Mainos

Suomi on tuottanut raskaita ajoneuvoja

Ari Penttilän roikkunokkainen Jyry-Sisu on saanut peräänsä Vanajan telikärryn. Ari Penttilän roikkunokkainen Jyry-Sisu on saanut peräänsä Vanajan telikärryn.
Ari Penttilä
Moottori  31.7.2009 | Kimmo Rauatmaa Muuta tekstin kokoa -+
Vanhojen autojen harrastajat vaalivat huolella kotimaisia kuorma-autoja. Varsinkin Vanajat ja vanhat Sisut kiinnostavat. "Tämä on sellaista perinteentallentamista", kuvaa harrastustaan Ari Penttilä Pudasjärveltä.

Kotimaisen autoteollisuuden perinne uhkaa rajoittua raskaan kaluston säilytykseen. Uudenkaupungin tehtaalta valmistuneiden Talbotien tai Ladan Euro-Samaroiden kunnostajia ei autoharrastajista juuri löydy, vaan tallit täyttyvät Mersuista ja amerikanraudoista.

"Ehkä keskittyminen kuorma-autoihin johtuu siitä, että monelle ammattiautoilijalle ja heidän pojilleen kuorma-autot ovat verissä", Ari Penttilä miettii.

Taksia arkityökseen ajava Ari Penttilä Pudasjärveltä on kunnostanut useita Sisuja. Kokoelman arvokkaimmat autot ovat K-25 mallin Sisu vuodelta 1953 ja K-41 st mallin niin sanottu Jyry-Sisu vuodelta 1964.

Penttilän suhde Sisuun syntyi jo poikasena.

"Isä ajoi puutavara-autoa ja silloin ei päivähoitoa ollut niin voin sanoa varttuneeni Sisun kopissa."

Penttilän pihalta löytyy kesken olevat projektit mukaan lukien kymmenen Sisua.

"Olen päättynyt keskittyä yhteen merkkiin niin varaosien saanti helpottuu."

Veteraanikuorma-autojen kunnostajilla on oma, toimiva yhdistys. Pelkästään Vanajoihin ja Sisuihin erikoistuneessa kerhossa on 120 aktiivista jäsentä.

"Heidän kanssaan voi vaihtaa tietoja ja varaosia. Joka kesä järjestämme kokoontumisajot."

Nykyajan lasikuituinen, niitattu auto on Ari Penttilän mukaan hankala kunnostettava. Vielä 1980-luvulla rakennettiin autoja, jotka saattoi korjata ja kunnostaa kotikonstein.

"Levyn läpi meni pultti ja takana oli mutteri. Pellit olivat vanhat ja lokasuojan päällä saattoi aikamies kävellä", Penttilä havainnollistaa.

Jos auto yskii näyttelyreissulla, korjaus onnistuu yleensä tien päällä.

"Vanhat kuorma-autot kuten Sisut ovat yleensä yksinkertaisia. Kaikki toimii mekaanisesti. Se on vain harmi, ettei vanhoja Sisu-korjaajia enää löydy", Penttilä sanoo.

Vielä 1950- ja 1960-luvulla kuorma-autoissa oli Penttilän mukaan tyyliä.

"Nykyään on vain sellaisia bulldoggi-malleja. On se tuollainen nokka-auto vaan eri linjakas."

Kotimaisuuden varaan vannoo myös Seppo Lumiaho Vihannista. Alpualaisen yritys Lumiahon Murskaus Oy suosii kotimaisia koneita, jos on sellaisia on vain tarjolla.

"Kyllä kotimainen vertailun kestää."

Lumiahon kunnostama Vanaja kuorma-auto kerää katseita veteraaniautoilijoiden kokoontumisissa.

"Vanaja on päässyt nyt arvoon. Niitä on vaikea löytää."

Vanajan valmistus loppui 1970-luvun alussa. Auto oli kuljettajien suosiossa, sillä ohjaamosta oli hyvä näkyvyys ja lämmitys vastasi Suomen olosuhteita.

Halpaa ja nopeatempoista harrastusta etsivälle vanhojen autojen kunnostus ei sovi.

"Vaikea laskea työtunteja. Useamman vuoden kestää yhden auton kunnostus. Ja jos varaosia ei saa, sellaisen joutuu teettämään", Ari Penttilä laskee.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos
Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Moottori Down Up
Mainos
stats-image
Takaisin ylös