Moottori

Suomi on tuottanut raskaita ajoneuvoja

Ari Penttilän roikkunokkainen Jyry-Sisu on saanut peräänsä Vanajan telikärryn. KUVA: Ari Penttilä
Moottori 31.7.2009 0:00
Kimmo Rauatmaa
Vanhojen autojen harrastajat vaalivat huolella kotimaisia kuorma-autoja. Varsinkin Vanajat ja vanhat Sisut kiinnostavat. "Tämä on sellaista perinteentallentamista", kuvaa harrastustaan Ari Penttilä Pudasjärveltä.

Kotimaisen autoteollisuuden perinne uhkaa rajoittua raskaan kaluston säilytykseen. Uudenkaupungin tehtaalta valmistuneiden Talbotien tai Ladan Euro-Samaroiden kunnostajia ei autoharrastajista juuri löydy, vaan tallit täyttyvät Mersuista ja amerikanraudoista.

"Ehkä keskittyminen kuorma-autoihin johtuu siitä, että monelle ammattiautoilijalle ja heidän pojilleen kuorma-autot ovat verissä", Ari Penttilä miettii.

Taksia arkityökseen ajava Ari Penttilä Pudasjärveltä on kunnostanut useita Sisuja. Kokoelman arvokkaimmat autot ovat K-25 mallin Sisu vuodelta 1953 ja K-41 st mallin niin sanottu Jyry-Sisu vuodelta 1964.

Penttilän suhde Sisuun syntyi jo poikasena.

"Isä ajoi puutavara-autoa ja silloin ei päivähoitoa ollut niin voin sanoa varttuneeni Sisun kopissa."

Penttilän pihalta löytyy kesken olevat projektit mukaan lukien kymmenen Sisua.

"Olen päättynyt keskittyä yhteen merkkiin niin varaosien saanti helpottuu."

Veteraanikuorma-autojen kunnostajilla on oma, toimiva yhdistys. Pelkästään Vanajoihin ja Sisuihin erikoistuneessa kerhossa on 120 aktiivista jäsentä.

"Heidän kanssaan voi vaihtaa tietoja ja varaosia. Joka kesä järjestämme kokoontumisajot."

Nykyajan lasikuituinen, niitattu auto on Ari Penttilän mukaan hankala kunnostettava. Vielä 1980-luvulla rakennettiin autoja, jotka saattoi korjata ja kunnostaa kotikonstein.

"Levyn läpi meni pultti ja takana oli mutteri. Pellit olivat vanhat ja lokasuojan päällä saattoi aikamies kävellä", Penttilä havainnollistaa.

Jos auto yskii näyttelyreissulla, korjaus onnistuu yleensä tien päällä.

"Vanhat kuorma-autot kuten Sisut ovat yleensä yksinkertaisia. Kaikki toimii mekaanisesti. Se on vain harmi, ettei vanhoja Sisu-korjaajia enää löydy", Penttilä sanoo.

Vielä 1950- ja 1960-luvulla kuorma-autoissa oli Penttilän mukaan tyyliä.

"Nykyään on vain sellaisia bulldoggi-malleja. On se tuollainen nokka-auto vaan eri linjakas."

Kotimaisuuden varaan vannoo myös Seppo Lumiaho Vihannista. Alpualaisen yritys Lumiahon Murskaus Oy suosii kotimaisia koneita, jos on sellaisia on vain tarjolla.

"Kyllä kotimainen vertailun kestää."

Lumiahon kunnostama Vanaja kuorma-auto kerää katseita veteraaniautoilijoiden kokoontumisissa.

"Vanaja on päässyt nyt arvoon. Niitä on vaikea löytää."

Vanajan valmistus loppui 1970-luvun alussa. Auto oli kuljettajien suosiossa, sillä ohjaamosta oli hyvä näkyvyys ja lämmitys vastasi Suomen olosuhteita.

Halpaa ja nopeatempoista harrastusta etsivälle vanhojen autojen kunnostus ei sovi.

"Vaikea laskea työtunteja. Useamman vuoden kestää yhden auton kunnostus. Ja jos varaosia ei saa, sellaisen joutuu teettämään", Ari Penttilä laskee.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

59
Oulun torinrantaan suunnitellaan 22-kerroksista tornihotellia – Terwa Toweriin tulisi hotellin lisäksi asuntoja ja kokoustiloja
50
Suomalainen ei haluaisi muuttaa työn perässä - Janne Härmä on poikkeus
33
Oulun seudun joukkoliikenteeseen lisää tarjontaa – uudet asuinalueet bussireittien varrelle ja lisää liikennettä Linnanmaalle
33
Kärpät on lyönyt Tapparalle luun kurkkuun, kärppäluotsi Manner silti tyynenä: "Pelit vielä pahasti kesken" – katso huippuhetket!
31
Petteri Orpo Harkimon väitteistä: Kokoomuksessa päätetään yhdessä
28
Raahen Laivan kaivos parantaa tehoja - tavoitteena kaksi tonnia kultaa vuodessa
17
Poliisia paenneet törmäsivät tyhjään poliisiautoon Oulunsalossa – asuntomurrosta epäillyt pakenijat ajoivat jopa 180 km/h

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Karjalan, Kainuun ja Lapin maakunnissa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumi- tai räntäsateen vuoksi. Ajokeli muuttuu huonoksi aamupäivällä Etelä-Karjalan maakunnassa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Saksalaiset 1940 Oulussa

149 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Harmittaa ja ketuttaa kun meitä eläkeläisiä syyllistetään!

Hyvä kommentti joka meni melkein oikein. Työntekijän osuus on 6,35% joka menee palkasta. Palkanmaksaja tilittää loput n ... Lue lisää...
Ahas

Jari ja sarjakuvat

Jari

19.4.

Naapurit

20.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image