiointimatkoilla lyhyillä etäisyyksillä. Näissä ajoissa sähköauton omistajalle riittää 0-1 latauskertaa viikossa. Eikä "tankkauskaan" maksa kuin euron tai pari.

NEDC-testin mukaiseksi toimintamatkaksi Zoelle on laskettu jopa 400 kilometriä. Renault tyytyy lupaamaan 200-300 kilometriä ajotyylistä, olosuhteista ja ulkolämpötilasta riippuen.

Auton ostopäätöksen kuitenkin ratkaisee Suomessa yhä aika pitkälle hinta. Sen suhteen Zoe joutuu vielä antamaan melkoisen tasoituksen perinteisille polttomoottoriautoille.

Zoen hyvin virtaviivainen kori vähentää ilmanvastusta ja siten energiankulutusta. Sisällä istutaan korkealla ja ryhdikkäästi.

Zoe-malliston hinta alkaa 32 990 eurosta. Koeajoyksilön hintalappuun oli kirjoitettu 36 390 euroa. Se on aika tasan kaksi kertaa niin paljon kuin samankokoinen perinteinen pikkuauto tai jopa muodikas crossover-tyylinen pieni katumaasturi halvimmillaan.

Jos laskee pelkkiä auton pääomakuluja, Zoe ei vielä ole perusautoilijan ensimmäinen valinta.

Jos sen sijaan haluaa erottautua, olla tiedostava ja nauttia hiljaisesta ja päästöttömästä autoilusta, päätös voi olla toinen.

Sähköautoa havittelevan avuksi on tulossa aivan uusikin porkkana.

Hallituksen esityksen mukaan täyssähköauton ostajalle tai vuokraajalle maksetaan hankintatukea 2 000 euroa vuosina 2018-2021.

Hankintatukea myönnetään yhden kerran henkilölle, joka ostaa tai pitkäaikaisvuokraa uuden täyssähköauton vähintään kolmeksi vuodeksi. Auto saa maksaa enintään 50 000 euroa arvonlisävero sekä autovero mukaan laskettuina.

Toinen vaihtoehto on valtion maksama 2 000 euron romutuspalkkio.

Sen saa, jos romutettavan auton vaihtaa täyssähköautoon, ladattavaan hybridiin, kaasuautoon tai etanolimalliin. Muihin vähäpäästöisiin autoihin vaihtavan palkkio on 1 000 euroa. Summia saattaa vielä korottaa autokauppiaiden maksama lisäbonus.

Sähköauto on jo tätä päivää ja vielä vahvemmin tulevaisuutta.

Koeajetun Renault Zoen hinnasta ostotuki tai romutuspalkkio lohkaisisi pois 5,5 prosenttia. Vuokraajaa hyvitetään alentamalla vastaavasti kuukausittaista vuokrasummaa.

Autona Renault Zoe on kelpo esitys. Meno on vakaata, koska alustaan sijoitettu akku vetää painopisteen alas. Lyhyt akseliväli takaa silti, että ajotuntuma on hieman pompottava.

Sisälle mahtuu hyvin, onhan autolla korkeutta yli 1,5 metriä. Sisustus on selkeä ja hieman teknolelumainen. Matala mittaristonäyttö jää herkästi kojelaudan aurinkolipan peittoon. R-Link-multimediaa ohjataan 7-tuumaisesta kosketusnäytöstä.

Korin munamaisen muodon ja alas taittuvan konepellin takia keulaa on hankala hahmottaa. Pikkuauton mittainen kulkupeli mahtuu onneksi ruutuun helposti, vaikka joka kulmaa ei pysäköidessä itse näkisikään. Tavaratilaa on luokkaan kelvolliset 338 litraa.

Zoen akun kapasiteetti on nyt 41 kWh eli kaksi kertaa aikaisempaa enemmän. Akkuun voi ladata puolessa tunnissa riittävästi virtaa 80 kilometrin ajoihin.

Kaikkien Renault-sähköautojen myynti on poikkeuksellisesti keskitetty vain Autoverkkokauppa.fi-palveluun.

Renault Zoe Z.E. 40 Intens

Teho/vääntö 68 kW (92 hv)/220 Nm

Yhd. kulutus 13,3 kWh/100 km

CO2-päästöt 0 g/km

Huippunopeus 135 km/h

Kiihtyvyys 0-100 km/h 13,2 s.

Pituus/leveys/korkeus 408,4/173/156,2 cm

Paino/akseliväli 1 480 kg/258,8 cm

Tavaratila 338-1 225 l.

Käyttövoimavero 401,50 e/vs

Hinta 36 390 (sis. lisävarusteet ja toimituskulut)

PLUSSAA

Akkukapasiteetti, helppo lataus, 1-vaihteinen automaattivaihteisto, akun 8 vuoden takuu, varustelu.

MIINUSTA

Hintataso pikkuautoksi, takapenkkitilat, näkyvyys kulmiin, akkujen tuoma 305 kilon lisäpaino.

ARVIO

****

MAINOS

Kommentoi

"Jos sen sijaan haluaa erottautua, olla tiedostava..."
Tuommoiseen leuhottamiseen ei tavallisella ihmisellä ole varaa. Jos saisin 36te rahaa "lotosta" auton ostoa varten niin valita olisi kunnollinen perheauto jolla voisi myös hinata peräkärryä ja jopa asuntovaunua. Ja siinä olisi turbodieseli moottori.
Mutta, kenellä on varaa ostaa mokoma lelu ja erottua ja olla tiedostava niin sipuplee vain- ei se ole minulta pois.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

maakaasu oulun kaatopaikalta vie voiton. sähkö pahimmillaan tehdään kivihiilestä jolloin lopputulos katastrooffi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Teknisestä esittelystä jäi puuttumaan yksi olennainen tieto, että mitä lataustyyppejä auto tukee sekä minkälainen laturi autossa on?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asiantuntijalausuntojen perusteella nyt on sähkön tuotannossa alikapasiteettia ja melko vaikealta tuntuu sähkön tuotannon lisääminen. Kun 'kaikilla' on sähköautot, niin sähkön hinta on taivaissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi hankkia vain kaupunkiajoon sähköauto? Kun kaupunnissa on olemassa kattava julkinen liikenne? Lisäksi sähköauton koko elinkaaren päästöt ovat polttomoottoria isommat. Käytetyn sähköauton myynti voi olla hankalaa, kun sen seuraavan ostajan pitää todennäköisesti vaihtaa julmetun kalliit akut. Talvisessa pohjois-Suomessa kovissa pakkasissa tuollaisella sähköautolla ei ajella pitkiä matkoja, eli harvojen rikkaiden herkkua on...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikkaansa. Teslan ja pikkubensan vertailussa bensa voittaa päästöissä, jos vertailu tehdään jenkkien sähköntuotanto tavoilla. Suomen sähkön tuotannolla kun vertaillaan saman kokoluokan autoja, sähkön päästöt on elinkaaren aikana selvästi pienemmät. Lisäksi ei tule paikallisia päästöjä esim. Kaupunkiin ollenkaan.
Sähköauto akkuineen kestänee helposti sen 10 vuotta, ilman mitään erikoista remppaa, sitten sen myynti voi olla hankalaa. Mutta tohdin väittää että jos nyt hankit monimutkaisen nyky bensa/diesel auton, sen myyminen on monin verroin hankalampaa, jos ei jopa mahdotonta kymmenen vuoden päästä.
Talvi kyllä lyhentää ajomatkaa, mutta ainakin töissäkäymiseen yms ajoon, sähköauto on huomattavasti kätevämpi, erityisesti talvella, polttomoottoriin verrattuna .
Juu, tuossa jutussa vähän annettiin ymmärtää että hyvä just kaupungissa eikä pikku ajolla tarvi edes tiheään ladata, sähköauto on kylläkin kannattava henkilölle, jolla päin vastoin tulee paljon kilometrejä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ja tosiaan ei..sähköautoa kannata hankkia jos nimenomaan ajaa paljon.
varsinkaan noilla hinnoilla mitä nyt tuostakin kotterosta pyydetään. höpöhöpö.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähkön puhtaus on lumetta. Se pitää tehdä jollain,sitä ei oteta noin vain ilmasta. Sitä ei löydy lentokoneisiin taivaalla,sitä ei löydy erämaasta uusimpiin moottorikelkka kuvitelmiin ....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä sitä sähköä saa esim ydin voimasta tai vesivoimasta. Toisekseen juu totta on ettei löydy ilmasta lentokoneisiin, mutta olisi muutoinkin järkevämpi siirtää lentoliikennettä luotijuniin yms. Jotka toimii sähköllä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköauton päästöttömyys on pitkälti harhaa, sillä sen elinkaaripäästöt ovat erittäin korkeat. Varakkaiden oman sädekehän kiillotusvälineitä pahimmasta päästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei pidä paikkaansa, sähkö auton elinkaari päästöt on jo nyt pienemmät esim. Suomessa. Vaikk ollaan vasta alkumetreillä. Se on totta että ainakin yhdessä vasta julkaistussa laskelmassa bensa vei voiton. Siinä vaan oli verrattu teslaa ja jotakin pientä bensa kotteroa, sekä käytetty sähkön tuotanto muotona jotakin kivihiiltä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki mikä kulkee tai toimii öljyllä, on todella out ja vanhanaikaista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Arvaappa kuinka monta prosenttia laiva-, lento-, paketti- ja kuorma-autoliikenne on kaikesta suomalaisesta liikenteestä? Ja kuinka paljo liikenteestä on helppo sähköistää tai muuttaa edes akkukäyttöiseksi?
Pakettiauto- ja raskasliikenne kulkevat vielä pitkään dieselillä ja niiden määrä reilut 50% kaikesta liikenteestä.
Luopuvatko akkuautoilijat myös vapaaehtoisesti lentomatkoista?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta jos tulevaisuudessa pääsee jollakin luotijunalla lähes samassa ajassa halvemmalla, niin miksipä ei?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

32
Hailuodon pengertielle ei tule katuvaloja, tie merkitään sumupaaluilla ja kaidevalaistuksella – katso lista kiinteän yhteyden yksityiskohdista
24
Kärppien Mäenalasen voittoresepti Raksilan tiistai-illan spektaakkeliin – ”Syöksytään vaikka pää edellä kiekon tielle”
20
OYSin uusien tilojen rakentaminen voi nopeutua – yhteispäivystys voisi saada uudet tilat jopa vuosia etuajassa
18
Kommentti: Tappara on nyt ripauksen rennompi, entistä vaarallisempi
14
Kuullaanko metsästäjiä aidosti, kun kysytään näkemyksiä suunnitteilla olevista luonnonsuojelualueista? Lukijalta
14
Osekk irtisanoo 53 henkilöä – lisäksi 27:lle tarjotaan tehtävämuutosta tai osa-aikatyötä
12
Aktiivi: Hinaaja Alpo pidettävä Oulussa jo kaupungin pitkän merellisyyden vuoksi

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suuri sotaharjoitus 2021

302 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kepulainen Oulu

Kyllähän Stubbi teki Suomelle semmoisen karhunpalveluksen, että sitä muistellaan muissakin sukupolvissa, että meni kepul... Lue lisää...
Martta sieltä jostai...

Jari ja sarjakuvat

Jari

22.4.

Naapurit

24.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image